Gå til innhold

80 km/t i svingete smal vei...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan i huleste skal man få det til? Jeg øvelseskjørte i dag og kom i en slik vei, den var skal, svingete, opp og nedover bakker, var nesten umulig å holde fartsgrensa. Kjørte mellom 60-70. Prøvde 80 men synes det ble skummelt. Det er sikkert stryk om det var med sensor? 

Anonymkode: 9d962...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

80 km/t er øvre fartsgrense. Innenfor denne øvre fartsgrensen skal du selv tilpasse farten etter forholdene. Det er mange 80-veier i dette landet der det absolutt ikke er tilrådelig å holde 80. 

Anonymkode: 7595b...89d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

80 km/t er øvre fartsgrense. Innenfor denne øvre fartsgrensen skal du selv tilpasse farten etter forholdene. Det er mange 80-veier i dette landet der det absolutt ikke er tilrådelig å holde 80. 

Anonymkode: 7595b...89d

Det vet jeg, men om man er 20 under fartsgrensa er det kanskje ikke? Det er påske nå så i dag var det ingen bilister bak meg i Nittedal, men  på oppkjøring kan situasjonen være annerledes.

Anonymkode: 9d962...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, litt flaut å innrømme nå nesten 10 år senere, men jeg STRØK glatt på min første oppkjøring da jeg forsøkte å holde 80 på smal og svingete vei med 80 sone. Sensor ble helt paff, og sa at her burde man ligge mellom 50 og 60 🙈

Anonymkode: e48c3...c59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kjøre i en hastighet som gjør at om det står en lastebil på tvers rundt en sving så skal du greie å stoppe. Derfor er de som kjører i 80 på en sånn vei rett og slett idioter. 

Anonymkode: a9562...5da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg, men om man er 20 under fartsgrensa er det kanskje ikke? Det er påske nå så i dag var det ingen bilister bak meg i Nittedal, men  på oppkjøring kan situasjonen være annerledes.

Anonymkode: 9d962...8a8

Det kommer selvsagt helt an på veien. Du skal ikke bare klare å holde bilen på veien og i riktig kjørefelt rundt svingene, du skal også kunne klare å stoppe bilen på den strekningen du ser foran deg, om det plutselig er en hindring i veien når du runder en sving. 

Hvor mange kjøretimer har du hatt? Du slipper nok uansett ikke opp til oppkjøring før du er mye sikrere på dette. Snakk gjerne med kjørelærer om dette, så får du opplæring og mer sikkerhet på hvor du bør legge lista. 

Anonymkode: 7595b...89d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør slik at du føler deg trygg på veien :) med erfaring kommer kunnskapene til å kjøre fort på smal, svingete vei 😄

Anonymkode: babf9...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk gjerne med kjørelærer om dette, så får du opplæring og mer sikkerhet på hvor du bør legge lista. 

 

Dagens beste tips så langt. Jeg bor i et område med flere 80 soner og forholdsvis smale og svingete veier. Siden jeg kjenner veien så holder jeg gjerne 80 på strekningene der jeg har oversikt og der jeg vet svingene er enkle å ta, men i områder med krappe svinger og der jeg vet det er uoversiktlig når jeg kommer ut av svingen så bremser jeg opp. 

Så snakk med kjørelæreren din, du. Han/hun er der for å hjelpe deg så når du har spørsmål så stiller du dem. 

Synes for øvrig det er en del merkelige fartsgrenser i dette landet. Jeg vet om ganske mange smale og svingete "80 sone" veier, mens lange strekk av hovedveien bare har 70. Det  henger ikke på greip. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Cata skrev:

Dagens beste tips så langt. Jeg bor i et område med flere 80 soner og forholdsvis smale og svingete veier. Siden jeg kjenner veien så holder jeg gjerne 80 på strekningene der jeg har oversikt og der jeg vet svingene er enkle å ta, men i områder med krappe svinger og der jeg vet det er uoversiktlig når jeg kommer ut av svingen så bremser jeg opp. 

Så snakk med kjørelæreren din, du. Han/hun er der for å hjelpe deg så når du har spørsmål så stiller du dem. 

Synes for øvrig det er en del merkelige fartsgrenser i dette landet. Jeg vet om ganske mange smale og svingete "80 sone" veier, mens lange strekk av hovedveien bare har 70. Det  henger ikke på greip. 

 

Blir plutselig veldig usikker om jeg bør ta oppkjøringen. Lærer sier jeg kan kjøre opp men er redd dette ødelegger for meg. Er så mye forskjellige meninger om det. Hadde jeg kjørt alene hadde jeg sikkert kjørt i 60/70. Å kjøre 80 der er ikke mulig i mine øyne, mens min mann med flere år bak rattet klarer det fint, men han sa også at jeg ikke trengte å holde 80 og at det var en vanskelig vei.. haff..

Anonymkode: 9d962...8a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir plutselig veldig usikker om jeg bør ta oppkjøringen. Lærer sier jeg kan kjøre opp men er redd dette ødelegger for meg. Er så mye forskjellige meninger om det. Hadde jeg kjørt alene hadde jeg sikkert kjørt i 60/70. Å kjøre 80 der er ikke mulig i mine øyne, mens min mann med flere år bak rattet klarer det fint, men han sa også at jeg ikke trengte å holde 80 og at det var en vanskelig vei.. haff..

Anonymkode: 9d962...8a8

Du skal kjøre etter forholdene. Om veien er sånn som du beskriver så kjører du i 60-70 om du syns det er passelig. 

Anonymkode: 1939a...33f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir plutselig veldig usikker om jeg bør ta oppkjøringen. Lærer sier jeg kan kjøre opp men er redd dette ødelegger for meg. Er så mye forskjellige meninger om det. Hadde jeg kjørt alene hadde jeg sikkert kjørt i 60/70. Å kjøre 80 der er ikke mulig i mine øyne, mens min mann med flere år bak rattet klarer det fint, men han sa også at jeg ikke trengte å holde 80 og at det var en vanskelig vei.. haff..

Anonymkode: 9d962...8a8

Det er derfor du skal dobbeltsjekke med kjørelæreren ;) , og jeg er temmelig sikker på at han vil si det samme som mannen din i denne saken. Du MÅ ikke kjøre i 80 om det står et 80 skilt der så lenge du ikke føler du behersker forholdene. Kanskje kommer du til å gjøre det når du også har kjørt bil i noen år og føler deg tryggere bak rattet, men NÅ gjør du det ikke og da skal du heller ikke prøve på det. 

Det som imidlertid er lurt er å kjøre ut der du kan og slippe forbi dersom det kommer biler bak med mye større hastighet enn deg når du kjører i 65 og de i 80. Da slipper du at de blir irriterte og kanskje skaper farlige situasjoner av den grunn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier du skal kjøre etter forholdene. Men "forholdene" er subjektivt, og kommer an på dine ferdigheter, hvor godt kjent du er i området og hva slags bil du har. Hvis alt dette er tipp topp, er det ingen problem å kjøre strekningen i 100 km/t.

Ikke glem at Formel 1-biler tar 90 graders svinger i 150 km/t. Det er fordi de har den rette kombinasjonen av rikitg bil, riktige ferdigheter og riktig kunnskap om svingen.

At bilen bak deg kan ta svingen i 80 km/t betyr ikke at det er rett hastighet for alle.

Har du en bil med dårlig marktrykk (typisk SUV), liten erfaring, og liten kjennskap til området så er "etter forholdene" etter alt å dømme rundt 60 km/t. Men for bilen bak deg er "etter forholdene" 80 km/t.

Hva som er rett hastighet for deg kan altså være noe helt annet enn bilen bak deg. Og begge har rett fordi "kjøring etter forholdene" er subjektivt.

 

Anonymkode: cd4f4...674

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg, men om man er 20 under fartsgrensa er det kanskje ikke? Det er påske nå så i dag var det ingen bilister bak meg i Nittedal, men  på oppkjøring kan situasjonen være annerledes.

Anonymkode: 9d962...8a8

Det er helt umulig å holde 80 km/t på hele Gamleveien i Nittedal. Dette er forøvrig noe du burde diskutere med kjørelærer fremfor ufaglærte på et anonymt nettforum...

Endret av NBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på 80-soner :)

Om det er etter et særskilt fartsgrense opphevet-skilt, så betyr ikke det det samme som et 80-skilt, selv om fartsgrensen som regel er 80 også i førstnevnte tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Alle sier du skal kjøre etter forholdene. Men "forholdene" er subjektivt, og kommer an på dine ferdigheter, hvor godt kjent du er i området og hva slags bil du har. Hvis alt dette er tipp topp, er det ingen problem å kjøre strekningen i 100 km/t.

Ikke glem at Formel 1-biler tar 90 graders svinger i 150 km/t. Det er fordi de har den rette kombinasjonen av rikitg bil, riktige ferdigheter og riktig kunnskap om svingen.

At bilen bak deg kan ta svingen i 80 km/t betyr ikke at det er rett hastighet for alle.

Har du en bil med dårlig marktrykk (typisk SUV), liten erfaring, og liten kjennskap til området så er "etter forholdene" etter alt å dømme rundt 60 km/t. Men for bilen bak deg er "etter forholdene" 80 km/t.

Hva som er rett hastighet for deg kan altså være noe helt annet enn bilen bak deg. Og begge har rett fordi "kjøring etter forholdene" er subjektivt.

 

Anonymkode: cd4f4...674

Se paragrafen: "Særlige bestemmelser om fart"

Du må kunne stoppe innenfor siktstrekningen din og du må kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Det legger begrensninger for hvilken fart du kan velge.

21 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Det er forskjell på 80-soner :)

Om det er etter et særskilt fartsgrense opphevet-skilt, så betyr ikke det det samme som et 80-skilt, selv om fartsgrensen som regel er 80 også i førstnevnte tilfelle :)

Finnes ikke 80-soner.

Hva mener du med at det er forskjell på en skiltet veg med fartsgrense 80, og en som kommer av lov/forskrift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Se paragrafen: "Særlige bestemmelser om fart"

Du må kunne stoppe innenfor siktstrekningen din og du må kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Det legger begrensninger for hvilken fart du kan velge.

Ja det legger begrensinger, men begrensingen er forskjellig fra bil til bil og fører til fører. To helt forskjellige hastigheter kan begge være innenfor reglene.

Begrensingen er subjektiv fordi oppfyllelse av dette kriteriet kommer an på bilen og utstyret den enkelte har, ferdighetene og reaksjonsevnen til den enkelte og kjennskap til veistrekningen.

En formel 1 bil kan gå fra 100 km/t til full stans på 10 meter. En Lada med rustne bremser bruker kanskje 200 meter. De fleste er et sted midt i mellom. På forskjellige steder på en skala.

Poenget er at utsyret og bilen du har, har ekstremt mye å si for hvilken hastighet du kan holde og samtidig være innenfor reglene.

Anonymkode: cd4f4...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, NBA skrev:

Finnes det ikke 80-soner...?

Nei.

Finnes veier der fartsgrensen er 80. Soner brukes vel bare på 30 og 40.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Finnes ikke 80-soner.

Hva mener du med at det er forskjell på en skiltet veg med fartsgrense 80, og en som kommer av lov/forskrift?

Finnes ikke 80-soner? Om du googler «80-sone», så ser du at det er svært mye brukt. Om du skal kverulere fordi du mener det ikke er et «offisielt» uttrykk, så får du dra til språkforumet :)

Det er to typer strekninger hvor fartsgrensen er 80. Det ene er hvor det er reelle 80-skilt. Det andre er hvor det er et grått skilt med skrå streker hvor den tidligere fartsgrensen oppheves. Da gjelder landeveisreglene, fartsgrensen er 80 med mindre man er i tettbygd strøk, hvor det er 50. Poenget er at i sistnevnte tilfelle er det slett ikke slik at veien tåler 80 km/t hele tiden, selv om det et fartsgrensen. Men der hvor det er faktiske 80-skilt, så tåler veien normalt 80 hele strekningen hvor dette er fartsgrensen. Jeg antar TS har kjørt en strekning hvor det er snakk om førstnevnte tilfelle.

Skjønte du det nå, eller skal jeg hente fram enda mindre teskjeer? :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hedersbrukeren skrev:

Finnes ikke 80-soner? Om du googler «80-sone», så ser du at det er svært mye brukt :)

Det er to typer strekninger hvor fartsgrensen er 80. Det ene er hvor det er reelle 80-skilt. Det andre er hvor det er et grått skilt med skrå streker hvor den tidligere fartsgrensen oppheves. Da gjelder landeveisreglene, fartsgrensen er 80 med mindre man er i tettbygd strøk, hvor det er 50. Poenget er at i sistnevnte tilfelle er det slett ikke slik at veien tåler 80 km/t hele tiden, selv om det et fartsgrensen. Men der hvor det er faktiske 80-skilt, så tåler veien normalt 80 hele strekningen hvor dette er fartsgrensen. Jeg antar TS har kjørt en strekning hvor det er snakk om førstnevnte tilfelle.

Skjønte du det nå, eller skal jeg hente fram enda mindre teskjeer? :)

Folk blander også begreper som førekort og førerett. Det at mange tar feil betyr ikke at de har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...