Gå til innhold

Hva slags naboer er det som ikke skjønner dette med helligdagsfreden???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne synes helligdagsfred er unødvendig, men det er faktisk norsk lov å overholde det. Det er ikke noe du kan bestemme selv. 

Anonymkode: 91b5a...260

Hadde aldri brydd meg om naboen pusset opp/gjorde hagearbeid på en helligdag, så lenge det ikke begynte kl 0800 om morgenen og holdt på til langt på natt.), eller boring i boligblokk så hele blokka rister i flere timer. Folk er hysteriske.....(eller vanskelige) og mange irriterer seg opp alt for lett... Noen ringer sikkert politiet hvis noen henger opp klesvasken på terrassen også på en helligdag.

Anonymkode: 01119...5e9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det koster meg ingenting å ringe politiet på sånne respektløse folk. Folk kan male inne og ute, rydde og styre så mye de vil for min del. Men det sekundet de starter maskiner, hamrer og borer, sager og styrer på- da ringer jeg.

Jeg er ikke kristen, men jeg vil ha fred og ro, det får vi såvidt en søndag i ny og ne. Det er INGEN som er så travle at de ikke får slått plenen en dag etter jobb, eller som ikke kan ta et par dagers pause fra oppussing når det er helligdager. Hvis de er så sykt travle at de faktisk ikke er hjemme før 23, så har de vel nok penger til å ansette noen til å klippe gresset en gang i uka. 

Jeg får god respons fra politiet og de har stoppet mye arbeid her i nabolaget. De fleste er gode, respektfulle mennesker, så det skjer ytterst sjelden nå. 

Onkelen min er forresten politi og har vært ute på mange slike oppdrag, og de har gitt mange bøter til folk som ikke klarer å innrette seg etter reglene 😀 men de fleste pleier å gi seg etter en telefonsamtale. 

For noen år siden ble det bygget en ny barnehage like i nærheten, og de drev på en søndag med betongarbeid så det ljomet. Da ringte jeg nummeret som stod på gjerdene først, den som er ansvarlig. Han ble sint fordi at JEG ringte og forstyrret han som var på hytta denne søndagen, men ble rimelig spak når jeg sa at det pågår byggebråk og det er DITT nummer som står på gjerdet. Det ble fort stopp.

Anonymkode: 0f6f8...e21

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Jeg er verken religiøs eller "bedre" enn andre, men jeg ønsker meg noen få dager i året hvor "alt" bare er stille. Livet er bråkete nok som det er, hvorfor skal vi som ønsker oss litt ro latterliggjøres? 

Anonymkode: eb2e3...094

Roen som er pålagt i loven gjelder pga religiøse regler. At andre velger å tolke det som å ha det stille rundt seg, så viser det hvor hyklersk dere er i forhold til at det er HELLIGDAG.

Anonymkode: 01119...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SupaWoman skrev:

I en undersøkelse hvor endel ble spurt om de enten ville forlenge sommerferien med noen dager eller ha påskefri valgte folk å heller ha påskefri. 

Det er en god regel å linke til dokumentasjon som underbygger påstander i diskusjoner. Hvilken undersøkelse er dette? Når? 

Ingen har spurt meg. Skulle gjerne jobbet isteden, jeg.

Anonymkode: 6e977...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er oss. Her er ungene syke, så ferien  gikk i vasken. Da ble det oppussing 😅

Anonymkode: 7ccd4...49a

Egodust!!

Anonymkode: 6ccc2...35b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er oss. Her er ungene syke, så ferien  gikk i vasken. Da ble det oppussing 😅

Anonymkode: 7ccd4...49a

Så fint at dere ødelegger ferien for naboene deres også da 🙄

Anonymkode: 6352f...79e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Roen som er pålagt i loven gjelder pga religiøse regler. At andre velger å tolke det som å ha det stille rundt seg, så viser det hvor hyklersk dere er i forhold til at det er HELLIGDAG.

Anonymkode: 01119...5e9

Men loven gjelder uansett om den bunner i religiøse regler, samme faen hva du mener om det. ;)

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Man er ikke hysterisk fordi man ønsker seg ro og fred når det er helligdager.

For veldig mange er helligdagene de eneste dagene i året vi virkelig trives. Dagene blir hellige for oss av den grunn og har ingenting med Gud, Jesus eller religion å gjøre.

Jeg er introvert og det er mange som er det samme. Vi trenger mer ro og fred enn de ekstroverte. De ekstroverte har 6 dager i uka de kan kose seg og utfolde seg på, vi har søndager. Men søndagsfred er det ikke lenger mye respekt for, så nå tviholder vi på de røde helligdagene, det er våre dager. La oss introverte få ha denne freden, vær så snill.

Og nei, det å flytte på landet er ikke et alternativ. Jeg gleder meg over byens muligheter og trives her mer enn jeg gjør på landet.

Nå bor jeg i hus, men da jeg bodde i blokk var det helt grusomt når folk bråkte på helligdagene, jeg hadde gledet meg til helligdagene helt siden sist helligdag. Du kan tro at jula da blir ganske etterlengtet, når det er 9mnd siden du virkelig senket skuldrene sist gang...

Hva folk gjør inne i husene sine bryr jeg meg ikke om, så lenge det er rooooooolig der jeg er. Ahhhhh! Elsker de nye naboene mine! Alle er på fjellet i påsken tydeligvis. 🤣

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Roen som er pålagt i loven gjelder pga religiøse regler. At andre velger å tolke det som å ha det stille rundt seg, så viser det hvor hyklersk dere er i forhold til at det er HELLIGDAG.

Anonymkode: 01119...5e9

Hele denne påskeferien (som du sikkert nyter) bunner i religiøse regler... I tillegg til en viss annen ferie (jul faktisk, hvis du ikke klarte å komme frem til det på egen hånd...) og en god del langhelger i mai/juni som du sikkert også setter pris på, er der pga religiøse helligdager. 

Jeg klarer ikke å skjønne at det skal være så vanskelig å respekter helligdagsfreden, tross alt er helligdagen grunnen til at du har fri i det hele tatt. Det er ingen som sier du må sitte og tvinne tommeltotter, men du trenger altså ikke lage plagsom larm. Med andre ord er husvask, klesvask, vindusvask, rydding, maling og alt stille arbeid helt ok, men drar du fram pressluftboret så vil de fleste naboene dine tenke du er årets møkkanabo..

Anonymkode: d98c0...02c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er verre med unger som hyler og skriker enn en nabo som snekrer litt. Hylende, bråkete ungepakk bør ta hensyn til de voksnes helligdagsfred! Foreldrene bør lære djevelpakket sitt å lukke nebbet så vi voksne får lese avisen og lytte til fuglesangen i fred! 

Anonymkode: 6d3e0...773

Dette! 

Våkna 06.45 idag av naboens unger. Ikke fordi de gråt eller var lei seg, men fordi de løp rundt å skreik og lekte rett utenfor her. For all del, synes det er bra at unger er ute i frisk luft, men 06.45 på en fridag...?! Ikke ok! 

Anonymkode: fd22f...5fa

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 

Våkna 06.45 idag av naboens unger. Ikke fordi de gråt eller var lei seg, men fordi de løp rundt å skreik og lekte rett utenfor her. For all del, synes det er bra at unger er ute i frisk luft, men 06.45 på en fridag...?! Ikke ok! 

Anonymkode: fd22f...5fa

Men akkurat disse barna er jo så søøøte at ingen legger merke til akkurat deres bråk, for hylene fra akkurat disse søøøte barna synes alle bare er sjarmerende. Aaaaw! Barna mine! ❤

... hilsen ca alle foreldre til bråkete barn.

Anonymkode: 6ccc2...35b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overholder helligdagsfreden fordi jeg mener vi har godt av noen dager med ro.  Hva andre gjør er opp til dem.

19 minutter siden, loveli skrev:

 

Og nei, det å flytte på landet er ikke et alternativ. Jeg gleder meg over byens muligheter og trives her mer enn jeg gjør på landet.

 

 

Det hjelper uansett ikke å flytte på landet

https://www.tb.no/nyheter/tonsberg/traktor/hvis-man-ikke-taler-to-uker-i-aret-med-stov-og-dritt-er-det-noen-fine-leiligheter-i-sentrum/s/5-76-1038942

Jeg viser til en plussak i Tønsbergs blad.  Overskriften er selvforklarende:"Hvis man ikke tåler to uker i året med støv og dritt er der noen fine leiligheter i sentrum".   Kort forklart, noen naboer hadde klaget på bonden som begynte jobbe på åkeren kl 8 på skjærtorsdag, hvorpå bonden repliserte med det som står i overskriften.

Og bare så det er sagt: Jeg har full forståelse for bonden i dette tilfellet, selv om hun kanskje kunne startet kl 9 i stedet for kl 8.  Påsken er den i år, varmen har kommet, og det på tide å få sådd kornet.  Det kan ikke vente, hun må få gjort jobben sin til tross for helligdagsfreden.

Slik har det vært i alle år her, og når man bosetter seg i områder med gårder er det slikt man bør regne med.

 

Anonymkode: 351d3...d32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi overholder helligdagsfreden fordi jeg mener vi har godt av noen dager med ro.  Hva andre gjør er opp til dem.

 

Det hjelper uansett ikke å flytte på landet

https://www.tb.no/nyheter/tonsberg/traktor/hvis-man-ikke-taler-to-uker-i-aret-med-stov-og-dritt-er-det-noen-fine-leiligheter-i-sentrum/s/5-76-1038942

Jeg viser til en plussak i Tønsbergs blad.  Overskriften er selvforklarende:"Hvis man ikke tåler to uker i året med støv og dritt er der noen fine leiligheter i sentrum".   Kort forklart, noen naboer hadde klaget på bonden som begynte jobbe på åkeren kl 8 på skjærtorsdag, hvorpå bonden repliserte med det som står i overskriften.

Og bare så det er sagt: Jeg har full forståelse for bonden i dette tilfellet, selv om hun kanskje kunne startet kl 9 i stedet for kl 8.  Påsken er den i år, varmen har kommet, og det på tide å få sådd kornet.  Det kan ikke vente, hun må få gjort jobben sin til tross for helligdagsfreden.

Slik har det vært i alle år her, og når man bosetter seg i områder med gårder er det slikt man bør regne med.

 

Anonymkode: 351d3...d32

Da er det noe annet ja. Å så korn når det må såes er en nødvendighet da det er været som bestemmer dette. Det er arbeid som ikke kan utsettes eller opphøre pga helligdag. Vi stenger ikke sykehus, brannstasjoner og politistasjoner heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men akkurat disse barna er jo så søøøte at ingen legger merke til akkurat deres bråk, for hylene fra akkurat disse søøøte barna synes alle bare er sjarmerende. Aaaaw! Barna mine! ❤

... hilsen ca alle foreldre til bråkete barn.

Anonymkode: 6ccc2...35b

Unger kan hyle og skrike til krampa tar dem for min del, så lenge jeg slipper å bli vekt av det. Kunne vel klart å vente til kl 9 hvertfall. Dette er selvsagt ikke barnas feil, men foreldrene som sikkert synes det var en god ide og sende unga ut. Da slipper de hvertfall bråket inne i sitt eget hus!

Anonymkode: fd22f...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, loveli skrev:

Da er det noe annet ja. Å så korn når det må såes er en nødvendighet da det er været som bestemmer dette. Det er arbeid som ikke kan utsettes eller opphøre pga helligdag. Vi stenger ikke sykehus, brannstasjoner og politistasjoner heller.

Akkurat!

Poenget mitt er at selv om det å flytte på landet hadde vært et alternativ for deg ( eller andre som ønsker helgero), hadde du ikke sluppet unna helgebråk da heller, for da er det bønder som må gjøre jobben sin som forstyrrer.

 

 

Anonymkode: 351d3...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat!

Poenget mitt er at selv om det å flytte på landet hadde vært et alternativ for deg ( eller andre som ønsker helgero), hadde du ikke sluppet unna helgebråk da heller, for da er det bønder som må gjøre jobben sin som forstyrrer.

 

 

Anonymkode: 351d3...d32

Sorry, jeg var uklar, jeg var enig. :)

Det jeg skulle skrevet var at jeg har større toleranse for at en bonde driver på, enn en nabo med slagborr. Samtidig er bråk bråk, samma hvem som bråker og hvorfor.

Men takk for oppbakkingen, det hjelper når man hver gang får slengt etter seg at man kan flytte på landet hvis man ønsker fred og ro og er så oversensitiv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er lett å lese at de aller fleste jobber 8-16 mandag til fredag.

For å si det slik, bråk når vi som jobber turnus er hjemme og skal sove eller slappe av er normalen. Slutt å syte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen ikke rart det er krig i verden!! Ta deg sammen, hva slags menneske er du som tror du eier hele nabolaget? ÆSJ. 

Anonymkode: 7df8c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er deilig med å bo i et ekstremt innvandrertett område. Her er det musestille. Ikke så mye som en gressklipper. Muslimer vet å holde religiøse skikker hellige, selv om det ikke er deres egne :)

Anonymkode: aa27c...18e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hele denne påskeferien (som du sikkert nyter) bunner i religiøse regler... I tillegg til en viss annen ferie (jul faktisk, hvis du ikke klarte å komme frem til det på egen hånd...) og en god del langhelger i mai/juni som du sikkert også setter pris på, er der pga religiøse helligdager. 

Jeg klarer ikke å skjønne at det skal være så vanskelig å respekter helligdagsfreden, tross alt er helligdagen grunnen til at du har fri i det hele tatt. Det er ingen som sier du må sitte og tvinne tommeltotter, men du trenger altså ikke lage plagsom larm. Med andre ord er husvask, klesvask, vindusvask, rydding, maling og alt stille arbeid helt ok, men drar du fram pressluftboret så vil de fleste naboene dine tenke du er årets møkkanabo..

Anonymkode: d98c0...02c

Husvask i blokk er ikke å anbefale på helligdager nei. Særlig ikke nedvasking. Det støyer mer enn du tror.

 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er dette som er deilig med å bo i et ekstremt innvandrertett område. Her er det musestille. Ikke så mye som en gressklipper. Muslimer vet å holde religiøse skikker hellige, selv om det ikke er deres egne :)

Anonymkode: aa27c...18e

 

Vi vet om veldig mange muslimer som ikke bryr seg en døyt om helligdagsfred. Fullt kjør med fest, støy og musikk.

Anonymkode: 39aad...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...