Gå til innhold

Fibromyalgi - tullediagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, Duff skrev:

1. Det finnes ingen blodprøve som beviser FM. 

2. Diagnoser gir ikke rett på uføretrygd, det er evnen til å stå i arbeid som kan gi rett på uføre. 

https://forskning.no/sykdommer/fibromyalgi-kan-oppdages-i-blodprove-ifolge-amerikanske-forskere/1318807?fbclid=IwAR1cpRzjVhLbxYn5wc-xq43CI61Tb82Cepld8LOkZpDdnTuOqo6hCr07stk

 

Blodprøve: Ikke per dags dato, men det kan hende det er mulig.
Blir det mulig så er jo det fantastisk bra, det vil gjøre hverdagen til leger mye lettere ;)
Verre er det med pasienter som har fått den diagnosen, men blodprøven viser noe annet..
Jeg personlig håper at FM kan vises med en blodprøve, men det er altfor tidlig å si, ett dusin pasienter vs millioner. Forskning tar tid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er en ekte sykdom, ME derimot, det eksisterer ikke.

Anonymkode: 04bdc...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er en ekte sykdom, ME derimot, det eksisterer ikke.

Anonymkode: 04bdc...1d0

Nobelprisen i medisin til deg! 

Har du satt deg inn i hva ME virkelig dreier seg om? Fulgt forskningen? 

Anonymkode: 8a5fd...efa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne diagnosen etter mange år med store (ikke innbilte) smerter i store deler av kroppen. 

Heldigvis ble jeg møtt av en oppegående lege i det private. Av fastlegen min fikk jeg bare beskjed om at dette «ikke akkurat er kreft», og et skuldertrekk. Nei, det er mye som ikke er kreft, men som kan være innmari tøft likevel!

Anonymkode: 1d6c3...5c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi er en tullediagnose, akkurat som IBS.

Det jeg legger i begrepet «tullediagnose» er at ingen vet hva fibromyalgi er, det finnes ingen prøve som bekrefter det, og de finner ingen årsak til hva det kommer av.

Jeg sier ikke at personene ikke opplever smerte og ubehag, men selve diagnosen fibromyalgi er bare et tomt skall for plager de ikke finner noen årsak til. Akkurat som IBS - en diagnose du får etter alt annet er utelukket, som de ikke finner årsak til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beskriver min tante godt som har denne "diagnosen". Tror ikke noe på det så mye som hun er ute og farter og fester. Det livet orker ikke jeg, og jeg sitter ikke med noe diagnose. 

Anonymkode: c314f...249

Dette er det dummeste "argumentet" jeg leser. Hilsen en annen som ikke har denne diagnosen. 

Anonymkode: 83647...1b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er en ekte sykdom, ME derimot, det eksisterer ikke.

Anonymkode: 04bdc...1d0

Jeg tror at du ikke eksisterer. 

Anonymkode: 83647...1b5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er en ekte sykdom, ME derimot, det eksisterer ikke.

Anonymkode: 04bdc...1d0

Jeg mener jeg er en ekte person, du derimot, eksisterer ikke. 

Anonymkode: 8a5fd...efa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Nuttery skrev:

Fibromyalgi er en tullediagnose, akkurat som IBS.

Det jeg legger i begrepet «tullediagnose» er at ingen vet hva fibromyalgi er, det finnes ingen prøve som bekrefter det, og de finner ingen årsak til hva det kommer av.

Jeg sier ikke at personene ikke opplever smerte og ubehag, men selve diagnosen fibromyalgi er bare et tomt skall for plager de ikke finner noen årsak til. Akkurat som IBS - en diagnose du får etter alt annet er utelukket, som de ikke finner årsak til.

Holder du deg i det hele tatt oppdatert på nyere forskning? Virker ikke ut som om du har oppdatert deg om disse "tullediagnosene" siden 1990.

Anonymkode: 8ffbb...a14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nuttery said:

Fibromyalgi er en tullediagnose, akkurat som IBS.

Det jeg legger i begrepet «tullediagnose» er at ingen vet hva fibromyalgi er, det finnes ingen prøve som bekrefter det, og de finner ingen årsak til hva det kommer av.

Jeg sier ikke at personene ikke opplever smerte og ubehag, men selve diagnosen fibromyalgi er bare et tomt skall for plager de ikke finner noen årsak til. Akkurat som IBS - en diagnose du får etter alt annet er utelukket, som de ikke finner årsak til.

Fibromyalgi kan jo faktisk påvises - ved obduksjon.
Man finner betennelsestilstander i hjernebarken og større deler av nervesystemet under obduksjon av pasienter med fibromyalgi. Problemet er bare at det er noe upraktisk å utføre obduksjon diagnostativt.

Anonymkode: 18e29...399

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Nuttery skrev:

Fibromyalgi er en tullediagnose, akkurat som IBS.

Det jeg legger i begrepet «tullediagnose» er at ingen vet hva fibromyalgi er, det finnes ingen prøve som bekrefter det, og de finner ingen årsak til hva det kommer av.

Jeg sier ikke at personene ikke opplever smerte og ubehag, men selve diagnosen fibromyalgi er bare et tomt skall for plager de ikke finner noen årsak til. Akkurat som IBS - en diagnose du får etter alt annet er utelukket, som de ikke finner årsak til.

IBS er en stressreaksjon. Det er ikke en tullediagnose, det er et annet ord for stressmage kan man si.  

Anonymkode: 04bdc...1d0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgi kan jo faktisk påvises - ved obduksjon.
Man finner betennelsestilstander i hjernebarken og større deler av nervesystemet under obduksjon av pasienter med fibromyalgi. Problemet er bare at det er noe upraktisk å utføre obduksjon diagnostativt.

Anonymkode: 18e29...399

I så fall skulle det jo ha vært lett å finne med en CT scan.

Anonymkode: b17e6...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan påvises med en blodprøve siden det er en revmatisk sykdom.

Anonymkode: ad781...f0b

Nei. Dette er ikke sant!

Fibromyalgi er en sekkediagnose for folk med diverse vondter. Alle over 40 har evt fibromyalgi....

Ikke forvent svar som AB.

Endret av Rotemor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Rotemor skrev:

Nei. Dette er ikke sant!

Fibromyalgi er en sekkediagnose for folk med diverse vondter. Alle over 40 har evt fibromyalgi....

Ikke forvent svar som AB.

Eh, nei.... Vil anbefale deg å sette deg litt inn i ting før du sier ting som avslører din uvitenhet og forakt for dine medmennesker. 

Anonymkode: 8a5fd...efa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chizue skrev:

https://forskning.no/sykdommer/fibromyalgi-kan-oppdages-i-blodprove-ifolge-amerikanske-forskere/1318807?fbclid=IwAR1cpRzjVhLbxYn5wc-xq43CI61Tb82Cepld8LOkZpDdnTuOqo6hCr07stk

 

Blodprøve: Ikke per dags dato, men det kan hende det er mulig.
Blir det mulig så er jo det fantastisk bra, det vil gjøre hverdagen til leger mye lettere ;)
Verre er det med pasienter som har fått den diagnosen, men blodprøven viser noe annet..
Jeg personlig håper at FM kan vises med en blodprøve, men det er altfor tidlig å si, ett dusin pasienter vs millioner. Forskning tar tid :) 

Jeg håper også det. Det er noe forbasket dritt å leve med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen leger tror dette er en tullediagnose, tviler jeg ikke på et sekund! Med én gang legene ikke klarer å finne ut av hva som feiler en, da mener de at det er innbilt eller psykisk. I've been there. Derfor var det så sykt deilig når jeg endelig ble henvist videre etter ca 2(!) år, til en spesialist innenfor området. Da tok han en annen slags blodprøve, hvor det faktisk viste seg at jeg hadde hatt rett hele tiden! At det faktisk var noe som feilte meg! Nå var ikke det fibromyalgi, men noe annet. Var til og med en lege som skrev i journalen min at det mest sannsynlig kun var psykisk...

Jeg syns holdningen til enkelte leger er helt forkastelig. Leger har i utgangspunktet ikke lov til å dømme sine pasienter, men det tror jeg de bryter titt og ofte. Hvertfall det inntrykket jeg har hatt de gangene jeg har vært i møte med spesialisthelsetjenesten. Fastlegen derimot. Han kan jeg prate med og han føler jeg ikke at dømmer meg. 

For å svare på spørsmålet ditt; nei, jeg tror på ingen måte at fibromyalgi er noen tullediagnose. Jeg tror derimot at det bare er altfor lite kunnskap på området, og det er dessverre en slik sykdom som ikke står øverst på interesselisten til legene. Det er ikke noen "prestisjediagnose", om jeg kan si det slik. 

Anonymkode: 35e9d...8c8

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Duff skrev:

Jeg håper også det. Det er noe forbasket dritt å leve med. 

Jeg også, jeg har ikke FM, men har noe annet som kan ligne veldig på symptomer, men som vises ved blodprøver og biopsi :)
Så er jeg av den heldige sort hvor alle i slekta har en eller annen form for revmatiske sykdommer :fnise: Så jeg var jo dømt til å få nesten alt :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Holder du deg i det hele tatt oppdatert på nyere forskning? Virker ikke ut som om du har oppdatert deg om disse "tullediagnosene" siden 1990.

Anonymkode: 8ffbb...a14

Da kan du opplyse meg. Jeg har selv fått «påvist» IBS etter utallige prøver og utredninger som viste at alt er fint.

Å si at det ikke er en samlepose for uforklarlig tarmbesvær, er jo litt rart. Akkurat som fibromyalgi er en samlepose for uforklarlige muskelsmerter som de ikke finner årsaken til.

PLAGENE er 100% reelle!! Jeg tviler IKKE! Men selve «diagnosen» IBS eller fibromyalgi er jo tull, for de vet jo ikke hva som er galt med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk glemmer at det er mange ulike plager og vondter mange lider av som ikke dermed sagt er organiske SYKDOMMER.

Smertene ved fibromyalgi er for så vidt ‘ekte’ på samme måte som feks. stressmage ved eksamensnerver er det, at man skjelver når man er veldig redd, rødmer når man blir flau osv. Fibromyalgi er når livet ‘setter seg i kroppen’, symptomene er reelle og fysiske, men skyldes ikke en patologisk prosess i noe organsystem. 

Noen leger mener også at fibromyalgi og ME er tilstander som ofte glir over i hverandre. 

Anonymkode: f8ba2...966

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det dummeste "argumentet" jeg leser. Hilsen en annen som ikke har denne diagnosen. 

Anonymkode: 83647...1b5

Det finnes statistikk over kjønn, alder og sosioøkonomisk status på hvilke pasientgrupper som diagnostiseres med fibromyalgi. De fleste er 40+, nesten alle er kvinner, og mange har lav utdanning (og inntekt).

Anonymkode: f8ba2...966

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...