Gå til innhold

Fibromyalgi - tullediagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at fibromyalgi er en diagnose man gir hypokondere som nekter å gi seg. Og som sutrer og maser til legen nesten går fra vettet.

Litt sånn: "Vi gir henne en diagnose så hun slutter å mase". Legevennene jeg har støtter også dette. De sier det jo ikke rett ut, men ut i fra hvordan de snakker om "sykdommen", er det tydelig hva de mener.

Anonymkode: acbc3...766

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kan påvises med en blodprøve siden det er en revmatisk sykdom.

Anonymkode: ad781...f0b

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevennene dine bør ta en titt på sin forakt for andre mennesker, og ha ydmykhet overfor sykdom med tanke på hvor latterlig få sykdommer de faktisk er i stand til å kurere. Selv om man ikke vet hva som feiler folk, så betyr det ikke at plagene er innbilte. 

Anonymkode: aa92b...7ec

  • Liker 44
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan love deg at vi som lever med det, ikke oppfatter det som hverken en tullediagnose eller noe vi har mast oss til å få. Fordi jeg ikke kan ta nsaids, har jeg hver dag store smerter i hele kroppen, verst i rygg og nakke/skuldre. Jeg skulle gladelig bytta det mot en frisk kropp uten fibromyalgidiagnosen. Den fikk jeg ikke lett heller. Mange år med smerter, fysioterapi, kiropraktorer, revmatologer osv før de til slutt endte på diagnosen. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Så trist hvis det finnes leger som ikke tror på den sykdommen. Det er en reell sykdom hvor pasientene opplever daglige smerter i kroppen. Hvordan noen ikke kan tro på smerter, er for meg en gåte. De få jeg har møtt med denne sykdommen har opplevd alvorlige traumer i barndommen, og har fått smerter i hele kroppen som følge av spenninger, stress og manglende evne til å ro ned kroppen. 

Nå vet jeg ikke mye om sykdommen, om den er revmatisk eller psykosomatisk. Kanskje den er begge deler, men den er hvertfall 100 % reell og ekte. Jeg har selv erfart minimalt med fysiske smerter, men jeg har null problemer med å tro på at mennesker kan leve med hele kroppen full av smerter. 

Hypokondri er en angstlidelse hvor personen frykter å ha en alvorlig sykdom, altså noe helt annet enn dette.  

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at fibromyalgi er en diagnose man gir hypokondere som nekter å gi seg. Og som sutrer og maser til legen nesten går fra vettet.

Litt sånn: "Vi gir henne en diagnose så hun slutter å mase". Legevennene jeg har støtter også dette. De sier det jo ikke rett ut, men ut i fra hvordan de snakker om "sykdommen", er det tydelig hva de mener.

Anonymkode: acbc3...766

Er det ikke flaut skrive sånt? Du vet jo åpenbart ingenting om hypokondere. Eller fibromyalgi..

Endret av Applehead
  • Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre en diagnose man automatisk blir stigmatisert for. Jobber på sykehus og aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt "ååå hun er ei sånn ei ja" når visittgående har lest/hørt at pasienten har den diagnosen. 

Anonymkode: 2314f...b5c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy, det er skremmende at du, men ikke minst leger har det synet på syke mennesker. Vil oppfordre dere til å følge forskning på temaet hvis dere skal uttale dere, eller la være å si noe i det hele tatt.

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180927122946.htm

Anonymkode: 8a5fd...efa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er en sykdom. Jeg har flere, både pasienter og bekjente med denne diagnosen som er svært(!) plaget. Den arter seg forskjellig, mulig den deles i andre undergrupper ved videre forskning. 

Har forresten ikke mye tro på at legevennene dine deler inntrykket ditt, i så tilfelle er de lite opplyst. 

Anonymkode: 59c37...c44

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre en diagnose man automatisk blir stigmatisert for. Jobber på sykehus og aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt "ååå hun er ei sånn ei ja" når visittgående har lest/hørt at pasienten har den diagnosen. 

Anonymkode: 2314f...b5c

Ja, det er helt forferdelig. Jeg har selv ME og har opplevd og hørt historier om andre som ikke blir undersøkt eller får forsvarlig hjelp så fort helsepersonalet hører at noen har den diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klart det er en sykdom. Jeg har flere, både pasienter og bekjente med denne diagnosen som er svært(!) plaget. Den arter seg forskjellig, mulig den deles i andre undergrupper ved videre forskning. 

Har forresten ikke mye tro på at legevennene dine deler inntrykket ditt, i så tilfelle er de lite opplyst. 

Anonymkode: 59c37...c44

Akkurat. Helt vilt at noen ikke tror på smerter. 

Alle har hatt vonde muskler. Alle har opplevd magesmerter. De fleste har hatt hodeverk. Noen har også slitt med å bevege seg grunnet midlertidige smerter. 

De med fibromyalgi har det kanskje sånn konstant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, Dragoneyes skrev:

Ja, det er helt forferdelig. Jeg har selv ME og har opplevd og hørt historier om andre som ikke blir undersøkt eller får forsvarlig hjelp så fort helsepersonalet hører at noen har den diagnosen. 

Forferdelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at dette er en tulletråd. Du vet en slik tråd man starter når man kjeder seg. Og som handler om et tema som gjør folk opprørt slik at man får så mange svar som mulig. Litt sånn "Åh, livet mitt er så tragisk så jeg må bare plage andre litt nå." Forumvennen jeg har støtter også dette. Men de sier det ikke rett ut for de er red for å bli utestengt.

Anonymkode: 7a5bf...c75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For leger har jo aldri tatt feil av noe. Veldig mange sykdommer har blitt avfeid med mye rart opp i gjennom årene. Akkurat nå er det fibromyalgi og dessverre fortsatt ME. Om noen år så er det en del som må spise hatten sin.

Det er veldig synd at folk og ikke minst helsepersonell dømmer folk ut i fra symptomer og diagnoser. 

Anonymkode: 596fc...b2a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om to stk som har diagnosen, og de sliter med å fungere. Så tull er det ikke. Det er faktisk veldig alvorlig. Din dust.

Anonymkode: 8978b...61e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at dette er en tulletråd. Du vet en slik tråd man starter når man kjeder seg. Og som handler om et tema som gjør folk opprørt slik at man får så mange svar som mulig. Litt sånn "Åh, livet mitt er så tragisk så jeg må bare plage andre litt nå." Forumvennen jeg har støtter også dette. Men de sier det ikke rett ut for de er red for å bli utestengt.

Anonymkode: 7a5bf...c75

Jeg vet faktisk ikke. Jeg har lest om flere på forumet som ikke tror på denne sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes
1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Akkurat. Helt vilt at noen ikke tror på smerter. 

Alle har hatt vonde muskler. Alle har opplevd magesmerter. De fleste har hatt hodeverk. Noen har også slitt med å bevege seg grunnet midlertidige smerter. 

De med fibromyalgi har det kanskje sånn konstant. 

Ja, det er helt utrolig. Jeg lever med kroniske smerter i muskler, skjelett, mage og hode. Hver eneste dag, i større eller mindre grad. Det er så sinnsykt slitsomt, og å da skulle bli mistrodd og til og med ledd av på toppen av det er en utrolig stor tilleggsbelastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...