Gå til innhold

Fibromyalgi - tullediagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, Dragoneyes skrev:

Ja, det er helt utrolig. Jeg lever med kroniske smerter i muskler, skjelett, mage og hode. Hver eneste dag, i større eller mindre grad. Det er så sinnsykt slitsomt, og å da skulle bli mistrodd og til og med ledd av på toppen av det er en utrolig stor tilleggsbelastning. 

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Applehead skrev:

Er det ikke flaut skrive sånt? Du vet jo åpenbart ingenting om hypokondere. Eller fibromyalgi..

Jeg kan ikke se av ditt innlegg at du vet så mye om de, du heller?

Anonymkode: 2534c...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at fibromyalgi er en diagnose man gir hypokondere som nekter å gi seg. Og som sutrer og maser til legen nesten går fra vettet.

Litt sånn: "Vi gir henne en diagnose så hun slutter å mase". Legevennene jeg har støtter også dette. De sier det jo ikke rett ut, men ut i fra hvordan de snakker om "sykdommen", er det tydelig hva de mener.

Anonymkode: acbc3...766

Har du lest faglitteratur om emnet? Gjør det, før du setter deg ned med tastaturet. Jeg er mest sjokkert over at leger kan ha sånne som deg som venn. Du kan jo tilføre de 0. 

Anonymkode: 2a01f...ad0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjærlighetsbarn98 said:

Jeg vet faktisk ikke. Jeg har lest om flere på forumet som ikke tror på denne sykdommen. 

Dette er tullemennesker uansett.

Anonymkode: 7a5bf...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det en reell diagnose, men når det ikke er en sykdom som faktisk skader kroppen og bryter ned ledd som feks RA, og det ikke finnes medisiner som hjelper så skjønner jeg at det ligger langt nede på alvorlighetsgrad blant fagpersoner.

Har forresten en venninne med Fibromyalgi som ble mye bedre med regelmessig trening. Det gir henne smertelindring og en mental styrke i at kroppen faktisk fungerer og hun har like muligheter som en frisk person i å bli sterk og sprek.

Anonymkode: 376b5...f72

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi er en rent deskriptiv diagnose som betyr ‘smerter i muskler og bindevev’. Ingen objektiv patologi kan finnes, det foreligger ikke inflammasjon eller skader på ledd, muskler eller nerver. De fleste pasientene er middelaldrende kvinner med lav sosioøkonomisk status (lav inntekt og utdanning). Behandlingen vil ofte være antidepressiva, svømming i oppvarmet basseng, tilpasset trening og kognitiv terapi. 

Anonymkode: f8ba2...966

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgi er en rent deskriptiv diagnose som betyr ‘smerter i muskler og bindevev’. Ingen objektiv patologi kan finnes, det foreligger ikke inflammasjon eller skader på ledd, muskler eller nerver. De fleste pasientene er middelaldrende kvinner med lav sosioøkonomisk status (lav inntekt og utdanning). Behandlingen vil ofte være antidepressiva, svømming i oppvarmet basseng, tilpasset trening og kognitiv terapi. 

Anonymkode: f8ba2...966

Fra lærebok om klinisk revmatologi, om noen skulle tro det bare er ‘egne meninger’.

Anonymkode: f8ba2...966

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi er en internasjonal anerkjent diagnose! Heldigvis er det mer forskning og mer forståelse i emning...

Legevennene dine bør oppdatere seg snarest!

Fyi; nei, det er IKKE en revmatologisk sykdom! Det viser IKKE på en blodprøve!

Man blir testet utfra forskjellige kriterier og får en "score" som sannsynliggjør diagnosen.

Det er veldig mange symptom i fibromyalgi. Og man kan selvsagt ha revmatisk sykdom i tillegg, mange har det. Jeg har ikke det!

Faktisk litt lei av "du har det ja" *himle med øynene*-folk. Veldig ignorant!

Anonymkode: 05950...971

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg hørte nå var at den har blitt klassifisert innenfor nevrologiske sykdommer, og er ikke lenger en revmatisk lidelse.

Det gir mening, i og med at problemet ligger i smertereseptorene, og ikke i ledd/skjelett.

Ellers lever jeg med fibromyalgi hver eneste dag (Jeg har det ikke selv), og jeg er ikke i tvil om at sykdommen er reell, og skaper store problemer for de som har denne.

Anonymkode: f77fc...a84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som det en reell diagnose, men når det ikke er en sykdom som faktisk skader kroppen og bryter ned ledd som feks RA, og det ikke finnes medisiner som hjelper så skjønner jeg at det ligger langt nede på alvorlighetsgrad blant fagpersoner.

Anonymkode: 376b5...f72

I beg to differ: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180927122946.htm (Research teams find widespread inflammation in the brains of fibromyalgia patients)

Anonymkode: 8a5fd...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fibromyalgi. Hver gang jeg går til legen med noe annet. Så er svaret: nei men det er bare psykisk. Det går over. En gang måtte jeg til en annen lege før jeg ble tatt på alvor med lungebetennelse. 

Anonymkode: 6797d...c96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Medical Medium dere som har fibromyalgi. Han kan forklare hva det er og har råd for det (og nei, han selger ingenting unntatt bøkene). Kjenner og kjenner til flere som har blitt friske og bedre med hans råd, som igrunn bare er å kutte ut noen matvarer og legge til andre, og også noen tilskudd. Har selv fått hjelp med en del problemer, som fordøyelse, ledd, muskelstivhet, energinivå osv.

Anonymkode: 7a5bf...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskning går fremover på alle sykdommer. Om noen år vil vi få svar på hvor alvorlig denne sykdommen er. At det ikke har noe med status å gjøre. 

Magesår ble for mange pr siden sagt at det var folk som levde usunt som fikk. Om du svarte nei på om du drakk eller røkte, så trodde legen du løy. Så fant de ut at det var bakterie, og det kan ramme de fleste. Flere sykdommer som før ble sett på som bare lavtlønte og usunne folk fikk

Anonymkode: 2a01f...ad0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgi er en rent deskriptiv diagnose som betyr ‘smerter i muskler og bindevev’. Ingen objektiv patologi kan finnes, det foreligger ikke inflammasjon eller skader på ledd, muskler eller nerver. De fleste pasientene er middelaldrende kvinner med lav sosioøkonomisk status (lav inntekt og utdanning). Behandlingen vil ofte være antidepressiva, svømming i oppvarmet basseng, tilpasset trening og kognitiv terapi. 

Anonymkode: f8ba2...966

Beskriver min tante godt som har denne "diagnosen". Tror ikke noe på det så mye som hun er ute og farter og fester. Det livet orker ikke jeg, og jeg sitter ikke med noe diagnose. 

Anonymkode: c314f...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi er jo en relativ "ny" diagnose og det er mange leger, særlig her hjemme i Norge som ikke har nok kunnskap.
Det er mange symptomer bl.a utmattelse, tretthet, mageproblemer, konsentrasjonsproblemer, svie eller problemer med vannlating, søvnproblemer, hovenhet, indre frost, svimmelhet, kvalme, øresus, munntørrhet.........++
Men alle har en viss grad for smerter i kroppen.

Selv om jeg eller du opplever de her smertene og symptomene, så vil det ikke dermed si at vi har fibromyalgi. Alle vil oppleve de her tingene en gang iblant, men kan du tenke deg å oppleve 3 eller flere symptomer hver eneste dag?  Hvor smertestillende ikke fungerer og legene har allerede utelukket for eksempel ME, du tester negativt på andre autoimmune sykdommer?

Det er fremdeles en diagnose som blir forsket mye på og den kan mest sannsynlig bli påvist via en blodprøve. Som igjen betyr at FM er en reell diagnose, som ganske mange har og som føler de ikke blir trodd i vårt samfunn idag.
Jeg vet om flere som har FM diagnose, men som ikke blir tatt seriøst om det dukker opp nye symptomer.
Kan du tenke deg, du drar til fastlegen og du har fått smerter en ny plass, samt nye symptomer og blir avfeid med "Det er bare fibromyalgien, ikke noe å tenke på".
Så tar det ett par år eller 5 og det viser seg at personen har kreft med spredning..

De av dere som sier at fibromyalgi er en tullediagnose. Jeg håper dere aldri får de smertene som mange opplever hver eneste dag.
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykdommer er dessverre kommet lenger enn legevitenskapen. Sånn har det forsåvidt alltid vært. Derfor sliter dem med å skille og klassifisere symptomer, og pasientgrupper sitter alene uten behandling for plagene. Pasientene sliter samtidig med å bli trodd, både når det kommer til lege og omgivelser, pga vitenskapen har et etterslep på disse sykdommene. Både noen leger og omgivelsene er derimot preget av positivisme, altså at dem støtter seg på sannheten. Men når sannheten ikke er funnet, da er det vanskelig å tro på et alternativ. Ja - helt til den dagen man selv blir rammet. Da blir ihvertfall sykdommen anerkjent, selv om den ikke er en oppdaget sannhet. 

Men én dag er gåten fibro og ME løst. Akkurat som med mye annet. Vi når alltid fram med vår vitenskap, spørsmålet er derimot NÅR det skjer. 

Mange sykdommer blir betegnet som "ny" i dag. Fibro og ME er i den kategorien. Men det betyr ikke at sykdommene er ny. Våre forfedre slet med mye av det samme, uten at dette ble diagnosert. Når man nå kan kategorisere slike plager eksploderer selvfølgelig antall pasienter i de forskjellige gruppene. Sånn er det bare. 

Imellomtiden får vi - alle, både syke og friske - smøre oss med tålmodighet. Selv om du er frisk i dag og ikke har noe tro på dette, så kan du fort sitte i samme bås om noen år. Derfor får man heie fram vitenskapen, og alle som jobber natt og dag for å knekke disse grusomme gåtene. 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan påvises med en blodprøve siden det er en revmatisk sykdom.

Anonymkode: ad781...f0b

Hvorfor snakker de om at det er så vanskelig å få seg trygd da? Hvis det er bare en blodprøve som skal til....

Anonymkode: b17e6...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor snakker de om at det er så vanskelig å få seg trygd da? Hvis det er bare en blodprøve som skal til....

Anonymkode: b17e6...42e

1. Det finnes ingen blodprøve som beviser FM. 

2. Diagnoser gir ikke rett på uføretrygd, det er evnen til å stå i arbeid som kan gi rett på uføre. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yng Plyng

Min erfaring er at kvinner får diagnosen fibromyalgi mens menn får kronisk smertesyndrom. Samme møkka, den ene er bare mer akseptert en den andre. 

Kroniske smerter som man ikke kan fikse med en skalpell er helt klart kjempekjedelig. Hva er moroa i en pasient som aldri blir bedre? Derfor digger leger hjerte, nyter og hjerne. Og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...