Gå til innhold

Fibromyalgi - tullediagnose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Raggy skrev:

Nå synser du mye.. Hverken du eller jeg vet, det er fakta. Jeg har ikke fibro så du kan ikke bruke meg som eksempel. Jeg har smerter, har hatt utmattelse osv, men ikke denne sykdommen. Er man utmattet er man skikkelig sliten.

Jeg føler du slo ihjel alle dine tidligere innlegg med dette innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, Juks skrev:

Jeg føler du slo ihjel alle dine tidligere innlegg med dette innlegget. 

Det er lov :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.4.2019 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er musklene som blir hardere, stivner, vi får disse smertene av. Grunnen til at jeg tror det, er pga en lege, var til gynokologisk undersøkelse, aldri vært hos legen tidligere så visste ikke om mine diagnoser. Etter undersøkelsen, spør hun meg om jeg har fibromyalgi fordi hun kunne kjenne at musklene var hardnet, dette var noe hun hadde lagt merke til hos alle pasientene med fibro. En tanke hvertfall.....

Anonymkode: 3885c...d54

Var det her snakk om muskulatur i bekkenområdet? Jeg har hard muskulatur, også her. 

Anonymkode: e1cf1...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det her snakk om muskulatur i bekkenområdet? Jeg har hard muskulatur, også her. 

Anonymkode: e1cf1...a97

Veldig interessant. Jeg har ikke fibromyalgi så vidt jeg vet, men ME. Jeg har i mange, mange år hatt mye smerter og muskler som konstant er harde og spente. Jeg har prøvd det meste og alle behandlerne jeg har vært hos har vært så overrasket av hvor stiv muskulatur jeg har og at de ikke kan hjelpe meg, muskulaturen stivner igjen med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger kan mye, men ikke alt. Det er mange gåter i den medisinske verden. Alt fra intoleranser til me og fibromyalgi, eller ibs. Det er mange ting de ikke kan svare på til og med på sykdommer som gir funn på prøver, som morbus crohns eller ulcerøs colitt. De vet den er der, de har dusinvis av teorier for hvorfor man får det, men ingen sikre svar på hvorfor. Den menneskelige kroppen er ikke ferdig studert, den kommer ikke med fasit, og ting må forskes på for å få svar. Noen ting tar lengre enn andre ting å finne svar på. Man går ikke rundt med verk i hele kroppen, utmattelse, kvalme og alt mulig fordi man oppfatter det sånn selv. Det er en årsak til det, de bare har ikke funnet ut nøyaktig hva som er årsaken enda. Adhd og de fleste psykiske diagnoser er likedan. De settes på bakgrunn av psykiaterens oppfatning av pasienten. Ingen åpenbare prøver man kan ta. Du kan ikke ta en blodprøve for å se om du er bipolar eller har adhd. Det betyr ikke at diagnosene er tullball. Samme gjelder fibromyalgi, og me forsåvidt og, som jeg ser blir putta i samme kategori. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer på en prikk.Jeg kjenner ikke mange Fibromyalgi pasienter, kun 2 kvinner i slutten av 40 årene.  Begge klager til stadighet på hvor ille denne sykdommen er, på den andre siden så går de aldri glipp av en eneste sosial tilstelning. Og da er det helt I taket.

De fleste med fibromyalgi har vondt I vilja, ikke I kroppen. 

Anonymkode: 282b7...b83

Jeg er passert 40 og har ikke hatt ett sosialt liv utenfor mann og barn på ti år. Jeg bruker all ledig tid på å holde hode over vannet med denne sykdommen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 21.4.2019 den 0.01, Nuttery skrev:

Da kan du opplyse meg. Jeg har selv fått «påvist» IBS etter utallige prøver og utredninger som viste at alt er fint.

Å si at det ikke er en samlepose for uforklarlig tarmbesvær, er jo litt rart. Akkurat som fibromyalgi er en samlepose for uforklarlige muskelsmerter som de ikke finner årsaken til.

PLAGENE er 100% reelle!! Jeg tviler IKKE! Men selve «diagnosen» IBS eller fibromyalgi er jo tull, for de vet jo ikke hva som er galt med deg.

Ikke meg du siterte, men IBS er faktisk en diagnose du får når ingen forklarelig annen sykdom i tarmen kan forklare de symptomene du hevder å ha. IBS er ikke en diagnose på samme måte som vannkopper influensa eller annen konkret diagnose med synlige symptomer, men ja, en diagnose over symptomer på tarmbesvær uten annen forklarelig diagnose på symptomene og med positive tester. Litt rart du ikkevet dette eller har fått opplysninger om dette, særlig etter svaret du har gitt om yrke i en annen nylig tråd.

Anonymkode: 513f1...da9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
8 timer siden, Raggy skrev:

Det kan umulig være slik at trening har en negativ virkning på et menneske. Man kan bli fortalt at man bør begrense seg, men det er ikke fordi man ikke bør trene, men fordi folk har ulike grenser for hva de kan få til. Som du sier folk er forskjellige og mange har nok allergi mot å bli slitne, de evner ikke presse grenser. De behøver ikke være svake psykisk men de kan rett og slett være pyser. Mat fjerner også smerter er min erfaring.

Nå er det kun fastlegen som har forsøkt å gi meg denne diagnosen. Hverken fysio, mauellterapaut eller kiropraktor har nevnt det. Det de har til felles er at de mener jeg ikke skal høre på alle mulige forslag på å navngi smerter og utmattelse da de sier at sunn kost og trening er svaret uansett og at det er noe alle kan gjøre uten å må ha bevis for at de lider av noe. 

Dette er ikke løsningen for alle. Kanskje for noen, men langt ifra for alle. Det finnes ingen løsninger som fungerer for alle. Å be folk å trene og spise sunt er latterlig enkelt om folk har slitt med smerter og utmattelse i årevis. Mest sannsynlig har de prøvd det før, men erfart at det ikke hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.4.2019 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Smertene, utmattelsen, fibrohodet skulle du svært gjerne fått overta av meg på sekundet !

Anonymkode: 3cfbb...d03

Alltid dette. De som alltid skal gi vekk smertene og vondtene sine.

Anonymkode: 2534c...c5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
AnonymBruker skrev (På 18.4.2019 den 20.35):

Har inntrykk av at fibromyalgi er en diagnose man gir hypokondere som nekter å gi seg. Og som sutrer og maser til legen nesten går fra vettet.

Litt sånn: "Vi gir henne en diagnose så hun slutter å mase". Legevennene jeg har støtter også dette. De sier det jo ikke rett ut, men ut i fra hvordan de snakker om "sykdommen", er det tydelig hva de mener.

Anonymkode: acbc3...766

Det passer godt at dette innlegget havnet under generaliseringer, for makan til generalisering er det lenge siden jeg har sett!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at fibromyalgi er en diagnose man gir hypokondere som nekter å gi seg. Og som sutrer og maser til legen nesten går fra vettet.

Litt sånn: "Vi gir henne en diagnose så hun slutter å mase". Legevennene jeg har støtter også dette. De sier det jo ikke rett ut, men ut i fra hvordan de snakker om "sykdommen", er det tydelig hva de mener.

Åja. Mitt inntrykk er at de med fivro ofte har opplevd grov omsorgssvikt og eller seksuelle overgrep.

Anonymkode: ea086...f72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åja. Mitt inntrykk er at de med fivro ofte har opplevd grov omsorgssvikt og eller seksuelle overgrep.

Stemmer ikke det heller.

Anonymkode: e5a84...087

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Lovise78 skrev (På 15.9.2024 den 0.55):

Fibromyalgi er en nevrologisk sykdom. Det er ikke en tullediagnose, slik flere her hevder. Les dere opp på forskning som er gjort de senere år. 

https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/ulike-muskelsykdommer/fibromyalgi-oversikt?page=2

Her sier de at Fibromyalgi er litt tilsvarende angst? Kroppen som feiltolker signaler? For angst er det i hovedsak psykisk, frykt (selv om kroppen også reagerer fysisk under et anfall), for fibromyalgi er det fysisk, med blant annet smerter. 

Siden det stort sett gjelder kvinner over 40 med lav sosial status, kan det være knyttet til perimenopause? De med høyere sosial status behandles med hormonterapi og slipper mye av problemene? Plagene knyttet til perimenopause, kombinert med muligheten for å slippe unna en dårlig betalt jobb, resulterer i ufør? 

Dere som har fibromyalgi, har noen av dere fått hormontilskudd? Hadde det noen innvirkning? 

Anonymkode: 59cbc...dcd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden det stort sett gjelder kvinner over 40 med lav sosial status, kan det være knyttet til perimenopause? De med høyere sosial status behandles med hormonterapi og slipper mye av problemene? Plagene knyttet til perimenopause, kombinert med muligheten for å slippe unna en dårlig betalt jobb, resulterer i ufør? 

Dere som har fibromyalgi, har noen av dere fått hormontilskudd? Hadde det noen innvirkning? 

Alle jeg kjenner med fibromyalgi fikk det før de ble 40 og/eller kom i perimenopausen. Hvor har du denne teorien ifra?

Sånn som jeg har hørt fra de med fibro, så er det snakk om ganske intense smerter og plager på det verste, og noe helt annet enn knirkete ledd og vrang kropp i perimenopausen og menopausen.

Anonymkode: 6983f...4b2

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her sier de at Fibromyalgi er litt tilsvarende angst? Kroppen som feiltolker signaler? For angst er det i hovedsak psykisk, frykt (selv om kroppen også reagerer fysisk under et anfall), for fibromyalgi er det fysisk, med blant annet smerter. 

Overgangsalderen kan iallefall forverre plagene så hormoner spiller jo inn på en måte. Jeg har ikke fått mindre vondter av å bruke hormoner men andre ting har blitt bedre feks ibs er ikke så ille nå som det var før.

Anonymkode: e5a84...087

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var knapt 20år da jeg fikk diagnosen. Partner fikk diagnosen da han var i 30årene. Ingen av oss passer kriteriene dine, ei heller har vi motatt noen form for hormonbehandling.

Anonymkode: 300db...90b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette leste jeg at du skrev, ts.

"Jeg har kjøpt historien om menneske red fibromyalgi som svake mennesker med en falsk diagnose. Jeg har fordommer mot dem og vil gjerne skrive et innlegg som bidrar til videre stigmatisering. Jeg har ikke egentlig kunnskap om feltet, men vil gjerne si meningen min likevel selv om den impliserer lavt kunnskapsnivå, fordommer og at jeg selv fremstår som korttenkt og ufin."

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en hypokonder greie. Det er vel noe som ikke kan forklares. Kanskje psykisk? Men ikke noe innbilt sykdom. Tror det kommer av stress og andre ting som leger ikke helt klarer å finne ut av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98 skrev (På 18.4.2019 den 21.02):

Jeg vet faktisk ikke. Jeg har lest om flere på forumet som ikke tror på denne sykdommen. 

Det finnes mange der ute i verden også. Jeg sliter med å forstå hva det er å ikke tro på, egentlig, men jeg pleier å tenke at de er heldige som ikke har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...