Gå til innhold

Notre-Dame brenner


Gjest no. 72

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Drizzt skrev:

Helt tragisk. Noen ting er reddet, men det meste forsvinner i flamene.

Den offisielle teorien er at det er ulykke, men det er vanskelig å tro.

1. Ilden oppstår etter at arbeiderne er ferdige for dagen

2. Det skjer i starten av påskeuka

3. Det har vært hundrevis av hærverk og vandalisme i katolske kirker i Frankrike i fjor, også i år

4. Det er umulig å tro at denne bygningen, i starten av påskeuka, i et land rammet av mye terrorisme, ikke er helt sikret

 

Jeg ville først og fremst sett på arbeidernes bakgrunn og motiver for å gjøre noe sånt.

Jeg har sett på flere norske og utenlandske sendinger der branneksperter er intervjuet og ingen reagerer på brannen som mistenkelig. 

Området brannen startet under taket, midt på skipet akkurat der hvor arbeidet med restaurering har pågått. Det er et område som er ekstremt vanskelig å komme frem til og dermed ditto vanskelig for sabotører å utnytte. 

Brannen var såppas kraftig da den først brøt ut for fullt, så her er det helt klart noe som har ligget og ulmet, sikkert siden arbeiderne sist forlot stedet. Den mest sannsynlige årsaken er nok elektrisk utstyr eller lett antennbart materiale som noen har vært uforsiktig med. En gnist fra et sveiseapparat, for eksempel. 

Hvis motivet var å skade selve kirken som religiøst eller nasjonalt symbol gir det mye større mening å konsentrere angrepet rundt enten religiøse symboler i kirken, som f.eks. alteret, de ikoniske klokketårnene eller prøve å få steinkonstruksjonen til å falle sammen. Selv om brannen ble ekstremt ødeleggende, så er de aller viktigste symbolene på kirken fortsatt inntakte. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Winza skrev:

Jeg visste ikke at det hadde vært i Donald engang 🤷🏻‍♂️

Walt Disney har laget sin verson av Ringeren i Notre Dame. Med unntak av Andeby-universet bygger jo stort sett alle Disneyhistoriene på gamle historier, eventyr og sagn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kjetil E skrev:

Walt Disney har laget sin verson av Ringeren i Notre Dame. Med unntak av Andeby-universet bygger jo stort sett alle Disneyhistoriene på gamle historier, eventyr og sagn.

Vet såklart om Disney filmen, var slik jeg som barn ble introdusert for notre dame, men visste ikke at det hadde vært i en Donald historie 

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missfoxy
9 timer siden, Honey Dew skrev:

Det er vel en katedral, eller blander jeg den med en annen katedral?

Så det er det du fokuserer på? At jeg skrev kirke? Hjelpes !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72

Ut fra denne artikkelen har vi trolig mistet dette: 

  • Vindusrosetter fra 1200-tallet 
  • Tre relikvier knyttet til Jesus oppbevares også i katedralen: En flis av korset, tornekronen og en av de hellige spikrene. 
  • riskulptur fra middelalderen, den berømte, stående Maria
  • Og selve bygningsmassen så klart 

Det positive er at ikke hele bygget har brent ned. 

Jeg så i går en diskusjon om det er rett å gjenoppbygge den eller om den kanskje bør bli stående slik som den er nå, eller om man bør bygge noe mer brannsikkert. Det er ikke uvanlig at kirkebygg brenner, og at man bygger opp igjen, at det tar mange hundre år å bygge og de lever og utvikler seg på mange måter sammen med menneskene i samtiden. Så at vi nå bygger den opp igjen tenker jeg vil bare være ett ledd i Notre-Dame sin historie. Om 200 år vil de sikkert nevne brannen i 2019, og vise til hvilke endringer som ble foretatt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, KaBom skrev:

Jeg har sett på flere norske og utenlandske sendinger der branneksperter er intervjuet og ingen reagerer på brannen som mistenkelig. 

Området brannen startet under taket, midt på skipet akkurat der hvor arbeidet med restaurering har pågått. Det er et område som er ekstremt vanskelig å komme frem til og dermed ditto vanskelig for sabotører å utnytte. 

Brannen var såppas kraftig da den først brøt ut for fullt, så her er det helt klart noe som har ligget og ulmet, sikkert siden arbeiderne sist forlot stedet. Den mest sannsynlige årsaken er nok elektrisk utstyr eller lett antennbart materiale som noen har vært uforsiktig med. En gnist fra et sveiseapparat, for eksempel. 

Hvis motivet var å skade selve kirken som religiøst eller nasjonalt symbol gir det mye større mening å konsentrere angrepet rundt enten religiøse symboler i kirken, som f.eks. alteret, de ikoniske klokketårnene eller prøve å få steinkonstruksjonen til å falle sammen. Selv om brannen ble ekstremt ødeleggende, så er de aller viktigste symbolene på kirken fortsatt inntakte. 

Jo da, jeg tviler ikke på at ikke all informasjon kommer ut i lyset i første omgang. Sånt kommer senere når sjokket er mindre.

Det er faktisk veldig sannsynlig at brannen var påtent med tanke på de tusenvis av katolske kirker i Frankrike som er blitt påtent og vandalisert de siste 2-3 årene. Hvem tjener på å ødelegge et kristent symbol av så stor betydning? Hvem har tent på kirker i hundrevis av år?

Her bør det absolutt sjekkes veldig grundig bakgrunnen av alle arbeidere og alle som hadde tilgang til stedet hvor brannen startet. Plutselig dukker opp en eller annen ekstremist eller nylig radikalisert person i bildet.

Det er positivt at du prøver å bortforklare det med elektrisk utstyr eller sveiseapparat, men dessverre er det mye mer sannsynlig at det ble påtent med vilje enn at det var en ulykke. En bil som kjører i folkemengden kan ramme få, men å ødelegge et av de største kristne symboler rammer mange, mange flere.

Det er ikke så vanskelig å tilrettelegge for brann før man drar derfra på slutten av arbeidsdagen slik at brannen oppstår når alle er ute. Jeg håper at franske politikere og etterforskere har samvittighet nok å ikke skrinlegge det mest sannsynnlige av frykt for å fremstå rasistiske og intolerante.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjetil E skrev:

Bor ikke Greven i Frankrike

Han har ikke blitt dømt for kirkebrann. Det ble opphevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at vi får vite det, dersom grunnen er terrorisme. Tenk hvilket hat og sinne det ville skapt. Tror nok ikke noen er villige til å la noe sånt komme ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Manolo skrev:

Tviler på at vi får vite det, dersom grunnen er terrorisme. Tenk hvilket hat og sinne det ville skapt. Tror nok ikke noen er villige til å la noe sånt komme ut.

Alt som skjer her i verden er ikke på grunn av terror.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Alt som skjer her i verden er ikke på grunn av terror.

Det sa jeg ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notre Dame hadde jeg neppe visst en døyt om, hadde det ikke vært for Onkel Skrue og Fantomet i Notre Dame...

1140033-phantom2.jpg
noir9.jpg

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount

Kanskje kommer det en bølge av sympati med kristendommen etter dette. Kanskje gir denne brannen en forsmak på følelsen som venter dersom kristendommen faller i grus. Noe å tenke på for alle besøkende som til daglig håner kristendommen.

(Hærverk mot kirker har forresten økt med 25% bare det siste året, i Frankrike)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen eksperter som mistenker at brannen var påtent. Det er bare dere rasistiske resett fans som tror det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Winza skrev:

Men å si at folk vet om Notre Dame fordi det var i Donald en gang blir for dumt..

 

Skal aldri undervurdere Donald, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Missfoxy skrev:

Så det er det du fokuserer på? At jeg skrev kirke? Hjelpes !  

En katedral er en kirke, så du har ordene dine i behold. 

Tragisk sak. Men det ser heldigvis ut til at mer er reddet enn jeg fryktet når jeg så bildene på nyhetene i går. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker, innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med, innhold med opphavsrett og svar til dette.

Perelandra, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...