Gå til innhold

Notre-Dame brenner


Gjest no. 72

Anbefalte innlegg

Synd, men ikke direktesending på NRK hele kvelden-synd. Er det virkelig så mange andre enn Greven som synes det er interessant å sitte i timesvis og se på ei kirke brenne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonymbruker3 skrev:

Synd, men ikke direktesending på NRK hele kvelden-synd. Er det virkelig så mange andre enn Greven som synes det er interessant å sitte i timesvis og se på ei kirke brenne?

Jeg har sett på mye av sendingen. Det berører når noe så gammelt og verdifullt brenner opp bit for bit. Jeg synes det er tragisk, og blir veldig trist når jeg tenker på alt som er gått tapt. Håpet at de klarte å slukke brannen, men da spiret falt... 😢

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Synd, men ikke direktesending på NRK hele kvelden-synd. Er det virkelig så mange andre enn Greven som synes det er interessant å sitte i timesvis og se på ei kirke brenne?

Notre Dame er/var langt mer enn bare en kirke. Den var/er et ikonisk monumentalt byggverk fra tidlig middelalder. Regnes som en av de aller første gotiske katedralene. Og den inneholdt enormt mye svært verdifull kunst. For det meste helt uerstattelig. Dette er en tragedie for alle kristne, og for alle andre som er inntresert i europeisk arkitektur og eller kunsthistorie,

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tragisk. Noen ting er reddet, men det meste forsvinner i flamene.

Den offisielle teorien er at det er ulykke, men det er vanskelig å tro.

1. Ilden oppstår etter at arbeiderne er ferdige for dagen

2. Det skjer i starten av påskeuka

3. Det har vært hundrevis av hærverk og vandalisme i katolske kirker i Frankrike i fjor, også i år

4. Det er umulig å tro at denne bygningen, i starten av påskeuka, i et land rammet av mye terrorisme, ikke er helt sikret

 

Jeg ville først og fremst sett på arbeidernes bakgrunn og motiver for å gjøre noe sånt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Helt tragisk. Noen ting er reddet, men det meste forsvinner i flamene.

Den offisielle teorien er at det er ulykke, men det er vanskelig å tro.

1. Ilden oppstår etter at arbeiderne er ferdige for dagen

2. Det skjer i starten av påskeuka

3. Det har vært hundrevis av hærverk og vandalisme i katolske kirker i Frankrike i fjor, også i år

4. Det er umulig å tro at denne bygningen, i starten av påskeuka, i et land rammet av mye terrorisme, ikke er helt sikret

 

Jeg ville først og fremst sett på arbeidernes bakgrunn og motiver for å gjøre noe sånt.

Dette 👏🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjetil E said:

Notre Dame er/var langt mer enn bare en kirke. Den var/er et ikonisk monumentalt byggverk fra tidlig middelalder. Regnes som en av de aller første gotiske katedralene. Og den inneholdt enormt mye svært verdifull kunst. For det meste helt uerstattelig. Dette er en tragedie for alle kristne, og for alle andre som er inntresert i europeisk arkitektur og eller kunsthistorie,

Hovedgrunnen til at folk flest har hørt om den er at den var i Donald. Dette er ikke noe som trengte mer enn et innslag i Dagsrevyen og et i Kveldsnytt. De spesielt interesserte kan lese på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonymbruker3 skrev:

Hovedgrunnen til at folk flest har hørt om den er at den var i Donald. Dette er ikke noe som trengte mer enn et innslag i Dagsrevyen og et i Kveldsnytt. De spesielt interesserte kan lese på nett.

Jeg håper virkelig at dette er tull. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Hovedgrunnen til at folk flest har hørt om den er at den var i Donald. Dette er ikke noe som trengte mer enn et innslag i Dagsrevyen og et i Kveldsnytt. De spesielt interesserte kan lese på nett.

🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Jeg håper virkelig at dette er tull. 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller bli sur 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Hovedgrunnen til at folk flest har hørt om den er at den var i Donald. Dette er ikke noe som trengte mer enn et innslag i Dagsrevyen og et i Kveldsnytt. De spesielt interesserte kan lese på nett.

Du er jo fullstendig bak mål og totalt historieløs. Mulig det kun er gjennom Donald du har hørt om Notre Dame, men alle oppegående mennesker kjenner til kirken. Og at det er et av de aller mest ikoniske byggverk fra middelalderen og sammen med Peterskirken kanskje det aller mest ikoniske kirkebygg i verden.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjetil E skrev:

Du er jo fullstendig bak mål og totalt historieløs. Mulig det kun er gjennom Donald du har hørt om Notre Dame, men alle oppegående mennesker kjenner til kirken. Og at det er et av de aller mest ikoniske byggverk fra middelalderen og sammen med Peterskirken kanskje det aller mest ikoniske kirkebygg i verden.

Jeg visste ikke at det hadde vært i Donald engang 🤷🏻‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Hovedgrunnen til at folk flest har hørt om den er at den var i Donald. Dette er ikke noe som trengte mer enn et innslag i Dagsrevyen og et i Kveldsnytt. De spesielt interesserte kan lese på nett.

Det er nok bare du som har brukt Donald som lærebok.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
34 minutter siden, Drizzt skrev:

Helt tragisk. Noen ting er reddet, men det meste forsvinner i flamene.

Den offisielle teorien er at det er ulykke, men det er vanskelig å tro.

1. Ilden oppstår etter at arbeiderne er ferdige for dagen

2. Det skjer i starten av påskeuka

3. Det har vært hundrevis av hærverk og vandalisme i katolske kirker i Frankrike i fjor, også i år

4. Det er umulig å tro at denne bygningen, i starten av påskeuka, i et land rammet av mye terrorisme, ikke er helt sikret

 

Jeg ville først og fremst sett på arbeidernes bakgrunn og motiver for å gjøre noe sånt.

Det er jo helt sykt hvis dette er påtent.

Men jeg tviler ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Winza said:

Jeg visste ikke at det hadde vært i Donald engang 🤷🏻‍♂️

Jeg skjønner at enkelte har behov for å vise hvor kulturelle de er i en situasjon som denne, men det sier ingenting om hvilke interesser folk flest har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tårer i øynene av dette. Ufattelig trist 😕 Ble også rørt da jeg så den direktesendte talen fra Frankrikes president. 

C’est l’espoir 💌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Jeg skjønner at enkelte har behov for å vise hvor kulturelle de er i en situasjon som denne, men det sier ingenting om hvilke interesser folk flest har.

Men å si at folk vet om Notre Dame fordi det var i Donald en gang blir for dumt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Notre Dame ble ihvertfall reddet fra total ødeleggelse.

Så bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...