Gå til innhold

Kjenner du noen IRL som er trent/sprek og middelaldrende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, Kladd skrev:

Felles for de er at de rører seg mye - går/løper daglig og generelt holder seg aktive. Har ikke inntrykk av at de har noen spesiell diett, og flere av de er glade i kake. 

Dette er veldig sant. 

Derfor jeg blir så frustrert hver gang noen skriver at trening er lite viktig, og kalorier i mat betyr alt. For bevegelse og trening er apetittregulerende, samt fører til en høyere forbrenning gjennom døgnet. 

Anonymkode: 2b9b2...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Kladd skrev:

Kjenner mange "middelaldrende" (vil ikke kalle 35 for middelaldrende, dog..) som er godt trent! Alt fra 35-åringer til folk i 70-åra. Felles for de er at de rører seg mye - går/løper daglig og generelt holder seg aktive. Har ikke inntrykk av at de har noen spesiell diett, og flere av de er glade i kake. De har nok bare funnet sin balanse, tror det er nøkkelen for oss "vanlige" (som ikke lever og ånder for å være på treningssenteret og å telle gram proteiner)  for å holde på formen gjennom livet. Har en kollega på 70 som har løpt eller gått til jobben hver dag i 40 år feks + han trener styrke 2 ganger i uka. Aldri før møtt en 70-åring i så god form før. Og han spiser brødskiver med skinke og brunost til lunsj, altså ikke noe hokus-pokus/fancy. 

Ja, dette er min erfaring også med spreke godt voksne mennesker. De har vært aktive hele livet, så daglig trening er normen for de. Har flere kollegaer i 60-årene som sykler eller jogger lange distanser til jobb. En av disse løp nylig maraton på 3.30.

Og ja, de spiser helt vanlig norsk kost, ingen restriksjoner. Det er mer de unge som holder på med sånne fancy dietter og styrkeøvlser fokusert på rumpe.

Anonymkode: b3c20...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren blir 37 i år og er den best trente jeg kjenner. Han trener har styrke 5-6 ganger i uken. Sixpack, store biceps, bred muskuløs rygg osv. Han spiser vegansk, i enorme mengder. Fokuserer mye på proteiner. Setter opp egne programmer da han er utdannet PT og treningsveileder. Akkurat nå er målet å ta 300 kg i markløft (han tar rundt 240 kg nå) som er en tidligere rekord. Denne gangen vil han få det til på en lavere kroppsvekt, rundt 75 kg (han er 169 høy, og veier vel rundt 73 kg nå). 

Selv blir jeg 31 i år og har aldri vært i bedre form. 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39. Har trent styrke og litt løping i perioder, men siste året har det vært litt dårlig pga sykdom. Tar rundt 50 knebøy hjemme hver dag, og går litt tur innimellom. Er 59 kg og 170 cm høy. Ikke veldig muskuløs men tydelig timeglassfasong, og normal/kurvet over baken. Er ikke veldig nøye med maten, kan godt spise søtt i ukedagene, men spiser ikke så enorme mengder. Føler meg ikke middelaldrende 😅😅 vet om mange på min alder og eldre, som holder seg veldig bra. 

Anonymkode: cfe67...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor lenge vi gjennomsnittlig lever i våre dager så er man vel ikke akkurat middelaldrende i midten av 30-årene, men uansett kjenner og vet jeg om mange som er i svært veltrente og spreke i aldersgruppen 40 år og oppover. De trener kanskje ikke voldsomt hardt alle sammen, men felles for dem alle er at de er aktive mennesker som går tur, steller i hagen, pusser opp osv. osv. De spiser også med måte, men unner seg en sjokoladebit til kaffen og ett glass vin eller to. Kort sagt følger de den gylne middelvei både når det gjelder fysisk aktivitet og kosthold og har gjerne gjort det mer eller mindre hele livet. 

Endret av Leo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Vet du om noen i ditt virkelige liv som har klart å holde en slank, trent kropp opp i voksen alder? Snakker ikke om gym bunnies i tyveårene. Men folk på 35+ som ikke har dadbody/sofarumpe. Jeg sikter ikke til de som går fjelltur et par ganger i halvåret heller, men de som liksom er og ser trente og slanke ut.

Vet du noe om hvordan de holder formen? Ser du noe til kostholdet deres? Hva slags valg tar de i hverdagen som gjør dem annerledes enn andre i samme aldersgruppe?

 

Fortell gjerne!

 

Og til slutt, hva syns du om disse personene?

Anonymkode: d8117...ee6

 Lurer på hvor gammel du er,  som lurer på dette? Så og si alle i venneflokken vår 40+- 50+ er veltrente og slanke.  Vi holder oss i form ved å være aktive,  trene, gå turer,  gå på ski etc,  og er bevisst på kosthold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, en på 35 er vel ikke akkurat middelaldrende? 

Pappa har passert 60, løper mila på ca. 1 time, løfter tungt i mark og bøy. Men det viktigste er at han har en jobb som gjør at han er i aktivitet store deler av dagen, og har vært det hele livet. 

Kostholdet er typisk norsk, med brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, samt poteter til middag. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Man må bare akseptere at kroppen forandrer seg etter fødsel, og har man ikke født forandres den uansett av hormonendringer og alderen. Det er unaturlig og urealistisk å ha kroppsfasong som en 20 åring når man er 35+ 

Anonymkode: a6b34...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Kjenner mange! Bor på bygda. 70% av alle her ble født, og vil dø med skia på beina og med kartet, kompasset og fuglehunden stappet ned i en neonfarget rumpetaske fra Solo. 😅

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen, bl.a. tanta mi i 60-åra. Hun spiser helt vanlig mat, trener ikke på treningssenter, men er veldig veldig glad i å gå på tur og på ski, og er derfor mye ute i naturen. Hun bor ved fjorden rett ved et fjell på ca 1000 meter, og i sommersesongen går hun opp dit to ganger i uka. 

Hun har nok også genetisk anlegg for å være liten og nett, og hun har vært det hele livet.

Anonymkode: 40674...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Man må bare akseptere at kroppen forandrer seg etter fødsel, og har man ikke født forandres den uansett av hormonendringer og alderen. Det er unaturlig og urealistisk å ha kroppsfasong som en 20 åring når man er 35+ 

Anonymkode: a6b34...fc6

Ingen på rundt 40 har kropp som 20 åringer. Det er fysisk helt umulig. Man har tross alt en kropp som er blitt brukt dobbelt så lenge. Og hverken muskler, hud, fettfordeling, hormner, celler og celledeling oppfører seg likt i en 20 år gammel kropp. Men å påstå at man ikke kan være trent, sterk, slank og sprek lenger på den alderen er rett og slett bare feil. Selvsagt kan man det. Men kroppen kommer ikke til å se lik ut som kroppen til en 20 åring som tar var på seg selv. Men det er heller ikke realistisk på noe nivå.

Anonymkode: a1812...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca 10 kollegaer i alderen 50-70 som alle er med på minst 2 birkebeinerenn/ritt hvert år. Normalvektige og de trener selvfølgelig minst ukentlig utenom det også. Smashing kropper har de nok ikke, men som sagt slanke og man kan se muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Veldig mange. De ser selvfølgelig ikke ut som reivunger i ansiktet lenger, men er slanke, veltrente og sterke (de gruser deg lett). 

Anonymkode: 23b8c...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner noen, bl.a. tanta mi i 60-åra. Hun spiser helt vanlig mat, trener ikke på treningssenter, men er veldig veldig glad i å gå på tur og på ski, og er derfor mye ute i naturen. Hun bor ved fjorden rett ved et fjell på ca 1000 meter, og i sommersesongen går hun opp dit to ganger i uka. 

Hun har nok også genetisk anlegg for å være liten og nett, og hun har vært det hele livet.

Anonymkode: 40674...f6e

Når jeg tenker nærmere etter, så kjenner jeg egentlig ganske mange godt voksne/eldre (55-87) som er trente og spreke. Felles for dem er at de liker å være ute i skog og mark, og at de ofte (som regel flere (3-7) ganger i uka er på tur, gjerne noen timer hver gang). De spiser normalt sunt, antakelig ganske i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger.

I alderen 35-55 kjenner jeg maaange. 35 er da heller ingen alder i dag 

Anonymkode: 40674...f6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange. Her jeg bor er det veldig vanlig og nesten forventet at man ser trent og slank ut uansett alder. De spiser normalt sunt, trener mye, er aktive med barna og spiser noe søtt en dag i uken. De er veldig bevist på sitt eget og barnas kosthold. 

Anonymkode: d178f...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotYou

Ja, mange! Er det rart da? Mange godt trente 40-60åringer. Har en far som er en av de. Han trener mye. Sykling og styrke. Er veldig godt trent i en alder av 61 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...