Gå til innhold

Hvor mye avlastning får dere fra besteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

en gang på overnatting på 2 år. Veldig sårende da de stille masse opp for de eldre søsknene mine. Jeg er atpåklatten og de "har ikke overskudd" til å ha mitt barn, men de fortsette rå passe mine eldre søskens barn i ett sett. For mine søsken stille de opp flere ganger uka i småbarnsperioden.   

Heldigvis er vi så utrolig heldige å ha mannen sin bror og kona som er veldig ivrige barnepassere. Det er helt fantastisk at de gidder å stille opp og de har et nært og godt forhold til barnet vårt :) 

Anonymkode: d2f26...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, LaptopPute skrev:

Jeg tenker at man skal hjelpe fordi man ønsker det, ikke fordi det er forventet. Det er en stor forskjell. Jeg for eksempel, elsker å være tante, men når jeg ikke blir satt pris på når jeg er barnevakt, så får jeg ikke lyst til å være barnevakt lengre. Jeg er først og fremst tante, ikke barnevakt. Det er mest gøy å ta med min niese ut på ting på eget intitativ, og ikke kun når mor og far skal noe. 

Dessuten, fikk du barn for at du skulle ha noen til å hjelpe deg når du blir gammel? For det er egoistisk det. 

Men er det ikke trist at de ikke ønsker det? Det skal selvsagt respekteres, men når de ikke ønsker å bruke tid på barnebarna så får de jo ingen relasjon til dem. For meg er familie alt og jeg syntes det er veldig synd at det slektsbåndet som kunne vært så nært og fint ikke er der. 

Anonymkode: d2f26...13b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en gang på overnatting på 2 år. Veldig sårende da de stille masse opp for de eldre søsknene mine. Jeg er atpåklatten og de "har ikke overskudd" til å ha mitt barn, men de fortsette rå passe mine eldre søskens barn i ett sett. For mine søsken stille de opp flere ganger uka i småbarnsperioden.   

Heldigvis er vi så utrolig heldige å ha mannen sin bror og kona som er veldig ivrige barnepassere. Det er helt fantastisk at de gidder å stille opp og de har et nært og godt forhold til barnet vårt :) 

Anonymkode: d2f26...13b

Oi! Aldri tenkt at noe sånt skulle være sårende. Mine foreldre var dagmamma/pappa halv uke for mine eldre søskens barn, men da jeg fikk barn 10-15 år senere var de for gamle. Jeg ble da ikke noe sur for det...??!

Anonymkode: c4e45...104

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor vil si at hun hjelper ofte. Jeg er ikke enig. 

Min mann jobber offshore og vi har ofte perioder som er slitsomme for oss som er igjen hjemme. Har flere barn og alle i barnehage. Flere ganger har svigermor tilbudt seg å komme og være hos oss i helger hvor mannen ikke er her for å hjelpe med barna og jeg har takket ja og vært takknemlig. 

Når så helgen kommer, så ser hun ikke barna. Hun ser TV, snakket i telefon, er på Facebook på PCen sin, og tar litt bilder av barna og sender til venner på snapchat om at no har hun barnehelg og er farmor på fulltid. Så maser hun gjerne om vi ikke skal kose oss med litt vin før lenge før barna har startet kveldsmat. Hun er riktignok til hjelp når jeg kan legge én mens hun sitter ved kjøkkenbordet med de eldste som spiser ferdig kveldsmat, men som regel kommer jeg tilbake etter minsten sover til en farmor som er opptatt av skjerm eller telefonsamtale og har rotet mer enn hun har bidratt. 

Når jeg legger de eldste går hun gjennom skap og skuffer og finner hun ikke noe godt å spise så tar hun gjerne barnas lørdagsgodt med løfte om å kjøpe ny. Noe hun ikke gjør. 

Så ranger hun, ser filmer og drikker vin. Neste morgen våkner hun kanskje i tide til at minste skal sove lur, og klager på bråk og hysjer på barn mens hun spiser frokost og gjør egne ærend som å vaske dyner og puter hun tar tatt med fordi vi har stor og kraftig maskin, forsvinner fordi hun vil shoppe eller bare gå en tur og foreslår aldri å ta med én av de andre ut. Og maser på meg om hva jeg skal servere til middag og hva hun har lyst på. 

Og roter. Med oppvask, skrell av frukt, brukte servietter, bruker sofaen i stua til klesskap selv om hun har gjesterom med klesskap i en annen etasje så har hun alltid tre fire plagg hengende på sofaen som barna får kjeft av å røre. 

Jeg hadde forhåpninger om avlastning litt i starten. Senere tenkte jeg at jeg takket ja for voksenselskap, men nå innser jeg at jeg ikke engang kan dusje mens hun er alene med barna. Da kommer jeg ut av dusjen til en som tegner på en vegg, en som har hentet seg is og en som har rømt ut i gummistøvler og uten yttertøy og uten at farmor ante at vedkommende var ute. Eventuelt så kommer jeg ut av badet til gråt og krangel som hun ikke bryr seg om å megle - bare hysjer eller går på gjesterommet for å snakke i telefon. 

Hele svigerfamilien snakker om hvor heldig jeg er som tidvis har hatt henne til å hjelpe meg en helh i måneden. Men egentlig har jeg én ekstra unge, samt en slags tenåring som låser seg inn på vårt eneste bad for å ta lange bad på kvelden og ikke løfter en finger. 

Så, nå har vi begynt med nødløgner om at vi har planer, at det ikke passer eller at en av dem spyr. Da vil hun ikke komme og jeg har i det minste en forutsigbart og passe masete helg. Og stille og rolige kvelder ❤️

Men får helt fnatt av glansbildet hun gir alle andre om hvor hjelpsom hun er, og samtidig hinter i selskap om hvor hjelpeløs jeg er. 

Anonymkode: dd3e4...b6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt noen støtte fra besteforeldrene på min side de 6 årene vi har vært foreldre. Mine foreldre bor 30 min unna. Har aldri tatt initiativet til å passe dem, ville ikke fått lov uansett, det eneste de gjør er å glo på TV når vi er på besøk. Det eneste min mor gjør er å klage, amt vi gjør er feil. 

Min manns foreldre bodde tidligere 1.5 time unna men flyttet for et års tid siden 12 timer unna med bil. Da kjøpte de en bitteliten leilighet i tillegg, som er tett på oss ❤️ Etter det har de bidratt litt når de er nedover. Henting i barnehagen, middagslaging og så videre. Håper det fortsetter sånn, og håper de vil være på denne kanten mye. Det har vært mer behagelig å være foreldre når vi har hatt litt støtte, men aller aller viktigst: Mine barn føler seg så utrolig elsket ❤️ og for det er jeg villig til å svelge nesten alle kameler i verden. 

Anonymkode: 51f7a...1b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er farmor og har tibudt meg å være barnevakt, men blir aldri spurt. Mormor får passe, men hun bor mye nærmere enn meg så det er vel mer praktisk. Synes likevel det er trist, vil jo så gjerne.

Anonymkode: 151c5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Aldri tenkt at noe sånt skulle være sårende. Mine foreldre var dagmamma/pappa halv uke for mine eldre søskens barn, men da jeg fikk barn 10-15 år senere var de for gamle. Jeg ble da ikke noe sur for det...??!

Anonymkode: c4e45...104

Jeg syntes det er trist å se mine tantebarn ha et nært forhold til mine foreldre, når jeg vet at mine barn ikke får det. De engasjerer seg fremdeles masse i de første barnebarna sine, men driter i mine barn. Selvfølgelig er sårende. 

Anonymkode: d2f26...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nada, men nå skal det sies at jeg pga økonomiske problemer måtte bo hjemme hos mamma sammen med typen i et halvt år. Følte jeg brukte henne veldig og hadde dårlig samvittighet, derfor har jeg ikke krevet noe av henne i ettertid. Noen ganger tilbyr hun seg å passe på fordi hun synes det er koselig å tilbringe tid med barnebarnet sitt og det får hun selvfølgelig lov til. Hvis vi ikke hadde bodd hjemme hadde jeg sikkert vært litt mer masete hvis vi f.eks. skulle på fest. Kjæresten min sine foreldre har vi ikke så mye kontakt med pga. noen andre greier.

Anonymkode: d6c39...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir invitert på middag ved spesielle anledninger.Det er så koselig. Elles barnevakt kanskje 3-4 ganger iløpet av et år? 

Anonymkode: bdfa7...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi får avlastning. Svigers kommer til oss en helg i måned ca, da kan de ta barna ut på en lørdag et par timer, sånn at vi kan dra på maxbo eller ikea uten barn. De må kjøre 5 timer, så de kommer på fredag og er hos oss til søndag. Mine foreldrene bor en dagstur unna, vi drar dit en gang i året.

Barna våre er 2 og 5. De har aldri vært på overnatting uten oss. Han eldste sov hjemme hos oss med barnepass, uten oss til stedet en natt - det er da nr 2 ble født. :)  Ingen langhelger på oss uten barn, nei. Men de helgene vi har besøk, er jo hyggelig og bra for barnebarna. Da er de opptatt, og jeg føler at det er nok avlasting, de helgene er det mindre mas på oss. Så tar de igjen da, da besteforeldrene drar, for da er de blitt vant til for mye tv og godteri. 

Anonymkode: ed8ce...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LaptopPute skrev:

Husk at det er dere som har valgt å få barn, ikke foreldrene deres. Selvfølgelig er det koselig at alle er involvert i livet til barna, og barna fortjener gode, trygge relasjoner. Men besteforeldre er besteforeldre, ikke barnevakter, ikke avlastere og ikke foreldre for deres barn. 

Så enig!  Når jeg leser kommentarene under dette hovedinnlegget, kjenner jeg irritasjon.  Her brukes ord om foreldre og svigerforeldre som tydelig viser en forventning om at de bør stille opp - være til nytte og avlastning for de unge.  Mange er tydeligvis ikke fornøyde med den eldre generasjons innsats. 

Jeg kan forstå de som er skuffet over besteforeldres manglende interesse for barnebarna sine.  Men man viser virkelig ikke interesse for barnebarna ved å sitte barnevakt for dem mens de sover!  Da er man kun avlastning for foreldrene, og slik blir man ikke kjent med barnebarna sine. 

Selv er jeg sammen med barnebarna mine nesten daglig.  Ofte er foreldrene også med.  Det er et stort privilegium for meg å ha et så nært forhold til dem alle. 

Hadde jeg hørt mine voksne barn/svigerdøtre si hva mange skriver her, hadde jeg følt meg misbrukt og utnyttet som bestemor.  Heldigvis er det ikke slik :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge sett med barnas besteforeldre 10min unna. De henter på skolen, kommer på treninger, kamper, skoleavslutninger, kjører til/henter i bursdager. De Har ungene på overnatting når som helst. Stiller opp langt over gjennomsnittet av egne ønsker. Vi Er veldig bortsjemt. Ungene er heldige som har et nært bånd til sine besteforeldre. 

Begge sett med besteforeldrene gjør dette fordi de selv ikke hadde famile som stilte opp for sine barn da de var små (oss). Så de er på en måte sin egen ønske-versjon av hva de ikke fikk av sine foreldre. 

Så fordi en generasjon sviktet, får vi kompensasjonen. 

Anonymkode: 3e7a1...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av mine ❤️ Er så takknemlig for det. De er pensjonister begge to, og de bor 15 min kjøring unna. Vi har en ettåring nå. Fra han ble født har de kommet innom en formiddag i uken og passet et par-tre timer, og det har vært så gull verdt. Da permisjonen var slutt, og vi sto uten barnehageplass, insisterte de på å passe ham 2 dager i uken, så vi slapp å gå ned i 50% inntekt. 

De har passet ham på kveldstid én gang. Vi har ikke spurt om mer pass enn det. De hadde nok gladelig stilt opp, men når de passer så mye på dagtid, har vi ikke samvittighet til å be om pass bare for å gå ut og more oss. 

Svigers bor langt vekke, men når de har vært her på besøk, har de ikke villet passe ham fem minutter mens jeg var på do engang... Selv mannen har kommentert at når først ett besteforeldrepar bor langt vekke, er det bra det ikke er mine..

Anonymkode: 3e010...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi får avlastning. Svigers kommer til oss en helg i måned ca, da kan de ta barna ut på en lørdag et par timer, sånn at vi kan dra på maxbo eller ikea uten barn. De må kjøre 5 timer, så de kommer på fredag og er hos oss til søndag. Mine foreldrene bor en dagstur unna, vi drar dit en gang i året.

Barna våre er 2 og 5. De har aldri vært på overnatting uten oss. Han eldste sov hjemme hos oss med barnepass, uten oss til stedet en natt - det er da nr 2 ble født. :)  Ingen langhelger på oss uten barn, nei. Men de helgene vi har besøk, er jo hyggelig og bra for barnebarna. Da er de opptatt, og jeg føler at det er nok avlasting, de helgene er det mindre mas på oss. Så tar de igjen da, da besteforeldrene drar, for da er de blitt vant til for mye tv og godteri. 

Anonymkode: ed8ce...22d

Hvorfor drar dere ikke til dine foreldre mer enn en gang i året? De er jo bare en dagstur unna, som du sier.

Anonymkode: 125d1...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er trist å se mine tantebarn ha et nært forhold til mine foreldre, når jeg vet at mine barn ikke får det. De engasjerer seg fremdeles masse i de første barnebarna sine, men driter i mine barn. Selvfølgelig er sårende. 

Anonymkode: d2f26...13b

Det var jo ikke det du skrev, du skrev om barnepass. Mitt barn har nært forhold til besteforeldre selv om de ikke har passet, de har jo vært mye sammen likevel.

Anonymkode: c4e45...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil gjerne være sammen med barnebarn, men det begrenser seg endel pga min helse, og det at jeg har en hund som ikke går sammen med barn. Derfor kan jeg ikke ha dem på overnatting, men jeg er gjerne barnevakt hjemme hos dem. Har aldri sagt nei til å være barnevakt hvis foreldre vil ut på noe i helgene. Jeg passer ikke syke barn da, men det er fordi jeg så lett blir syk selv, og da får jeg problemer med to hunder som skal ut på tur. Det er også vanskelig for meg pga helse å passe barn en hel dag. Men noen timer går bra. Om foreldre må ha barnepass på en "planleggingsdag" i barnehagen, så har jeg og en annen delt på det.

Men jeg føler jeg avlaster foreldrene så de kan ha litt kvalitetstid sammen. Når jeg passer barna på kvelden, er det sånn omtrent fra kl 18-19 og til foreldre velger å komme hjem.  Så det er ikke sånn at jeg kommer dit, og at ungene sover. Jeg får tid med dem, og da har vi det koselig!

Jeg skulle gjerne vært mye mer sammen med dem, men helsa mi er en hindring. I tillegg er det jo sånn at foreldrene har en travel hverdag hvor det ikke er mye rom for besøk etter barnehage og jobb. Da går det i full fart hos dem med middag, slitne unger, klesvask, og annet husarbeid. De er ofte også sosiale med venner. Så jeg ser ikke mye rom for å komme hjem til dem midt i uka. Jeg ser dem sjeldnere enn jeg vil, men jeg er glad i dem, og nyter å være sammen med dem.

 

Anonymkode: 125d1...a82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo ikke det du skrev, du skrev om barnepass. Mitt barn har nært forhold til besteforeldre selv om de ikke har passet, de har jo vært mye sammen likevel.

Anonymkode: c4e45...104

Vel de tilbyr hverken tid eller barnepass. Jeg er skuffet over begge. 

Anonymkode: d2f26...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Josefine5
På 9.4.2019 den 17.06, AnonymBruker skrev:

Får ingen avlastning selv om vi er naboer og de er i 50-60årene. :dry: Jeg har gitt opp å spørre nå!

Anonymkode: ef24d...1b6

Helt utrolig. Men da burde de ikke forvente hjelp når de blir gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre klager over at jeg spør så lite om barnepass. De elsker barna, og har til og med innredet et eget soverom til dem. De hadde aldri sagt nei, men jeg "sparer" dem til vi skal ting. De er vel på overnatting hos mine foreldre 5-6++ ganger i året, og da er det 2 unger og 2 hunder med :) . Ellers prøver vi å finne på ting, hvor vi kan reise sammen, f.eks. hyttetur i helgen, eller båttur om sommeren. 

Kunne aldri krevd at besteforeldre skulle stille så mye opp, men det du opplever TS, er direkte trist :( Det er heller ikke greit å føle det som bry å spørre besteforeldre eller tanter/onkler om litt barnepass. Svigerforeldrene mine er døde, så det er naturligvis ikke mye å gjøre der, men alle svigerinnene/svogrene mine som er eldre enn mannen min, stiller aldri opp. De har glemt at min mann var fast barnepasser hos alle deres unger omtrent hver eneste helg før han fikk barn selv. 

Anonymkode: ea623...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...