Gå til innhold

Hvor mye avlastning får dere fra besteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri.

De bor ikke i området, men interessen for barnepass er fraværende, så det er ikke avstanden som er årsaken. De tar ellers aldri noe initiativ til å finne på noe sammen med barna alene.

Trist

Anonymkode: 68a9f...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine bor veldig nærme. Moren min henter i barnehagen en dag annenhver uke og har 2 åringen til dagen etter. De passer også dersom vi skal noe i helgene (det skjer kanskje en gang i mnd). Moren min har ikke jobbet siden før jeg ble født og faren min jobber veldig mye, så hun er mye alene nå som hun ikke har egne barn hjemme. 

Anonymkode: 5bf0c...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Vi har ikke noe barnepass. Nå bor ikke de her vi bor, men om de hadde bodd i nærheten så hadde jeg ikke følt på at de elsket barnebarna mindre fordi de ikke ville ha dem på overnatting. De har gjort jobben som foreldre med småbarn. Og når man er eldre forstår jeg at det kan være slitsomt med små barn som krever mye oppmerksomhet og som gjerne har masse energi og høyt støynivå. 

Er det yngre besteforeldre så er de gjerne i full jobb og det er forståelig at de vil bruke helgen på annet enn å sitte barnevakt.

Jeg tenker at vi bestemte oss for å få barn. Og om vi ønsker fri så kan vi alltids leie noen mot betaling sitte barnevakt. 

Det er selvfølgelig koselig med besteforeldre som ønsker å ha barnebarna på overnatting, men jeg hadde ikke vært bitter om det ikke var tilfellet. Man kan som sagt alltid betale for barnevakt, så det er ikke noe unnskyldning til å ikke kunne finne på ting etter barna er i seng.

 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mye god hjelp i besteforeldre på begge sider. De stiller opp hver gang vi trenger det så sant de ikke er opptatt. Mannen min jobber i Nordsjøen og jeg jobber turnus, så de gangene mannen er bortreist og jeg jobber kveld har mine foreldre barna på overnatting. Da reiser jeg dit og sover jeg også, så jeg overtar ansvaret når jeg er ferdig på jobb. Da vi kun hadde ett barn jobbet jeg alltid en av helgene mannen min var på jobb, da sov barnet hos svigers hele helgen imens jeg jobbet. Det hender også at besteforeldrene spør om de vil overnatte eller tar de med på aktiviteter, bare fordi de koser seg med å ha alenetid med barna. Men jeg er fullt klar over at vi er utrolig heldige, vet at ikke alle har det sånn. 

Da jeg var yngre var jeg mye barnevakt for nabobarna. De hadde ikke besteforeldre som ville/var i stand til å sitte barnevakt. For meg var det utrolig gøy å passe barna, pluss at jeg tjente noen kroner. Dette hadde også vært løsningen min hvis ikke vi hadde hatt besteforeldre som stiller opp. Evt måtte jeg eller mannen byttet jobb. 

Anonymkode: e31e2...522

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen avlastning her. Besteforeldre i nærheten, men de har fulle jobber og liker å bruke fritiden på egne interesser og helgeturer. På syv år har barnet vært på overnatting en gang, og blitt passet en formiddag tre ganger.

Jeg har ikke behov for avlastning, så det er egentlig greit. Men jeg synes det er betenkelig at besteforeldrene ikke ønsker å tilbringe tid med barnebarnet. Jeg håper jeg selv blir en bestemor som ønsker å bruke tid med barnebarnet mitt - masse tid.

Anonymkode: e61a1...ea8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lite avlasting fra besteforeldre. Det hender mamma passer dem en time eller to hvis det er noe jeg MÅ på og de er hjemme, men ellers ingenting. Pappa bor på andre siden av verden, mamma er alene og kronisk syk. Og svigerforeldrene mine bryr seg ikke om ungene i det hele tatt annet for status ved å vise bilder av dem til venner. Eldstemann er snart seks, og vi har aldri hatt en natt barnefri siden han ble født. 

Anonymkode: 3ba3f...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigers er til ingen nytte, skal de bare komme på besøk så blir de snurt om ikke middag og desser blir servert. Og de har ikke vist noe interesse for å passe på barnet, de passer derimot ofte på de andre barnebarna de har som de prøver å lempe over på oss. Noe jeg nektet å godta, og fikk mannen til å si klart ifra.

I min familie så er det kun min mor, og hun passer ofte på guttungen når jeg skal i viktige møter osv (Ikke i barnehagen enda.)

det som er så dumt er jo at er jeg ordentlig syk osv så kan hun fint finne på å avlyse de få gangene hun skulle ta seg av han. Så er passe lei det egentlig. Men guttungen liker henne godt og har en super dag med henne så hun får fortsatt passe på han i ny og ne, ca annenhver uke i noen timer.

 

Anonymkode: 73ac2...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har vært barnevakt et par ganger på kveldstid etter vi har lagt henne. Hun har et hektisk liv, men tar seg tid til å treffe barnebarnet et par ganger i måneden. Bor ikke så langt unna, så vi er på besøk der, hun her eller vi treffes på kafe/shopping etc. Ikke ofte hun passer barnet alene, men kan f.eks hjelpe til med å lage middag eller brette klær når hun er på besøk hos oss, så det setter vi stor pris på :) 

Svigermor har aldri vært barnevakt. Hun snakket mye om når jenta vår var baby at hun gledet seg til hun ble større og kunne vær barnevakt, men nå passer det visst aldri. I tillegg rydder hun ikke opp etter seg når hun er på besøk, så blir jo bare ekstra jobb når hun er her 😖

Svigerfar bor i utlandet, men de gangene han har vært her har han stilt veldig opp med å stå opp med barnet og trille lange turer slik vi har fått en time eller to alene. 

Anonymkode: 26c8d...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre lite. Før syns jeg det var dumt for min egen del, da jegvar utrolig sliten og det hadde vært gull verdt med litt avlastning. 

Nå som barna er større har jeg ikke det behovet, men syns det er leit for barna sin del. Har selv utrolige gode minner fra barndommen med overnatting og tid med mine besteforeldre. Syns det er trist at barna mine ikke får et slikt forhold til besteforeldre som jeg hadde. 

Anonymkode: a6163...e1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri.

Hadde håpt de ville stille opp når jeg skal føde, men nei.

Anonymkode: a5169...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Husk at det er dere som har valgt å få barn, ikke foreldrene deres. Selvfølgelig er det koselig at alle er involvert i livet til barna, og barna fortjener gode, trygge relasjoner. Men besteforeldre er besteforeldre, ikke barnevakter, ikke avlastere og ikke foreldre for deres barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen avlastning her. Mine foreldre bor tre timer unna, faren min jobber borte en mnd av gangen og min mor sliter veldig med helsa. Svigers bor 2 minutter unna men ser de aldri og de spør aldri etter barna våre. De vippser 300 kr til bursdag og det er det. Skikkelig sårt men mistenker at det er fordi at de ikke liker meg og at vi har et barn med spesielle behov. De har flere barnebarn i nabolaget og de er med dem daglig. Orker ikke å si noe for da vet jeg det blir helvete da de er litt drama😕 Veldig trist! 

Anonymkode: 1db27...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LaptopPute skrev:

Husk at det er dere som har valgt å få barn, ikke foreldrene deres. Selvfølgelig er det koselig at alle er involvert i livet til barna, og barna fortjener gode, trygge relasjoner. Men besteforeldre er besteforeldre, ikke barnevakter, ikke avlastere og ikke foreldre for deres barn. 

Med den tankegangen skal jo ingen egentlig måtte hjelpe hverandre da.

Skal man si til foreldrene sine når de blir gamle og trenger hjelp pga helsen svikter at man ikke gidder/har tid for de har selv valgt å bli gamle eller ikke har tatt godt nok vare på helsen sin? Satt på spissen selvfølgelig, men syns vi nordmenn er blitt veldig egoistiske og lite villige til å hjelpe hvis det medfører at vi må ofre litt selv. 

Anonymkode: a6163...e1d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med den tankegangen skal jo ingen egentlig måtte hjelpe hverandre da.

Skal man si til foreldrene sine når de blir gamle og trenger hjelp pga helsen svikter at man ikke gidder/har tid for de har selv valgt å bli gamle eller ikke har tatt godt nok vare på helsen sin? Satt på spissen selvfølgelig, men syns vi nordmenn er blitt veldig egoistiske og lite villige til å hjelpe hvis det medfører at vi må ofre litt selv. 

Anonymkode: a6163...e1d

Jeg tenker at man skal hjelpe fordi man ønsker det, ikke fordi det er forventet. Det er en stor forskjell. Jeg for eksempel, elsker å være tante, men når jeg ikke blir satt pris på når jeg er barnevakt, så får jeg ikke lyst til å være barnevakt lengre. Jeg er først og fremst tante, ikke barnevakt. Det er mest gøy å ta med min niese ut på ting på eget intitativ, og ikke kun når mor og far skal noe. 

Dessuten, fikk du barn for at du skulle ha noen til å hjelpe deg når du blir gammel? For det er egoistisk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med den tankegangen skal jo ingen egentlig måtte hjelpe hverandre da.

Skal man si til foreldrene sine når de blir gamle og trenger hjelp pga helsen svikter at man ikke gidder/har tid for de har selv valgt å bli gamle eller ikke har tatt godt nok vare på helsen sin? Satt på spissen selvfølgelig, men syns vi nordmenn er blitt veldig egoistiske og lite villige til å hjelpe hvis det medfører at vi må ofre litt selv. 

Anonymkode: a6163...e1d

Jobber på sykehjem. Er svært få som kommer og tar med de gamle foreldrene sine ut på turer, hjem på middager, hjem på overnattingsturer etc. De popper hodet innom noen ganger i måneden, enkelte bare noen ganger i året. Syns helt klart besteforeldre stiller mere opp for barn og barnebarn enn barn og barnebarn gjør når de gamle blir syke og trenger hjelp. 

Anonymkode: 4c7a8...b43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et besteforeldrepar som bor 45-60min unna- og et par som er skilt, hvor bestemor bor 6 timer unna og bestefar bor på andre siden av landet. 

Besteforeldrene som bor 45min unna er snille med å stille opp- men egentlig veldig sjeldent vi spør om barnevakt.  De har i tillegg 3 (snart 4) barnebarn til- og mener jo det er litt viktig at de også får egentid. Men de viser veldig tydelig at de setter pris på å ha henne litt alene da:)  Datteren vår blir snart 3- og hun har vel overnattet der 3 ganger alene- en natt alle gangene. I tillegg til at de har passet henne her hjemme en ettermiddag/kveld 3-4 ganger.  

Anonymkode: 6c668...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, LaptopPute skrev:

Jeg tenker at man skal hjelpe fordi man ønsker det, ikke fordi det er forventet. Det er en stor forskjell. Jeg for eksempel, elsker å være tante, men når jeg ikke blir satt pris på når jeg er barnevakt, så får jeg ikke lyst til å være barnevakt lengre. Jeg er først og fremst tante, ikke barnevakt. Det er mest gøy å ta med min niese ut på ting på eget intitativ, og ikke kun når mor og far skal noe. 

Dessuten, fikk du barn for at du skulle ha noen til å hjelpe deg når du blir gammel? For det er egoistisk det. 

Hvis innlegget mitt ble tolket på den måten har jeg ordlagt meg dårlig. Det var bare brukt som et eksempel for å få frem at alle mennesker trenger hjelp i løpet av livet. 

Ellers er jeg helt enig i at det å ønske og hjelpe er det beste. Og er nok det mange syns er trist, at besteforeldre ikke ønsker tilbringe tid med barnebarna. 

Anonymkode: a6163...e1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis innlegget mitt ble tolket på den måten har jeg ordlagt meg dårlig. Det var bare brukt som et eksempel for å få frem at alle mennesker trenger hjelp i løpet av livet. 

Ellers er jeg helt enig i at det å ønske og hjelpe er det beste. Og er nok det mange syns er trist, at besteforeldre ikke ønsker tilbringe tid med barnebarna. 

Anonymkode: a6163...e1d

Det er trist, men da tror jeg ofte det har en del med forventninger å gjøre. For eksempel spør man bare besteforeldre om samvær med barna når man trenger hjelp? Eller er det invitasjoner til å bare være sammen, finne på noe gøy utenom behovet for barnevakt? Og mange eldre er slitne, har vondt her og der, har sykdommer, og noen er bare drittsekker dessverre.

Alle barn fortjener voksne mennesker i livet deres som ønsker å være sammen med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at det er svært forskjellig hvor mye hjelp den enkelte kjernefamilie får av besteforeldrene.

Selv har vi så og si ingen avlastning selv om vi har to besteforeldrepar som bor nært. Sånn som det er nå har vi ingen mulighet til å ha barna på overnatting hos noen av dem, da det er tydelig at dette er noe besteforeldrene ikke ønsker. Vi har vært foreldre i syv år og kan telle på fingrene hvor mange ganger den eldste har vært borte på overnatting, mens yngste på to år har aldri sovet borte. Syns rett og slett det er litt sårende at foreldrene våres ikke ønsker å ha barna på overnatting, og helst ikke passe den i det hele tatt. Etter yngste kom har vi kun hatt barnevakt to ganger hjemme hos oss selv og da var vi hjemme til kl.23, og da følte vi at besteforeldrene litt motvillig sa ja, og vi spurte kun pga det var to spesielle anledninger.  Når jeg selv var liten så sov jeg masse hos begge mine besteforeldrepar og husker det som skikkelig kvalitetstid.

Så har vi flere vennepar som reiser på kjæresteturer årlig og tillegg har barnefri en helg hver/annenhver måned, som snakker om hvor viktig det er å få bare være kjærester også. Så føler virkelig det er store forskjeller fra familie til familie. 

(Og før det kommer kommentarer om det, så er jeg fullt klar over at vi ikke kan tvinge besteforeldre til å være barnevakter, og det er ikke det som er saken her, siden vi strengt tatt sånn det er nå aldri spør dem. Jeg skriver kun dette fordi jeg kunne ønske at de ønsket selv å stille opp).

Er nysgjerrig på hvor ofte dere andre har barnevakt/barnefri hvor det er besteforeldrene som passer?

Anonymkode: 01371...67d

Mine foreldre stilte opp ofte. Jeg er mer den som stiller opp litt sjeldnere, men henter i barnehage av og til, kanskje tre ganger i mnd. Stilte også opp en del når de fikk nr. to. Overnatting varierer, treåringen vil helst være hjemme etter at de fikk baby. 

Nå lurer jeg på hvordan det vil bli med to småbarn når babyen vokser seg til, men det vil gå det også. Men kun ett døgn av gangen. Ser for meg krangling og mer støy. Det avhenger av alderen, når de er ferdige med bleier blir det enklere. Jeg har en skade som gjør at jeg ikke kan delta som før, fysisk. Men to temperamentsfulle unger skal jeg takle sånn ellers. Når de blir eldre så går en helg eller en langhelg helt fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre bor for langt unna til at de kan være barnevakt ( 7 timer unna) men svigerforeldrene mine stiller gladelig opp. De tar ikke initiativ selv, men sier som oftes ja når vi spør. 

Jeg hadde aldri god kontakt med mine besteforeldre, så jeg håper at mine unger får det. Mi datter er 2 år og har allerede vært på overnattingsbesøk mange ganger hos de og hun lyser opp når farmor og farfar kommer på besøk ❤️

Jeg syns det er trist når besteforeldre ikke vil stille opp. Både får de og får barnebarna. Ja, du skal ikke forvente det, men alikevel syns jeg at det er rart at de ikke vil tilbringe tid med familien. Venner kommer og går, men familien består. Så litt innsats nå, vil lønne seg senere. Ellers så kommer de til å ligge ensomme og gamle på eldrehjem og ikke forstå hvorfor de ikke får noe besøk. Jeg syns det er synd at samfunnet blir mer og mer egoistisk på den måten. Heldigvis så har får mine barn både oppleve besteforeldre og oldeforeldre som elsker de og viser at se bryr seg om de ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...