Gå til innhold

STRYK på oppkjøring for en misforståelse fra sensor og meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

Nå er jeg meget oppgitt, og frustrert over hvor forskjell det er på sensorer sin kompetanse, og hvordan disse sensorene forskjellesbehandler elevene sine etter hvem de selektivt liker.

Jeg hadde oppkjøring sist uke på første forsøk, og strøk pga det både jeg og sensor anså som en stor feil i sentrum: vikepliktsbrudd fra høyre. Dette var greit nok, og jeg klandret kun meg sjøl i ettertid for feilen (tiltross for at sensor var en rimelig frekk fyr som gjorde meg veldig stressa i mange trafikksituasjoner).

  Gjennom kjøring med trafikklærer idag fant jeg ut at det allikevel ikke var vikepliktsbrudd, da bilen fra høyre faktisk kom fra en parkeringsplass. Dette ble jeg ikke oppmerksom på under oppkjøringa, sannsynligvis pga nerver og stress. Allikevel tenker jeg at sensor MÅ ha oppfattet dette korrekt, men bevisst gikk inn for å stryke meg (kun fordi vedkommende og jeg aldri kom overens?). Nå hadde han trossalt noe "å ta meg på", siden jeg selv var av den oppfatning av at jeg brøt vikeplikten pga nerver, og la meg paddeflat med en gang.

Altså. Hva gjør jeg nå? Jeg sitter her og er forbanna over disse "fagpersonene" som sannsynligvis har fra første minutt bestemt seg for hvem de til tider skal stryke eller ei, og er meget subjektive i sine vurderinger. Jeg vet om folk som har brudd vikeplikten, kjørt for fort, sensor har gripet inn etc; men som allikevel har bestått! Systemet fungerer ikke.

 

Anonymkode: aa4b5...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La det ligge. Ta ny oppkjøring. Koster deg sannsynligvis mer i tid og penger å klage og få denne sensoren (og kanskje kollegene) mot deg. 

Evt hvis kjørelæreren din mener du bør klage, så gjør det etter oppkjøring for å få pengene igjen. 

Anonymkode: fa357...8cf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden, kjørte jeg opp to ganger og strøk. Første gang med en sensor som nærmest var beryktet for å stryke elever for å ha en god dag. Den gangen var vi to elever i bilen samtidig (tror ikke det skjer i dag ?), og hun før meg kjørte plettfritt. Jeg derimot, endte opp i en litt kinkig situasjon da sensor beordret meg inn på en gruset vei som viste seg å være under arbeid. Dette var tidlig om morgen, det var mørkt og bydelen jeg kjørte opp i var ukjent for meg. Resten av tiden oppkjøringen varte, snakket sensor nedsettende om meg med tydelige kommentarer til hun som også var i bilen. Det var en meget ubehagelig situasjon, og jeg visste at jeg hadde strøket. Jeg orket ikke å gjøre noe med det, men i dag, som voksen, ville jeg nok ha grepet fatt i dette, da jeg mener at sensor her med viten og vilje la opp til å skape stress hos meg. 

Jeg vet ikke hvordan oppkjøringen dokumenteres, men antar at sensor må skrive noe om hvilke feil som fører til stryk. Om du og kjørerlærer mener at det her har vært en faktisk feil fra sensors side, så ville jeg ha krevd å se denne dokumentasjonen og tatt en avgjørelse på grunnlag av det. 

Anonymkode: a0291...30f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du trodde du hadde vikeplikt, men kjørte likevel. Det er jo selvfølgelig strykgrunn. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som søkt begrunnelse for at jeg strøk, og der står det kun en ting:

1) Manglende samhandling med andre trafikaner, og der kun vises til det ene vikepliktsbruddet.

 

Altså; Han har kun dette å vise til for å ikke gi meg bestått, og det sa han også i slutten av oppkjøringstimen. Situasjonen blir jo derimot noe helt annet når vi idag finner ut av det var en parkeringsplass bilen kom fra! Grunnen til at jeg heller ikke stoppet var fordi bilen fra høyre (fra parkeringsplassen) sto der dønn stille i flere sekunder og nærmests ventet på at jeg skulle kjøre forbi. Min spontante avgjørelse var at dette dermed var safe, og jeg kjørte sakte forbi. I ettertid ser jeg derimot at denne bilen stoppet fordi vedkommende hadde vikeplikt for meg!.

Parkeringsplassen er altså ikke synlig fra første øyekast, og er mer skjult bak enn større bygg. Allikevel fikk jeg fra kjørelærer hørte at dette er en helt vanlig oppkjøringsrute, og sensor må uten tvil ha vært kjent med dette. Kjørelærer ønsket derimot at jeg skulle satse alt på neste oppkjøring, og glemme dette.

Mn hvordan kan jeg glemme såpass store feil fra en fagperson? Jeg vet om folk i min omgangskrets som består oppkjøring med både en og to vikepliktsbrudd, og andre som kjører 15-20 km over fartsgrensa. En jeg kjenner klarte ikke å ryggeparkere, så sensor grep inn for å hjelpe a.. Altså: Hva faen? Det er jo forskjelligsbehandling til susen.

Derimot vet jeg også om folk som har stryket pga små bagateller! Altså ei som kjørte i 70 i 80 sone og det var tåke. Sensor mente at det var for lavt fart. En annen jeg kjenner strøk fordi hun ikke valgte å forbikjøre en lastebil som lå på 40 km / t i 80 sone, og det siste var i rush trafikken...

 

 

Anonymkode: aa4b5...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det skiltet? Jeg er litt skeptisk til om det vil regnes som en parkeringsplass hvis ikke man kan se parkeringsplassen. Man skal ikke måtte være lokalkjent for å kunne følge vikepliktsreglene riktig.

Anonymkode: 41cdb...466

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Get over yourself. Du strøk fordi du ikke er klar for trafikken enda. Jeg strøk på første oppkjøring selv.

Anonymkode: 1c738...c2e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man skal være så trygg i trafikken at man naturlig skal vite om man har vikeplikt eller ikke, så at du da ikke fikk med deg at det var en parkeringsplass om det var synlig så er du kanskje ikke klar for å kjøre bil alene. Om det ikke var synlig at det var en parkeringsplass må man utøve høyreregel. Biler kan komme raskt ut i kryss, så med mindre det er svært oversiktlig pleier jeg alltid å ha foten på bremsen i situasjoner der jeg har vikeplikt for høyre og det er en mulighet for at det kommer en bil derifra. Når det er uoversiktlig bremser jeg litt ned og liksom sniker meg frem i krysset sånn at jeg kan se at det ikke er bil på veien til høyre som skal inn i krysset før jeg gasser på igjen. 

Det skal sies at veldig mange suger på høyreregel av de som har lappen også. Og så har man selvsagt også de som tror forkjørsrett betyr påkjørsrett så de kjører kjempefort rett inn i uoversiktlige kryss. Tror ikke de helt forstår at om de får en bil rett i siden da så kan de i verste fall miste livet. Så jeg tar det med ro i uoversiktlige kryss selv om jeg har forkjørsrett fordi det rett og slett er mange idioter i trafikken. 

Anonymkode: 3f4cf...b6b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Vel, du trodde du hadde vikeplikt, men kjørte likevel. Det er jo selvfølgelig strykgrunn. 

Indeed. 

Anonymkode: d6a6b...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har som søkt begrunnelse for at jeg strøk, og der står det kun en ting:

1) Manglende samhandling med andre trafikaner, og der kun vises til det ene vikepliktsbruddet.

 

Altså; Han har kun dette å vise til for å ikke gi meg bestått, og det sa han også i slutten av oppkjøringstimen. Situasjonen blir jo derimot noe helt annet når vi idag finner ut av det var en parkeringsplass bilen kom fra! Grunnen til at jeg heller ikke stoppet var fordi bilen fra høyre (fra parkeringsplassen) sto der dønn stille i flere sekunder og nærmests ventet på at jeg skulle kjøre forbi. Min spontante avgjørelse var at dette dermed var safe, og jeg kjørte sakte forbi. I ettertid ser jeg derimot at denne bilen stoppet fordi vedkommende hadde vikeplikt for meg!.

Parkeringsplassen er altså ikke synlig fra første øyekast, og er mer skjult bak enn større bygg. Allikevel fikk jeg fra kjørelærer hørte at dette er en helt vanlig oppkjøringsrute, og sensor må uten tvil ha vært kjent med dette. Kjørelærer ønsket derimot at jeg skulle satse alt på neste oppkjøring, og glemme dette.

Mn hvordan kan jeg glemme såpass store feil fra en fagperson? Jeg vet om folk i min omgangskrets som består oppkjøring med både en og to vikepliktsbrudd, og andre som kjører 15-20 km over fartsgrensa. En jeg kjenner klarte ikke å ryggeparkere, så sensor grep inn for å hjelpe a.. Altså: Hva faen? Det er jo forskjelligsbehandling til susen.

Derimot vet jeg også om folk som har stryket pga små bagateller! Altså ei som kjørte i 70 i 80 sone og det var tåke. Sensor mente at det var for lavt fart. En annen jeg kjenner strøk fordi hun ikke valgte å forbikjøre en lastebil som lå på 40 km / t i 80 sone, og det siste var i rush trafikken...

Anonymkode: aa4b5...691

Hvis man virkelig ikke kan se at det er parkeringsplass så lurer jeg på hvordan kjørelæreren din mener at man skal opptre da. Skulle du stoppet selv om bilen stod stille, og bare ventet på at han skulle kjøre? Eller kunne det være riktig å kjøre sakte forbi?

Anonymkode: 37867...a74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du HAR sannsynligvis rett. Det betyr ikke nødvendigvis at det er bryet verdt å FÅ rett. 
Ikke bli som den bitre innsender nr. 3 i tråden, som mange år etterpå ennå ikke er kommet over at hun ble utsatt for en urettferdighet og måtte tåle den bagatellmessige forsmedelsen å kjøre opp igjen.
Livet er fullt av urettferdigheter; du kan ikke ta alle kamper. Ta dem som er viktige og som du har gode sjanser for å vinne, men glem resten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar en ny kjøreprøve. Å få omgjort resultatet fra forrige er nesten umulig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Du tar en ny kjøreprøve. Å få omgjort resultatet fra forrige er nesten umulig. 

Sånn er det, -i ¨Voksen Værden¨, dær folk har førerkort, og Sånnt...

Trøst deg med att du får en annen Sensor, -på neste FORSØK... Lykke til. ...

...

a. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo forholde deg til det du ser. Hvis det ser ut som du har vikeplikt (fordi parkeringsplassen var skjult) så må du oppføre deg som om du har det. Alltid hensynsfull, aktpågivende og varsom, før alt annet. La det gå, ta en ny prøve.  

Anonymkode: 915b1...8fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig sensor heller ikke tok dette med bil ut fra parkeringsplass med i beregninene, og vil nå i ettertid ha problemer med å innrømme egen feil da det blir ord mot ord? Uansett, så er dette kjipt og jeg tror dine sjanser er små,  men synes likevel du skal klage for å høre om du får et godt begrunnet svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en verre feil å tro at man bryter vikeplikten, enn å feile å se hva som er kryssende vei og hva som er parkeringsplass. Om du var enig den dagen og en stund etter, så har du trolig tenkt at det var kryssende vei, eller at det så slik ut og situasjonen dere havnet i betydde at du skulle ha stoppet eller a passet farten mer enn du gjorde. Man skal være varsom og hensynsfull. 

Jeg var så stresset at jeg to ganger tok feil at høyre og venstre under instruks fra sensor, men det bare lo min sensor av og sa at jeg måtte snu og komme med tilbake på planlagt rute - og at sånne feil ikke er farlige. 

Din feil, selv om du kan sove bedre ved å tenke at du hadde rett på papiret, kunne være farlig. 

Og ettersom sensor er nettopp en sensor til å bedømme dine ferdigheter så er eneste mulige resultat av å klage (med mindre sensor legger seg helt, helt flat) at du må ta en ny oppkjøring. 

Jeg tror jeg ville hoppet rett på ny oppkjøring. 

Anonymkode: bd802...ba8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakk med kjørelæreren din om det, og evt klag til statenvegvesen. Eller bare sats på at du består neste oppkjøring da. Skjønner det er frustrerende, men heldigvis er det mange som stryker så er ikke verdens undergang. Men skjønner det i og med at han oppførte seg sånn. Men du får jo Mail etter oppkjøring. Der står det hva du gjorde bra og dårlig som sensor har skrevet. Det er det begrunnet hvorfor du strøyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du driter deg jo loddrett ut her,

du mener sensor hadde bestemt seg for å stryke deg fra første stund? Ja - da har du jo kjørt passe ræva!

Og det stemmer forsåvidt det du sier - sensor kan, ikke bestemme seg, men ofte føle alt etter 10 sekunder, om denne personen består eller ikke, det handler om hvordan personen bruker blikket, fart, handlingsberedskap og kjøretøysbehandling.

Kan du fortelle oss hvilket kryss/utkjøring det dreier seg om?

Anonymkode: df961...bd3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Vel, du trodde du hadde vikeplikt, men kjørte likevel. Det er jo selvfølgelig strykgrunn. 

👍

Anonymkode: 0db40...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne at det er en kjip situasjon å være i, ser jo at du tydelig har rett, men vi går jo ut ifra at du trodde du hadde vikeplikt, som en annen over her sier. Prøv igjen neste gang, og du får ha lykke til! Det hjelper sjeldent å klage på slike ting. Blir som regel ord mot ord. Lang behandlingstid, der du kunne sikkert kjørt opp på ny istedenfor. Legg deg bak deg! Føler de fleste stryker første gangen :)  Jeg gjorde også det. 

Anonymkode: 8ae66...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...