Gå til innhold

STRYK på oppkjøring for en misforståelse fra sensor og meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Thursday, April 04, 2019 den 13.00, AnonymBruker skrev:

Kan skjønne at det er en kjip situasjon å være i, ser jo at du tydelig har rett, men vi går jo ut ifra at du trodde du hadde vikeplikt, som en annen over her sier. Prøv igjen neste gang, og du får ha lykke til! Det hjelper sjeldent å klage på slike ting. Blir som regel ord mot ord. Lang behandlingstid, der du kunne sikkert kjørt opp på ny istedenfor. Legg deg bak deg! Føler de fleste stryker første gangen :)  Jeg gjorde også det. 

Anonymkode: 8ae66...e84

Har du noen statistikk på hvor mange som egentlig stryker på aller første forsøk ?             

Anonymkode: 68c38...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.4.2019 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Har du noen statistikk på hvor mange som egentlig stryker på aller første forsøk ?             

Anonymkode: 68c38...948

Ja, du finner statistikken for strykprosent ved et kjapt googlesøk. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/oppkjoring/Statistikk+teoriprove+og+oppkjoring
Her viser statistikken at 72% stryker, men vet ikke om dette er ved første forsøk eller flere forsøk som telles. 

Men dette var kun en uttalelse fra meg personlig som kjenner flere som har tatt lappen, som har strøket. :) 

Anonymkode: 8ae66...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gjorde motsatt ved en parkeringsplass. Stoppet et sted der jeg ikke hadde vikeplikt. Det ble en del av den positive oppsummeringen - er man usikker, så stopper man. 

Det å få lappen handler også om aktsomhet. Ikke å hevde enhver rett i trafikken, og i alle fall ikke om man er usikker. 

Så dette er en helt gyldig strykgrunn. 

Anonymkode: 3d962...3c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har som søkt begrunnelse for at jeg strøk, og der står det kun en ting:

1) Manglende samhandling med andre trafikaner, og der kun vises til det ene vikepliktsbruddet.

 

Altså; Han har kun dette å vise til for å ikke gi meg bestått, og det sa han også i slutten av oppkjøringstimen. Situasjonen blir jo derimot noe helt annet når vi idag finner ut av det var en parkeringsplass bilen kom fra! Grunnen til at jeg heller ikke stoppet var fordi bilen fra høyre (fra parkeringsplassen) sto der dønn stille i flere sekunder og nærmests ventet på at jeg skulle kjøre forbi. Min spontante avgjørelse var at dette dermed var safe, og jeg kjørte sakte forbi. I ettertid ser jeg derimot at denne bilen stoppet fordi vedkommende hadde vikeplikt for meg!.

Parkeringsplassen er altså ikke synlig fra første øyekast, og er mer skjult bak enn større bygg. Allikevel fikk jeg fra kjørelærer hørte at dette er en helt vanlig oppkjøringsrute, og sensor må uten tvil ha vært kjent med dette. Kjørelærer ønsket derimot at jeg skulle satse alt på neste oppkjøring, og glemme dette.

Mn hvordan kan jeg glemme såpass store feil fra en fagperson? Jeg vet om folk i min omgangskrets som består oppkjøring med både en og to vikepliktsbrudd, og andre som kjører 15-20 km over fartsgrensa. En jeg kjenner klarte ikke å ryggeparkere, så sensor grep inn for å hjelpe a.. Altså: Hva faen? Det er jo forskjelligsbehandling til susen.

Derimot vet jeg også om folk som har stryket pga små bagateller! Altså ei som kjørte i 70 i 80 sone og det var tåke. Sensor mente at det var for lavt fart. En annen jeg kjenner strøk fordi hun ikke valgte å forbikjøre en lastebil som lå på 40 km / t i 80 sone, og det siste var i rush trafikken...

 

 

Anonymkode: aa4b5...691

Skrev de at det kun var et vikepliktsbrudd? Det finner jeg vanskelig å tro.

Hvis sensor brukte nettbrett noterer de jo anmerkninger. Jeg har aldri opplevd en oppkjøring med kun en anmerkning. Det er ekstermt uvanlig. 

Du kan jo klage, men det tar lang tid og jeg ville kjørt opp mens klagen behandles. 

Hvis han brukte nettbrett så vil jo anmerkningen være lagret på sted, så da kan de jo se akkurat hvor det var snakk om. 

Ingen stryker fordi de ikke kan parkere. Det er alltid andre problemer i tillegg. Man får kun vite om de mest alvorlige feilene. Hvis man kjører bra, gjør en alvorlig feil, og klarer å redegjøre for det på slutten vil man kunne bestå. Hva man sier på slutten er viktig. 

Flyt og samhandling er et av de fem viktigste punktene de vurderer. Å kjøre sakte eller å ikke kjøre forbi noe som går veldig sakte er både farlig og fører ikke til god trafikkavikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du finner statistikken for strykprosent ved et kjapt googlesøk. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/oppkjoring/Statistikk+teoriprove+og+oppkjoring
Her viser statistikken at 72% stryker, men vet ikke om dette er ved første forsøk eller flere forsøk som telles. 

Men dette var kun en uttalelse fra meg personlig som kjenner flere som har tatt lappen, som har strøket. :) 

Anonymkode: 8ae66...e84

Den viser at 28% stryker. 

Man får ikke se hvordan de som stryker flere ganger påvirker statistikken. 

Ta feks teoriprøvene, de sier 50% stryker, men det stemmer ikke. Det er en liten gruppe som stryker mange ganger som trekker opp statistikken. Hvor mange som stryker på første forsøk hadde vært veldig interessant. Det er ikke uvanlig jeg møter personer som har strøket mer enn 10 ganger... 

Strykprosenten er mye høyere blandt utlendinger enn nordmenn. Språkproblemer, økonomi og annen forståelse for trafikk kan være medvirkende årsaker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Den viser at 28% stryker. 

Man får ikke se hvordan de som stryker flere ganger påvirker statistikken. 

Ta feks teoriprøvene, de sier 50% stryker, men det stemmer ikke. Det er en liten gruppe som stryker mange ganger som trekker opp statistikken. Hvor mange som stryker på første forsøk hadde vært veldig interessant. Det er ikke uvanlig jeg møter personer som har strøket mer enn 10 ganger... 

Strykprosenten er mye høyere blandt utlendinger enn nordmenn. Språkproblemer, økonomi og annen forståelse for trafikk kan være medvirkende årsaker her.

Hvor mange vil du anta stryker på første forsøk? Selvfølgelig dratt ut av ræva, men hva ser du som tendens hvor du jobber?

Anonymkode: 70d38...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange vil du anta stryker på første forsøk? Selvfølgelig dratt ut av ræva, men hva ser du som tendens hvor du jobber?

Anonymkode: 70d38...eb3

Jeg vil estimere litt under halvparten av strykene er noen som stryker på første forsøk. 10% eller noe. Det er noen som stryker flere ganger, der har den største gruppen ikke-vestlig bakgrunn. Men det som går igjen er dårlig økonomi, ønske om å "bare prøve å kjøre opp" og opplæring fordelt over lang tid. Lange pauser er grusomt for opplæringen siden man glemmer mellom hver periode man kjører. Nå har jeg ikke nok tall fordi jeg har byttet jobb, og regner bare utifra hukommelse og det jeg kan inferere utifra egne opplevelser. Det er også store forskjeller på forskjellige regioner, logisk nok. I Oslo er det både flere utlendinger som kjører opp og et mye mer kompleks trafikkmiljø.

Jeg har fått flere elever som har strøket 3 ganger hos forrige lærer, dette trekker jo statistikken opp. Skolene får problemer hvis de sender dårlige elever på oppkjøring mer enn tre ganger der de stryker, så det prøver de å unngå. Men noen styrker en god del ganger, og det påvirker jo statistikken mye. I tillegg er det jo noen lærere med mer stryk enn andre.

Jeg vet om lærere som har 4% stryk (da er en del påvirket av at de har andre elevgrupper) der strykprosenten er 5-7 ganger høyere enn det i snitt. 

Hvis man vil unngå å stryke hjelper det enormt å øve masse hjemme. Å lære å kjøre bil er som å trene til marathon. Trener du en gang i uken vil du se forbedringer men det tar mye mye lengre tid, og du får veldig mye dårligere resultat. Med tre ganger i uken løper man en tre timers marathon på to-tre måneder. 

Jeg tror også lav tillit til trafikkskoler påvirker hvor mange som stryker. Noen elever virker være under den oppfatning at jeg bare vil kjøre så mange timer som mulig med dem for å få mer penger. Siden jeg tjener mer på gode elever vil jeg jo selvsagt ikke det, men jeg vil heller ikke ha stryk fordi det er dumt for eleven og dumt for omdømmet mitt og jeg vil helst ikke kaste bort tiden til sensorene. 

Mange elever rasjonaliserer også bort alt som går galt. De er sliten, bilen var uvant, det var mye trafikk, det var andre trafikanter sin feil, det var lenge siden sist gang, osv. Men det hjelper jo ikke helt å bortforklare, de kjører jo ofte dårligere på oppkjøringen enn ellers (vil anta 80-90% kjører dårligere men resten faktisk skjerper seg og kjører bedre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...