Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jo skattemeldingen nettopp kommet så det er er et perfekt tidspunkt å ta opp økonomi og felles penger på. Der kommer jo alt frem som din samboer har i norske banker,aksjer mm. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 3.4.2019 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Har vært kjæreste og samboer med mannen min i 22 år (fra jeg var 16 år). Vi har 3 barn ilag. Han jobber 100% og jeg 50%. Jeg bruker alltid opp pengene mine hver mnd på lån, drivstoff, fritidsaktiviteter til barna, mat, regninger, klær til barna ++ Stortsett alltid jeg som kjøper klær, mat og gaver. Han handler av og til mat, og kjøper da gjerne litt dyrere mat enn hva jeg har råd til. 

Det som er problemet er at jeg nå er så dritt lei av å aldri ha penger til å unne meg noe eller ta med familien en dag på slalom eller badeland. Når jeg er tom for penger må jeg mase på samboer for å få, selv om jeg handler til våre felles barn. Da får jeg kanskje 1000 kr.. Han seier han også har dårlig råd. Og kjøper seg sjeldent noe nytt eller spanderer noe på oss. Siden jeg ikke fikk det til å stemme at han hadde lite penger sneik jeg meg inn på nettbanken hans og fann ut at han hadde 250 000 kr! Har ikke sagt at jeg veit det, men det irriterer meg bare enda mer at han er så forbaska gjerrig. Kan hende han sparer til senere, men det er urettferdig at ikke jeg får samme muligheten. 

Grunnen til at jeg jobber 50% er at jeg styrer mest med barna. Leverer og henter på skole og bhg. Lager middag, kjører til fritidsaktiviteter, tar de med til lege og tannlege, er på foreldremøter ++. Vasker hus, klær, gjør det meste av husarbeid. Så føler jeg ikke har energi til mer. Han er flink med oppussing, biler og bygging. Jobber til tider 120% = enda mer barnepass på meg. 

Nå skal jeg ikke syte mer, men jeg lurer på om det er flere som har det slik. Eller hvordan fordeler dere økonomien? Jeg har prøvd flere ganger å sagt at vi må dele på pengene, men det nekter han.. 

Anonymkode: 6b334...c9b

Du er ikke gift med mannen, i praksis betyr det at du har bygget opp ham med denne 50% jobbingen og hovedansvar for barn og hjem. Du vil ikke ha krav på en skit ved et eventuelt samlivsbrudd. Det her er så klassisk kvinnefelle som det går an å bli. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen her som reagerer på at han lyver til henne? Sier han ikke har penger, men tydeligvis har 250 000 han har "glemt"? Det er jo et ganske grovt tillitsbrudd det der.. 

Hilsen ei som opplevde noe av det samme fra ekssamboer. Vi jobbet begge fullt, men han hadde "aldri råd" og klaget alltid hvis han måtte betale for ting. Det førte til at jeg betalte mer av felles ting. Fant til slutt ut at han hadde spart massevis av penger i skjul.

Anonymkode: f5c84...c20

Menn gjør det her bevisst. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå tjener jeg opp pensjon også på omsorgspenger for barn under 5 år. At jeg står uten en skit om det blir brudd er tull. Jeg eier 50% av alt og den nyeste bilen verdt noen hundre tusen står på mitt navn. Så uten en skit er jeg ikke. Har også jobbet 100% i flere år, men kun 50 % nå siste årene med små barn. Men takk for et dere pusher på at jeg bør få 100 % jobb. Skal søke på ny jobb med en gang for å få full økonomisk frihet. Men kommer forsatt til å vere like gjerrig, så satser på å kunne spare meg opp mye. Bare å forsette å leve som jeg gjør nå og legge tilside 50% av lønna. 

• Liker 1
Skrevet

Har aldri forstått at folk som har levd så lenge har delt økonomi. Og det er jo tydelig at det også fordrer til problemer i samlivet. Her i huset har vi valgt å dele livet med hus, unger og alt som hører til. Det vil også si at alle penger som kommer inn går i samme potten som da brukes til å betale regninger og alt annet som må kjøpes. Vi har også tilgang til hverandres kontoer. 

AnonymBruker
Skrevet

Penger, penger, penger...vet du hva? Du jobber 50 % og ser barna dine vokse opp. Du har tid og anledning til å følge de på veien fra barn til ungdom til voksne - og vet du hva premien er for det? Gode, varige minner og relasjoner livet ut! Barna dine er heldige som har en mamma som ofret litt av tiden sin på dem istedenfor jobb og karriere.

Ja da, likestilling, rettferdighet og fordeling av oppgavene - men midt oppi dette så leser jeg at du er heldig - og ungene dine er heldige! Den tida du investerer i ungene dine - den får du så mye igjen for. Og det vil du aldri angre. Drit i pengene..<3

Anonymkode: 009ef...1ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Penger, penger, penger...vet du hva? Du jobber 50 % og ser barna dine vokse opp. Du har tid og anledning til å følge de på veien fra barn til ungdom til voksne - og vet du hva premien er for det? Gode, varige minner og relasjoner livet ut! Barna dine er heldige som har en mamma som ofret litt av tiden sin på dem istedenfor jobb og karriere.

Ja da, likestilling, rettferdighet og fordeling av oppgavene - men midt oppi dette så leser jeg at du er heldig - og ungene dine er heldige! Den tida du investerer i ungene dine - den får du så mye igjen for. Og det vil du aldri angre. Drit i pengene..<3

Beste kommentaren så langt. Det er kjekt å kunne følge barna når de er små. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte mest på at du handler det meste av maten!! Om dere bruker 4000 hver måned på mat har du brødfødd familien for over en million kroner i løpet av tiden dere har bodd sammen! 

Ved å dele den utgiften på to kunne du hatt 500.000 i oppsparte midler idag. 

Anonymkode: bc21b...9ef

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Du går i den typiske kvinnefellen jeg gjorde i mitt første samboerforhold. Jeg tok meg av barna og alt av husarbeid i huset. Han jobbet . Da det ble slutt satt jeg igjen med ungene og tom leilighet, da alt vi hadde kjøpt sammen ,tok han . Det var jo HAN som hadde kjøpt det med SINE penger, så dermed tok han alt som rettmessig sitt. Enda han aldri hadde kunne tjent så mye om ikke jeg tok meg av FELLES barn! ALDRI I LIVET om jeg går i den fellen igjen. Etter dette forholdet, har vi alltid hatt pengene sammen, satt av sammen og brukt sammen det vi har, uavhengig hvem som tjener mest og minst. 

AnonymBruker
Skrevet

Du jobber 100% men får bare betalt for 50%. Du jobber gratis for mannen din. 

Anonymkode: e6f99...407

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Ja da, likestilling, rettferdighet og fordeling av oppgavene - men midt oppi dette så leser jeg at du er heldig - og ungene dine er heldige! Den tida du investerer i ungene dine - den får du så mye igjen for. Og det vil du aldri angre. Drit i pengene..❤️

Så blir det brudd, og TS får problemer med helsa, over på AAP og senere ufør. Har da rett på ca 2/3 av det hun har hatt i inntekt de siste årene, altså 1/3 av full lønn. Det går brukbart så lenge hun får barnebidrag, men så blir ungene voksne, og da sitter hun der alene med en inntekt på kanskje 250.000 brutto i året.

Vet du hva? Da tror jeg hun vil angre. Penger HAR faktisk ganske mye å si, sånn i det daglige.

Anonymkode: fe558...169

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerte mest på at du handler det meste av maten!! Om dere bruker 4000 hver måned på mat har du brødfødd familien for over en million kroner i løpet av tiden dere har bodd sammen! 

Ved å dele den utgiften på to kunne du hatt 500.000 i oppsparte midler idag. 

Anonymkode: bc21b...9ef

En familie på fem spiser for mye mer enn 4.000 kr./mnd. Sifo-budsjett for kun for et voksent heterofilt par er 5.100. 

Anonymkode: bd823...4f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Mysticgirl skrev:

Du går i den typiske kvinnefellen jeg gjorde i mitt første samboerforhold. Jeg tok meg av barna og alt av husarbeid i huset. Han jobbet . Da det ble slutt satt jeg igjen med ungene og tom leilighet, da alt vi hadde kjøpt sammen ,tok han . Det var jo HAN som hadde kjøpt det med SINE penger, så dermed tok han alt som rettmessig sitt. Enda han aldri hadde kunne tjent så mye om ikke jeg tok meg av FELLES barn! ALDRI I LIVET om jeg går i den fellen igjen. Etter dette forholdet, har vi alltid hatt pengene sammen, satt av sammen og brukt sammen det vi har, uavhengig hvem som tjener mest og minst. 

For en mann, først vil han elske deg, deretter er han brutal mot deg, og barna dere har sammen. 

Jeg har ikke løst kjærlighet med første blikk til noen kvinner enda, men elske henne det skal jeg gjøre. Og kalle henne for ingenting, og ikke forstå felles verdier gjør meg frustrert. 

Anonymkode: c1d9b...431

AnonymBruker
Skrevet

Dere eier jo biler og eiendommer verdt enorme summer (der du eier minst halvparten), det er vel der deres penger er, minus denne kontoen. 

Høres ikke ut som noen kvinnefelle. Ved et brudd får hver det som står på papiret, og der har TS mer enn nok.

Anonymkode: bd823...4f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...