Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begynn å jobbe fulltid, og la gubben ta sin del av jobben med heim og barn.

Anonymkode: fe558...169

Og del alt med barna prosentvis ut fra samlet inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun forsørger ikke aleine en familie på fem på 50 % inntekt. Mannen betaler regninger hun ikke kan betale, begge bruker ca. alt de tjener på hus og hjem. På 16 år har de kun spart 250.000 kr utenom nedbetaling av lån. 

Anonymkode: bd823...4f6

Dette skriver TS i hovedinnlegget:

"Har vært kjæreste og samboer med mannen min i 22 år (fra jeg var 16 år). Vi har 3 barn ilag. Han jobber 100% og jeg 50%. Jeg bruker alltid opp pengene mine hver mnd på lån, drivstoff, fritidsaktiviteter til barna, mat, regninger, klær til barna ++ Stortsett alltid jeg som kjøper klær, mat og gaver. Han handler av og til mat, og kjøper da gjerne litt dyrere mat enn hva jeg har råd til. 

Det som er problemet er at jeg nå er så dritt lei av å aldri ha penger til å unne meg noe eller ta med familien en dag på slalom eller badeland. Når jeg er tom for penger må jeg mase på samboer for å få, selv om jeg handler til våre felles barn. Da får jeg kanskje 1000 kr.."

Hvor får du det fra at mannen bidrar med noe som helst, og betaler regninger som hun ikke kan betale? Mener du virkelig at Ts som arbeider 50 prosent, og betaler omtrent alt ellers, også skal betale alt av regninger, mens mannen har hele sin inntekt på konto?

Endret av Arabella
Tillegg.
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Arabella skrev:

Dette skriver TS i hovedinnlegget:

"Har vært kjæreste og samboer med mannen min i 22 år (fra jeg var 16 år). Vi har 3 barn ilag. Han jobber 100% og jeg 50%. Jeg bruker alltid opp pengene mine hver mnd på lån, drivstoff, fritidsaktiviteter til barna, mat, regninger, klær til barna ++ Stortsett alltid jeg som kjøper klær, mat og gaver. Han handler av og til mat, og kjøper da gjerne litt dyrere mat enn hva jeg har råd til. 

Det som er problemet er at jeg nå er så dritt lei av å aldri ha penger til å unne meg noe eller ta med familien en dag på slalom eller badeland. Når jeg er tom for penger må jeg mase på samboer for å få, selv om jeg handler til våre felles barn. Da får jeg kanskje 1000 kr.."

Hvor får du det fra at mannen bidrar med noe som helst, og betaler regninger som hun ikke kan betale? Mener du virkelig at Ts som arbeider 50 prosent, og betaler omtrent alt ellers, også skal betale alt av regninger?

Så hytte, naust, eiendom og to biler er det TS som har stått for, i tillegg til hus og løpende utgifter til 5? Hvilken toppjobb jobber TS 50% i?

Mannen har jobba inntil 120 % i 16 år, men har bare spart opp 250.000 kr. Selv på ufaglært lønn er det ingenting. Hvor er resten av pengene, hvis han ikke har brukt det på familien?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hytte, naust, eiendom og to biler er det TS som har stått for, i tillegg til hus og løpende utgifter til 5? Hvilken toppjobb jobber TS 50% i?

Mannen har jobba inntil 120 % i 16 år, men har bare spart opp 250.000 kr. Selv på ufaglært lønn er det ingenting. Hvor er resten av pengene, hvis han ikke har brukt det på familien?

Vi betaler likt ned på lånet. Så han har betalt halvparten. Vi eiger alt 50/50. 

Anonymkode: 6b334...c9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi betaler likt ned på lånet. Så han har betalt halvparten. Vi eiger alt 50/50. 

Så det stemmer ikke at du dekker lånene aleine, som du antyda i hovedinnlegget. Mye av hans penger går også til familiens utgifter. 

Gjest Kjevla
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynn å jobbe fulltid, og la gubben ta sin del av jobben med heim og barn.

Anonymkode: fe558...169

Enig. Det har langtidsvirkninger for pensjonen din også. Ikke jobb 50%, hvis du kan få 100%

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi spart ved å betale ned lånet. Har ikke så mye lån igjen, 5 år igjen å betale. Og da eiger vi småbruk, hytte, naust og 2  biler. 

Men du mener fortsatt at å spare 500 kroner av lønna si i måneden er gjerrig? Burde ikke du også gjøre det?

• Liker 2
Skrevet

Så fremt det stemmer at du tar deg av barna tilsvarende en 50%-stilling, og han ikke gjør det, så er det bare rett og rimelig at han tar seg av en større del av regninger.

I mitt ekteskap fordeles alle utgifter prosentvis etter stillingsprosent. (Hvem som tjener mest tar vi ikke hensyn til. Vi jobber begge 100%, og da ser vi på innsatsen som lik.)

I deres situasjon blir alle fellesutgifter fordelt på følgende måte:

Du skal betale 33,3%, og han skal betale 66,7%. Eventuelle verdiøkninger på investeringer som bolig skal deles 50/50.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags pensjonsavtale har du med mannen din for det arbeidet du gjør i hjemmet? 

Anonymkode: 0dbeb...f1a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det hos dere andre å ha felles sparekonto? Har vi en prosent på det? Er det mer ryddig?

Anonymkode: 5e257...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen her som reagerer på at han lyver til henne? Sier han ikke har penger, men tydeligvis har 250 000 han har "glemt"? Det er jo et ganske grovt tillitsbrudd det der.. 

Hilsen ei som opplevde noe av det samme fra ekssamboer. Vi jobbet begge fullt, men han hadde "aldri råd" og klaget alltid hvis han måtte betale for ting. Det førte til at jeg betalte mer av felles ting. Fant til slutt ut at han hadde spart massevis av penger i skjul.

Anonymkode: f5c84...c20

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
På 3.4.2019 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Har vært kjæreste og samboer med mannen min i 22 år (fra jeg var 16 år). Vi har 3 barn ilag. Han jobber 100% og jeg 50%. Jeg bruker alltid opp pengene mine hver mnd på lån, drivstoff, fritidsaktiviteter til barna, mat, regninger, klær til barna ++ Stortsett alltid jeg som kjøper klær, mat og gaver. Han handler av og til mat, og kjøper da gjerne litt dyrere mat enn hva jeg har råd til. 

Det som er problemet er at jeg nå er så dritt lei av å aldri ha penger til å unne meg noe eller ta med familien en dag på slalom eller badeland. Når jeg er tom for penger må jeg mase på samboer for å få, selv om jeg handler til våre felles barn. Da får jeg kanskje 1000 kr.. Han seier han også har dårlig råd. Og kjøper seg sjeldent noe nytt eller spanderer noe på oss. Siden jeg ikke fikk det til å stemme at han hadde lite penger sneik jeg meg inn på nettbanken hans og fann ut at han hadde 250 000 kr! Har ikke sagt at jeg veit det, men det irriterer meg bare enda mer at han er så forbaska gjerrig. Kan hende han sparer til senere, men det er urettferdig at ikke jeg får samme muligheten. 

Grunnen til at jeg jobber 50% er at jeg styrer mest med barna. Leverer og henter på skole og bhg. Lager middag, kjører til fritidsaktiviteter, tar de med til lege og tannlege, er på foreldremøter ++. Vasker hus, klær, gjør det meste av husarbeid. Så føler jeg ikke har energi til mer. Han er flink med oppussing, biler og bygging. Jobber til tider 120% = enda mer barnepass på meg. 

Nå skal jeg ikke syte mer, men jeg lurer på om det er flere som har det slik. Eller hvordan fordeler dere økonomien? Jeg har prøvd flere ganger å sagt at vi må dele på pengene, men det nekter han.. 

Damer eier ikke økonomisk sans, så det er like greit at han ikke gir deg penger. Det har han lært seg etter så mange år. Det er der det ligger😉

Anonymkode: fcb75...5fc

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det hos dere andre å ha felles sparekonto? Har vi en prosent på det? Er det mer ryddig?

Anonymkode: 5e257...5ba

Det er mer ryddig, ja. Hadde det med eksen. 

Skrevet

Damer eier ikke økonomisk sans, så det er like greit at han ikke gir deg penger. Det har han lært seg etter så mange år. Det er der det ligger😉

Anonymkode: fcb75...5fc

Selvfølgelig, ingen damer kan styre penger. Det er det bare menn som kan. :klaske:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen her som reagerer på at han lyver til henne? Sier han ikke har penger, men tydeligvis har 250 000 han har "glemt"? 

Anonymkode: f5c84...c20

Det høres ut som sparepengene til familien, pga han har satt av noen hundrelapper hver mnd i mange år. Han tjener jo sikkert veldig mye mer enn henne, og har kun satt av noen tusen i året. Resten er trolig brukt på familiens utgifter. Så dette virker rimelig og at det er hun som er urealistisk som vil øke forbruket. Eller har hun/de kanskje spart til ungenes konfirmasjon og 18-årsdag? Sånn at disse pengene kommer utenom?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som sparepengene til familien, pga han har satt av noen hundrelapper hver mnd i mange år. Han tjener jo sikkert veldig mye mer enn henne, og har kun satt av noen tusen i året. Resten er trolig brukt på familiens utgifter. Så dette virker rimelig og at det er hun som er urealistisk som vil øke forbruket. Eller har hun/de kanskje spart til ungenes konfirmasjon og 18-årsdag? Sånn at disse pengene kommer utenom?

Les hovedinnlegget grundig omigjen, så ser du at TS' inntekt går i sin helhet til husholdningen og hennes halvpart av lån. Mannen bidrar minimalt til den daglige drift.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Arabella skrev:

TS' inntekt går i sin helhet til husholdningen og hennes halvpart av lån. Mannen bidrar minimalt til den daglige drift.

Og hvor er millionene han må ha spart på dette de siste 16 år? Fyren har nesten ikke satt til side penger, med tanke på at han nok har sittet igjen med minst halve lønna. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor er millionene han må ha spart på dette de siste 16 år? Fyren har nesten ikke satt til side penger, med tanke på at han nok har sittet igjen med minst halve lønna. 

Han har satt dem i en sveitsisk bank, tenker jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Arabella skrev:

Han har satt dem i en sveitsisk bank, tenker jeg.

Ja, da må TS få litt rev i seilene og finne de andre kontiene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid har han brukt på å spare opp 250 000? Hvis det er blitt spart opp over lang tid, må jo resten av lønna hans ha gått til noe. Hva bruker han den på, om han bidrar så lite som du indikerer, forbruker minimalt på egne ting OG kun sparer litt i måneden? Dette høres rart ut. Kan det være han bidrar mer enn du tror? Eller har flere sparekontoer? Du får prate med han og undersøke litt! Videre er det helt klart urettferdig at han skal legge seg opp en sparekonto mens du ikke kan fordi du jobber deltid for familiens del. Du burde få en del av kontoen mener jeg. Også skaff dere felleskontoer for mat, klær til barna, bufferkonto etc? Der dere selvsagt betaler prosentvis. Om mannen ikke er enig, foreslår jeg økonomisk megling eller lignende. Eller som andre har foreslått - jobb mer ! 

Anonymkode: feaf3...710

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...