Gå til innhold

Mat i 40-årslag, sært å be folk ta med grillmat?


lady90

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, Nøttekos skrev:

Da ville jeg laget kyllingsalat m pasta og hatt masse godt tilbehør og sauser. Tzatsiki, focaccia og oppskjært frukt bla, gjort litt utav det. Dette er mettende og god mat. Og en bowle med alkohol som etterfylles hele kvelden, så man spanderer litt drikke. 

Det må fremdeles lages. Grønnsaker må kuttes opp osv. Ønsker å kjøpe ferdige produkter som kan settes fram så det blir minst mulig stue i forkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det blir for dyrt å kjøpe ferdig tapas på Meny hvis du skal ha nok til å mette 40 personer. 

Jeg ville gått for reker. Ferske reker er dyrt, men det finnes rimeligere frosne, f.eks har Kolonial 2 kg til 129 (jeg har ikke smakt dem selv, så jeg kan ikke gå god for kvaliteten, men hva med å kjøpe en pose på nærmeste Rema og smake?). 

Du trenger ca 500 g pr person. I tillegg loff, smør, dill, sitron og majones (evt aioli i tillegg). Det er det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nøttekos skrev:

Men kan du ikke bare bestille catering? Tapas, koldtbord etc. Bak et par focaccia og lag en stor salat ved siden av. Bestill til færre enn antallet gjester som bes, da det alltid er for mye mat. De aller fleste selskap jeg har hatt/vært i har det blitt bestilt varm/kald mat og det har vært noe for enhver smak. Er ikke såå dyrt. Skal du ha mye folk må du beregne litt utgifter til mat. Spar heller på pådekning, bruk naturmaterialer til bordpynt etc. Og for all del, server en velkomstdrink. Når man først inviterer til jubileum så bør en ikke være gnien liksom :fnise:

Koldtbord eller tapas er ofte 200-300 kr pr kuvert.    Tror  også det blir like dyrt om TS kjøper mat ferdig mat over disk på Meny, bare så det er sagt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lady90 skrev:

Det må fremdeles lages. Grønnsaker må kuttes opp osv. Ønsker å kjøpe ferdige produkter som kan settes fram så det blir minst mulig stue i forkant. 

Ikke skal det være arbeid. Ikke skal det koste. Hvorfor ikke bare droppe stort selskap, hvis du ikke orker å gjøre en viss innsats eller betale litt ekstra? 

Anonymkode: 30b88...159

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skal det være arbeid. Ikke skal det koste. Hvorfor ikke bare droppe stort selskap, hvis du ikke orker å gjøre en viss innsats eller betale litt ekstra? 

Anonymkode: 30b88...159

Da får ikke jubilanten gaver da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skal det være arbeid. Ikke skal det koste. Hvorfor ikke bare droppe stort selskap, hvis du ikke orker å gjøre en viss innsats eller betale litt ekstra? 

Anonymkode: 30b88...159

Jeg prøver jo bare å få gode tips da som ikke koster 2-300 kr per person og med minst mulig jobb. Kanskje noen hadde noen gode tips å dele. Vil helst ikke be folk ta med egen mat fordi mange kommer langveisfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde ikke reagert negativt om jeg var invitert i et sånt lag. hva om dere ber gjestene stille med kjøtt selv, så stiller du/dere med salater og slikt "rimeligere" tilbehør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lady90 skrev:

Jeg prøver jo bare å få gode tips da som ikke koster 2-300 kr per person og med minst mulig jobb. Kanskje noen hadde noen gode tips å dele. Vil helst ikke be folk ta med egen mat fordi mange kommer langveisfra. 

Bestill noen pizzaer da. 

Anonymkode: 31f41...4d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er noe som heter "beggars can't be choosers". Altså, hvis det ikke skal koste stort så er faktisk alternativet å lage en del selv. Det trenger IKKE å koste mye,  heller ikke være så altfor mye jobb. Jeg har laget buffet til både 50 og 100, det går helt fint. Hvis du  verken vil jobbe eller betale noe særlig, så er alternativet  en veldig liten fest med de 10 nærmeste vennene. Det å invitere folk til 40-årslag (hvor i tillegg mange kommer langveis fra) og forvente at de skal ta med både mat og drikke, det går faktisk ikke an. 

Anonymkode: b72e7...fda

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, lady90 said:

Jo men det koster mininum 250 per pers og det blir for dyrt 

Hvor bor du? Tror det skal være mulig å finne noe rimliere.

Anonymkode: e2f27...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært i et 40-årslag hvor det kun ble servert chips og dip, så syns jeg medbrakte pølser hadde vært supert, det viktigste er at gjestene får seg noe mat. 

Anonymkode: 63d89...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først velger å invitere så mange uten å tenke på kostnadene så syns jeg det blir for dumt. 

Er det en typisk dag så kan en invitere noen få og spleise men det gjelder ikke bursdag osv. 

Søk opp billige retter på Google, YouTube osv og ta dere en tyr til Sverige isåfall. Litt arbeid må du tåle når du ikke vil bruke penger. Og veldig mye kan lages på forhånd.

Anonymkode: 7a651...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å fikse og ordne eller bruke penger, så hadde jeg bare droppet hele selskapet. Hvorfor vil du holde selskap egentlig? For å få gaver? Gjennomsiktig.

Anonymkode: ace42...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du bør stå for maten. Når det er grilling og hvis alle skulle tatt med til seg så vil jo folk ta med uendelig mye forskjellig. Noen skal grille lenge, noen kortere, noen har med store ting som krever en hel grill osv. Det blir fort kø rundt grillen(e) og folk kommer til å spise på veldig forskjellige tidspunkt. Selvfølgelig, det kan fungere, men jeg synes det ville vært litt kjipt. 
Det koster ikke så enormt mye med f.eks. pølser, karbonader, pølsebrød/hamburgerbrød, salat, et par dressinger, ketsjup, sennep og potetsalat f.eks. 
Dersom ikke grilling kan gryterett, lasagne eller tapas. 
Tapas behøver ikke å være vanskelig. Kjøp foccacia (evt. bak selv og frys ned i forkant), div. retter kan kjøpes ferdig i disk/frys, på rema 1000 selger de en del tapasretter som fylte paprika, champignoner, oliven. Det er enkelt å ovnsbake småpoteter/potetbåter og ha aioli til. 

Jeg synes det er innafor at folk tar med det de ønsker å drikke selv. Men du må stå for alkoholfritt alternativ som f.eks. brus og det er alltids hyggelig med en velkomstdrink/et glass med bobler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 7.36, Hedy Lamarr skrev:

Jeg synes det er greit at du ber dem ta med maten, men også gir beskjed om at det er istedenfor gave.

Dette.

Hvis du ikke sier at det er i stedet for gave, synes jeg ikke noe om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 7.33, lady90 skrev:

Skal ha 40-årslag om ikke altfor lenge på et lokale i nærheten. Blir mellom 30 og 40 stk. Lurer på hva vi skal servere. Er det noen som har forslag? Tenkte muligens grille pølser (hvis vi får tak i griller) for å gjøre det enkelt. Hva tenker dere om det? kan jo hende noen ikke er så glad i det. Vurderer å be folk ta med selve grillmaten, så kan vi stå for alt tilbehøret + snacks osv. Er det smålig? Er jo ikke akkurat billig å handle mat til 40 personer heller.

Ville nok stusset litt er ikke akkurat dyrt å handle inn til 40 om en dropper å leie lokaler osv... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du først velger å invitere så mange uten å tenke på kostnadene så syns jeg det blir for dumt. 

Er det en typisk dag så kan en invitere noen få og spleise men det gjelder ikke bursdag osv. 

Søk opp billige retter på Google, YouTube osv og ta dere en tyr til Sverige isåfall. Litt arbeid må du tåle når du ikke vil bruke penger. Og veldig mye kan lages på forhånd.

Anonymkode: 7a651...ed9

Ikke for å skuffe deg, jeg er ikke TS, men alle bor ikke ved en grense

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lady90 skrev:

Jeg prøver jo bare å få gode tips da som ikke koster 2-300 kr per person og med minst mulig jobb. Kanskje noen hadde noen gode tips å dele. Vil helst ikke be folk ta med egen mat fordi mange kommer langveisfra. 

Da er det virkelig ikke greit å be dem ta med mat, både med tanke på det praktiske og fordi de faktisk bruker en del tid og penger på å komme og feire deg. Som andre her påpeker - å invitere til selskap innebærer en del innsats og kostnader, og billige løsninger betyr gjerne mer innsats. Er man ikke villig til å legge ned noen av delen er kanskje ikke stort selskap noe å stase på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invitere til fest, men ikke kalle dette en 40års feiring da du vil at gjestene skal ta med egen mat og drikke...går det faktisk ann?  Dere norske er så utrolig rart når det gjelder fester og invitasjoner.  Kunne ALDRI falt i meg å invitere folk til middag men be de å ta sin egen mat.  Da burde dere bare invitere noen få folk til middag som passer i ditt budsjett, ikke invitere 40 stk. 

Anonymkode: 0127a...50c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Invitere til fest, men ikke kalle dette en 40års feiring da du vil at gjestene skal ta med egen mat og drikke...går det faktisk ann?  Dere norske er så utrolig rart når det gjelder fester og invitasjoner.  Kunne ALDRI falt i meg å invitere folk til middag men be de å ta sin egen mat.  Da burde dere bare invitere noen få folk til middag som passer i ditt budsjett, ikke invitere 40 stk. 

Anonymkode: 0127a...50c

Jeg vil jo ikke at de skal ta med egen mat og drikke...nettopp pga folk som kommer langveisfra og at det er kjipt. Vi får se hva det blir til, det løser seg alltid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...