Gå til innhold

Mat i 40-årslag, sært å be folk ta med grillmat?


lady90

Anbefalte innlegg

Men dropp grill og laupsausen (eller hva det var)

 

ha tapas, snitter. sånn type mat synes,

Anonymkode: f3851...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer nå muligheten for tapas men at man kjøper mesteparten over disk på f.eks meny. Går det an tro? Har de nok småretter det til det? Vet at de har  Kyllingspyd, salat, focaccia osv men hva andre ting har de som kan passe til tapas tro? Kan godt supplere med ting vi kjøper utenom men vil ikke så og lage mat så det må være enkelt. Forslag?

Og vil det bli billigere enn 100 kr pr hode som gryterett koster fra samme sted?

Anonymkode: 65158...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer nå muligheten for tapas men at man kjøper mesteparten over disk på f.eks meny. Går det an tro? Har de nok småretter det til det? Vet at de har  Kyllingspyd, salat, focaccia osv men hva andre ting har de som kan passe til tapas tro? Kan godt supplere med ting vi kjøper utenom men vil ikke så og lage mat så det må være enkelt. Forslag?

Og vil det bli billigere enn 100 kr pr hode som gryterett koster fra samme sted?

Anonymkode: 65158...6f9

Hva med å supplere med en pastasalat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
På 3.4.2019 den 16.57, AnonymBruker skrev:

 

ha tapas, snitter. sånn type mat synes,

Anonymkode: f3851...992

Det er vel ingen under 70 som serverer snitter i annet enn begravelser 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer nå muligheten for tapas men at man kjøper mesteparten over disk på f.eks meny. Går det an tro? Har de nok småretter det til det? Vet at de har  Kyllingspyd, salat, focaccia osv men hva andre ting har de som kan passe til tapas tro? Kan godt supplere med ting vi kjøper utenom men vil ikke så og lage mat så det må være enkelt. Forslag?

Og vil det bli billigere enn 100 kr pr hode som gryterett koster fra samme sted?

Anonymkode: 65158...6f9

Snakket du ikke om økonomi tidligere? Å mette 40 mennesker fra ferskvaredisken på Meny høres veldig dyrt ut. Tviler på at du får det til for kr. 100 pr hode, og selv den summen blir jo stor. Om de skal gjøres både billig og enkelt ville jeg bedt hver gjest ta med en flaske vin og en ferdig tapasrett hver (vær nøye med å si den skal være klar på fat, ellers vet jeg av erfaring at mange kommer med ting i pakke som det tar tid å pakke ut). Så stiller du selv f.eks. med en stor salat og foccaccia. Da ville jeg samtidig presisert at jeg ikke ønsker gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta med eget kjøtt til grillen er helt ok TS. Kjøp inn og lag masse godt tilbehør så blir nok det veldig bra :)

Det eneste negative jeg ser med en slik løsning er at du MÅ få tak i nok griller. Det kjedeligste med grillfester er at folk aldri får spist samtidig. Var på en grillfest en gang med ca 25 personer og en grill. Når alle skal grille noe fancy som tar tid så går minuttene for å si det sånn... Tror sistemann satt seg til å spise 1,5t etter at førstemann var ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kritt skrev:

Snakket du ikke om økonomi tidligere? Å mette 40 mennesker fra ferskvaredisken på Meny høres veldig dyrt ut. Tviler på at du får det til for kr. 100 pr hode, og selv den summen blir jo stor. Om de skal gjøres både billig og enkelt ville jeg bedt hver gjest ta med en flaske vin og en ferdig tapasrett hver (vær nøye med å si den skal være klar på fat, ellers vet jeg av erfaring at mange kommer med ting i pakke som det tar tid å pakke ut). Så stiller du selv f.eks. med en stor salat og foccaccia. Da ville jeg samtidig presisert at jeg ikke ønsker gave.

Jo men 100 kr pr hode er ok og det er nettopp det det koster å bestille gryterett fra meny med ris. Derfor jeg ser om vi kan få tapas fra samme sted til samme pris ved at vi kjøper inn ulike ferdige ting og setter fram 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kritt skrev:

Snakket du ikke om økonomi tidligere? Å mette 40 mennesker fra ferskvaredisken på Meny høres veldig dyrt ut. Tviler på at du får det til for kr. 100 pr hode, og selv den summen blir jo stor. Om de skal gjøres både billig og enkelt ville jeg bedt hver gjest ta med en flaske vin og en ferdig tapasrett hver (vær nøye med å si den skal være klar på fat, ellers vet jeg av erfaring at mange kommer med ting i pakke som det tar tid å pakke ut). Så stiller du selv f.eks. med en stor salat og foccaccia. Da ville jeg samtidig presisert at jeg ikke ønsker gave.

Ja enig og ser ut som det er litt styrete med å få tak i griller så tror vi dropper det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grille pølser er litt stusslig i et 40-årslag, så hvis alternativet er at dere stiller med pølser eller at gjestene tar med mat selv ville jeg helt klart tatt med mat selv. Syns ikke det er noe galt i det, men det er jo mye styr med 40 mennesker foran en grill. Maten blir ikke ferdig likt, noen blir stuck foran grillen hele tiden osv.

Anonymkode: bb73e...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i en 40 årsdag. Med nydelig thai buffet,masse forskjellige retter med ris,nudler,vårruller osv. Var 30 stk og det kostet kun 3000,- Dette var en amatørkokk,en venn av en venn,som var kjempeglad for å bli spurt. 

Bare et tips visst du kjenner noen fra Thailand og liker thai mat😊

Anonymkode: 08f48...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i en uformell bryllups/innflytningsfest der grilling var greia, da stod det i invitasjonen at det ble grillet noen pølser, burgere og kyllingspyd samt satt frem ulike salater, og om man ville ha noe annet kunne man ta det med. Folk hadde med mengder av grillmat og det ble kjempegøy! :) 

Anonymkode: c734c...179

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2019 at 7:45 AM, skruf said:

Ikke noe feil med grilling, men å servere grillpølser synes jeg blir stusselig. Hvis du går for spleiselag så hadde jeg ikke ønsket meg gaver hadde jeg vært deg. Tenker du at også gjestene skal grille maten sin selv? Sørg iallefall for nok griller. Tønnegrill er smart, sett ut flere og sørg for nok kull. Kan bli litt kaos hvis alle skal lage maten sin selv 

Vi var i en 50-årsdag der det ble servert grillmat, men der hadde de leid inn en kokk som grillet. De stekte en hel gris, pluss andre kjøtttyper som hamburgere og kylling. I tillegg masse godt tilbehør; ulike salater, maiskolber, poteter. 

 

Skulle foreslå noe lignende. Helstekt er jo kult. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi droppet grilling til tilsvarende selskap pga styr med logistikk. Ville ikke at gjestene skulle måtte bruke masse tid på å grille, man får ikke spist samtidig, man er kanskje ikke kledd for å stå og grille mat osv. 

Vi gikk for enkel tapas med fokus på oster og spekemat. Grønne salater, focaccia, kjeks, aioli, oliven, bacondadler, ulike marmelader, og masse annet godt tilbehør. Enkelt å gjøre i stand på forhånd og alle finner noe de liker.

Vi sto også for alt av drikke. Inviterer man til fest i voksen alder mener jeg det bør være såpass. Planlegg i god tid og spre innkjøpene utover.

Anonymkode: 4f137...207

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å kjøpe sånne kyllingspyd fra varmdisken på meny + ris og salat og kjøpe inn litt focaccia, Aioli, pesto, oliven osv. Tror kanskje ikke det blir dyrere. Men hva annet kan man supplere med tro? Som man kan kjøpe ferdig. Noen som har forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor, men å begrense til pølser er stusselig.

Jeg hadde mer enn gjerne tatt med mat/drikke selv til 40årslag om vi snakket hagefest med grill.

Men når jeg tenker meg om har da vertskapet gjerne grillet en hel gris (eller noe annet) og stått for snacks/rikelig tilbehør samt velkomstdrink. Og det har vært veldig uformelt, mer som en fest. 

Å leie inn kokk og masse opplegg er nok mindre vanlig i en normal bursdag. 

Anonymkode: 34a2b...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kan du ikke bare bestille catering? Tapas, koldtbord etc. Bak et par focaccia og lag en stor salat ved siden av. Bestill til færre enn antallet gjester som bes, da det alltid er for mye mat. De aller fleste selskap jeg har hatt/vært i har det blitt bestilt varm/kald mat og det har vært noe for enhver smak. Er ikke såå dyrt. Skal du ha mye folk må du beregne litt utgifter til mat. Spar heller på pådekning, bruk naturmaterialer til bordpynt etc. Og for all del, server en velkomstdrink. Når man først inviterer til jubileum så bør en ikke være gnien liksom :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2019 at 7:43 AM, AnonymBruker said:

Syns det er litt sært, når en er 40 så har en litt bedre økonomi enn som student liksom... Antar dere ikke står for alkoholen, så folk må ta med det selv? HAdde heller gått for en enkel gryterett el som ikke er dyrt å lage..... 

Anonymkode: 07eff...e1a

Du har tydelivis null innsikt i at ikke alle har god økonomi 😝 

TS jeg ville laget en god gryterett av kjøttdeig. Det trenger ikke bli dyrt. Beregn 100 g kjøttdeig pr person. Så har dere sikkert rikelig igjen etterpå også som du kan fryse ned. Om du kjøper kløver kjøttdeig på bunnpris blir det vel 300 kroner for kjøttdeigen. Så ville jeg hatt ris til og eventuelt en salatbar. Så finner du sikkert noe gode tilbud på brus må før påske.  Lag to store skuffkaker, og hør med 3 stk om de kan bake en kake hver. Kjøp inn litt billig potetgull/saltstenger og sett rundt omkring så blir det kjempe bra 😊 Og helt innafør og be folk ta med alkohol selv om lokalet tillater det. 

Syns også det er helt greit å be alle ta med grillmat de ønsket, men da ville jeg spesifisert at det er i stede for gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nøttekos skrev:

Men kan du ikke bare bestille catering? Tapas, koldtbord etc. Bak et par focaccia og lag en stor salat ved siden av. Bestill til færre enn antallet gjester som bes, da det alltid er for mye mat. De aller fleste selskap jeg har hatt/vært i har det blitt bestilt varm/kald mat og det har vært noe for enhver smak. Er ikke såå dyrt. Skal du ha mye folk må du beregne litt utgifter til mat. Spar heller på pådekning, bruk naturmaterialer til bordpynt etc. Og for all del, server en velkomstdrink. Når man først inviterer til jubileum så bør en ikke være gnien liksom :fnise:

Jo men det koster mininum 250 per pers og det blir for dyrt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lady90 skrev:

Jo men det koster mininum 250 per pers og det blir for dyrt 

Da ville jeg laget kyllingsalat m pasta og hatt masse godt tilbehør og sauser. Tzatsiki, focaccia og oppskjært frukt bla, gjort litt utav det. Dette er mettende og god mat. Og en bowle med alkohol som etterfylles hele kvelden, så man spanderer litt drikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...