Gå til innhold

Hvorfor tenker ikke folk på avstand?


AndreasBR

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AndreasBR said:

Du leste ikke alt merker jeg.. 

"I en rundkjøring blir det juridiske spørsmålet om A er gjør noe ulovlig ved ikke å velge første utkjørsel, eller rett fram, men i stedet fortsetter rundt rundkjøringen i høyre felt. Vår holdning er at bil A ikke gjør noe galt. Er man usikker på hvilken utkjørsel som er riktig, kan man altså kjøre rundt hele rundkjøringen i høyre felt.  

Bil A gjør ikke noe galt.. 

Og likevel leser du ikke hva jeg skriver. Bil A er dum. Bryr meg ikke om han har lov til å gjøre det. Er fortsatt en dum handling med negativ trafikkflyt.

Anonymkode: 47098...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel leser du ikke hva jeg skriver. Bil A er dum. Bryr meg ikke om han har lov til å gjøre det. Er fortsatt en dum handling med negativ trafikkflyt.

Anonymkode: 47098...b10

Nei? Hvorfor i alle dager er bil A dum?  (Ok, kanskje litt dum da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sinnsykt mye i trafikken jeg irriterer meg over! Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke klarer å tenke hva som er trygt og ikke? Sov de under trafikalt grunnkurs, og hadde de på ørepropper under kjøretimer? Det er jo normal fornuft å ikke ligge limt i baken på en bil..

Anonymkode: 6f09e...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er så sinnsykt mye i trafikken jeg irriterer meg over! Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke klarer å tenke hva som er trygt og ikke? Sov de under trafikalt grunnkurs, og hadde de på ørepropper under kjøretimer? Det er jo normal fornuft å ikke ligge limt i baken på en bil..

Anonymkode: 6f09e...88c

Jeg kan ikke huske å ha hatt trafikalt grunnkurs, og utifra det jeg kan lese meg fram til var dette implementert da jeg tok lappen for første gang.. Så jeg vet ikke..

Ja, men jeg tror ikke folk helt forstår hvor langt de egentlig skal ligge bak en annen bil i 80. En Golf GTE er 427cm lang.. Ergo skal det 15,6 Golf GTE mellom deg og bilen foran når dere ligger i 80 km/t. Eller nesten 4 trekkvogner med semi.. (3,8 stk)

Dersom du ikke har plass til at 2 semi'er kan legge seg inn mellom deg og bilen foran, da har du ALT for kort avstand til bilen foran.. 

I 30 km/t skal det være nesten 6 golf GTE mellom hver bil.  (30 km/t = 8,33 m per sek = 24,99m / 4,27 = 5,85 stk) 

De fleste ligger alt for nærme.. Jeg tror vi nesten kan si at "Når du tror du har god nok avstand, da skal du legge deg enda bittelitt lengre bak" .. 3 sekunder i 80 km/t er IKKE mye tid å reagere på om bilen foran plutselig låser 4 hjul... For hvert sekund som går flytter kjøretøyet seg litt over 22m ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish
På 31.3.2019 den 15.33, AndreasBR skrev:

Noe jeg har lagt merke til i det siste  er at veldig mange ligger klint oppi bakenden på kjøretøyet foran.. Dette gjelder gjerne uansett hastighet.. 
Jeg ser biler slenge seg inn både foran og bak lastebiler med ekstremt små marginer.. Har disse menneskene et dødsønske? Og hva er greia med å peise på forbi en lastebil bare for å slenge seg inn foran og så kjøre av ved neste avkjøring? "Must pass truck"-mentalitet.. 

Jeg tror de færreste tenker på hvor lang avstand de egentlig skal ha til bilen foran. Jeg kjører en bil som er ca 6 meter lang. Dersom to biler ligger på motorveien i 80 km/t skal det være plass til 11 av mine biler mellom disse to bilene som et MINIMUM. (Altså 66.66m)

Om folk legger seg for nærme meg begynner jeg bare å slakke av.  

Jeg ser også at biler gjerne hiver seg inn rett foran etter de har kjørt forbi, hvorfor kan de ikke vente litt lenger så de slipper å kaste stein osv opp på kjøretøyet de har kjørt forbi? 

Lærte ikke folk dette når de tok lappen?

Ja, takk. Jeg irriterer meg over dette daglig. Jeg kjører lastebil og det er som du sier, de bare MÅ foran en lastebil. Koste hva det koste vil. 

Prøver å lage den lomma jeg bør ha til kjøretøyet foran, men hei, det tror selvfølgelig de fleste bilister er en invitasjon til å legge seg inn der... Og ja, når de da har fått lagt seg inn der tenker de selvfølgelig hvilken dust er det som kjører så nærme meg bak der og står på bremsen slik at jeg mister all fart. Satans naudehauer! 

Jeg hadde nettopp lagt meg over i venstrefeltet på 4 felten bak noen andre biler opp en bakke. Hadde ikke lass på så det gikk fort. Ingen biler bak meg, men det blinker seg plutselig ut en bil fra høyre. Jeg bråbremser jo da selvfølgelig ikke for å slippe han inn, men tenker han kan vente 1sek til jeg har passert og det er ledig bak meg. Neida! Slenger seg inn rett foran meg så jeg må bremse kraftig. Bryr seg tydeligvis ikke om livet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stort sett det er unge folk som ligger klink helt opp i baken på en, så vi må vel stramme opp dagens kjørelærere da. Det kan se ut som de glemmer å snakke om akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...