Gå til innhold

Hvorfor tenker ikke folk på avstand?


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Noe jeg har lagt merke til i det siste  er at veldig mange ligger klint oppi bakenden på kjøretøyet foran.. Dette gjelder gjerne uansett hastighet.. 
Jeg ser biler slenge seg inn både foran og bak lastebiler med ekstremt små marginer.. Har disse menneskene et dødsønske? Og hva er greia med å peise på forbi en lastebil bare for å slenge seg inn foran og så kjøre av ved neste avkjøring? "Must pass truck"-mentalitet.. 

Jeg tror de færreste tenker på hvor lang avstand de egentlig skal ha til bilen foran. Jeg kjører en bil som er ca 6 meter lang. Dersom to biler ligger på motorveien i 80 km/t skal det være plass til 11 av mine biler mellom disse to bilene som et MINIMUM. (Altså 66.66m)

Om folk legger seg for nærme meg begynner jeg bare å slakke av.  

Jeg ser også at biler gjerne hiver seg inn rett foran etter de har kjørt forbi, hvorfor kan de ikke vente litt lenger så de slipper å kaste stein osv opp på kjøretøyet de har kjørt forbi? 

Lærte ikke folk dette når de tok lappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med de fleste rundt meg i trafikken er idioter, så jeg holder avstand. Men jeg ser det samme som deg. Tenker ikke folk på at noe kan skje med den foran?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, visp skrev:

Jeg regner med de fleste rundt meg i trafikken er idioter, så jeg holder avstand. Men jeg ser det samme som deg. Tenker ikke folk på at noe kan skje med den foran?

At folk flest er idioter er ikke noe jeg regner med, det er noe jeg vet... Og jeg kjører deretter, men det er litt beside the point.. 
Enkelte folk tror jo også at passing lane (venstre felt) er driving lane (høyre felt) . Etter forbikjøring i venstre felt skal man merge tilbake inn i høyre felt. 

Henger f.eks på B-lappen burde vært forbudt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

At folk flest er idioter er ikke noe jeg regner med, det er noe jeg vet... Og jeg kjører deretter, men det er litt beside the point.. 
Enkelte folk tror jo også at passing lane (venstre felt) er driving lane (høyre felt) . Etter forbikjøring i venstre felt skal man merge tilbake inn i høyre felt. 

Henger f.eks på B-lappen burde vært forbudt.. 

At man regner med at andre ikke kan kjøre gjør jo at man er observant, så syns det er en grei innstilling.

Jeg synder i å bruke venstre felt til driving lane. Stort.

Jeg er heller ikke god til å rygge med henger, men kjører med det allikevel. Ikke til fare for andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, visp skrev:

Jeg regner med de fleste rundt meg i trafikken er idioter, så jeg holder avstand. Men jeg ser det samme som deg. Tenker ikke folk på at noe kan skje med den foran?

De tenker nok det samme om deg.

Anonymkode: 0da1e...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, visp skrev:

At man regner med at andre ikke kan kjøre gjør jo at man er observant, så syns det er en grei innstilling.

Jeg synder i å bruke venstre felt til driving lane. Stort.

Jeg er heller ikke god til å rygge med henger, men kjører med det allikevel. Ikke til fare for andre da.

Jeg synder iblant.. Spesielt om det ligger en vibrator bak meg 🙈
Henger er ikke så vanskelig, bare vri motsatt vei først når man rygger :)

Jeg så et tips på Canada's worst driver som jeg ikke vet helt om hjelper, men hvis du holder hånden nederst på rattet med tommelen rett ut.. Den veien tommelen peker er den veien hengeren går når du vrir rattet den veien tommelen peker.

Så: Venstre hånd nederst på rattet, vri rattet mot klokka = henger mot høyre. Høyre hånd nederst på rattet, vri rattet med klokka = henger mot venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De tenker nok det samme om deg.

Anonymkode: 0da1e...ea5

Og derfor legger de seg 15m bak deg?? Nah, tviler sterkt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De tenker nok det samme om deg.

Anonymkode: 0da1e...ea5

Ja, og det bør de gjøre. Dårlige sjåfører regner jo med at alle andre vet hva de driver med. Man bør alltid ta høyde for uventede hendelser i trafikken. Tror ikke du skjønte helt hva jeg mente med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde få meg et elektronisk skilt bakpå pickupen der jeg kan ha forskjellige meldinger.. 

"Too close, back the f... up" kan en av de være.. 

En annen kan være "Min hastighet er: xx km/t" 

Sånn her har jeg til MC'en min:
superthumb.jpg?t=1487868192

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk folkens: Rundkjøring der du kan kun kjøre til høyre, rett fram og tilbake igjen; legg deg til høyre for å kjøre til høyre. Legg deg til venstre for å kjøre rett fram og tilbake.

Er det så vanskelig? Kunne kræsja daglig der jeg bor om jeg ikke stoppet opp for de som ligger til høyre og kjører rett fram.

Anonymkode: 47098...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Jeg synder iblant.. Spesielt om det ligger en vibrator bak meg 🙈
Henger er ikke så vanskelig, bare vri motsatt vei først når man rygger :)

Jeg så et tips på Canada's worst driver som jeg ikke vet helt om hjelper, men hvis du holder hånden nederst på rattet med tommelen rett ut.. Den veien tommelen peker er den veien hengeren går når du vrir rattet den veien tommelen peker.

Så: Venstre hånd nederst på rattet, vri rattet mot klokka = henger mot høyre. Høyre hånd nederst på rattet, vri rattet med klokka = henger mot venstre. 

Jeg kunne rygge med henger en gang i tiden for jeg gjorde det mye, men etter flere år uten erfaring har jeg mista det. Skal prøve på det rådet neste gang:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rundkjøring der du kan kun kjøre til høyre, rett fram og tilbake igjen; legg deg til høyre for å kjøre til høyre.

Helt helt feil.. Avhengig av rundkjøring.. Gjør du dette når du kommer fra Storo inn i Sinsenkrysset kan du fort få en bil i siden, for der går høyre felt rett fram... ;) (Vel, midtre felt) >

Om jeg skulle rett fram ville jeg nok valgt høyre felt, det er mest logisk.. Skal ikke sperre for de som skal videre rundt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AndreasBR said:

Helt helt feil.. Avhengig av rundkjøring.. Gjør du dette når du kommer fra Storo inn i Sinsenkrysset kan du fort få en bil i siden, for der går høyre felt rett fram... ;) (Vel, midtre felt) >

Om jeg skulle rett fram ville jeg nok valgt høyre felt, det er mest logisk.. Skal ikke sperre for de som skal videre rundt... 

Jaja, kommer jo selvsagt an på rundkjøringen og linjene på veien foran som viser hvor du skal ligge. Men dette gjelder for 99% av rundkjøringer utenfor Oslo og Bergen, så det er en god huskeregel.

Men du mener altså at det er rundkjøringer i Oslo der alle ligger i ett felt uavhengig av hvor de skal kjøre, selv om det bare er to veier ut av rundkjøringen? Det høres veldig rart ut. I så fall vil vel piler foran denne rundkjøringen vise dette.

Anonymkode: 47098...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du mener altså at det er rundkjøringer i Oslo der alle ligger i ett felt uavhengig av hvor de skal kjøre, selv om det bare er to veier ut av rundkjøringen?

Hva mener du med to veier ut? Hva skal man med en rundkjøring om man kun kan kjøre forover eller tilbake der man kom fra.. ? 

Mener du en treveis rundkjøring? F.eks høyre, rett fram eller tilbake? Da ville jeg liggi i venstre-feltet for rett fram, og høyre-feltet for til høyre.. Men også huske på at man har vikeplikt ved feltskifte. Ergo, den som bytter fra indre felt i rundkjøringen ut i ytre felt i rundkjøringen har vikeplikt. Uavhengig av skilting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AndreasBR said:

Hva mener du med to veier ut? Hva skal man med en rundkjøring om man kun kan kjøre forover eller tilbake der man kom fra.. ? 

Mener du en treveis rundkjøring? F.eks høyre, rett fram eller tilbake? Da ville jeg liggi i venstre-feltet for rett fram, og høyre-feltet for til høyre.. Men også huske på at man har vikeplikt ved feltskifte. Ergo, den som bytter fra indre felt i rundkjøringen ut i ytre felt i rundkjøringen har vikeplikt. Uavhengig av skilting.. 

Ja, som jeg nevnte i første innlegg... høyre, rett fram og tilbake... gadd ikke å nevne veien tilbake, siden den brukes så slite.

Ja, jeg snakker om rundkjøringer med tre armer. Men nå snakker jo jeg om feltskifte før rundkjøringen, ikke inni. Sier seg jo selv at folk bør ligge riktig før de kommer inn i det hele tatt. 

https://www.tv2.no/a/8984420/

Anonymkode: 47098...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg nevnte i første innlegg... høyre, rett fram og tilbake... gadd ikke å nevne veien tilbake, siden den brukes så slite.

Ja, jeg snakker om rundkjøringer med tre armer. Men nå snakker jo jeg om feltskifte før rundkjøringen, ikke inni. Sier seg jo selv at folk bør ligge riktig før de kommer inn i det hele tatt. 

https://www.tv2.no/a/8984420/

Anonymkode: 47098...b10

Ja, det er jeg enig i.. Men husk at noen av rundkjøringene har 2 felt inn og 2 felt ut.. Og alt for mange tar venstre felt inn og høyre felt ut... (eller omvendt) 

Men poenget er at om vedkommende i høyre felt velger å kjøre rett fram har faktisk venstre felt vikeplikt for høyre-felt.. (tror jeg) 
https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

Bil B har skylden her... 
61140718.jpg?imageId=61140718&x=0&y=0&cr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AndreasBR said:

Ja, det er jeg enig i.. Men husk at noen av rundkjøringene har 2 felt inn og 2 felt ut.. Og alt for mange tar venstre felt inn og høyre felt ut... (eller omvendt) 

Men poenget er at om vedkommende i høyre felt velger å kjøre rett fram har faktisk venstre felt vikeplikt for høyre-felt.. (tror jeg) 
https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

Bil B har skylden her... 
61140718.jpg?imageId=61140718&x=0&y=0&cr

Ja, det er veldig dumt det der. Det er jo helt klart bil A som burde lære seg regler, men bil B må også følge paragraf 3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Anonymkode: 47098...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig dumt det der. Det er jo helt klart bil A som burde lære seg regler, men bil B må også følge paragraf 3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Anonymkode: 47098...b10

Nei, bil A gjør alt lovlig... Bil A bryter ingen lover eller regler.. 
Bil B foretar feltskifte og kjører inn i bil A. 

"- Vikepliktregelen ved feltskifte inne i rundkjøringen tilsier at bilen i innerste felt alltid må vike for feltet utenfor når man skal ut av rundkjøringen." 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AndreasBR said:

Nei, bil A gjør alt lovlig... Bil A bryter ingen lover eller regler.. 
Bil B foretar feltskifte og kjører inn i bil A. 

"- Vikepliktregelen ved feltskifte inne i rundkjøringen tilsier at bilen i innerste felt alltid må vike for feltet utenfor når man skal ut av rundkjøringen." 

Men han kjører objektivt feil hvis han skal tilbake i rundkjøringen. Bryr meg ikke om hvem som har skylden i kollisjonen, folk som bil A er dumme.

Anonymkode: 47098...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men han kjører objektivt feil hvis han skal tilbake i rundkjøringen. Bryr meg ikke om hvem som har skylden i kollisjonen, folk som bil A er dumme.

Anonymkode: 47098...b10

Du leste ikke alt merker jeg.. 

"I en rundkjøring blir det juridiske spørsmålet om A er gjør noe ulovlig ved ikke å velge første utkjørsel, eller rett fram, men i stedet fortsetter rundt rundkjøringen i høyre felt. Vår holdning er at bil A ikke gjør noe galt. Er man usikker på hvilken utkjørsel som er riktig, kan man altså kjøre rundt hele rundkjøringen i høyre felt.  

Bil A gjør ikke noe galt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...