Gå til innhold

Når leilighet ikke er egnet til å ta vare på mange ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

jeg tar litt og litt og har gjort det i noen dager, og ser klokka går fort likefullt, så jeg blir bare glad når jeg får "okupert" gulvplass, og at tingene blir mindre og mindre. 

 

Anonymkode: d9de8...231

Jeg leser ut fra det du skriver at du må ha gjort imponerende mye allerede :)  Godt jobba :)  

Holder selv på å kvitte meg med enda flere ting og har hoppet inn i den andre tråden. Den med dag 1, 1 gjenstand ut. Dag 2, 2 gjenstander ut. Jeg trodde ikke jeg hadde mer å kvitte meg med, men det har jeg visst :) . 

 

Og husk, det du ønsker å beholde i dag, om ett år har du kanskje ingen ønsker om å beholde akkurat de tingene. Behov og ønske forandrer seg gjerne etterhvert.

Anonymkode: b8b95...41d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjørte for litt siden bort tre fulle biler. (Stasjonsvogn.) En til loppemarked (ting) en til Fretex (klær og sko) og et lass gikk til søppel. 

Var vondt da jeg la noe av det i kassene, men har ikke savnet en eneste ting. Bare deilig at det er borte! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser ut fra det du skriver at du må ha gjort imponerende mye allerede :)  Godt jobba :)  

Holder selv på å kvitte meg med enda flere ting og har hoppet inn i den andre tråden. Den med dag 1, 1 gjenstand ut. Dag 2, 2 gjenstander ut. Jeg trodde ikke jeg hadde mer å kvitte meg med, men det har jeg visst :) . 

 

Og husk, det du ønsker å beholde i dag, om ett år har du kanskje ingen ønsker om å beholde akkurat de tingene. Behov og ønske forandrer seg gjerne etterhvert.

Anonymkode: b8b95...41d

Faktum er at leiligheten er ikke stor, og tingene har ikke plass til å være her, så dermed må dem ut, det jeg ønsker er at det skal være rene linjer, bilder på veggene skal få det som får oppmerksomheten istedenfor enn at ting hulter til bulter skal få påvirke meg negativt. En kan si dette er massive ryddeaksjon, og har selvsagt litt igjen, men mandag vil jeg tro siste lass med ting blir levert til nærmeste gjenbruksstasjon. Da blir vaskekluten som skal få oppmerksomhet, vann i bøtta, og kjenne inni meg - endelig klarte jeg det.

Anonymkode: d9de8...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg kjørte for litt siden bort tre fulle biler. (Stasjonsvogn.) En til loppemarked (ting) en til Fretex (klær og sko) og et lass gikk til søppel. 

Var vondt da jeg la noe av det i kassene, men har ikke savnet en eneste ting. Bare deilig at det er borte! 

det er lett å forglemme at alt det vi eier skal ha et sted å være i hjemmet. Men for min del så så jeg ikke hele bildet alene, jeg fikk heller råd fra noen, da jeg valgte å bo her jeg bor. Ville selvsagt aldri gjort det igjen om jeg fikk velge på nytt, men som det heter, man blir klok av skade. 

jeg har ikke penger til å kjøpe ting fremover rett og slett, jeg får takke med det jeg har, samt så får jeg jobbe med å finne et sted som er bedre egnet for å bo når det blir aktuelt. 

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Faktum er at leiligheten er ikke stor, og tingene har ikke plass til å være her, så dermed må dem ut, det jeg ønsker er at det skal være rene linjer, bilder på veggene skal få det som får oppmerksomheten istedenfor enn at ting hulter til bulter skal få påvirke meg negativt. En kan si dette er massive ryddeaksjon, og har selvsagt litt igjen, men mandag vil jeg tro siste lass med ting blir levert til nærmeste gjenbruksstasjon. Da blir vaskekluten som skal få oppmerksomhet, vann i bøtta, og kjenne inni meg - endelig klarte jeg det.

Anonymkode: d9de8...231

Som sagt: Veldig bra jobba :)  

Anonymkode: b8b95...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal sies at jeg har kunne være hjemme hele tiden denne uken, uten det så ville jeg ikke klart dette. Men i den prosessen har jeg tatt litt og litt. Det har rett og slett vært uoverkommelig prosess å innta, men det er fint at tingene finner sin vei ut, og aldri kommer tilbake. Jeg er glad det finnes gjenbruksstasjoner.

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg opplever tingene er kategori rot, dermed er det ønskelig å få fjernet meste parten, koste hva det vil koste, men det er svært tidskrevende å sortere og få organisert, det forteller igrunn hvor mye små ting som har fått være gratis passasjer, eller er det forteller det hvor mye tid jeg bruker på feil sted? jeg klarer ikke nesten ikke å fortelle hvor mange forskjellige kategoriserer det til slutt det fordi det er så mange forskjellige varianter av småting, så kan man spørre om det har vært brukt i sin tid, ja, det er jo det, men blir egentlig brukt ved behov. 

Anonymkode: d9de8...231

Ta en eske om gangen. Jeg hadde også helt overveldende tanker om alle flyttekassene mine, det føltes uoverkommelig. Men ta en kasse og fokuser bare på den. Ta bilder av det du vil selge og selg på finn. Du tenker veldig mye har jeg skjønt, lik meg. Kjøpe inn de små platkboksene på Ikea om du har mulighet. Geniale. Jeg har sortert dem i kategorier, mobilladere og alt som har med mobil å gjøre i en boks. Skrivesaker og slikt i en annen. Etterhvert som du kan starte på flytteboks nr 2 finner du nok ting du kan legge i plastboksene. Men ikke bland kategoriene, la samme typer ting ligge sammen. 

Jeg kastet endel, solgte litt på Finn, ga bort endel på Gis bort bare for å bli kvitt ting fort også. Jeg har brukt enormt mye tid opp igjennom årene på å bli kvitt ting, etterhvert som jeg så at jeg ikke trengte alt jeg hadde spart på. 

Anonymkode: 29c99...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en eske om gangen. Jeg hadde også helt overveldende tanker om alle flyttekassene mine, det føltes uoverkommelig. Men ta en kasse og fokuser bare på den. Ta bilder av det du vil selge og selg på finn. Du tenker veldig mye har jeg skjønt, lik meg. Kjøpe inn de små platkboksene på Ikea om du har mulighet. Geniale. Jeg har sortert dem i kategorier, mobilladere og alt som har med mobil å gjøre i en boks. Skrivesaker og slikt i en annen. Etterhvert som du kan starte på flytteboks nr 2 finner du nok ting du kan legge i plastboksene. Men ikke bland kategoriene, la samme typer ting ligge sammen. 

Jeg kastet endel, solgte litt på Finn, ga bort endel på Gis bort bare for å bli kvitt ting fort også. Jeg har brukt enormt mye tid opp igjennom årene på å bli kvitt ting, etterhvert som jeg så at jeg ikke trengte alt jeg hadde spart på. 

Anonymkode: 29c99...b7a

takk, det betyr mye for den støtten du gir i det du skriver. Jeg hadde igrunn tenkt jeg skulle avskrive plastboksene, jeg har iallfall tømt alt det jeg hadde der, fordi jeg måtte få det frem i lyset. Men hvis det er det noe jeg trenger å ta vare på, så kan jeg legge det der, og plassere det i boden. dvs. siden jeg har tømt alt av kasser betyr det ligger strødd hulter til bulter på gulvet uten noen form for oversikt. Men det var min måte å gjøre det på. Deretter har jeg krabbet meg fremover på gulvet, og "lukeklippet" tingene for å kaste ark, papirer etc av det som går rett i søpla. Deretter har jeg lukeklippet meg frem til klær, en sko osv... grunnen til at det jeg har fått det slik er fordi jeg i flere år ikke  hadde et ordentlig hjem, dermed ble det stuet i kasser over lengre periode, og når jeg endelig fikk etmed hjem hit jeg bor selv om det er trangt.  

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en befrielse å ha færre ting en det man KAN ha! Jeg har skapplass som ikke blir brukt, og det skal heller ikke fylles opp! Jeg har oversikt, det er helt ubeskrivelig deilig!

Folk generelt har altfor mange unødvendige ting!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Det er en befrielse å ha færre ting en det man KAN ha! Jeg har skapplass som ikke blir brukt, og det skal heller ikke fylles opp! Jeg har oversikt, det er helt ubeskrivelig deilig!

Folk generelt har altfor mange unødvendige ting!

takk, ubeskrivelig deilig oppmuntring å få, jeg vil gjøre så langt jeg klarer å oppnå et sånt mål.

Anonymkode: d9de8...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Marie Kondos metode. (Hun har både bøker og program på Netflix, samt klipp på Youtube hvis noen er interessert.) Bare behold ting som gir deg glede (og eventuelt ting som ikke gir direkte glede, men er nyttig og nødvendig, som saks, viskelær, tape, dobørste, o.l.)

Jeg er halvveis gjennom all ryddingen/kastingen av ting jeg ikke bryr meg om men som jeg ikke har klart å kaste tidligere, og jeg kjenner hvor kjempedeilig det er, og ikke minst befriende, å kjenne at jeg ikke trenger 30 penner på forskjellige steder gjennom huset, 8 par støvler i 3 forskjellige rom, og 4 lommelykter i 3 forskjellige skap og skuffer.

Man trenger egentlig lite for å være lykkelig. Ha det mest nødvendige. Ha det som du blir glad av å se på/bruke. Og ikke ha mer av én ting enn det du trenger (f.eks. synes jeg 3 forskjellige penner er mer enn nok!) Har du 15 små pyntegjenstander men egentlig bare elsker 4 av dem, gi bort de 11 andre pyntegjenstandene og la noen andre få glede av dem. Samme gjelder kjøkkenutstyr, klesplagg, vesker og annet du kan ha for mye av.

Du kan enten bruke Finn eller Facebook eller lignende, eller kontakte diverse bruktbutikker. Her jeg bor har vi et lite sted der man kan sette ifra seg ting og tang som andre kan ta med seg hjem hvis de ønsker. Det er det jeg har gjort mest selv, i tillegg til å donere masse søppelsekker med tøy og lignende til Fretex.

Faktisk synes jeg bare at jeg blir mer og mer lykkelig jo mindre ting jeg har i huset, noe som er veldig motiverende, og gjør det enda lettere å fortsette å kvitte meg med ting jeg ikke trenger. :)

Anonymkode: d7a33...fe5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sverger til Marie Kondos metode. (Hun har både bøker og program på Netflix, samt klipp på Youtube hvis noen er interessert.) Bare behold ting som gir deg glede (og eventuelt ting som ikke gir direkte glede, men er nyttig og nødvendig, som saks, viskelær, tape, dobørste, o.l.)

Jeg er halvveis gjennom all ryddingen/kastingen av ting jeg ikke bryr meg om men som jeg ikke har klart å kaste tidligere, og jeg kjenner hvor kjempedeilig det er, og ikke minst befriende, å kjenne at jeg ikke trenger 30 penner på forskjellige steder gjennom huset, 8 par støvler i 3 forskjellige rom, og 4 lommelykter i 3 forskjellige skap og skuffer.

Man trenger egentlig lite for å være lykkelig. Ha det mest nødvendige. Ha det som du blir glad av å se på/bruke. Og ikke ha mer av én ting enn det du trenger (f.eks. synes jeg 3 forskjellige penner er mer enn nok!) Har du 15 små pyntegjenstander men egentlig bare elsker 4 av dem, gi bort de 11 andre pyntegjenstandene og la noen andre få glede av dem. Samme gjelder kjøkkenutstyr, klesplagg, vesker og annet du kan ha for mye av.

Du kan enten bruke Finn eller Facebook eller lignende, eller kontakte diverse bruktbutikker. Her jeg bor har vi et lite sted der man kan sette ifra seg ting og tang som andre kan ta med seg hjem hvis de ønsker. Det er det jeg har gjort mest selv, i tillegg til å donere masse søppelsekker med tøy og lignende til Fretex.

Faktisk synes jeg bare at jeg blir mer og mer lykkelig jo mindre ting jeg har i huset, noe som er veldig motiverende, og gjør det enda lettere å fortsette å kvitte meg med ting jeg ikke trenger. :)

Anonymkode: d7a33...fe5

står du alene om husholdningen? iallfall er det kjekt å høre andre som også prioriterer å rydde selv om dere kanskje har bodd flere år allerede i hjemmet.

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du holder på å avslutte en formidabel ryddejobb. Imponert over innsatsen din!

Skulle absolutt gjort det samme selv. Flyttet til annen leilighet for par år siden, og fremdeles står det uåpnede esker i kjellerboden... 

Anonymkode: 343e8...239

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har gjort en god del allerede, det er sånt som har gått rett i søpla, og jeg har vært hos gjenbruksstasjon. Man kan si det er det store tingene som har fått "fyken", nå er det de små tingene som har fått komme i lyset som skal veies opp om det er i det hele tatt plass å få "bo" her jeg bor eller om det må ut. 

Det er sorteringsjobb som egentlig er nå. Det er klær som skal vaskes, velge ut hva jeg skal eie og fjerne fra hjemmet. 

Bøker som skal sortes i hyller, papir/dokumenter som trenges å komme i en ordentlig dokumentmappe. Klær som skal brettes og plasseres i kurver. 

Masse matvarer, kjøkken utstyr som må komme i skikk i skap og skuffer. Masse magasiner som må komme i små tilpasset pappesker som skal plasses i hyller.

Anonymkode: d9de8...231

Å, sånne små ting, ja! Jeg trodde du mente sånne mindre ting, type skruer og mutrer, fiskekroker, penner og binderser og sånt, jeg. 😂

 

Vel, nå har du jo bodd i leiligheten en stund, og har kanskje fått en slags magefølelse for hva slags ting du bruker/trenger, og hva du egentlig ikke savner? Jeg tror det vil gjøre det litt lettere å velge. Jeg syns forresten ofte det er lettere å velge ut fra Konmari-metoden, altså velge ut hva jeg vil ha med meg inn i fremtiden(evt hva jeg trenger), og så få resten bort. 

 

Ang magasiner, har jeg for egen del mer eller mindre sluttet å ta vare på dem etter å ha lest dem. Erfaring viser at jeg leser dem så godt som aldri flere ganger, og da kan de like gjerne resirkuleres. 

 

Og joda, vi er to, men han har sitt og jeg har mitt av en del ting, og så må vi jo bli enige og ta hensyn til hverandre om en del felles ting også, da. 😝 Fordelen du har nå, er at du bestemmer helt selv. 

Anonymkode: 996a7...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

står du alene om husholdningen? iallfall er det kjekt å høre andre som også prioriterer å rydde selv om dere kanskje har bodd flere år allerede i hjemmet.

Anonymkode: d9de8...231

Jeg har arvet huset etter min mor, og siden har jeg fått samboer. Jeg har i grunnen et helt liv bestående av ting i huset etter moren min, samt MASSE ting fra min barndom som jeg ikke har klart å kaste, samt litt som har kommet etter at jeg fikk samboer. Mamma var en persom som tok vare på alt, og jeg har gjort det samme frem til nå.

Det har vært esker etter esker og hauger etter hauger med skrot og ting og tang som ikke har vært nødvendig å ha. Jeg gleder meg til å bli ferdig, og endelig ha et hjem med masse plass til mennesker og dyr, og livene som følger med, og minimalt med ting jeg ikke trenger eller får glede av å ha stående i hjemmet. :) 

Å bare ha ting rundt oss i hjemmet som vi er takknemlig for å ha/blir glad av å se på/bruke er veldig motiverende for meg!

Anonymkode: d7a33...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 14.21, AnonymBruker skrev:

ja, det er viktig element når dere har hverandre. Dere planlegger og ser hva som må gjøres sammen. Det liker jeg. 

Men det er vågalt i grunn å velge å bo så smått, man undervurderer egentlig at ting trenger mer plass enn man tror. 

Heldigvis har jeg en liten bod jeg disponerer, så det er nok til slutt noen kasser som går dit, men først etter at jeg sortert. Fordi det er ikke alle ting som relevant å plassere i leiligheten. Det kan være skruer, verktøy, maskiner. 

Takk for støtte og gode ord.

Anonymkode: d9de8...231

Skruer har jeg på 2 syltetøyglass plassert på min lille innebod. Til smått verktøy (2-hånds borhammer, meterstokk, lasermåler, tenger, loddsnor og skrutrekkere av ulike typer) har jeg en sånn plastkasse (kjøpt med lokk, men brukes uten lokket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Lille-pus skrev:

Skruer har jeg på 2 syltetøyglass plassert på min lille innebod. Til smått verktøy (2-hånds borhammer, meterstokk, lasermåler, tenger, loddsnor og skrutrekkere av ulike typer) har jeg en sånn plastkasse (kjøpt med lokk, men brukes uten lokket).

ja, fin ordning i hjemmet. Liker den. 

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kastet mye

Anonymkode: 9ec52...766

ja, rett ut metoden liker jeg. Det som man ikke behøver det går rett ut. Hjemmet fortjener å være i orden. Resultatet er at det jeg egentlig skal gjøre når jeg kommer hjem får komme i fokus. Å leve et liv med orden betyr man kommer der man skal være i livet. 

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...