Gå til innhold

Når leilighet ikke er egnet til å ta vare på mange ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjorde du når du har mer ting enn boligen er egnet til å håndtere det?

Gikk det rett i søpla, ga du det vekk?

hvor for mye hadde du egentlig?

jeg har for mye ting, da veldig små ting, og det er veldig vanskelig å oppbevare så mange små ting, og er det ikke jeg som skal eie leiligheten for at jeg skal oppleve det harmonisk vs. at rotet påvirker mitt liv?

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har for mye ting, da veldig små ting, og det er veldig vanskelig å oppbevare så mange små ting

Er mye av dette ting som du ikke kommer til å bruke? I så fall gi bort/kast det du ikke bruker. Og oppbevar småtingene som du sparer, i praktiske oppbevaringsløsninger, som feks små gjennomsiktige plastbokser med lokk i skuffer el.l.

Anonymkode: 3bcee...f14

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvsagt an på hva slags ting det er snakk om. Man kaster ikke en samling verdifulle frimerker rett i bosset, da prøver man heller selge det. 

Da samboeren skulle flytte inn til meg, måtte jeg bli kvitt en del for at det skulle være plass til hans ting også. En del ting ble kastet, noe ble gitt til fretex, noe ble lagt ut for salg på finn. 

Du bestemmer da helt selv om du ønsker å kvitte deg med ting eller ikke? Om du føler at tingene ikke er verdt rotet de lager, så kvitter du deg med dem. Om du derimot synes de er verdt så mye for deg at det er verdt rotet, så beholder du dem. 

Men mange små ting kan man jo putte i esker, om man ønsker å ta vare på dem?

Anonymkode: f1140...a9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står bøker jeg ikke har plass til i kasse under et laken i "feil" størrelse (det passer ikke på sengen, men det er greit der). Enten selger du det du ikke trenger/har minner om, eller så har du det i kasser sånn at det står mest mulig firkantet. Jeg har kassene i stuen og på soverommet, men hadde jeg hatt råd til å leie meg en bod i et minilager, så hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvittet meg med 7 bokhyller og 3 CD hyller som jeg hadde DVDer og CDer i. Og har nå nesten alle DVDer og CDer i CD\DVD vesker. 

Jeg har snart ikke plass til flere bøker men da tar jeg bare å flytter noen av bøkene inn i en av bodene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplever tingene er kategori rot, dermed er det ønskelig å få fjernet meste parten, koste hva det vil koste, men det er svært tidskrevende å sortere og få organisert, det forteller igrunn hvor mye små ting som har fått være gratis passasjer, eller er det forteller det hvor mye tid jeg bruker på feil sted? jeg klarer ikke nesten ikke å fortelle hvor mange forskjellige kategoriserer det til slutt det fordi det er så mange forskjellige varianter av småting, så kan man spørre om det har vært brukt i sin tid, ja, det er jo det, men blir egentlig brukt ved behov. 

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og for å understreke jeg har gjort en god del. Alt det jeg har plassert har vært en lang periode i boder, men jeg ønsket å få oversikt over det jeg egentlig har, dermed endte alt i leiligheten for at "stor rengjøring" i det jeg eier skulle endelig komme i lyset. Så jeg er veldig kritisk og  har ingen problemer med å få det fjernet, men det er så voldsomme mengder at man ikke skulle tro det er mulig. 

Anonymkode: d9de8...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke ut tips fra disse ryddeguruene Synnøve Skarbø etc. Der har de bl.a. samlet alt i stua og så hengt opp lapper til ulike bunker, feks en lapp med "Loppemarked", en med "Fretex", en med "Dette skal jeg ha" (og her sorterer du videre etterpå). Tror du finner noe om det på youtube eller div tvkanaler.

Anonymkode: e3e3e...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmeligheten er å ta litt hver dag, eller gjøre kort prosess og kaste alt i søpla. Hva med å kaste 2 fulle poser hver dag?

Anonymkode: b8b95...41d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg opplever tingene er kategori rot, dermed er det ønskelig å få fjernet meste parten, koste hva det vil koste, men det er svært tidskrevende å sortere og få organisert, det forteller igrunn hvor mye små ting som har fått være gratis passasjer, eller er det forteller det hvor mye tid jeg bruker på feil sted? jeg klarer ikke nesten ikke å fortelle hvor mange forskjellige kategoriserer det til slutt det fordi det er så mange forskjellige varianter av småting, så kan man spørre om det har vært brukt i sin tid, ja, det er jo det, men blir egentlig brukt ved behov. 

Anonymkode: d9de8...231

Det vil si at de fleste av disse småtingene er sånt som du bruker og må/vil ha med deg inn i fremtiden? Eller er det sånt som du egentlig klarer deg uten, og at det "bare" oppleves som et ork å gå gjennom det akkurat nå? Jeg ble litt forvirret her.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og for å understreke jeg har gjort en god del. Alt det jeg har plassert har vært en lang periode i boder, men jeg ønsket å få oversikt over det jeg egentlig har, dermed endte alt i leiligheten for at "stor rengjøring" i det jeg eier skulle endelig komme i lyset. Så jeg er veldig kritisk og  har ingen problemer med å få det fjernet, men det er så voldsomme mengder at man ikke skulle tro det er mulig. 

Anonymkode: d9de8...231

Det høres ut på meg som at det beste er å fortsette i dette sporet. :) Gå gjennom det du klarer når du klarer det, gi deg en klapp på skuldra for den innsatsen du har gjort, og så fortsetter du. Prøv å ikke se så mye på heeele den ooverveldende mengden som gjenstår, men se på hvor langt du har kommet. (Lettere sagt enn gjort, jeg vet det! Jeg og samboer har et helt hus å holde orden på, pluss oppussingsprosjekter pluss prosjekter utendørs, pluss jobb og barn! Jeg sier ikke at jeg har det verre enn deg, jeg sier bare at jeg kjenner veldig godt til denne overveldende følelsen av kaos og alt for masse å ordne, helst i går.)

Anonymkode: 996a7...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet det opp, og fikk kommunen til å hente dritten. Deilig å ha det rent og ryddig. :) 

Anonymkode: 59057...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samlet det opp, og fikk kommunen til å hente dritten. Deilig å ha det rent og ryddig. :) 

Anonymkode: 59057...cfe

som et restavfall?

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil si at de fleste av disse småtingene er sånt som du bruker og må/vil ha med deg inn i fremtiden? Eller er det sånt som du egentlig klarer deg uten, og at det "bare" oppleves som et ork å gå gjennom det akkurat nå? Jeg ble litt forvirret her.

Det høres ut på meg som at det beste er å fortsette i dette sporet. :) Gå gjennom det du klarer når du klarer det, gi deg en klapp på skuldra for den innsatsen du har gjort, og så fortsetter du. Prøv å ikke se så mye på heeele den ooverveldende mengden som gjenstår, men se på hvor langt du har kommet. (Lettere sagt enn gjort, jeg vet det! Jeg og samboer har et helt hus å holde orden på, pluss oppussingsprosjekter pluss prosjekter utendørs, pluss jobb og barn! Jeg sier ikke at jeg har det verre enn deg, jeg sier bare at jeg kjenner veldig godt til denne overveldende følelsen av kaos og alt for masse å ordne, helst i går.)

Anonymkode: 996a7...f91

jeg har gjort en god del allerede, det er sånt som har gått rett i søpla, og jeg har vært hos gjenbruksstasjon. Man kan si det er det store tingene som har fått "fyken", nå er det de små tingene som har fått komme i lyset som skal veies opp om det er i det hele tatt plass å få "bo" her jeg bor eller om det må ut. 

Det er sorteringsjobb som egentlig er nå. Det er klær som skal vaskes, velge ut hva jeg skal eie og fjerne fra hjemmet. 

Bøker som skal sortes i hyller, papir/dokumenter som trenges å komme i en ordentlig dokumentmappe. Klær som skal brettes og plasseres i kurver. 

Masse matvarer, kjøkken utstyr som må komme i skikk i skap og skuffer. Masse magasiner som må komme i små tilpasset pappesker som skal plasses i hyller.

Anonymkode: d9de8...231

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hemmeligheten er å ta litt hver dag, eller gjøre kort prosess og kaste alt i søpla. Hva med å kaste 2 fulle poser hver dag?

Anonymkode: b8b95...41d

jeg tar litt og litt og har gjort det i noen dager, og ser klokka går fort likefullt, så jeg blir bare glad når jeg får "okupert" gulvplass, og at tingene blir mindre og mindre. 

 

Anonymkode: d9de8...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sjekke ut tips fra disse ryddeguruene Synnøve Skarbø etc. Der har de bl.a. samlet alt i stua og så hengt opp lapper til ulike bunker, feks en lapp med "Loppemarked", en med "Fretex", en med "Dette skal jeg ha" (og her sorterer du videre etterpå). Tror du finner noe om det på youtube eller div tvkanaler.

Anonymkode: e3e3e...ace

jo, om jeg hadde hatt så stor rom å gjøre det i så skulle jeg gjort det, men nå er det over store mengder på lite areal, men jeg liker ideen du beskriver. Luft er stikkordet for det jeg ser for meg etter den store ryddeaksjonen. 

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil si at de fleste av disse småtingene er sånt som du bruker og må/vil ha med deg inn i fremtiden? Eller er det sånt som du egentlig klarer deg uten, og at det "bare" oppleves som et ork å gå gjennom det akkurat nå? Jeg ble litt forvirret her.

Det høres ut på meg som at det beste er å fortsette i dette sporet. :) Gå gjennom det du klarer når du klarer det, gi deg en klapp på skuldra for den innsatsen du har gjort, og så fortsetter du. Prøv å ikke se så mye på heeele den ooverveldende mengden som gjenstår, men se på hvor langt du har kommet. (Lettere sagt enn gjort, jeg vet det! Jeg og samboer har et helt hus å holde orden på, pluss oppussingsprosjekter pluss prosjekter utendørs, pluss jobb og barn! Jeg sier ikke at jeg har det verre enn deg, jeg sier bare at jeg kjenner veldig godt til denne overveldende følelsen av kaos og alt for masse å ordne, helst i går.)

Anonymkode: 996a7...f91

ja, det er viktig element når dere har hverandre. Dere planlegger og ser hva som må gjøres sammen. Det liker jeg. 

Men det er vågalt i grunn å velge å bo så smått, man undervurderer egentlig at ting trenger mer plass enn man tror. 

Heldigvis har jeg en liten bod jeg disponerer, så det er nok til slutt noen kasser som går dit, men først etter at jeg sortert. Fordi det er ikke alle ting som relevant å plassere i leiligheten. Det kan være skruer, verktøy, maskiner. 

Takk for støtte og gode ord.

Anonymkode: d9de8...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, sofie777 skrev:

Her står bøker jeg ikke har plass til i kasse under et laken i "feil" størrelse (det passer ikke på sengen, men det er greit der). Enten selger du det du ikke trenger/har minner om, eller så har du det i kasser sånn at det står mest mulig firkantet. Jeg har kassene i stuen og på soverommet, men hadde jeg hatt råd til å leie meg en bod i et minilager, så hadde jeg gjort det.

når jeg får overskudd til å ha gjort alt sammen, så vil jeg planlegge det jeg egentlig skal gjøre i livet. Fordi rot det distraherer bare, og det betyr man bruker tiden på feil ting i hverdagen, men nå har det blitt sånn. Og jeg har undervurdert at jobben får mer oppmerksomhet enn hjemmet, fordi når jeg kommer hjem så er jeg sliten, og da får jeg ikke gjort det jeg skal egentlig gjøre, dermed har det blitt at jeg har måtte utsette ting. Men nå har jeg hatt fri i snart en uke, og det har hjulpet meg masse!

Anonymkode: d9de8...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er mye av dette ting som du ikke kommer til å bruke? I så fall gi bort/kast det du ikke bruker. Og oppbevar småtingene som du sparer, i praktiske oppbevaringsløsninger, som feks små gjennomsiktige plastbokser med lokk i skuffer el.l.

Anonymkode: 3bcee...f14

ja, det er det jeg gjør, jeg kaster det som er defekt, ødelagt eller som bare blir noe man har. Jeg har gitt til gjenbruksstasjoner. Jeg har bod jeg kan disponere i leiligheten, dermed unngår jeg å måtte lagre skruer og verktøy i leiligheten, heldigvis.

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer selvsagt an på hva slags ting det er snakk om. Man kaster ikke en samling verdifulle frimerker rett i bosset, da prøver man heller selge det. 

Da samboeren skulle flytte inn til meg, måtte jeg bli kvitt en del for at det skulle være plass til hans ting også. En del ting ble kastet, noe ble gitt til fretex, noe ble lagt ut for salg på finn. 

Du bestemmer da helt selv om du ønsker å kvitte deg med ting eller ikke? Om du føler at tingene ikke er verdt rotet de lager, så kvitter du deg med dem. Om du derimot synes de er verdt så mye for deg at det er verdt rotet, så beholder du dem. 

Men mange små ting kan man jo putte i esker, om man ønsker å ta vare på dem?

Anonymkode: f1140...a9d

jeg prøver å organisere så godt jeg kan, men det er den overveldigheten som finter meg veldig ut, dermed tar jeg steg for steg, fordi formålet er at jeg får luft og frihet i hjemmet og nytelse. 

Anonymkode: d9de8...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som et restavfall?

Anonymkode: d9de8...231

Grovavfall tror jeg det kalles. Møbler og ting jeg ikke brukte som sotod og tok plass.

Anonymkode: 59057...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...