Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du er på vei i retning av noe du ønsker, og lurt å prøve seg med ett år av gangen 😊 

Jeg tar sikte på å ta noen ekstravakter i blant, men primært klare meg uten (jobbe litt i ferier og helger). Jeg må først og fremst finne en rytme i løpet av det første året og deretter se hva som er gjennomførbart mtp å jobbe litt ved siden av studier og familieliv. 

Anonymkode: 371e3...87f

Blir skikkelig spent på dine vegne! Håper du oppdaterer her en gang etter du har begynt, om hvordan den nye tilværelsen er😄

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har eget firma med 3 ansatte innenfor byggebransjen. Gjør det ganske bra, men det er en jobb som aldri slutter. Når dagen er over for mine ansatte så fortsetter min, da er det befaringer, telefoner og mailer som må svares på av meg. 

Kunne jeg ha valgt på nytt så hadde jeg nok blitt lastebilsjåfør selv om lønna kanskje ikke hadde vært den samme. Så er det friheten av å ha faste arbeidsdager, og Ingen privatkunder eller byggherrer som maser det hadde vært deilig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Fjeud skrev:

Består deler av den i stor grad av utviklingspsykologi? rart dette ikke står under noen av emnene i studiebeskrivelsen på for eksempel UIT sin side for vernepleierutdannelse. Jeg kan se for meg at det er en veldig grunn og generell innføring i utviklingspsykologi, noe mer enn det vil være direkte urimelig å hevde. Har heller aldri hørt om at vernepleiere får en innføring i psykiske lidelser og diagnostisering gjennom feks. innføring i DSM eller ICD. Peter Skinner har jeg forøvrig aldri hørt om, selv etter to års psykologistudier med A i snitt.  

Mente selvsagt B.F. Skinner😉 behavorismen. Vil anta du har hørt om ham. Vernepleiere har et eget hovedemne (2.året) i psykisk helse som tilsvarer rundt 25 studiepoeng. Til sammenligning skal sykepleiere ha rundt 9. Vi fikk innføring i både ICD, DSM, GAF og psykiske lidelser. Første året var det innføring i utviklingspsykologi, særlig Piaget husker jeg. Samt noen av de andre store innenfor faget. Jeg var ferdig utdannet i 2012. Du har aldri hørt om vernepleiere som har fått innføring i psykisk helse? Kjære vene, det er jo derfor det er mange av oss både i psykisk helsevern, og i helsetjenester i kommunen. Men så klart, det er 16 studiesteder som tilbyr utdanningen og undervisningen legges jo opp ulikt. Akkurat som de ulike psykologistudiene ikke er like landet over. 

Anonymkode: 7c7d9...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente selvsagt B.F. Skinner😉 behavorismen. Vil anta du har hørt om ham. Vernepleiere har et eget hovedemne (2.året) i psykisk helse som tilsvarer rundt 25 studiepoeng. Til sammenligning skal sykepleiere ha rundt 9. Vi fikk innføring i både ICD, DSM, GAF og psykiske lidelser. Første året var det innføring i utviklingspsykologi, særlig Piaget husker jeg. Samt noen av de andre store innenfor faget. Jeg var ferdig utdannet i 2012. Du har aldri hørt om vernepleiere som har fått innføring i psykisk helse? Kjære vene, det er jo derfor det er mange av oss både i psykisk helsevern, og i helsetjenester i kommunen. Men så klart, det er 16 studiesteder som tilbyr utdanningen og undervisningen legges jo opp ulikt. Akkurat som de ulike psykologistudiene ikke er like landet over. 

Dere har tydeligvis ikke lært å lese heller. Jeg har aldri skrevet jeg aldri har hørt om vernepleiere som ikke har fått innføring i psykisk helse, det jeg skrev var diagnostisering gjennom dsm og icd. Selvfølgelig lærer vernepleiere om psykisk helse. Videre var jeg uenig i ditt resonnement om at vernepleiere lærer mye om utviklingspsykologi, noe du selv nå underbygger at dere ikke gjør. 

Det kommer ganske tydelig frem at når du ikke lengre evner å komme med saklige argumenter, tyr du i desperasjon til stråmannsargumenter for å undergrave det jeg sier, det kan du med fordel unnlate å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Fjeud skrev:

Dere har tydeligvis ikke lært å lese heller. Jeg har aldri skrevet jeg aldri har hørt om vernepleiere som ikke har fått innføring i psykisk helse, det jeg skrev var diagnostisering gjennom dsm og icd. Selvfølgelig lærer vernepleiere om psykisk helse. Videre var jeg uenig i ditt resonnement om at vernepleiere lærer mye om utviklingspsykologi, noe du selv nå underbygger at dere ikke gjør. 

Det kommer ganske tydelig frem at når du ikke lengre evner å komme med saklige argumenter, tyr du i desperasjon til stråmannsargumenter for å undergrave det jeg sier, det kan du med fordel unnlate å gjøre.

Dere har tydeligvis ikke lært å lese heller? Og du anklager meg for dårlig argumentasjon. Personangrep er aldri et godt virkemiddel. Du skrev: "Har heller aldri hørt om at vernepleiere får en innføring i psykiske lidelser" for så å fortsette med diagnostikk. Jeg tolket det som to uavhengige påstander. Da er det en misforståelse, noe som stadig hender når man kommuniserer skriftlig over nettet. Hvorfor blir du så sint for det jeg skriver? 

Fra Naku, om profesjonsstudie i vernepleie: "Sentralt i de psykologiske fagene står utviklingspsykologi. Faget omfatter også kunnskap om grupper, om hva som påvirker og preger oss som del av et kollegium og hva som styrer oss." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har tydeligvis ikke lært å lese heller? Og du anklager meg for dårlig argumentasjon. Personangrep er aldri et godt virkemiddel. Du skrev: "Har heller aldri hørt om at vernepleiere får en innføring i psykiske lidelser" for så å fortsette med diagnostikk. Jeg tolket det som to uavhengige påstander. Da er det en misforståelse, noe som stadig hender når man kommuniserer skriftlig over nettet. Hvorfor blir du så sint for det jeg skriver? 

Fra Naku, om profesjonsstudie i vernepleie: "Sentralt i de psykologiske fagene står utviklingspsykologi. Faget omfatter også kunnskap om grupper, om hva som påvirker og preger oss som del av et kollegium og hva som styrer oss." 

Det er ikke et personangrep, jeg påpeker at du ikke leser hva jeg skriver, og i stedet argumenterer mot en mening du ilegger meg. Jeg sa psykiske lidelser og diagnostisering gjennom dsm eller icd. At du tolker det som to uavhengige påstander, til tross for at de er bundet sammen i en setning viser jo tydelig at du ikke klarte å lese hva jeg skrev. At du har hørt om Piaget betyr ikke at du har lært mye om utviklingspsykologi, på samme måte som jeg ikke kan mye om kreft selv om jeg har hørt om Blackburn. 

Å sammenligne et fag på 25 studiepoeng hvor deler av det er utviklingspsykologi med hva psykologer lærer om utviklingspsykologi er direkte frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, Fjeud skrev:

Det er ikke et personangrep, jeg påpeker at du ikke leser hva jeg skriver, og i stedet argumenterer mot en mening du ilegger meg. Jeg sa psykiske lidelser og diagnostisering gjennom dsm eller icd. 

Å sammenligne et fag på 25 studiepoeng hvor deler av det er utviklingspsykologi med hva psykologer lærer om utviklingspsykologi er direkte frekt.

Du skriver jo "dere har tydeligvis ikke lært å lese heller". Det er et klart personangrep, nå manøvrerer du deg smidig rundt her. Jeg sammenlignet ikke med psykologer, jeg sammenlignet med sykepleiere som du kanskje ser. Forøvrig går utviklingspsykologien under et annet emne, som ikke er en del av de 25 poengene. Det gis en innføring første året, bare se på feks UiA sine sider. Det var der jeg gikk. Jeg sier på ingen måte at de to utdannelsene har samme grunnlag for utøvelse av psykologprofesjonen i all sin helhet, bare for å ha det klinkende klart. Men nå syns jeg du begynner å dra dette ut av proporsjoner og det var aldri meningen at dette skulle bli en brukerdebatt fra min side.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo "dere har tydeligvis ikke lært å lese heller". Det er et klart personangrep, nå manøvrerer du deg smidig rundt her. Jeg sammenlignet ikke med psykologer, jeg sammenlignet med sykepleiere som du kanskje ser. Forøvrig går utviklingspsykologien under et annet emne, som ikke er en del av de 25 poengene. Det gis en innføring første året, bare se på feks UiA sine sider. Det var der jeg gikk. Jeg sier på ingen måte at de to utdannelsene har samme grunnlag for utøvelse av psykologprofesjonen i all sin helhet, bare for å ha det klinkende klart. Men nå syns jeg du begynner å dra dette ut av proporsjoner og det var aldri meningen at dette skulle bli en brukerdebatt fra min side.

Kan dere diskutere et annet sted?

Anonymkode: 87e89...d26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er sosionom nå, men min store drøm har alltid vært politi. Tror kanskje jeg skal prøve. Har også hatt en liten drøm om pilot.

Anonymkode: 894b7...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.4.2019 den 23.43, AnonymBruker skrev:

Blir så trist av å lese dette!:( Jeg går siste året på vgs og har alltid villet bli veterinær. Elsker dyr og dette har alltid vært drømmen. Så har jeg siste halvåret lest veldig mange innlegg med samme erfaring som deg, så tror ikke jeg tørr å ta denne utdanningen likevel. Blir nok psykologi prof i stedet, men er litt usikker på valget. Innerst inne er drømmen veterinær, men ikke sånn som jobben og lønnen er i realiteten...Ville nok helst ha jobbet med smådyr og, men det er vel den dårligst betalte jobben.

Anonymkode: 1e4d2...3a8

Er selv veterinær og jobbet det 5 første årene som smådyrsveterinær. Tjente 5-600 000 i året i gjennomsnitt (men mange av mine medstudenter tjente dårligere, spesielt de som jobber på smådyrklinikker i sentrale strøk. Byttet etterhvert jobb - innen det private næringsliv/industrien. Bruker fortsatt utdannelsen min, da den er svært bredspektret og variert- og har god lønn. Poenget mitt med å skrive dette: veterinærutdannelsen er en drøm for mange. Realiteten er at lønnen ikke står til forventningene for mange- men mulighetene som åpner seg med denne utdannelsen er mange flere enn å kun jobbe med smådyr. Mange endrer fokus underveis i utdannelsen og mulighetene er mange (matindustrien, farma, havnæringen, mattrygghet og beredskap osv, for å nevne noe).

Anonymkode: 498c6...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok blitt veterinær eller gått politihøyskolen (dog, det krever at jeg hadde lært meg å svømme og tatt lappen også). Veterinær er en mer realistisk drøm, selv om jeg da måtte tatt opp kjemi og s - eller r-matte, noe jeg ikke gjorde på vgs. Nå er jeg 27, så føler det blir litt dårlig tid på å bytte beite helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fullførte en bachelor i sosialantropologi og det føltes meningsløst. Fortsatte med en mastergrad i samfunnsplanlegging og er superfornøyd :) Hadde jeg fått velge på nytt hadde jeg nok gått samfunnsplanlegging også på bachelornivå. 

Skulle jeg valgt et annet konkret studie ville jeg valgt juss. Har en del emner i rettsvitenskap og synes at det var interessant. 

Anonymkode: 0d3bc...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på politihøgskolen nå, og kunne ikke vært mer fornøyd! Skulle jeg ha valgt noe annet hadde det blitt zoologi eller grenader. 

Anonymkode: 2cae5...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke tatt master iallfall. Vanskelig å jobb som krever master i fagfeltet mitt og da får man bachelorlønn, så det er bortkastet studielån. Skulle ønske noen sa det til meg før jeg startet på studiet.

Ellers kunne jeg tenke meg et helt annet fagfelt også. Kanskje psykolog eller innenfor IT.

Anonymkode: bfb22...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som barnehagelærer og hadde valgt master innen HR eller kommunikasjon/IT kunne jeg valgt igjen. Hvordan har det gått med dere som søkte studier osv?

Anonymkode: ac1f6...39d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går på politihøgskolen nå, og kunne ikke vært mer fornøyd! Skulle jeg ha valgt noe annet hadde det blitt zoologi eller grenader. 

Anonymkode: 2cae5...a44

Kommer du til å være like fornøyd når du ikke får jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 22.7.2019 den 17.14, Fjeud skrev:

Består deler av den i stor grad av utviklingspsykologi? rart dette ikke står under noen av emnene i studiebeskrivelsen på for eksempel UIT sin side for vernepleierutdannelse. Jeg kan se for meg at det er en veldig grunn og generell innføring i utviklingspsykologi, noe mer enn det vil være direkte urimelig å hevde. Har heller aldri hørt om at vernepleiere får en innføring i psykiske lidelser og diagnostisering gjennom feks. innføring i DSM eller ICD. Peter Skinner har jeg forøvrig aldri hørt om, selv etter to års psykologistudier med A i snitt. 

Videre har de egne pasienter de kan drive samtaleterapi med, og de kan utrede etter opplæring. Diagnoser har de ikke mulighet til å stille selv om de kan komme med anbefalinger, så det er direkte galt. Å klassifisere det som klassisk psykologarbeid blir da misvisende, da psykologer jobber på et overordnet nivå i forhold til dette. Blir som å si at en anestesisykepleier i praksis fungerer som en anestesilege, fordi de har noen overlappende arbeidsoppgaver. 

Det er ingen som har påstått at noen andre enn vernepleiere kan diagnosere en pasient. En vanlig lege kan ikke diagnosere en pasient med en psykisk lidelse, det er kun psykiater eller psykolog.

Jeg er vernepleier, ikke den du har sitert, ferdig for 15 år siden og vi hadde psykologi som første emne og en del utviklingspsykologi på tredje året. Men selvfølgelig skraper vi bare i overfalten av temaet og er kun for at vi skal ha en forståelse av emne.

Anonymkode: 30bce...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har påstått at noen andre enn vernepleiere kan diagnosere en pasient. En vanlig lege kan ikke diagnosere en pasient med en psykisk lidelse, det er kun psykiater eller psykolog.

Jeg er vernepleier, ikke den du har sitert, ferdig for 15 år siden og vi hadde psykologi som første emne og en del utviklingspsykologi på tredje året. Men selvfølgelig skraper vi bare i overfalten av temaet og er kun for at vi skal ha en forståelse av emne.

Mener selvfølgelig at ingen har påstått at vernepleier kan diagnosere en pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En vanlig lege kan ikke diagnosere en pasient med en psykisk lidelse, det er kun psykiater eller psykolog.

Dette stemmer ikke.

Anonymkode: d70a7...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fullførte en bachelor i sosialantropologi og det føltes meningsløst. Fortsatte med en mastergrad i samfunnsplanlegging og er superfornøyd :) Hadde jeg fått velge på nytt hadde jeg nok gått samfunnsplanlegging også på bachelornivå. 

Skulle jeg valgt et annet konkret studie ville jeg valgt juss. Har en del emner i rettsvitenskap og synes at det var interessant. 

Anonymkode: 0d3bc...10a

Jobber du med planlegging i kommune? Jeg gjorde noe lignende selv! Jeg tok en bachelor i kulturell forståelse, mest fordi jeg synes det var spennende når jeg var ung og ikke visste hva jeg ville. Nå tar jeg master i Fysisk Planlegging. Tror jeg har valgt rett, ellers ville jeg tatt hele by-og region planlegging studie ved NMBU om jeg hadde begynt på nytt. 

Anonymkode: e7fe5...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...