Gå til innhold

Er du fornøyd med din egen dialekt?


Mimmii

Anbefalte innlegg

Og har du noen gang opplevd å bli sett ned på bakgrunn av dialekten din, om du har bodd andre steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så veldig. Jeg snakker klassisk østkant-Oslo sosiolekten, og har opplevd at folk ser ned på meg på grunn av det ja. Jeg har sluttet å si at jeg kommer fra Stovner på jobben, sier bare at jeg kommer fra Oslo. Folk blir så overrasket over at jeg har vokst opp der og lever enda🤣

Anonymkode: 3a92b...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg liker godt dialekten min.

Men ja. Jeg har hørt mye rart. Oslo-hatet står sterkt noen steder, og jeg har fått spørsmål, deriblant da jeg var på besøk i mannens hjemby for en stund siden, om jeg ikke kunne lære meg "å snakke ordentlig". Ikke veldig artig. Vi er arrogante, kjepphøye bla bla bla. Hørt hele regla før. Selv om det ironiske er at det er nettopp det de er, de som kritiserer meg fordi jeg kommer der jeg kommer fra. 

Jeg er også fra Oslo øst, og stolt av det (jeg nøler ikke med å si hvor jeg er fra), og liker å si dem akkurat det jeg mener når de kommer med sine fordummende fordommer. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Ja, jeg liker godt dialekten min.

Men ja. Jeg har hørt mye rart. Oslo-hatet står sterkt noen steder, og jeg har fått spørsmål, deriblant da jeg var på besøk i mannens hjemby for en stund siden, om jeg ikke kunne lære meg "å snakke ordentlig". Ikke veldig artig. Vi er arrogante, kjepphøye bla bla bla. Hørt hele regla før. Selv om det ironiske er at det er nettopp det de er, de som kritiserer meg fordi jeg kommer der jeg kommer fra. 

Jeg er også fra Oslo øst, og stolt av det (jeg nøler ikke med å si hvor jeg er fra), og liker å si dem akkurat det jeg mener når de kommer med sine fordummende fordommer. ;) 

Det er ikke alltid det passer seg da, for eksempel i jobbsammenheng ;) 

Anonymkode: 3a92b...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mimmii skrev:

Og har du noen gang opplevd å bli sett ned på bakgrunn av dialekten din, om du har bodd andre steder? 

Nei, ikke fordi jeg har bodd andre steder. Jeg har alltid snakket østlandsdialekt, da jeg er oppvokst i Oslo. MEN jeg er oppvokst på østkanten... og der hadde man en viss slang og måte å uttale ordene på, som skiller seg fra vestkanten i Oslo.

En gang jeg var ute på byen i Oslo, kom en kjekk, blond ung mann bort til meg og satte seg ned ved bordet. Vi begynte å snakke og skålte. Plutselig stivner han ved noe av det siste jeg sa. "Hva sa du??" sier han stivt. Jeg gjentar. Han spør da hvor jeg kommer fra i Oslo. Jeg forteller det. Da reiser han seg uten et ord og bare går fra bordet..... Han likte meg ikke lenger når jeg kom fra det stedet. Det var åpenbart ikke fint nok. Han selv snakket med litt vestkantpreg, så jeg antar han følte vemmelse da han oppdaget at jeg kom fra dypeste østkant i Oslo.

Senere flyttet jeg til Akershus og bodde utenfor Oslo i mange år (15-20 år) På den tiden ble dialekten min litt forandret, og jeg mistet mange av de typiske østkant-uttrykkene. Kort sagt, med alder, tid og bosted, ble dialekten min penere.

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det passer seg da, for eksempel i jobbsammenheng ;) 

Anonymkode: 3a92b...7d9

Nei, det er sant. Og da har jeg jo selvfølgelig holdt det for meg selv.

F.eks den gangen kunden gjorde narr av meg på telefonen, og begynte å prate Oslo-dialekt (han pratet opprinnelig en trønder-dialekt) fordi han ikke fikk det som han ville. 

Men da holder man selvfølgelig kjeft, er høflig. Men i vanlige sammenhenger, hvis noen går inn for å gjøre narr av meg, så sier jeg jo selvfølgelig i fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal dog sies, jeg ble mobbet på videregående, fordi jeg snakket min litt bredere østkantdialekt mot deres fine vestkantdialekt. "Det heter sne, ikke snø", osv. Så det trenger ikke å skje utenbys altså. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på Oslo Vest og snakker deretter - pent østlandsk uten noe særlig særpreg. Litt misunnelig på folk med fine og særpregede dialekter har jeg nok vært til tider, men i det daglige er det jo ganske praktisk at folk sjelden henger seg opp i hvordan jeg snakker.

Selv om det alltid finnes unntak - da jeg jobbet på et lite sted på nordvestlandet, så en liten unge en gang på meg med store øyne og spurte, på bred, lokal dialekt - Mamma, hvorfor snakker damen så rart...? :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål med buskerud klang? Nei, skulle gjerne hatt noe mer eksotisk gitt.. 😆

Anonymkode: 2892a...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Nei, det er sant. Og da har jeg jo selvfølgelig holdt det for meg selv.

F.eks den gangen kunden gjorde narr av meg på telefonen, og begynte å prate Oslo-dialekt (han pratet opprinnelig en trønder-dialekt) fordi han ikke fikk det som han ville. 

Men da holder man selvfølgelig kjeft, er høflig. Men i vanlige sammenhenger, hvis noen går inn for å gjøre narr av meg, så sier jeg jo selvfølgelig i fra. 

Ja, ser den. Jeg sliter vel litt med mindreverdighetskomplekser... Jobber på et sted og i et miljø der folk bare går ut i fra at du kommer fra Oslo vest, Asker eller Bærum. Så da går jeg litt stille i dørene...

Anonymkode: 3a92b...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever å bli grundig undervurdert intellektuelt sett, med min hedmarksdialekt. 

På den annen side: jeg kan blåse ut og kalle folk de groveste og mest fornærmende ting uten å risikere juling. :fnise: 

Anonymkode: c1b64...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ser den. Jeg sliter vel litt med mindreverdighetskomplekser... Jobber på et sted og i et miljø der folk bare går ut i fra at du kommer fra Oslo vest, Asker eller Bærum. Så da går jeg litt stille i dørene...

Anonymkode: 3a92b...7d9

Ah, ja. Skjønner den. Jeg har følt på det samme da jeg gikk på videregående (jeg var eneste østkantjente, og i deres øyne kom jeg fra "ghettoen"). En absurd følelse!

Jeg kan med andre ord forstå deg. Og så tror jeg det er enklere når man er et annet sted, sånn som når jeg er i denne byen til mannen, for der kjenner jeg ingen uansett, så da gjør det ingenting om de ikke liker meg, haha. ;) Litt verre når man jobber eller går på skole et sted, da blir man fort en som skiller seg ut, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei aldri opplevd det

 

Er vekren fornøyd eller misfornøyd med dialekten min..

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever å bli grundig undervurdert intellektuelt sett, med min hedmarksdialekt. 

På den annen side: jeg kan blåse ut og kalle folk de groveste og mest fornærmende ting uten å risikere juling. :fnise: 

Anonymkode: c1b64...06d

Hedmarksdialekten(e) er jo så koselig(e). Skal sies at jeg er veldig glad i dialektene i Oppland og Hedmark (hvor jeg også har mye familie). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er fornøyd med egen dialekt. Snakker standard østlandsk, kanskje litt vestkant-oslo. Slik har jeg snakket fra jeg var liten. Har bodd overalt i Norge i oppveksten pga foreldres jobb.

I småbygder på Vestlandet, Sørlandet, og nord Norge har jeg fått kommentarer på dialekten min. Går stort sett i at jeg er så fin på det, og tror jeg er bedre enn dem. Som ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 9897f...ede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns alle østlendinger høres like ut jeg, Oslo, Drammen, Sarpsborg 😂 tjukk l syns jeg er morsomt 

Anonymkode: 39442...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Hedmarksdialekten(e) er jo så koselig(e). Skal sies at jeg er veldig glad i dialektene i Oppland og Hedmark (hvor jeg også har mye familie). :) 

Ja, det er nettopp denne holdningen som jeg gjerne hadde håpet at folk kunne legge fra seg, og istedenfor å tenke «koselig» faktisk lytte til hva som blir sagt. 

Anonymkode: c1b64...06d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg er også fra Oslo øst, og stolt av det (jeg nøler ikke med å si hvor jeg er fra), og liker å si dem akkurat det jeg mener når de kommer med sine fordummende fordommer. ;) 

:tommelopp: Sånn skal det være  :Nikke:

Elsker Oslo Øst :strix:

a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nettopp denne holdningen som jeg gjerne hadde håpet at folk kunne legge fra seg, og istedenfor å tenke «koselig» faktisk lytte til hva som blir sagt. 

Anonymkode: c1b64...06d

Vel, jeg gjør ihvertfall det. Jeg mente det i positiv forstand, men så er jo jeg vant til å høre disse dialektene innad i egen familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...