Gå til innhold

Er du fornøyd med din egen dialekt?


Mimmii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er selv fra Nord-Norge, og snakker vel litt ''penere'' standard nordnorsk, men jeg føler ofte at jeg skiller meg veldig ut, og at mange henger seg opp i både dialekten og hvor jeg er fra.. Har vel ikke fått noen direkte negative kommentarer, men jeg føler likevel at jeg er litt annerledes på en måte?  Bor sørpå nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Bergen, bor i Stavanger. Har opplevd en del ganger at folk dømmer meg for dialekten og greier ut om at de hater bergensere.

Men de fleste spør faktisk hvor jeg er fra fordi de ikke hører det. Er fra et tettsted utenfor byen, så dialekten min er ikke like bred som de «bråkete» bergenserne 😅 

Bruker ikke ord som «tjommi» og den slags.

Anonymkode: 20018...dd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SPOCA skrev:

Vel, jeg gjør ihvertfall det. Jeg mente det i positiv forstand, men så er jo jeg vant til å høre disse dialektene innad i egen familie.

Jeg tok det ikke som kritikk eller nedlatenhet fra din side, altså! Jeg ville bare kommentere at det er nettopp «koselig» som kan være en utfordring. Det var i alle fall det da jeg som ung og nyutdannet kvinne jobbet i en ganske stor offentlig tilsynsvirksomhet på motsatt kant av landet. Jeg avdekket alvorlige og farlige feil og mangler og hadde myndighet til å gi konkrete pålegg. Selv om jeg var aldri så direkte var det ofte alvorlighetsgraden ikke gikk helt inn hos de det gjaldt, nettopp fordi jeg var så «koselig». Jeg lærte etterhvert å snu situasjonen og å bruke dialekten som et viktig arbeidsredskap, for det gav mulighet til å opparbeide seg tillit og komme på talefot på en annen måte enn det mange av mine kollegaer fikk til. 

Anonymkode: c1b64...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tok det ikke som kritikk eller nedlatenhet fra din side, altså! Jeg ville bare kommentere at det er nettopp «koselig» som kan være en utfordring. Det var i alle fall det da jeg som ung og nyutdannet kvinne jobbet i en ganske stor offentlig tilsynsvirksomhet på motsatt kant av landet. Jeg avdekket alvorlige og farlige feil og mangler og hadde myndighet til å gi konkrete pålegg. Selv om jeg var aldri så direkte var det ofte alvorlighetsgraden ikke gikk helt inn hos de det gjaldt, nettopp fordi jeg var så «koselig». Jeg lærte etterhvert å snu situasjonen og å bruke dialekten som et viktig arbeidsredskap, for det gav mulighet til å opparbeide seg tillit og komme på talefot på en annen måte enn det mange av mine kollegaer fikk til. 

Anonymkode: c1b64...06d

Jeg skjønner det, og det er jo intet mindre enn ille. Det er faktisk helt uhørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dømming, men mange klarer å gjette hvor jeg er i fra siden den er lett gjenkjennelig (bodd flere steder i Norge). Er fra Haugesund, men er ikke så glad i byen eller dialekten..

Anonymkode: ba538...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, SPOCA skrev:

Ah, ja. Skjønner den. Jeg har følt på det samme da jeg gikk på videregående (jeg var eneste østkantjente, og i deres øyne kom jeg fra "ghettoen"). En absurd følelse!

Jeg kan med andre ord forstå deg. Og så tror jeg det er enklere når man er et annet sted, sånn som når jeg er i denne byen til mannen, for der kjenner jeg ingen uansett, så da gjør det ingenting om de ikke liker meg, haha. ;) Litt verre når man jobber eller går på skole et sted, da blir man fort en som skiller seg ut, dessverre.

Ja, det er så morsomt. Når jeg besøker mannens familie og venner i Nord-Norge, så ser de på meg som DEN «Oslosnobben»🤣

Anonymkode: 3a92b...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er så morsomt. Når jeg besøker mannens familie og venner i Nord-Norge, så ser de på meg som DEN «Oslosnobben»🤣

Anonymkode: 3a92b...7d9

Hehe, jepp. Og mannen får alltid spørsmålet "når flytter du hjem igjen da?". Han er så drittlei det spørsmålet. Han har jo nå bodd lenger utenfor byen han er vokst opp i, enn i byen. Og det er vel jeg som liker byen hans bedre enn han gjør. ;) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Blir mye mobba, men jeg digger dialekta mi.

Hva slags dialekt har du?

Anonymkode: 36ce5...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags dialekt har du?

Anonymkode: 36ce5...cd3

En kul en, men tror kanskje jeg vil holde det for meg selv. Men kan røpe såpass at jeg er en vaskekte sørlending. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig en dialekt så nærme bokmål som det kan bli - fikk ikke lov å snakke med dialekten fra hjembyen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er fra Bergen, bor i Stavanger. Har opplevd en del ganger at folk dømmer meg for dialekten og greier ut om at de hater bergensere.

Men de fleste spør faktisk hvor jeg er fra fordi de ikke hører det. Er fra et tettsted utenfor byen, så dialekten min er ikke like bred som de «bråkete» bergenserne 😅 

Bruker ikke ord som «tjommi» og den slags.

Anonymkode: 20018...dd4

Herregud, litt av en moral på folk 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes min dialekt er helt ok og jeg har flyttet mye rundt som både barn og som voksen. Så det er nok litt ulike ord og uttrykk inni der, men mange av dem har forsvunnet ettersom jeg har flyttet.

Jeg har egentlig aldri opplevd å bli sett ned på. Noen har trodd at jeg er byjente siden jeg har den dialekten jeg har; altså at jeg snakker ganske pent, men det stemmer ikke :)

Stort sett lurer folk bare på hvor jeg er fra, men det er jo normalt når man kommer utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke blitt mobbet men gjennom hele oppveksten min også nå i voksen alder skal folk alltid herme etter meg og kommentere hvordan jeg prater.. Er rein vendøl, fra vennesla.

Anonymkode: 4584b...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er fra Bergen, bor i Stavanger. Har opplevd en del ganger at folk dømmer meg for dialekten og greier ut om at de hater bergensere.

Men de fleste spør faktisk hvor jeg er fra fordi de ikke hører det. Er fra et tettsted utenfor byen, så dialekten min er ikke like bred som de «bråkete» bergenserne 😅 

Bruker ikke ord som «tjommi» og den slags.

Anonymkode: 20018...dd4

Jeg er fra Stavanger, og bor i Bergen 😂 og har også opplevd litt av det du skriver. Noen "hater" dialekten, og noen elsker den. Aldri blitt mobbet noe mer enn at folk prøver å snakke stavangersk for tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, SPOCA skrev:

Det skal dog sies, jeg ble mobbet på videregående, fordi jeg snakket min litt bredere østkantdialekt mot deres fine vestkantdialekt. "Det heter sne, ikke snø", osv. Så det trenger ikke å skje utenbys altså. ;) 

Jeg snakker brei Larviksdialekt, og da vi var små og lekte med nabobarna på hytta som var fra Oslo, husker jeg at vi alle bare stoppa opp og prøvde å forstå hva de mente når de snakka om at det kunne være "huggorm" her! Vi hadde aldri hørt om huggorm, vi kjente bare til hoggorm! 😜 Det var det samme med manet, vi hadde bare hørt om maneiter! Så det blir litt motsatt! 😅  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske spesiell dialekt og blir derfor ofte spurt hvor jeg er fra (sikkert spesielt fordi jeg bor veldig langt hjemmefra). Har aldri fått negativ tilbakemelding på den. Har fått høre at jeg har et veldig tydelig språk. Det er dog ikke alle ord jeg kan bruke her jeg bor, men har stort sett lært meg hvilke ord jeg må legge om på. 

Anonymkode: 24d51...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trønder, så jeg synes ikke dialekten er pen på noen måte 😅 Men holder på den, føles falskt å legge om eller forfine ord og uttrykk. Har bare bodd i Trøndelag, så ikke hatt noen problemer med det. Da jeg gikk på videregående i Trondheim var det noen av de som var født og oppvokst der som var fascinert av ord og uttrykk vi som kom utenfra hadde. 

Anonymkode: 6bb3a...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfolding her, som nå bor i Grenland. Tenker egentlig ikke så ofte over dialekta mi, helt til jeg sier ord som "boller", "halv" og "tolv"... Jeg kan være i den mest seriøse settingen, fremlegge rapport på dårlige pasienter og kan f.eks fortelle om noe som skal skje "halv tolv", hvor enkelte bryter ut i latter og bare "hahaha, hall tåll! Er'u østfålling eller?" 

 

... 🙄🙄🙄 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...