Gå til innhold

Ufordragelig unge eller kjip mamma?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 11 har lyst på større seng, typ 120-seng, i stedet for køyesengen hun har nå. Siden hun ganske snart har bursdag så sa jeg til henne at hun kan jo ønske seg det til bursdagen sin. Jeg tenker jo at det er naturlig at hun nå etter hvert ønsker seg seng som passer bedre på «ungdomsrommet», men som sagt, at hun kunne få det som en del av bursdagsgaven. 

Dette har hun hengt seg en del opp i. Hun forteller stadig vekk om venninner som har «dobbelseng» (som hun kaller det), og i dag kom hun inn på det på nytt da hun sa at en annen venninne også ble «sjokkert» da hun hørte at datteren min «måtte ønske seg seng i bursdagsgave», for denne venninnen hadde altså nylig fått ny seng. 

Jeg kjenner jeg blir irritert. Her går jeg og tenker på å kjøpe ny seng til henne, montere den og re opp med nytt sengetøy og gjøre det fint til hun kommer hjem (hun skal bort rett før bursdagen), og så går hun samtidig å  nesten latterliggjør at man «må» ønske seg seng (og ikke bare kan få det). Og jeg har faktisk spurt henne en gang: «okey, så du har ikke lyst å ønske deg seng? Tenk om jeg faktisk har tenkt å kjøpe det, da, men lar være fordi du synes det er en «kjip» gave..?», men hun har ikke stoppet å ta opp temaet likevel.

Er det jeg som er kjip eller er hun litt ufordragelig her? 

Anonymkode: e8fbe...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er ufordragelig... 

Anonymkode: d1414...a86

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Tennåringer. 🙂 Ikke legg for mye energi i dette. Kjøp ny seng til bursdagen, og finn på noe gøy sammen. Så blir hun nok fornøyd tenker jeg. Ting blir ofte dramatisk i den alderen, man sammenligner seg med andre en ser opp til osv. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Hun har blitt påvirket av venninnen sin. Forklar henne at selv om andre gjør det på den måten, så er det forskjellig hos alle. En seng er en stor (og kostbar) ting, hun blir sikkert kjempeglad når du overrasker henne med en ny, fin og nyooppredd seng. Pynt med noen fine puter og så vil hun innse etterhvert hvor fin gave det faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, spegel skrev:

Hehe... Tennåringer. 🙂 Ikke legg for mye energi i dette. Kjøp ny seng til bursdagen, og finn på noe gøy sammen. Så blir hun nok fornøyd tenker jeg. Ting blir ofte dramatisk i den alderen, man sammenligner seg med andre en ser opp til osv. 

Takk for svar! Kanskje jeg legger for mye i det, ja, og rett og slett bare skal kjøre på med det jeg i utgangspunktet har tenkt. Hun kommer til å bli glad, og kanskje også kjenne på litt (sunt) ubehag over at hun var så negativ til å få det i gave.

Anonymkode: e8fbe...616

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det alt for mange foreldre som ikke lærer ungene verdien av penger, slik at de overhodet ikke forstår at ting som en seng koster en del. Dette mener jeg er svært uklokt, fordi disse barna gjerne får problemer når de skal ut i voksenlivet og håndtere egen økonomi. Jeg mener at det er greit å gi ungene noen dyre ting, men da bør de samtidig lære at dette ikke er noe de kan få lett som ingenting, de burde heller f.eks spare ukelønn, gjøre en viss mengde arbeid for det, eller få det til bursdagen, slik du hadde tenkt. Jeg tenker det kanskje er på tide å ta en prat med datteren din om økonomi.

Anonymkode: dc0e3...aca

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det alt for mange foreldre som ikke lærer ungene verdien av penger, slik at de overhodet ikke forstår at ting som en seng koster en del. Dette mener jeg er svært uklokt, fordi disse barna gjerne får problemer når de skal ut i voksenlivet og håndtere egen økonomi. Jeg mener at det er greit å gi ungene noen dyre ting, men da bør de samtidig lære at dette ikke er noe de kan få lett som ingenting, de burde heller f.eks spare ukelønn, gjøre en viss mengde arbeid for det, eller få det til bursdagen, slik du hadde tenkt. Jeg tenker det kanskje er på tide å ta en prat med datteren din om økonomi.

Anonymkode: dc0e3...aca

Må bare legge til at jeg mente foreldrene til venninnen var de ukloke her, men du må allikevel ta praten med datteren din om økonomi (så hun kan se hvorfor man ikke kan få alt man har lyst på uten videre, slik som venninnen får.)

Anonymkode: dc0e3...aca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du tar henne med i prosessen i stedet for å overraske henne?

Virker som hun tror ny seng er en bitte liten bagatell. Kanskje hun hadde lært litt om dere tok en dag med demontering av gammel seng, tur på Ikea, henger, kjøring, kvitte seg med gammel seng osv.

Anonymkode: 87e48...098

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en bra gave til en 11 åring. Go for it👍🏻 Ekstra stas blir det jo med nytt sengetøy også☺️ De bruker jo mer og mer tid på soverommet sitt fra den alderen av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du tar henne med i prosessen i stedet for å overraske henne?

Virker som hun tror ny seng er en bitte liten bagatell. Kanskje hun hadde lært litt om dere tok en dag med demontering av gammel seng, tur på Ikea, henger, kjøring, kvitte seg med gammel seng osv.

Anonymkode: 87e48...098

Det var en god idé, men da får jeg jo ikke overrasket henne som jeg tenkte. Men det skal vurderes 👍🏼 For som du sier, da får hun se selv at det er litt jobb. 

 

TS

Anonymkode: e8fbe...616

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare legge til at jeg mente foreldrene til venninnen var de ukloke her, men du må allikevel ta praten med datteren din om økonomi (så hun kan se hvorfor man ikke kan få alt man har lyst på uten videre, slik som venninnen får.)

Anonymkode: dc0e3...aca

Skjønte hva du mente ;) Jeg har faktisk hatt noen «runder» om økonomi med henne, blant annet etter at hun har ment at lillebroren får så mye mer ting enn henne uten at hun tenker over at hun (i motsetning til lillebror) får ukepenger til egen disponering og at vi betaler aktiviteter og treningsutstyr som blir ganske mange tusen i året. Men jeg må nok step up my game her. 

Anonymkode: e8fbe...616

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke spesielt ufordragelig og du er ikke spesielt kjip. Dere er bare en vanlig 11-åring og en vanlig mor, med en vanlig diskusjon. 

Anonymkode: 670fb...ef8

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde løst det ved å gi henne noe annet fint (men ikke dyrt) og sagt følgende:

 «Jeg hadde jo egentlig tenkt til å kjøpe en ny seng til deg og overraske deg med den, ferdig oppredd☺️ Men siden du ikke synes det var passende som gave, så tenker jeg at du blir med å kjøpe og montere den nye senga. Da får du jo være med å se i butikkene, også kan du kanskje velge en du selv synes er fin! 😁 Kanskje vi kan gjøre det neste lørdag? Men du må skru ned den sengen du har nå og vi må kvitte oss med den først».    

Hadde sagt det med et stort smil, for det er jo ingen straff! Hun synes ikke det er en grei gave, det synes jeg er rart - hadde elsket å få en ny seng ferdig montert og å slippe demontering osv av gammel seng.

Hun vet nok ikke hvor mye arbeid hun kunne spart seg ved å få dette i gave, men det er jo kanskje på tide å lære seg det?

Flott anledning til å lære at arbeid med å skaffe et nytt møbel er en fin gave, seng får hun jo uansett. Men når hun står å demonterer, monterer og arbeider sammen med deg så lærer hun nok kanskje noe viktig. Og om hun ikke skulle lære noe i retning av takknemlighet, så lærer hun da å montere en seng 😁 

 

Må legge til: Hvis dere skal selge den sengen hun har nå, kan hun få jobben med å ta bilder, skrive Finn-annonse også kan dere snakke litt om priser/se hva en seng koster og kan selges for. Fint å lære om priser og salg av ting man ikke lenger ønsker. 

Endret av puffy123
Siste avsnitt manglet.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun får igjen for det når hun blir voksen. Hun lærer seg verdien av penger og om at noen ganger må man bruke pengene på «kjipe nødvendigheter». Syns du skal gi gaven som planlagt og forhåpentligvis vil hun nok føle på det hun har sagt og tenkt negativt om dette, når hun kommer hjem og ser rommet sitt med ny fin seng 🙂

 

(Når dere skal snakke sammen om det i ettertid så kan hun jo bli med deg en tur i butikken for å se hvor mye sånt faktisk koster)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stå på ditt. Du trenger ikke diskutere eller forklare i lange baner. Hun har fått et valg.

Selv fikk jeg aldri større seng enn 90. Mange venninner hadde større seng, men det fikk ikke jeg. Broren min kjøpte en for oppsparte penger. Det kunne jeg også gjort, men jeg ville heller bruke penger på andre ting. 

Første gang jeg skaffet meg en seng som var større enn 90, var jeg 26 år, og kjøpte meg en 120. Man har absolutt ikke behov for en større seng før man får seg kjæreste egentlig. Når det er sagt så måtte jeg pent dele 90-senga mi med kjæresten min da jeg bodde hjemme, haha. Det går det og.

Anonymkode: 636f8...df3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt kjip, nødvendige ting bør man få uansett, ikke som "gave". (Med mindre barnet f.eks. ønsker seg en dyr merkejakke i stedet for en helt grei fra H&M, da kan det gjerne være gave.)

Når det er sagt er jeg helt enig med brukeren over her, og ser overhodet ikke noe poeng i at et barn skal ha så stor seng.

Anonymkode: 33404...11c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er litt kjip, nødvendige ting bør man få uansett, ikke som "gave". (Med mindre barnet f.eks. ønsker seg en dyr merkejakke i stedet for en helt grei fra H&M, da kan det gjerne være gave.)

Når det er sagt er jeg helt enig med brukeren over her, og ser overhodet ikke noe poeng i at et barn skal ha så stor seng.

Anonymkode: 33404...11c

Men kommer da ikke stor seng i samme kategori som dyr merkejakke? Luksusvarianten av noe man egentlig bare trenger en helt grei variant av?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hactar skrev:

Men kommer da ikke stor seng i samme kategori som dyr merkejakke? Luksusvarianten av noe man egentlig bare trenger en helt grei variant av?

Jeg synes det. Om senga man har fra før er lang nok og i god stand, er det luksus å koste på ny fordi man har lyst på. 

Jeg kan forstå barnets ønske om å bytte fra køyeseng til noe mer voksent, men det er ikke sikkert jeg ville prioritert det med én gang all den tid barnet hadde fungerende seng. 

Anonymkode: 12ca4...ed4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Vil ikke kalle henne ufordragelig, spar de sterke begrepene til langt verre tilfeller. 

Men du er overhodet ikke urimelig. Vær tydelig på hva du mener, og utfordre henne gjerne på en diskusjon, så hun får reflektere litt. Hvorfor er ikke en seng en god nok gave? Hvorfor har hun andre forventinger til gaver? Hvor kommer de holdningene fra? Hvorfor tar hun automatisk utgangspunkt i at venninnen har rett mens mamma har feil? Jeg ville ikke bare sagt at "sånn blir det", men tatt en diskusjon i samme slengen. Eventuelt sagt at hun gjerne må ønske seg noe annet i stedet, men da blir det ikke ny seng før jul eller neste bursdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med foreldre og besteforeldre som ikke hadde mye penger og som aldri gav meg leker eller gaver utenom bursdag og jul. Hadde en av de veldig få gavene jeg fikk i løpet av et år vært en seng, så hadde jeg blitt veldig skuffet Jeg lenget allerede etter flere leker. Hadde for eksempel et sett med roboter der jeg bare fikk 2 av 5 fordi foreldrene ikke gav meg særlig med leker, pluss at jeg fikk heller ikke lommepenger. Det var ikke sånn at jeg var lei meg og deppa, men jeg syntes det var kjipt, og jeg husker det jo enda at å ha det settet ville betydd mye for meg for jeg var veldig glad i og fascinert av roboter på den tiden. 

Jeg tenker at i denne situasjonen kan du si at hun kan få ny seng, men det må bli når dere har penger til overs. At i år har pengene gått til ferie x, oppussing av hus, bil e.l. Alternativ 2 er å si at hun ikke får større seng før hun er større og trenger det, type "større seng får du når du er 14 år og trenger det". 

Anonymkode: 70a3a...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...