Gå til innhold

Rekker ikkje fristen for EU-godkjenning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg rekker desverre ikke fristen for EU-godkjenning om noen dager. Fikk høre i dag at om jeg ikke rekker fristen så får jeg ikke bilen godkjent uansett. Stemmer dette? Om jeg f.eks fikser det som mangler om to måneder og tar en EU-kontroll så får jeg fortsatt ikke kjøre bilen?

Anonymkode: 9eabd...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DU kan ikke kjøre bilen etter dato for godkjenning. Etter ca tre uker får du brev fra vegvesenet om avskiltingsbegjær. Men den kan selvsagt bli godkjent noen måneder etter fristen

Anonymkode: f489a...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke er godkjent innen fristen blir den avskiltningsbegjært fram til du får den fikset. Det er ikke sant at den ikke blir godkjent enn gang senere.Om vegvesenet ser bilen din f.eks. på en offentlig parkeringsplass og den ikke er godkjent, tar de skiltene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt? Har alltid vært treig, fått 1 mnd etter godkjenningsdato på å fikse den. Aldri fått begjær om avskilting. For 2 år siden skulle den vært godkjent i juni, ble sett på i juli/august. 

Anonymkode: c1d0b...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det noe nytt? Har alltid vært treig, fått 1 mnd etter godkjenningsdato på å fikse den. Aldri fått begjær om avskilting. For 2 år siden skulle den vært godkjent i juni, ble sett på i juli/august. 

Anonymkode: c1d0b...79f

Før kunne man drøye to måneder etter frist, også tok det noen uker til før man fikk brev. Kom nye regler i fjor tror jeg

Anonymkode: f489a...e98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det personen mente var at det står på sidene at "fristen er endelig".. men det har det kanskje alltid gjort?

Anonymkode: 9eabd...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Før kunne man drøye to måneder etter frist, også tok det noen uker til før man fikk brev. Kom nye regler i fjor tror jeg

Anonymkode: f489a...e98

Aha kjekt å vite 😉

Anonymkode: c1d0b...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde frist til september 2018. Gadd ikke å levere bilen inn og etter noen uker fikk brev fra S.V. at bilen har ikke vært på eu kontroll innen fristen og fikk ny frist innen slutten av november. Leverte bilen i november ,fikk godkjenning og ferdig med saken.

Anonymkode: a074b...f3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk for guds skyld å dobbeltsjekke at verkstedet faktisk sender inn godkjenningen. Vår verksted har bommet to ganger - og den prosessen med Statens vegvesen lar seg ikke stoppe i en fei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom nye regler for EU-kontroll i år, nå er fristen endelig. Det vil si at bilen må være godkjent innen fristen, for eksempel hvis man viser bilen på siste dag og det er feil så får man ikke lengre en mnd ekstra for å utbedre feil. Bilen kan ikke brukes etter fristen har gått ut, men man kan selvfølgelig få den godkjent etter fristen er gått ut hvis man får fraktet bilen til verksted på en forsvarlig måte.

Man kan derimot vise bilen når man ønsker før fristen går ut, kjekt for oss som har veteranbiler som ikke brukes på vinteren. Bilen kan vises på våren selv om fristen er på Desember.

Anonymkode: f7c92...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom nye regler for EU-kontroll i år, nå er fristen endelig. Det vil si at bilen må være godkjent innen fristen, for eksempel hvis man viser bilen på siste dag og det er feil så får man ikke lengre en mnd ekstra for å utbedre feil. Bilen kan ikke brukes etter fristen har gått ut, men man kan selvfølgelig få den godkjent etter fristen er gått ut hvis man får fraktet bilen til verksted på en forsvarlig måte.

Man kan derimot vise bilen når man ønsker før fristen går ut, kjekt for oss som har veteranbiler som ikke brukes på vinteren. Bilen kan vises på våren selv om fristen er på Desember.

Anonymkode: f7c92...9c0

Men siden skiltene ikke blir tatt så kan man jo strengt tatt bruke bilen? Risikerer selvfølgelig å bli stoppet i kontroll, men det har ikke jeg blitt etter mine ti år med bil.

Anonymkode: 9eabd...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men siden skiltene ikke blir tatt så kan man jo strengt tatt bruke bilen? Risikerer selvfølgelig å bli stoppet i kontroll, men det har ikke jeg blitt etter mine ti år med bil.

Anonymkode: 9eabd...695

Selvfølgelig kan du kjøre bilen, men forsikringen din er ikke gyldig så lenge bilen ikke er godkjent. Skjer det en ulykke så kan det bli VELDIG dyrt, du kan bli sittende med regress fra forsikringsselskapet.

En annen ting er vist du blir stoppet av politiet, da ryker skiltene og du må betale et påskiltningsgebyr på 1630,- for å få de tilbake etter bilen er godkjent. Det trenger ikke være kontroll for å bli stoppet av politiet, det kan være nok at de møter deg etter veien. Politiet bruker ANPR for å lese av skiltene automatisk.

Kjøring uten godkjent bil kan raskt føre til at man blir gjeldsslave, det er ikke verdt risikoen.

Anonymkode: f7c92...9c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men siden skiltene ikke blir tatt så kan man jo strengt tatt bruke bilen? Risikerer selvfølgelig å bli stoppet i kontroll, men det har ikke jeg blitt etter mine ti år med bil.

Anonymkode: 9eabd...695

Parker bilen når du ikke gidder å gjøre i tide det som du er pålagt å gjøre! Skader du andre med en ikke godkjent bil, er det verst for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men siden skiltene ikke blir tatt så kan man jo strengt tatt bruke bilen? Risikerer selvfølgelig å bli stoppet i kontroll, men det har ikke jeg blitt etter mine ti år med bil.

Anonymkode: 9eabd...695

Nå har heldigvis Vegvesenet kamera med skiltleser koblet opp mot kjøretøyregisteret, så det piper vel i alarmer og blinker rødt når du kommer durende i din ikke godkjente bil. 

Håper du har noen å ringe til når du står avskiltet i veikanten. Du har vel visst om EU-kontrollen i to år, så «rekker det ikke» er en dårlig unnskyldning. 

Anonymkode: f8467...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du kjøre bilen, men forsikringen din er ikke gyldig så lenge bilen ikke er godkjent. ..................................

Anonymkode: f7c92...9c0

Så da skal man få igjen penger for forsikringen for den perioden bilen ikke er godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Whistler skrev:

Så da skal man få igjen penger for forsikringen for den perioden bilen ikke er godkjent?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Whistler skrev:

Så da skal man få igjen penger for forsikringen for den perioden bilen ikke er godkjent?

For å slippe å betale forsikring for en bil som ikke er godkjent, må du si opp forsikringen. Og den trenger du jo ikke når bilen ikke kan kjøres siden den ikke er godkjent...

Anonymkode: 0ef3e...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si opp forsikringen må du levere inn skiltene. 

Anonymkode: f8467...638

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...