Gå til innhold

DixieRose blogg

terteskjell

Anbefalte innlegg

Snurris skrev (13 minutter siden):

Litt kult at du som BFF sitter å utleverer din venninne på et forum din venninne hater. 😁

Mine foreldre lærte meg noe som heter oppdragelse. Og de lærte meg at jeg skulle si fra når jeg ser noen blir latterliggjort og sett ned på.

Dette har jeg lært videre til mine tre barn. Jeg sier i fra når jeg ser noen blir behandlet stygt og usaklig.

Jeg har lært å beskytte mine venner. Du ville nok beskyttet dine venner du også.

Hun misliker noen tråder på KG hvor det foregår mobbing og netthets. Da sier hun fra. Men de anonymne nettrollene vil aldri innrømme at de holder på med mobbing. For da må de svelge mange kameler.

Endret av Elmarora
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brukerdebatt, krenkende innlegg, persondebatt. 

Sol, admin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmarora skrev (5 timer siden):

Mine foreldre lærte meg noe som heter oppdragelse. Og de lærte meg at jeg skulle si fra når jeg ser noen blir latterliggjort og sett ned på.

Dette har jeg lært videre til mine tre barn. Jeg sier i fra når jeg ser noen blir behandlet stygt og usaklig.

Jeg har lært å beskytte mine venner. Du ville nok beskyttet dine venner du også.

Hun misliker noen tråder på KG hvor det foregår mobbing og netthets. Da sier hun fra. Men de anonymne nettrollene vil aldri innrømme at de holder på med mobbing. For da må de svelge mange kameler.

Jeg er sjelden inne på trådene her på rampelyset fordi jeg ikke liker å lese hvor stygt noen skriver om andre mennesker. Det virker som om janteloven herjer mer på dette forumet enn på de andre forumene jeg liker å lese. 

Dixie Rose liker jeg som blogger, og jeg har fulgt bloggen hennes i flere år.

Jeg elsker katter, og hun tar så mange fine bilder av dem. De er så nusselige ❤️ Hun skriver så fint om kattene sine.  Naturbildene hun tar når hun er på tur er også vakre. Har du sett de fine diktene hun delte på bloggen sin i fjor vår og sommer? Diktene er vakre å lese. Hvis du ikke har lest dem søk dem opp. Dixie Rose er en av de mest positive bloggere jeg  følger med på-

Jeg synes blogginnlegget hennes om hva hun har lest og sett på rampelyset var bra skrevet ut fra hennes ståsted, og jeg er enig med henne. Dette har jeg lagt merke til jeg også de gangene jeg har tittet inn på dette forumet. Jeg har funnet mine favorittforum hvor jeg liker å være 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmarora skrev (7 timer siden):

Det er utrolig trist at DR har fått kreft ☹️ Jeg krysser alt jeg har for at hun blir frisk ♥️ DR virker veldig positiv og optimistisk som jeg leser.

Du kan lese dette blogginnlegget så ser du hva DR har gjennomgått av synske Peggy: https://dixierose.blogg.no/giftig-bloggvennskap-jeg-skulle-ha-brutt-mye-for.html

Jeg sa mange ganger at hun skulle bryte med vennskapet med synske Peggy. Men DR turte ikke. Hun var livredd henne.

Hun har bedt Kari Marita om unnskyldning som voksen til voksen.

Når det gjelder DR sine innlegg om KG så er hun ærlig for at hun leser her inne. Men hun vil ikke bli medlem. Jeg kjenner DR godt. For jeg kjøpte min første abyssinerkattunge fra DR våren 2008.

Er det noen jeg anser som ærlig så er det DR. Hun tar avstand fra mobbing. Hvem andre enn DR er lojal mot to av sine klubbvenninner fra rasekattmiljøet at hun melder seg ut fra den katteklubben hun var medlem av over til en ny katteklubb. Og grunnen var at to av hennes klubbvenninner opplevde voksenmobbing. Den lojaliteten finner du hos DR ♥️

Håper virkelig hun blir helt frisk, ja 💜 Men virker jo heldigvis som det går bra. Kreft er noe dritt.

Synske Peggy er jo klin gal, men at det var så ille visste jeg ikke :sjokkert: Jeg satt jo bare på sidelinjen og lot meg underholde av alt dramaet mellom henne, DixieRose, Inger og Kari Marita. Kommentarfeltet var jo helt vilt. En gang tok jeg Kari i forsvar for jeg syns mobbingen av henne gikk for langt og da ble jeg beskyldt av Peggy for å være KM, for det så visstnok denne såkalt synske damen på iP-adressen 😂 Godt gjort å være i Oslo og Trøndelag på en gang og selv om iP-adressene ikke er helt nøyaktige er de ikke 50-60 mil feil. Så det var som alt annet bare bullshit fra den damen. Tenk å være 60 år og oppføre seg sånn. Helt sykt. Godt DixieRose klarte å bryte med henne til slutt. Lurer på om Peggy fortsatt blogger noe sted. Hun må jo være ca 70 nå? 

Ja, husker at hun sa unnskyld til KM og det var fint gjort. På den tiden leste jeg bloggen til KM innimellom, men er årevis siden jeg har lest den nå. Vet ikke om hun blogger lenger. Og denne Inger da som var lettere paranoid og trodde alle var ute etter henne og byttet bloggnavn hele tiden. Lurer på om hun fortsatt blogger. Hun tok fine bilder mener jeg å huske. 

Ja, DixieRose tar avstand fra mobbing, noe som er veldig bra og svært viktig. Men det er ikke alt som er mobbing. Mobbebegrepet misbrukes altfor ofte. Bloggere/influensere må tåle konstruktiv kritikk uten at de eller andre skal hyle opp om mobbing. Men hets og plaging er aldri greit. Jeg ble selv grovt mobbet i 13-14 år og fikk både barndommen og ungdomstiden ødelagt av det. Sliter fortsatt som følge av mobbingen enda det er veldig mange år siden. Så jeg vet alt om hvor jævlig det er å bli mobbet.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmarora skrev (7 timer siden):

Det har jeg også lært mine tre barn. 

Jeg misliker selv nettroll og mobbing. Men jeg liker ikke at ordet mobbing blir misbrukt!

Saklig kritikk er ikke mobbing, det kan virke som om du og din venninne som denne tråden handler om ikke forstår det. Jeg har selv rapportert brukere som går over streken enten det er en kritiker eller fan av influencere. Nettroll er ikke bare kritikerne vet du, og det kan være lurt å lese og å reflektere over hva kritikken går i. Men du og din venninne bør vite at influencere lever av sitt innhold, de tjener penger  på hver bidige post de velger å publisere, og da kan vel ikke det foregå helt ukritisk? Dette er millionbedrifter hvorpå det er et manglende regelverk på mye som dessverre burde vært oppe for sin dag og vedtatt (eksponering av barn blant annet), men et klart regelverk på enkelte andre ting som alkoholloven og markedsføringsloven som influencere er pliktig til å følge på lik linje som andre bedrifter har et regelverk å følge innenfor sin bransje.

Når man kaller seg påvirker så medfører det også et ansvar, man lever av å påvirke tusenvis av andre mennesker og da bør man være sitt ansvar bevisst! Beklager å måtte si det, jeg aner ikke hvem DixieRose er før nå, men klikket meg inn i denne ene anledning og blogginnlegget var ikke særlig reflektert.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (16 timer siden):

Håper virkelig hun blir helt frisk, ja 💜 Men virker jo heldigvis som det går bra. Kreft er noe dritt.

Synske Peggy er jo klin gal, men at det var så ille visste jeg ikke :sjokkert: Jeg satt jo bare på sidelinjen og lot meg underholde av alt dramaet mellom henne, DixieRose, Inger og Kari Marita. Kommentarfeltet var jo helt vilt. En gang tok jeg Kari i forsvar for jeg syns mobbingen av henne gikk for langt og da ble jeg beskyldt av Peggy for å være KM, for det så visstnok denne såkalt synske damen på iP-adressen 😂 Godt gjort å være i Oslo og Trøndelag på en gang og selv om iP-adressene ikke er helt nøyaktige er de ikke 50-60 mil feil. Så det var som alt annet bare bullshit fra den damen. Tenk å være 60 år og oppføre seg sånn. Helt sykt. Godt DixieRose klarte å bryte med henne til slutt. Lurer på om Peggy fortsatt blogger noe sted. Hun må jo være ca 70 nå? 

Ja, husker at hun sa unnskyld til KM og det var fint gjort. På den tiden leste jeg bloggen til KM innimellom, men er årevis siden jeg har lest den nå. Vet ikke om hun blogger lenger. Og denne Inger da som var lettere paranoid og trodde alle var ute etter henne og byttet bloggnavn hele tiden. Lurer på om hun fortsatt blogger. Hun tok fine bilder mener jeg å huske. 

Ja, DixieRose tar avstand fra mobbing, noe som er veldig bra og svært viktig. Men det er ikke alt som er mobbing. Mobbebegrepet misbrukes altfor ofte. Bloggere/influensere må tåle konstruktiv kritikk uten at de eller andre skal hyle opp om mobbing. Men hets og plaging er aldri greit. Jeg ble selv grovt mobbet i 13-14 år og fikk både barndommen og ungdomstiden ødelagt av det. Sliter fortsatt som følge av mobbingen enda det er veldig mange år siden. Så jeg vet alt om hvor jævlig det er å bli mobbet.

Jeg også håper for alt i verden at Dixie Rose blir frisk ❤️

Dixie Rose var livredd for synske Peggy. Og vi var mange som sa det til henne at hun hadde et valg. Det var å bryte all kontkat med henne.

Da det stod på som verst prøvde DR å bryte. Men da ble synske Peggy irritert, frekk og sur. For da ble DR beskyldt for å være en mobber. DR var fortvlt. Men de som er DR bloggvenner i dag på blogg.no og tre av oss rasekattvenner som blogget på en annen bloggplattform støttet henne i hele prosessen. Til slutt greide hun å bryte all kontakt med henne.

Jeg fikk også beskyldninger om å være KM. Og det er godt gjort for meg også siden jeg bor i Oslo med familien min. Tror synske Peggy var omtrent 60 år den gangen.

Jeg vet at blogg.no la om bloggplattformen sin. Flere av de som blogget der fikk ikke fortsette. Og jeg husker at DR fortalte at synske Peggy ikke fikk fortsette. DR var så lettet og glad for at synske Peggy ikke fikk fortsette som blogger. Jeg la merke til at hun fant bloggleden igjen. Og det gjorde så godt å se 🥰

Jeg har ikke sett synske Peggy på blogg etter dette. Og tror ikke at hun blogger mer.

KM hadde en blogg på nouw.com. Men den har hun slettet. Jeg brukte å lese bloggen hennes. Hun tok så mange fine bilder av dyrene sine.

Det jeg vet er at DR og KM følger hverandre på instagram og snap.

Du nevner denne Inger ja som skiftet bloggnavn og blogg hyppigere enn vi greide å følge med. Jeg husker hun brukte samme taktikk før hun avslørte seg selv at det var henne ☺️ I begynnelsen delte hun nydelige naturbilder. Men så begynte hun med å henge ut og krangle andre bloggere. Uten at jeg skal si det for sikkert tror jeg ikke hun blogger mer. Jeg har ikke sett henne på flere år.

Huff a meg ☹️ Jeg blir så lei meg når jeg hører om folk som har opplevd mobbing på kroppen. Mobbing er stygt overgrep. Jeg jobber som lærer. Og vi som ansatte kan bli politianmeldt hvis vi overser mobbing blant elevene. Vi har plikt til å melde i fra til ledelsen når vi er vitne til mobbing.

Du har rett i at saklig kritikk er ikke mobbing. Og saklig kritikk tåler de fleste influensere. Saklig kritkk på influenseren som bedrift er å bevisstgjøre dem til hva de kan bli bedre på. Det har ikke noe med personen å gjøre.

Men jeg tror det er vanskelig for noen å skille mellom influenseren som bedrift og influenseren som person i diskusjoner på noen av trådene.

Nedlatende kommentarer som omhandler influenseren sitt utsende og kropp mener jeg er unødvendig og stygt.

Jeg har tittet litt på noen tråder her inne. Og  da har jeg sett noen som lirer ut av seg stygge kommentarer som går på person og ikke bedrift.

Det er spesielt en tråd jeg ungår å lese for mye på. For jeg synes mye av det som skrives på den tråden er i grenseland til mobbing av person. Vedkommende tråden handler om er ikke en bedrift. Men en snapper og instagrammer som en privatperson. Kommentarene som skrives mener jeg automatisk går på personen noe som kan oppleves som personangrep.

Da har det vært temmelig stygg kritkk av utseende, latterliggjøring av personen som tråden handler om og forsøk på å spre rykter om vedkommende. Det synes jeg er trist å se :(

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elmarora skrev (13 minutter siden):

Dixie Rose var livredd for synske Peggy. Og vi var mange som sa det til henne at hun hadde et valg. Det var å bryte all kontkat med henne.

Da det stod på som verst prøvde DR å bryte. Men da ble synske Peggy irritert, frekk og sur. For da ble DR beskyldt for å være en mobber. DR var fortvlt. Men de som er DR bloggvenner i dag på blogg.no og tre av oss rasekattvenner som blogget på en annen bloggplattform støttet henne i hele prosessen. Til slutt greide hun å bryte all kontakt med henne.

Jeg fikk også beskyldninger om å være KM. Og det er godt gjort for meg også siden jeg bor i Oslo med familien min. Tror synske Peggy var omtrent 60 år den gangen.

Jeg vet at blogg.no la om bloggplattformen sin. Flere av de som blogget der fikk ikke fortsette. Og jeg husker at DR fortalte at synske Peggy ikke fikk fortsette. DR var så lettet og glad for at synske Peggy ikke fikk fortsette som blogger. Jeg la merke til at hun fant bloggleden igjen. Og det gjorde så godt å se 🥰

Jeg har ikke sett synske Peggy på blogg etter dette. Og tror ikke at hun blogger mer.

KM hadde en blogg på nouw.com. Men den har hun slettet. Jeg brukte å lese bloggen hennes. Hun tok så mange fine bilder av dyrene sine.

Du nevner denne Inger ja som skiftet bloggnavn og blogg hyppigere enn vi greide å følge med. Jeg husker hun brukte samme taktikk før hun avslørte seg selv at det var henne ☺️ I begynnelsen delte hun nydelige naturbilder. Men så begynte hun med å henge ut og krangle andre bloggere. Uten at jeg skal si det for sikkert tror jeg ikke hun blogger mer. Jeg har ikke sett henne på flere år.

Huff a meg ☹️ Jeg blir så lei meg når jeg hører om folk som har opplevd mobbing på kroppen. Mobbing er stygt overgrep. Jeg jobber som lærer. Og vi som ansatte kan bli politianmeldt hvis vi overser mobbing blant elevene. Vi har plikt til å melde i fra til ledelsen når vi er vitne til mobbing.

Du har rett i at saklig kritikk er ikke mobbing. Og saklig kritikk tåler de fleste influensere. Saklig kritkk på influenseren som bedrift er å bevisstgjøre dem til hva de kan bli bedre på. Det har ikke noe med personen å gjøre.

Men jeg tror det er vanskelig for noen å skille mellom influenseren som bedrift og influenseren som person i diskusjoner på noen av trådene.

Nedlatende kommentarer som omhandler influenseren sitt utsende og kropp mener jeg er unødvendig og stygt.

Jeg har tittet litt på noen tråder her inne. Og  da har jeg sett noen som lirer ut av seg stygge kommentarer som går på person og ikke bedrift.

Det er spesielt en tråd jeg ungår å lese for mye på. For jeg synes mye av det som skrives på den tråden er i grenseland til mobbing av person. Vedkommende tråden handler om er ikke en bedrift. Men en snapper og instagrammer som en privatperson. Kommentarene som skrives mener jeg automatisk går på personen noe som kan oppleves som personangrep.

Da har det vært temmelig stygg kritkk av utseende, latterliggjøring av personen som tråden handler om og forsøk på å spre rykter om vedkommende. Det synes jeg er trist å se :(

Hvem trenger fiender med venner som dette sier jeg. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmarora skrev (16 minutter siden):

Dette minner meg egentlig bare om blåbærkratt. Den som vet den vet? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (18 minutter siden):

Hvem trenger fiender med venner som dette sier jeg. 

Du skulle bare ha sett det kommentarfeltet på bloggen til hun der synske Peggy så stygge kommentarer rettet mot KM. Vi snakker om en nærmere 60 år gammel dame som skrev så provoserende innlegg på bloggen sin kun for å skape bråk og krangel med andre bloggere.

På det verste var det sånn ca. 200 kommentarer som fylte kommentarfeltet til synske Peggy.

Blogg.no tok heldigvis ansvar og stengte denne Inger, KM og synske Peggy ute fra å shoute innleggene sine på forsiden. Den gangen måtte bloggerne på blogg.no betale for å få innleggene sine på forsiden. De brukte shoutene sine til krangling. Vi snakker om to damer i 50-60 årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurris skrev (24 minutter siden):

Dette minner meg egentlig bare om blåbærkratt. Den som vet den vet? 

Vi som fulgte med på den tiden vet hva som skjedde. Og særlig vi bloggvennene til DR vet hvor stygt utnyttet hun ble av denne synske Peggy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmarora skrev (10 minutter siden):

Vi som fulgte med på den tiden vet hva som skjedde. Og særlig vi bloggvennene til DR vet hvor stygt utnyttet hun ble av denne synske Peggy.

At det finnes mennesker som holder på slik hun gjør, er helt utrolig. Jeg er glad hun sluttet å blogge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (12 minutter siden):

At det finnes mennesker som holder på slik hun gjør, er helt utrolig. Jeg er glad hun sluttet å blogge.

Du kan så si. Og det gjorde til at jeg mistet lysten til å blogge selv. For jeg ble skremt av hvordan det var mulig.

Jeg har bloggen min stående på blogspot. Men jeg har ikke blogget på flere år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmarora skrev (1 time siden):

God dag mann, økseskaft

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (19 timer siden):

Det har jeg også lært mine tre barn. 

Jeg misliker selv nettroll og mobbing. Men jeg liker ikke at ordet mobbing blir misbrukt!

Saklig kritikk er ikke mobbing, det kan virke som om du og din venninne som denne tråden handler om ikke forstår det. Jeg har selv rapportert brukere som går over streken enten det er en kritiker eller fan av influencere. Nettroll er ikke bare kritikerne vet du, og det kan være lurt å lese og å reflektere over hva kritikken går i. Men du og din venninne bør vite at influencere lever av sitt innhold, de tjener penger  på hver bidige post de velger å publisere, og da kan vel ikke det foregå helt ukritisk? Dette er millionbedrifter hvorpå det er et manglende regelverk på mye som dessverre burde vært oppe for sin dag og vedtatt (eksponering av barn blant annet), men et klart regelverk på enkelte andre ting som alkoholloven og markedsføringsloven som influencere er pliktig til å følge på lik linje som andre bedrifter har et regelverk å følge innenfor sin bransje.

Når man kaller seg påvirker så medfører det også et ansvar, man lever av å påvirke tusenvis av andre mennesker og da bør man være sitt ansvar bevisst! Beklager å måtte si det, jeg aner ikke hvem DixieRose er før nå, men klikket meg inn i denne ene anledning og blogginnlegget var ikke særlig reflektert.

Jeg er enig med deg at saklig kritikk ikke er mobbing.

Og DixieRose har sett mye av det samme som meg her inne på rampelyset. Det er ikke bare saklig kritikk som skrives om de forskjellige influenserne. Hun har jo helt rett.

Når noen kritiserer influenserens utseende og kropssfasong er ikke det noe man skal akseptere. Og det mener jeg er stygt gjort. 

Det jeg har sett er at en god del har store vanskligheter med å skille bedriften til influenseren og personen influenseren. For det er lettere å gi kritikk til Careless bedrift som Sara Emilie har utviklet. Skrives det negative kommentarer om Sara Emilie sitt utseende og kroppsfasong går det mot Sara Emilie som person. Det var bare et eksempel.

DixieRose ser også hvor usaklige de som kommenterer noen tråder her inne blir mot hverandre. For hvis noen tilfeldigvis støtter influenseren som blir utsatt for kritikk blir den som støtter høvlet over av enkelte av de som deltar i diskusjonen på tråden.

Jeg har sett på noen tråder at noen fort beskylder de som støtter vedkommende som tråden handler om for å være selve personen. Det synes jeg er ufint og usaklig i en diskusjon.

Influensere som eksponerer barna sine for å tjene penger får ingen høy stjerne i boken av meg. Et og annet bilde i ny og ne av barna må være innenfor. Men hold privatlivet til barnet borte fra sosiale medier. Vi trenger ikke se barnerommet. Og vi trenger ikke vite hvilke sykodmmer barnet har. Det er privatlivet til barnet.

Jeg skal love deg at DixieRose er en temmelig oppegående dame med egne meninger som vi bloggvenner og venner respekterer høyt.

Endret av Elmarora
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurris skrev (9 minutter siden):

God dag mann, økseskaft

Hvorfor sier du det? Jeg forstår ikke hvor du vil med kommentaren din.

Endret av Elmarora
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmarora skrev (4 timer siden):

DixieRose ser også hvor usaklige de som kommenterer noen tråder her inne blir mot hverandre. For hvis noen tilfeldigvis støtter influenseren som blir utsatt for kritikk blir den som støtter høvlet over av enkelte av de som deltar i diskusjonen på tråden.

Og hvorfor er hun her inne for å se på trådene hvis hun har så imot det? Du er jo her og sier din mening, selv om du har kommentert til DixieRose på et av innleggene hennes om at du ikke har en bruker her da, men men, du vil kanskje ikke avsløre hvem du er her inne og hva du tidligere har skrevet i denne tråden 😛

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hva har skjedd? Jeg har henne på vennelisten, men ser ingen plasser om at hun har gått bort.

Googlet navnet hennes og ser nå at hun gikk bort for ikke så lenge siden. Jeg kjente ikke henne personlig, men inntrykket jeg har, er at hun var et raust og fint menneske. Vi trodde lenge at hun skulle bli frisk fra kreften, men dessverre gikk det ikke slik.

Her hos oss tenner vi et lys i kveld for henne.

Hvil i fred kjære Torill. Du vil bli savnet 😔💔:rose:

Endret av Honey Dew
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Hva har skjedd? Jeg har henne på vennelisten, men ser ingen plasser om at hun har gått bort.

Jeg googlet og fant dødsannonsen hennes 💔 https://svanholm-vigdal.vareminnesider.no/memorial_page/memorial_page_ads.php?order_id=4352554&set_site_id=242&cat=ads&sign=4e4e5bffc17ef23ca7f34e56fb876612

Veldig trist at hun er gått bort 💔 Det kom som et sjokk, og så så ung da, ikke 58 år en gang. Vet hun har hatt kreft, men trodde hun var blitt frisk, men hun har kanskje hatt et tilbakefall. Hun virket som en hyggelig dame som virkelig tok godt vare på de nydelige kattene sine. Jeg kommenterte bloggen hennes noen ganger og fikk alltid hyggelig svar tilbake.

Hvil i fred! :rose: 🕯️

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...