Gå til innhold

Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det lov å spørre hvilke helseproblemer du har? Jeg har prøvd å spise vegansk, men blir alltid veldig slapp av det. Jeg er kreftoperert og tror det er fordi de tok ut hele tarmsystemet og styrte med det under operasjonen. De satte det inn igjen altså, men likevel :P

Anonymkode: 5b6e1...3e1

Bindevevssykdom med tilhørende skader og smerter.

Jeg ville ihvertfall ikke køddet med en næringsfatting diett når man har hatt folk som rotet rundt i tarmsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Katten.2.0 said:

Bindevevssykdom med tilhørende skader og smerter.

Jeg ville ihvertfall ikke køddet med en næringsfatting diett når man har hatt folk som rotet rundt i tarmsystemet.

Nei, du har sikkert rett i det.

Lykke til med den nye dietten. Håper den gjør deg bedre!

Anonymkode: 5b6e1...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du har sikkert rett i det.

Lykke til med den nye dietten. Håper den gjør deg bedre!

Anonymkode: 5b6e1...3e1

Takk, takk, og du må også ha lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sier vel ingen ting? Folk flest som spiser variert kosthold, inkludert kjøtt har ikke mangler. 

 

Anonymkode: 828ca...357

Folk flest blir anbefalt å ta tilskudd av d vitamin, spesielt om vinteren. Jeg hadde også mangel på b12 mens jeg spiste kjøtt, ikke uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Bindevevssykdom med tilhørende skader og smerter.

Jeg ville ihvertfall ikke køddet med en næringsfatting diett når man har hatt folk som rotet rundt i tarmsystemet.

Næringsfattig? 

Anonymkode: fdf96...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri hatt dårlig samvittighet for å spise kjøtt. Jeg spiser i 90% av tilfellene mine egne dyr, som jeg vet har hatt det godt, eller villt, som vi har skutt selv. Ellers har jeg stor tiltro til norske bønder, og spiser alt fra gilde med god samvittighet. Utenlandsk kjøtt rører jeg derimot ikke. 

Anonymkode: 3afbb...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dyret burde være takknemlig for å ha blitt en god smaksopplevelse for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hentacruel skrev:

Jeg tenker at dyret burde være takknemlig for å ha blitt en god smaksopplevelse for min del. 

Er du seriøs? Hva er det å være takknemlig for?

Anonymkode: a1057...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Næringsfattig? 

Anonymkode: fdf96...fd7

Sammenligner du hvor mye næring kroppen klarer å ta opp gjennom en vegetardiett kontra en mer kjøttorientert diett, så må man spise mye, mye mer.

I tillegg inneholder en god del grønnsaker giftstoffer som kan være risikabel for utsatte mennesker (det er derfor jeg skal spise rent carnivor slik at jeg kan reintrodusere grønnsaker for å finne ut hvilke jeg tåler). En halvkilo spinat er eksempelvis dødelig. Bønner som ikke bløtlegges nok er giftig, i tillegg til at de ikke tas opp ordentlig i systemet (noe som er synd, siden jeg elsker bønner).

Poenget er ikke at man ikke skal være vegetarianer, men at man må finne dietten som passer ens individuelle utfordringer og genetikk. Når man har potensielle utfordringer med tarmene, så bør man både finne ut hva man tåler samt sikte seg inn på både det som er næringstett i tillegg til høy opptakelighet i systemet.

Det er mye som tyder på at bindevevssykdommen min blir verre av bl.a. karbohydrater, stort sett alt av korn, bønner osv. Bør i tillegg kutte ned på fruktose og 95% av meieriprodukter. Sleng på leaky gut-syndrome og at man bør ta gut-brain barrier på alvor, så ekskluderer det en vegetariansk diett for meg.

Er jo veldig glad i å lage mat, og grønnsaker er som regel halve måltidet mitt. Er ikke akkurat glad for å kun skulle spise kjøtt framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du? Kjøtt inneholder mye vitaminer og mineraler, og å jakte på dyr har skjedd så lenge det har vært menneske på jorden. Dyr jakter på dyr og spiser kjøtt....har ikke dårlig samvittighet bare for at vi skal "redde" disse og være så veldig "snille" mot verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tussi680 skrev:

Vet du? Kjøtt inneholder mye vitaminer og mineraler, og å jakte på dyr har skjedd så lenge det har vært menneske på jorden. Dyr jakter på dyr og spiser kjøtt....har ikke dårlig samvittighet bare for at vi skal "redde" disse og være så veldig "snille" mot verden.

Ja for det å gå på butikken og kjøpe ferdig oppskåret kjøtt er det samme som dyr som jakter og spiser hverandre.

Anonymkode: 94d5f...4b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om folk klarer å tenke langt nok til å skjønne hvor store mengder soya/planter et dyr må spise, for å gi like mange måltider til oss, som hvis vi skulle spist planteprotein direkte. Det sier seg selv at det er langt mer effektivt å spise plantene direkte, enn indirekte ved at dette går til dyrefor - for så å gå til oss. :) Tenk hvor mye mat og vann et dyr spiser før det blir slaktet. Tenk hvor mange ressurser som ville blitt spart hvis planteproduksjonen i større grad gikk til å mette mennesker. Dette er ren logikk, og jeg synes detfor at motargumentet "regnskog også blir kuttet for at mennesker skal få spise soya og planter", vitner stor ansvarsfraskrivelse - siden det ikke er i nærheten av hvor mye regnskog som blir kuttet for å produsere dyrefor. Hvis kjøttproduksjonen hadde blitt kraftig redusert og mennesker hadde endret kostholdet betraktelig, tviler jeg på at vi hadde trengt å kutte ned mer regnskog. Kjøttproduksjon og befolkningsvekst gir et stort press på arealene og landressursene vi har.

Jeg håper at vi finner mer effektive løsninger som gjør at regnskogene kan få stå i fred. :) Det er allmennkunnskap at trær og regnskog er lungene til jorda vår. Jeg har troen på at teknologi kan gjøre at det blir mer balanse.

Jeg er forresten ikke vegetarianer/veganer og jeg mener ikke at folk skal slutte å spise kjøtt. Jeg bare synes at matproduksjonen må bli langt mer effektiv slik at det ikke presser på våre knappe ressurser. Og som en helt vanlig person er det vanskelig å få gjort noe som helst, det er produsentene som må gjøre store endringer.

Jeg synes også at man skal støtte norsk landbruk og spise økologisk og lokalt i så stor grad som mulig. Og at vegetarianere ikke må tro at de hele tiden spiser så miljøvennlig og cruelty free. Mye av maten deres må tross alt importeres langtveisfra, og f.eks krever dyrking av avokado MYE vann, som kan gå ut over lokalbefolkningen. Cruelty free innebærer jo også mennesker, ikke bare dyr.

 

For å svare på spørsmålet til ts: ja, jeg får dårlig samvittighet. Jeg spiser ikke kjøtt(-produkter) hver dag, men et sted mellom 200-500 g i uka, noe jeg akkurat nå synes er fornuftig. Jeg spiser mye melkeprodukter da, og påstår ikke at dette er særlig bedre. 

Anonymkode: 13a28...7f3

Her synes jeg du sier mye fornuftig. Det er et faktum at det er en overproduksjon av kjøtt både på nasjonal basis og verdensbasis, og det er jo en forferdelig sløsing med ressurser, i tillegg til de tingene du påpeker. Alle trenger ikke bli veganere eller vegetarianere, men det er ikke nødvendig å produsere mer enn det som forbrukes, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for det å gå på butikken og kjøpe ferdig oppskåret kjøtt er det samme som dyr som jakter og spiser hverandre.

Anonymkode: 94d5f...4b5

Helt det samme er det ikke, men det er ikke så volfsomt ulikt heller.

Anonymkode: ed41d...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Roci skrev:

Her synes jeg du sier mye fornuftig. Det er et faktum at det er en overproduksjon av kjøtt både på nasjonal basis og verdensbasis, og det er jo en forferdelig sløsing med ressurser, i tillegg til de tingene du påpeker. Alle trenger ikke bli veganere eller vegetarianere, men det er ikke nødvendig å produsere mer enn det som forbrukes, heller.

Ja, det hun sa der, er greit, men for å få opp øynene på alle, over hele jorden må det skje noe drastisk. Men det blir forferdelig vanskelig å etterkomme brukernes ønsker om å produsere mindre enn det forbrukes. Må tenke i nye baner da så det går opp for oss alle sammen, en etter en, om å finne slike løsninger. Så derfor denne trenden om å ikke spise så mye kjøtt som går nå for tiden. Men så var det jordsmonnets ressurser da. Hvor mange år vil det holde å dyrke en sort, 1 år? 2 år? Eller mye mer? Bytte på å produsere et produkt et sted, for at det skal jo også være godt over lengre tid. Og hvor skal vi gjøre av disse dyrene som det i en slik sak blir for mange av? Bønder taper penger, det koster å omorganisere sitt jordbruk, og hvor får en disse pengene fra? Det er mange spm i en slik sak som dette, den er stor og krever mange hoder som vet og kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt det samme er det ikke, men det er ikke så volfsomt ulikt heller.

Anonymkode: ed41d...1b7

Jeg ser absolutt ingen likheter.

Anonymkode: 94d5f...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker ikke på det. Jeg har jaktet og slaktet dyr selv mange ganger og ser på det som en naturlig del av livet. Mennesker er tilpasset til å spise nesten hva som helst, også dyr. Jeg er dog nøye på å bruke så godt som alt hvis et dyr først skal drepes, men det skjer jo i dag, både der det lages kjøttmat profesjonelt og hjemme hos de som jakter. Antar at det stort sett er forbrukere uten særlig kjennskap til verken dyr, jakt eller slakting som sløser og lar kjøtt gå i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser absolutt ingen likheter.

Anonymkode: 94d5f...4b5

Dyr spiser dyr. Det er veldig likt.

Anonymkode: ed41d...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er du seriøs? Hva er det å være takknemlig for?

Anonymkode: a1057...2fa

Det handler jo om å være glad på mine vegne når jeg nyter et godt måltid. Hvis dyret ikke unner meg det så har jeg ihvertfall ingen dårlig samvittighet for å spise det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dyr spiser dyr. Det er veldig likt.

Anonymkode: ed41d...1b7

Dyr i det ville jakter og dreper fordi vi må,men vi avler opp dyr,slakter de,pakker de inn i vakumpakkninger og kjøper de på butikken fordi vi ha lyst på. Og der er forskjellen. 

Anonymkode: 94d5f...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Gunnhild Stordalen flyr verden rundt på luksusferier så spiser jeg kjøtt med verdens beste samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...