Gå til innhold

Et spørsmål om Utstyrsliste til barnehagestart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje et dumt spørsmål men er førstegangsmamma så la gå. Ser på utstyrslisten til Akasia barnehagene med 2 bukser, 2 gensere, osv...Er dette klær og utstyr som skal ligge i barnets kurv/skap i barnehagen til enhver tid? Listen er jo litt lang. Er det virkelig plass til å oppbevare alt i barnehagen?

Anonymkode: 38086...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål men er førstegangsmamma så la gå. Ser på utstyrslisten til Akasia barnehagene med 2 bukser, 2 gensere, osv...Er dette klær og utstyr som skal ligge i barnets kurv/skap i barnehagen til enhver tid? Listen er jo litt lang. Er det virkelig plass til å oppbevare alt i barnehagen?

Anonymkode: 38086...e41

Det holder med en bukse, en genser, en body, et ekstra par votter og en strømpebukse i skifteskapet, men det forutsetter jo at du følger nøye med og fyller på når barnet har behøvd skift en dag. Regner med at barnehagen vet at foreldrene ikke følger opp fullt så nøye. 

Vi har tre strømpebukser liggende og én bukse, og det holder egentlig i massevis. De løper jo rundt i body og strømpebukse uansett, sjeldent at laget over kommer på igjen etter utetid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt to bukser, gensere osv til skift, opplevd mer enn en gang at begge skiftene går. Bedre å ha et ekstra enn at de må få lånetøy som man må passe på å få vasket og levert tilbake raskest mulig osv. Barn blir våte, de søler, de har tisse og bæsjeuhell etc

Anonymkode: e01c5...672

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det behov for to skift på en dag :)

Anonymkode: 7b008...9db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål men er førstegangsmamma så la gå. Ser på utstyrslisten til Akasia barnehagene med 2 bukser, 2 gensere, osv...Er dette klær og utstyr som skal ligge i barnets kurv/skap i barnehagen til enhver tid? Listen er jo litt lang. Er det virkelig plass til å oppbevare alt i barnehagen?

Anonymkode: 38086...e41

Dette kommer ann på alder og barnet. Sønnen min på 1 år kan bruke 2 sett på en dag, pluss det han kom med på morgenen. Fordi han sikler en del, og søler mye når han drikker og spiser. Også kan han ha bæsjeuhell. Greit å ha 2 sett. I tilfelle du glemmer å ta med en dag, eller om barnet blir våt, også tisser seg ut en gang (dette kan skje når de er 4-5 år også).

2 sett med skiftetøy (bukse, body, genser, sokker, longs/strømpebukse). 1 lue, 2 par eller flere votter, en hals, 2 par sko/støvler, en dress og et sett regnklær, 1-2 sett med ull/flis. Og en jakke Det er det plass til. Rart om ikke. Ofte i bhg så har de en grovgarderobe hvor en går inn i, har av ytterklær, votter, luer, sko osv i. også får en et skap/skuffesystem i fingarderoben, hvor en går inn uten sko, og har skiftetøy osv i.

Dette har vært praksis i alle bhg jeg har jobbet/hatt barn i. 

Anonymkode: a00a7...ebf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål men er førstegangsmamma så la gå. Ser på utstyrslisten til Akasia barnehagene med 2 bukser, 2 gensere, osv...Er dette klær og utstyr som skal ligge i barnets kurv/skap i barnehagen til enhver tid? Listen er jo litt lang. Er det virkelig plass til å oppbevare alt i barnehagen?

Anonymkode: 38086...e41

Skal barnet begynne i barnehage nå? Akkurat nå har vi dette i barnehagen:

- vinterdress (for de kalde dagene)

- vårdress (for de varme dagene)

- Goretex vintersko (bruker frem/tilbake til barnehagen)

- Ullgenser, ullbukse, votter og ullsokker til å ha ute

- støvler (men det har aldri blitt brukt! Trengs absolutt ikke i 1-2 alder, så lenge de har gode sko)

- 2 skift: to bodyer, to bukser, to par sokker.

- to luer (en som ligger der og en som vi bruker frem og tilbake til barnehagen - begge brukes i barnehagen)

- soveklær: de har egne sovekasser med: vi har en nøstebarndress, ullsokker, votter og lue som kun brukes til soving.

Sånn ellers har vi med smokk hver dag, men vet noen har noen liggende i barnehagen. Nå er det mellomsesong, derfor to dresser og slikt. Vi har aldri brukt regnklær, bruker bare utedressen til det. Føler det er mer behagelig enn det regnklær. Var det dette du mente? 🙂 

Endret av Hadena
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2019 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål men er førstegangsmamma så la gå. Ser på utstyrslisten til Akasia barnehagene med 2 bukser, 2 gensere, osv...Er dette klær og utstyr som skal ligge i barnets kurv/skap i barnehagen til enhver tid? Listen er jo litt lang. Er det virkelig plass til å oppbevare alt i barnehagen?

Anonymkode: 38086...e41

To hele antrekk i skiftetøyet er normen. Plutselig ramler maten nedover både bukse og genser samme dag som ungen finner på at å legge på svøm i nærmeste sølepytt er en strålende idé. Ellers la jeg meg til vane at når jeg hadde med et skittent plagg i sekken hjem, la jeg et tilsvarende rent i sekken umiddelbart etter hjemkomst. Da var jeg 99% sikker på at hun alltid hadde nok skift tilgjengelig. 

Anonymkode: fd992...6a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får egen skuff med navnet sitt på. Der har jeg klær og hårstrikker. Og bleier da barna brukte det. Håper du ikke får sjokk av alt barna trenger. Det kan virke mye, men det er av erfaring at barnehagen skriver detaljerte lister på forhånd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd at det har gått med to skift altså. Men har to av hvert (eller mer) liggende uansett, siden det er lett å glemme å ta med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Vi har et skift med undertøy, bukse, genser og gjerne noen par med sokker. Tar med nytt etterhvert som det blir brukt.

Ellers har vi dobbelt opp av vinterdress, softshell jakke og bukse, regntøy og støvler. Man vet aldri helt hvordan været blir i helgene og jeg gidder ikke å drasse med meg ytterklær frem og tilbake. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og vil absolutt anbefale å ha to skift liggende i barnehagen. Barna søler, blir våte av regnet, har uhell (tisser på seg uten bleie/lekkasje fra bleie) osv. Noen barn trenger gjerne flere skift liggende også, men regner med at foreldre kjenner til om barnet ofte har uhell eller ofte bader i sølepytter. Og pass på at skiftetøyet passer til den årstiden det er. Shorts kan gjerne ligge om sommeren, men om vinteren bør det byttes ut med sesongens klær. 

Anonymkode: 69eb7...ddd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Aldri opplevd at det har gått med to skift altså. Men har to av hvert (eller mer) liggende uansett, siden det er lett å glemme å ta med. 

Jeg igjen har opplevd å fått med 3 bodyer hjem (altså 2 skift har gått pluss det han kom med).

Anonymkode: a00a7...ebf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Aldri opplevd at det har gått med to skift altså. Men har to av hvert (eller mer) liggende uansett, siden det er lett å glemme å ta med. 

Det opplever jeg flere ganger i uken 😅 han har en tendens til å svømme i sølepyttene samtidig som det er bleieslutt..

Anonymkode: 7b008...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Hadena skrev:

Skal barnet begynne i barnehage nå? Akkurat nå har vi dette i barnehagen:

- vinterdress (for de kalde dagene)

- vårdress (for de varme dagene)

- Goretex vintersko (bruker frem/tilbake til barnehagen)

- Ullgenser, ullbukse, votter og ullsokker til å ha ute

- støvler (men det har aldri blitt brukt! Trengs absolutt ikke i 1-2 alder, så lenge de har gode sko)

- 2 skift: to bodyer, to bukser, to par sokker.

- to luer (en som ligger der og en som vi bruker frem og tilbake til barnehagen - begge brukes i barnehagen)

- soveklær: de har egne sovekasser med: vi har en nøstebarndress, ullsokker, votter og lue som kun brukes til soving.

Sånn ellers har vi med smokk hver dag, men vet noen har noen liggende i barnehagen. Nå er det mellomsesong, derfor to dresser og slikt. Vi har aldri brukt regnklær, bruker bare utedressen til det. Føler det er mer behagelig enn det regnklær. Var det dette du mente? 🙂 

Det med støvler avhenger nok av landsdel. Her har vi hatt viking vintersko men likevel nødvendig med vinterstøvler da det som regel er mer sølepytter enn snø 

Anonymkode: 7b008...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.Takk for mange innspill og kom gjerne med flere 😊For de som lurte er barnet nå 1 år og skal starte i barnehage til høsten, ved 1 1/2 års alder.

Anonymkode: 38086...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnehagen ønsker to skift blr det alltid ligge i boksen til barnet. Vi har to skift til 1.5 åringen og 4 til 4 åringen. Han bader i pytter npr han får mulighet og har fortsatg litt uhell etter bleieslutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du tar med det barnehagen ber om av skift. To skift med inneklær er godt å ha, det er ikke sikkert det er bruk for to skift ofte, men den dagen det trengs bør det ligge i hylla. Trenger ikke ha noe med om barnet griser med maten eller ei, men om de feks har vært ute i sølevær kan de bli våte tross regnklær. 

Det som står på utstyrslista står ikke der for morro skyld ;) 

Anonymkode: ac2ea...4bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill!

Har et spørsmål til..

Med tanke på barnehagestart (som altså er til høsten), har vi kjøpt denne parkdressen:

https://www.boozt.com/no/no/reima/louna_18351755/18351757?navId=68024&group=listing&position=1000000

Det står at den er vindtett og vannavstøtende med vannsøyle opptil 12000 mm. Når jeg ser på vanlig regntøy,er de fleste med lavere vannsøyle og jeg lurer derfor på om vi trenger å kjøpe regntøy i tillegg til denne?

ts

Anonymkode: 38086...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle innspill!

Har et spørsmål til..

Med tanke på barnehagestart (som altså er til høsten), har vi kjøpt denne parkdressen:

https://www.boozt.com/no/no/reima/louna_18351755/18351757?navId=68024&group=listing&position=1000000

Det står at den er vindtett og vannavstøtende med vannsøyle opptil 12000 mm. Når jeg ser på vanlig regntøy,er de fleste med lavere vannsøyle og jeg lurer derfor på om vi trenger å kjøpe regntøy i tillegg til denne?

ts

Anonymkode: 38086...e41

Det der er jo en vinterdress! Den får du neppe bruk for før i november. 

Du trenger en tynn vår/høstdress og todelt regntøy i tillegg. Når det ikke er så varmt, men vått, brukes ofte kun regnbukse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste her. Du ser vel neppe for deg at barnet skal ha på seg den tykke dressen i regnvær i august? 

Om listene virker fra barnehagen virket voldsomme, kan jeg trøste deg med at det går seg til etterhvert. Regntøy, støvler, skift til ulike årstider, regn, kulde, sol etc må man ha til barna uansett om de går i barnehage eller ikke. 

Om du har ettåring nå, trenger du vårdress, støvler, regntøy, etc i løpet av våren helt uavhengig av barnehagestart.

Anonymkode: feb15...da9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...