Gå til innhold

Hva gjorde folk før smart-telefoner/internett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Million skrev:

"Vet du hvorfor mammutene døde ut?"

"Nei?"

"Det var ikke flere papputer igjen"

Den var tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde egne hester i oppveksten, så jeg hadde mer enn nok å holde på med bare der. 

Anonymkode: c050c...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp på 60-80 årene og lenger visste vi ikke om noe annet en vanlig telefon. Når den ringte gjaldt det og springe og ta den før vedkommende la på. Hvis du ikke rakk den satt man og lurte på hvem som ringte. Vi hadde og bare Nrk. fram til 90 tallet. Sending fra kl 1800 til 2300. Var man ute på byen så fant man en telefonkiosk og ringte venner på hjemmetelefonen. Når en ikke vet om noe annet så savner man det heller ikke. Vi lekte mye ute da jeg var liten/tenåring. Satt og hørte på LP plater eller leide moviebox for og se filmer på VHS.  Husker da mobilen begynte og komme det var spennende saker. Vi hadde heller ikke internett. Utviklingen har gått kjempefort

Anonymkode: 07ee0...349

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, MortenMinstelønn said:

Ah. Stemmer det. Hvorfor døde papputene ut, igjen?

De døde nok av kjedsomhet som følge av arbeidsledighet da mammutene kjempet for likestilling, en kamp startet av den tidens deep cave state.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42 år nå, så er jo vokst opp uten internett og mobil. Og takk og pris for det. Vi var veldig mye ute, alle barna i nabolaget, det og i tenårene. Ellers holdt jeg på med mye idrett, og leste mye bøker. 

Flyttet for meg selv da jeg var 18 år, da jobbet jeg fulltid, var med venner, trente, leste, så på tv. 

Nå er jeg selv mor, og ser spesielt hvordan det er for yngste på 12 år, de har nesten sluttet å leke sammen, men spiller med hverandre hver dag, sånn er de sosiale nå. Og det er jo veldig synd.

Anonymkode: 98895...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, MortenMinstelønn skrev:

Ah. Stemmer det. Hvorfor døde papputene ut, igjen?

Fordi de skumle Dødeutene kom flyvende på en meteor og utslettet dem... 🤪

 

Da jeg var ung og ikke hadde internett og smarttelefoner gikk det mye i TV-titting, høre på musikk, tegne/male, snakke med vennene via fasttelefon til foreldrene ba oss om å legge på, sykle til vennene for å treffes, spille på Amiga 500 (storebror sin), dagdrømme, være ute og finne på ting enten alene eller sammen med venner.
Jeg bodde utpå bygda så jeg hadde ikke så mange aktiviteter å delta på, men var med på blant annet sangkor, teater og dans i barndommen.
Da jeg begynte på videregående og flyttet hjemmefra for å bo på hybel, brukte jeg fritiden på å treffe folk enten hjemme hos dem eller på gatekjøkken/kafe. Eller vi bare syklet eller gikk rundt omkring og skravlet. Kikket litt i butikkene og sånn.

Jeg fikk min første mobiltelefon da jeg var 18 år og den var alt annet enn smart :P Den gikk kun an å snakke i, og da i kortere perioder av redsel for skyhøy telefonregning og brannskader i øret (den ble glovarm). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

For bare 6-7 år siden brukte jeg ikke tlf så mye som nå. Men kommer ikke på hva jeg gjorde istedet.. tror jeg må ha lest mer, kanskje jeg var mer sosial? Hva gjorde egentlig folk før alle fikk seg smart-tlf?

Syns det er litt trist sånn som det er nå, at folk bare sitter med nesa i tlf sine. Merker jeg gjør det samme selv. Ser jeg på netflix så har jeg likevel tlf i hånda, så jeg føler ikke jeg klarer å følge med på en film på samme måte som før f.eks. 

Anonymkode: 72519...384

Leser dette mens jeg ser en serie..😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla... Brukte telefonkiosker og hadde faste møtesteder. Det som skjedde på fester ble på fester, men ryktene gikk jo. 
Vi hadde bare NRK fram til TV2 ble startet i 1992, og da var jeg 14 år. Så kun på tv rett etter skolen og evt filmer/dokumentarer. 

Tenkte på det da jeg begynte å ta banen fast for et par mnd siden. "Alle" sitter jo og fikler med mobilen nå! Glad jeg blir "bilsyk" av å se på skjermer når jeg kjører eller tar banen. 

Anonymkode: 1a4f0...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok livet mer med ro før, nå er jeg litt for mye på skjerm i tillegg -det gjør nok at jeg utsetter jeg en del ting til siste liten. Så tror ikke jeg gjør så veldig mye mindre en før, jeg stresser mer for å få de gjort og koser meg med det som før eller er like mye tilstede «her og nå»,  nettop fordi jeg bruker opp tiden min med skjerm. Tror det kan være grunnen til mye stressproblematikk hos mange -man tror man slapper av med skjermtid, men egentlig genererer det mer stress.

Anonymkode: 6b3a4...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Spilte for eksempel Tetris eller Gameboy. 

 Hva det nå heterde håndholdte spillkonsollene...              

Anonymkode: 10896...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da vi var på videosjappa og lånte VHS! Vi bodde ganske langt unna, og det gikk ikke buss. Gikk i rundt 40 min for å leie film, også gikk vi tilbake. Foreldra våre mente vi hadde godt av å gå, så de kjørte oss veldig sjeldent!

Anonymkode: 697a0...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎19‎.‎03‎.‎2019 den 11.41, Million skrev:

Satt vi i en gruppe en fredagskveld hjemme hos noen og begynte og diskutere noe vi lurte på, måtte vi slå opp i og finne fakta om temaet i leksikon. Tjukke store bøker solgt i serier ofte. Og leksikon var ofte gamle og utdaterte. Nå bare googler folk kjapt på telefonen sin og finner svaret på sekunder.

Da jeg var yngre, var det enten vanlig tv, eller filmer fra videokasetter av typen Beta eller VHS som gjaldt. Eller lese bøker. Jeg elsket å lese bøker! Og så var man også bare tilgjengelig når man var hjemme og kunne svare  på fasttelefonen sin 😄 (eller på jobb) Var man skikkelig moderne, så kjøpte man seg en telefonsvarer hjemme. Da kunne folk faktisk gi deg en beskjed selv om du ikke var hjemme og opplyse om at de hadde ringt, så du kunne ringe tilbake! Det var jo helt fantastisk. Husker jeg var skikkelig stolt da jeg kjøpte min første telefonsvarer.

Husker når nummervisning i display på telefoner kom. Det var dyrt. Man måtte ha et eget, dyrere abonnement (ISDN?) for å kunne vise nummeret i displayet, og displayet fikk man kjøpt løst til å koble på gamle tastetelefoner (fasttelefoner). Samtidig begynte de første telefonene med display å komme i salg. Husker jeg synes det var skikkelig stort, så fantastisk! Man kunne begynne å sile ut samtalene man ville svare på ved å se på nummeret først. Man var ikke lenger prisgitt å først få vite hvem det var etter at man hadde svart og sagt "Hallo?".

Hadde man fest eller var på en fest, satt man gjerne rundt stuebordet i sofa og stoler og snakket. Eller man sto i små grupper f.eks på kjøkkenet og snakket. Ingen hadde telefoner de satt og glodde på. Alle så på hverandre og snakket. Sånn gjorde man det før, når man skulle være sosial :)

Skulle man ha tak i noen før, måtte man enten møte opp på døra hjemme hos de og ringe på, eller ringe på fasttelefonen. Noen ganger måtte man prøve mange ganger før man hadde flaks og fant noen hjemme! 

Til tross for at jeg er frelst på teknologi så savner jeg den tiden der. Telefon som satt fast i veggen og så HUSKET man numrene man brukte å ringe, tenk det. Og naboen som stakk innom for ringe slekta fordi de ikke hadde telefon selv ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Til tross for at jeg er frelst på teknologi så savner jeg den tiden der. Telefon som satt fast i veggen og så HUSKET man numrene man brukte å ringe, tenk det. Og naboen som stakk innom for ringe slekta fordi de ikke hadde telefon selv ennå.

Ja, man husket stort sett alle de mest brukte nummerne man trengte i hodet. Hvis ikke så hadde man en sånn liten adressebok, hvor alt var skrevet ned. Denne boken drasset man rundt på i vesken osv.

Eller, som mine foreldre hadde, et telefonregister! Det sto på benken foran speilet i gangen hjemme.

012uL2rzGvsc?dimension=1200x1200

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en nesten helt lik sånn telefon.nummer dings.
Før internett og mobil, var det mye tv og video, og å spille plater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, da jeg var barn på 90-tallet (født i 1986), brukte vi fasttelefonen, eller så måtte vi faktisk gå over til hverandre og ringe på fysisk. Jeg satt enten mye inne og tegnet, eller så var vi ute og lekte, eventuelt så lekte vi inne hos hverandre, f.eks med Barbie-dukker, lego og vanlige dukker. 

Ellers var jeg glad i å lese, og på lørdagskveldene så jeg/vi på Midt i Smørøyet, på stor tv. Det hendte jeg fikk lov til å se på video, dvs VHS, og da så vi gjerne hele filmen, før jeg ble jagd ut igjen for å leke. ;)

Vi fikk vår første pc i 1998, og jeg fikk min første mobil på akkurat samme tid. Men da var det såpass dyrt å bruke begge deler, så det var ikke noe jeg brukte mye før jeg kom langt ut i ungdomsskolen på 2000-tallet. Jeg husker veldig godt vi satt og så på hverandre i storefri mens man byttet på å spille snake, for det var kun noen av oss som hadde mobil med mobilspill. Vi lastet ned ringetoner som kostet skjorta, det var gjerne reklame for dem på tv. Og den gang hadde mange av oss kontantkort, så man brukte mobilen kun for å svare på de virkelig viktige tingene. Den gang kom også MSN, og da satt vi og chattet med hverandre på pc'en, veldig stort.

Vi hadde dog ikke skole-pc'er, så alt med gjort for hånd, og vi hadde kun pc-rom som vi hadde timer i nå og da, ikke hver uke. Så det gikk i å slå opp i bøker for hånd, uten å surfe på internet, og ja, vi brukte leksikon også, evt. leksikon på cd-rom (men dette var senere på ungdomsskolen/vgs). Store greier der altså, før Google og YouTube.

Jeg savner litt av den tida, jeg. ;) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt søtt å lese denne gamle tråden i den her forbindelsen: 

 

Anonymkode: b1210...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg er mer sosial nå.. Mye syk. Men nå kan jeg holde kontakt med slekt og venner selv om jeg ikke kan gå ut.

jeg så nok mer på TV. Ikke det store tapet. Leste mer. Det kunne jeg godt skjerpa meg på. Men leser likevel en bok i uka ca. Jeg tegnet mulig mer. Dumt bytte der ja. Virkelig. Men syns jeg også lærer mye av å dille på nett. Selv om det blir veldig mye tull og tøys også. Ja når jeg surfer hjemme. Kjenner det er vanskelig å rive seg løs når en først har begynt. Og det er for tiden tydelig favoritt-dopet. Sukk.

Når  jeg er utenfor hjemmet foretrekker jeg heller å risikere å kjede meg enn å ha nesa i telefonen. Bevisst valg. Har minimalt med inkludert mobildata. Jeg vil se meg rundt og være til stede der jeg er og oppleve verden rundt meg. Se, høre, lukte. Kjede meg og så plutselig se den første vårblomster , eller at det rare huset jeg kjører forbi med t-banen har fått ett nytt tårn og nabopassajeren har tre ringer under haka.. eller ikke. Må innrømme jeg syns synet av neser i mobil er skummelt på ett rart vis. 

Anonymkode: d09ad...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...