Gå til innhold

Hva gjorde folk før smart-telefoner/internett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For bare 6-7 år siden brukte jeg ikke tlf så mye som nå. Men kommer ikke på hva jeg gjorde istedet.. tror jeg må ha lest mer, kanskje jeg var mer sosial? Hva gjorde egentlig folk før alle fikk seg smart-tlf?

Syns det er litt trist sånn som det er nå, at folk bare sitter med nesa i tlf sine. Merker jeg gjør det samme selv. Ser jeg på netflix så har jeg likevel tlf i hånda, så jeg føler ikke jeg klarer å følge med på en film på samme måte som før f.eks. 

Anonymkode: 72519...384

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok mye buss da jeg var liten. Husker at jeg bare sto og glodde, selv om jeg måtte vente en halvtime. Om vinteren sto jeg og sparka i snøen, haha. Hjemme leste jeg mye bøker, tegna og skrev. Var mye ute. Fikk en Nokia 3310 da jeg starta på ungdomsskolen, men var jo ikke så mye annet å gjøre enn å sende SMS og spille snakes. Vi var mye hos hverandre, eller møttes ute. Hadde et par steder vi pleide å gå til. Brukte fint en halvtime/ time på å gå dit.

Anonymkode: 697a0...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

For bare 6-7 år siden brukte jeg ikke tlf så mye som nå. Men kommer ikke på hva jeg gjorde istedet.. tror jeg må ha lest mer, kanskje jeg var mer sosial? Hva gjorde egentlig folk før alle fikk seg smart-tlf?

Anonymkode: 72519...384

Jeg dro til mine venner og spilte dataspill, jeg så på TV, dro på Kino, trente og leste bøker.

Jeg ville nok vært vesentlig mindre sosial om jeg vokste opp med smarttelefon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Hehosot

Jeg leste bøker og tegneserier. Jeg så TV.  Jeg spilte TV-spill. Jeg gikk mye mer ut. Jeg var mye mer på besøk. Jeg trente. Jeg syklet mye. Jeg strikket. Jeg tegnet. Jeg malte. Jeg gjorde mye forskjellig og var veldig kreativ. Nå glor jeg alt for mye på telefonen min. Jeg må skjerpe meg. Takk TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt vi i en gruppe en fredagskveld hjemme hos noen og begynte og diskutere noe vi lurte på, måtte vi slå opp i og finne fakta om temaet i leksikon. Tjukke store bøker solgt i serier ofte. Og leksikon var ofte gamle og utdaterte. Nå bare googler folk kjapt på telefonen sin og finner svaret på sekunder.

Da jeg var yngre, var det enten vanlig tv, eller filmer fra videokasetter av typen Beta eller VHS som gjaldt. Eller lese bøker. Jeg elsket å lese bøker! Og så var man også bare tilgjengelig når man var hjemme og kunne svare  på fasttelefonen sin 😄 (eller på jobb) Var man skikkelig moderne, så kjøpte man seg en telefonsvarer hjemme. Da kunne folk faktisk gi deg en beskjed selv om du ikke var hjemme og opplyse om at de hadde ringt, så du kunne ringe tilbake! Det var jo helt fantastisk. Husker jeg var skikkelig stolt da jeg kjøpte min første telefonsvarer.

Husker når nummervisning i display på telefoner kom. Det var dyrt. Man måtte ha et eget, dyrere abonnement (ISDN?) for å kunne vise nummeret i displayet, og displayet fikk man kjøpt løst til å koble på gamle tastetelefoner (fasttelefoner). Samtidig begynte de første telefonene med display å komme i salg. Husker jeg synes det var skikkelig stort, så fantastisk! Man kunne begynne å sile ut samtalene man ville svare på ved å se på nummeret først. Man var ikke lenger prisgitt å først få vite hvem det var etter at man hadde svart og sagt "Hallo?".

Hadde man fest eller var på en fest, satt man gjerne rundt stuebordet i sofa og stoler og snakket. Eller man sto i små grupper f.eks på kjøkkenet og snakket. Ingen hadde telefoner de satt og glodde på. Alle så på hverandre og snakket. Sånn gjorde man det før, når man skulle være sosial :)

Skulle man ha tak i noen før, måtte man enten møte opp på døra hjemme hos de og ringe på, eller ringe på fasttelefonen. Noen ganger måtte man prøve mange ganger før man hadde flaks og fant noen hjemme! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var Mye mer sosial før smarttelefonen! Vi møttes ofte på café/bar å hverdagene. Skravlet å koste oss. Jeg savner det. Nå er ikke folk like gira lenger. Det går i snapper bare.. Sitter på hver vår kant.. Trist. 

Anonymkode: d3de1...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drev vi å jaktet på mammuter og tegnet ting på hulene vi bodde i.

.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte sms til venner istedet for messenger. 
Jeg hørte på ett litt mindre utvalg av sanger, eller hørte mer på radio. 
Jeg spilte enklere spill på telefonen. 
Jeg leste mindre aviser. 
Jeg fulgte mer med på film/serier. 
Jeg ringte venner ofte for å fortelle om dagene mine, istedet for å oppdatere sosiale medier som nå. 

Men vil ikke si jeg var mer sosial før. Nå klarer jeg i veldig mye større grad holde kontakt med venner og bekjente som ikke bor i umiddelbar nærhet. Men min vennekrets sitter ikke med nesa i telefonen når vi er sammen, vi sender kanskje noen få snaps, men for det meste så sosialiserer vi med hverandre framfor via telefonen. 

Går mindre ut på kafe enn tidligere, men det har mer med alderen å gjøre, ting har blitt dyrere og man har fått mer forpliktelser. 
Det jeg mener smart-telefonen har endret mest for min egen del er muligheten for å holde seg oppdatert, både på venner, nyheter og muligheten til å søke mer informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Da drev vi å jaktet på mammuter og tegnet ting på hulene vi bodde i.

.

"Vet du hvorfor mammutene døde ut?"

"Nei?"

"Det var ikke flere papputer igjen"

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Kommer vel an på hvor gammel du var. Jeg var ca 14, vi pleide å henge hjemme hos hverandre og prate eller gå tur, dra på café for å kikke på folk og prate, traske i butikker, sitte i tv-kjelleren til en venninne og se på film og delte brus, vi sov masse i telt, overnattet hos hverandre mye, dro på biblioteket, jeg leste og tegnet masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 18 da jeg fikk min første smart telefon. Tiden før var mye mer sosial! 

Kafé med venner, besøk, shopping og en matbit på kjøpesenter med venninner, syklet mer, var på stranden, sto mer på ski, hoppet tau, leste mer, hørte på cd/lp, var på disko, hang på benser'n, så mye mindre på tv/serier/filmer... 

Som barn klatrer jeg i trær, bygde hytter, lekte pocahontas, tegnet, var på besøk, hoppet tau/strikk da og, cd/lp og så video/dvd i helger, aketurer, kjørte spark, sto på ski, enn om bare ned i kiosken 500meter unna, skrev dagbok, var på slang... 

Anonymkode: dee59...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff. turer, fra daglige til par uker med bikjer Edit... Skog + fjell -telt, hytteturer, leide VHS, så hos Venner. Senere generell ¨faenskap¨, først Tråsykkel, så lett MC, Til ¨Onkel¨ kneip meg. Lese aviser, bøker, høre musikk, radio, inn og utland. Senere mange, -mange timer på de store bibloteka, tråle arkiver, forsikringspapirer, gml. aviser etter forliste vrak. Trene, feste. Seff jobbe mye mer enn full stilling, fra 14 år, daglig 3x avisruter fra 10 år. Kjeda meg ikke.

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For bare 6-7 år siden brukte jeg ikke tlf så mye som nå. Men kommer ikke på hva jeg gjorde istedet.. tror jeg må ha lest mer, kanskje jeg var mer sosial? Hva gjorde egentlig folk før alle fikk seg smart-tlf?

Syns det er litt trist sånn som det er nå, at folk bare sitter med nesa i tlf sine. Merker jeg gjør det samme selv. Ser jeg på netflix så har jeg likevel tlf i hånda, så jeg føler ikke jeg klarer å følge med på en film på samme måte som før f.eks. 

Anonymkode: 72519...384

Da var man ute med andre mennesker, i dag er alt ødelagt av denne skjermen.

Anonymkode: fafc2...8ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte PC spill, så på TV, tegnet, malte, dro ofte på sykkelturer med venner, sminket meg med venner, farget og bleket håret med venner, var mye på stranda om sommeren, utforsket skoger i nærområdet. Skrev dagbok og litt faenskap som en annen bruker skrev. Var på kjøpesenteret fast hver lørdag. Gode minner! Tror faktisk jeg må finne frem tegnesakene! :)

Anonymkode: 2e2f8...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste bøker og så på TV. 

Var ikke sååå veldig mye mer sosial den gangen, for jeg satt stort sett hjemme da også. Med nesa nedi ei bok eller glante på serier (som kom med nye episoder én gang i uka...)

Jeg er mer sosial nå - hjemme - enn jeg var den gangen. 

Nå snakker jeg med mennesker hver dag, selv om det ikke er ansikt til ansikt. Menneskene er der, på andre siden av skjermen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

"Vet du hvorfor mammutene døde ut?"

"Nei?"

"Det var ikke flere papputer igjen"

Ah. Stemmer det. Hvorfor døde papputene ut, igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Ah. Stemmer det. Hvorfor døde papputene ut, igjen?

Fordi mammutene ble feminister..😛

Anonymkode: 8a09f...beb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre så på tv og leste papiravisen. Når jeg var barn så jeg også på tv og var ute med venner mens vi lekte med figurer 😆 På ungdom og vgs sendte jeg sms med  klassiske nokia. Brukte mobilen mye mindre da enn nå ja. 

Anonymkode: 1765f...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...