Gå til innhold

I begravelse uten å kjenne avdøde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd at det har kommet gjester som ikke kjenner den avdøde i begravelsen? Eller har du selv gått i begravelsen til noen du ikke kjente? 

Har hørt at om man har mistet noen hender det at man oppsøker andres begravelser.

Anonymkode: 3e8bb...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke uvanlig å gå i begravelse for å støtte en eller flere av de pårørende selv om man ikke kjente avdøde. 

Anonymkode: 189fe...3e7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener: gå i begravelse der man overhodet ikke har tilknytning til hverken avdøde eller pårørende.

Er det noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 3e8bb...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere der jeg ikke har kjent avdøde men vært med som støtte for en av de pårørende. Aldri blitt møtt med noen neg. reaksjoner på det.

Endret av Antoinette
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri opplevd gjester uten noen form for tilknytning. Tror ikke det er så vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste engang et intervju med Herborg Kråkevik hvor hun fortalte at hun gjorde det i sin ungdom. For å suge inn følelser/stemninger og kunne gråte uhemmet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært i begravelse til en totalt fremmed person, men jeg har vært i begravelser der jeg bare kjente avdøde og ikke de etterlatte. Det er også en spesiell opplevelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i begravelsen til en far av en venninne, uten at jeg direkte kjente mannen. Hadde såvidt hilst på han noen ganger. Han var en litt distansert mann. Er det sånne begravelser du mener med "uten å kjenne avdøde"? Eller mener du vilt fremmede?

Da han døde, var det naturlig å gå i begravelsen for å støtte min venninne og vise respekt. Det var utrolig trist når hun sto på talerstolen (heter det det i en kirke?) og stemmen hennes brast når hun holdt tale. Hun mistet moren som tenåring og faren før hun var 30.

Ellers har jeg ikke kjennskap til at folk går i ukjente andres begravelser, nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du å gå i begravelsen til noen du ikke kjenner, verden den avdøde eller pårørende? 

Jeg ville ikke gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var i min fars begravelse. Han hadde meg seg ny kjæreste som aldri hadde truffet min far. Men jeg hadde ingen problemer med det, selv om det kan høres litt sært ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenkt meg og gå i en begravelse der jeg hverken kjenner avdøde eller pårørende. 

I en begravelse så er også pårørende i en veldig sårbar situasjon, synes derfor det er merkelig om helt ukjente dukker opp. 

Anonymkode: c06b1...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser i kommunale begravelser hvor det er forventet få eller ingen sørgende. Jeg synes det er fryktelig leit at noen skal gå igjennom sin siste dag på jorden alene. Jeg reiser i samarbeid med Gjertrudvennene. 

Anonymkode: a0c6b...2f9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i flere begravelser der jeg ikke har kjent eller møtt avdøde, men jeg har kjent noen av de pårørende, og jeg har møtt for å vise sympati og støtte til den som har mistet noen. 
For min del har det dreid seg om foreldre til klassevenner (mens jeg fremdeles gikk på skolen) og foreldre til kollegaer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har opplevd at det har kommet gjester som ikke kjenner den avdøde i begravelsen? Eller har du selv gått i begravelsen til noen du ikke kjente? 

Har hørt at om man har mistet noen hender det at man oppsøker andres begravelser.

Anonymkode: 3e8bb...55f

Hva vet du og alle andre om ett levende menneskes relasjon til den som begraves? 

Relasjoner mellom mennesker trenger strengt tatt ikke flere enn de to å vite noe om, nemlig den ene ukjente for alle andre og den som skal begraves.

Noen ganger jeg jeg ikke annet enn å undres over folks merkelige spørsmål på dette forumet. Noen synes å ville ha full kontroll over andres relasjoner, her den døde som ikke kan forklare eller forsvare seg. Og den levende ingen spør direkte.

Anonymkode: d30f8...d3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du og alle andre om ett levende menneskes relasjon til den som begraves? 

Relasjoner mellom mennesker trenger strengt tatt ikke flere enn de to å vite noe om, nemlig den ene ukjente for alle andre og den som skal begraves.

Noen ganger jeg jeg ikke annet enn å undres over folks merkelige spørsmål på dette forumet. Noen synes å ville ha full kontroll over andres relasjoner, her den døde som ikke kan forklare eller forsvare seg. Og den levende ingen spør direkte.

Anonymkode: d30f8...d3c

Jeg blir mer forundret over enkeltes merkelig sterke overreaksjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg har vært i begravelse til besteforeldre, foreldre og søsken av nære venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i begravelse i embets medfør: la ned krans på vegne av organisasjon (eller arbeidsgiver, i mitt tilfelle).

Ikke meg, men en annen fortalte at han engang kom i snakk med en ukjent på en minnestund, Han kjente ikke den avdøde i det hele tatt, men familien bad etter jordfestinga, som skikken er, alle som ville velkommen til minnestund. God mat m.m.!
Men en må jo studerte dødsannonsene. "...avsluttes ved graven" betyr bomtur!

Anonymkode: 47fac...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i begravelsen til en nær kamerats far for ikke så lenge siden, har aldri møtt faren.  Men det betydde lite, jeg var der for å støtte min kamerat.  Var jo ikke i minnestunden da, bare i kirken og ved selve bisettelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 17.49, Antoinette skrev:

Jeg har vært i flere der jeg ikke har kjent avdøde men vært med som støtte for en av de pårørende. Aldri blitt møtt med noen neg. reaksjoner på det.

Takk til de som stiller opp for pårørende! Det betyr så mye❤️

Anonymkode: dca81...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...