Gå til innhold

Rampelys(e)t


erikhansen

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Emmy_H skrev:

Hun prøver å oppfordre deg til å tenke som Mandela. Du vet hvem det er ikke sant?

Nei hun prøver nok ikke på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, tidligere sør-afrikansk terrorist.

 

Akkurat nå, Emmy_H skrev:

Hun prøver å oppfordre deg til å tenke som Mandela. Du vet hvem det er ikke sant?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Ts er opptatt av mobbing i sosiale medier er FB rette kanal å angripe. Avisenes kommentarfelt er overfylt av mennesker som bedriver med negativ selvhevdelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, erikhansen skrev:

Alle her inne er ikke Are Kalvø, så de fleste bommer på satire. 

Akkja. La oss gi all plass til de humørløse, de selvhøytidelige, de som selv vil mene - men som ikke tåler at andre mener, de som aldri kan le av seg selv og som i dypeste alvor mener seg klokere og mer verdt enn andre. La oss legge ned alle fora for meningsutveksling, steng kommentarfeltene og forby leserinnlegg. Eller var det sånn at bare noen få utvalgte skulle få ytre seg og alle andre tie? 

Jeg syns noe av det viktigste med debattforum er den skoleringen som foregår. At man lærer å utveksle meninger uten å bli usaklig, og at man erfarer at ens egne innlegg blir slettet dersom man tråkker over. Hvis du seriøst mener at forumet ikke holder mål, hvorfor engasjerer du deg ikke? Rapporter innlegg du mener er upassende, argumenter med dem du er uenig med, og underbygg argumentene dine, gjerne med dokumentasjon. 

:blomst:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Prøver du på din måte.. å si at jeg aldri skifter mening? 

Det vet jeg ingenting om. Mandelas kloke ord var til oss alle 🙂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pust skrev:

Akkja. La oss gi all plass til de humørløse, de selvhøytidelige, de som selv vil mene - men som ikke tåler at andre mener, de som aldri kan le av seg selv og som i dypeste alvor mener seg klokere og mer verdt enn andre. La oss legge ned alle fora for meningsutveksling, steng kommentarfeltene og forby leserinnlegg. Eller var det sånn at bare noen få utvalgte skulle få ytre seg og alle andre tie? 

Jeg syns noe av det viktigste med debattforum er den skoleringen som foregår. At man lærer å utveksle meninger uten å bli usaklig, og at man erfarer at ens egne innlegg blir slettet dersom man tråkker over. Hvis du seriøst mener at forumet ikke holder mål, hvorfor engasjerer du deg ikke? Rapporter innlegg du mener er upassende, argumenter med dem du er uenig med, og underbygg argumentene dine, gjerne med dokumentasjon. 

:blomst:

Prøver på det og kommenterer på FB i avisene. 

Men ennå til gode å møte på noen som tar selvkritikk. Uansett hva de sprer av galle, skjuler de seg bak ytringsfriheten. 

Endret av erikhansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Yann skrev:

Det vet jeg ingenting om. Mandelas kloke ord var til oss alle 🙂

Hm. Du siterte meg? 

Du må tåle å se at noen faktisk anser seg som intelligente og oppegående. Det er ingenting å bli provosert ovet. Hvis du går rundt og mener at du er dum bør ikke være mitt problem. Så lær deg å takle at andre har mer selvtillit uten forsøk på å dupere. Et godt råd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at de voksne har falt ned på nivå med skoleelever. 

Hvis noen blir lei seg, krenket, mobbet. 

Så skal alt bli bra igjen bare man sier, Bare tulla. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Kan ikke si annet enn at jeg prøvde.

Tråden blir vel snart flyttet til 'Skråblikk og generaliseringer', der passer den nok best - siden ingen ser ut til å vise interesse for å ha faktisk dialog rundt eksemplene som er dratt fram.

Personlig tror jeg det er eneste måten å få til en skikkelig dialog omkring dette, at en tar diskusjon om hvordan konkrete utsagn leses og kan forstås av ulike mennesker. En kommer ingen vei med generaliseringer, men er interessen større for å tildele egenskaper og merkelapper, så blir det slik da.

Synd. 

Endret av Eveliina
skrivefeil
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Saken er at jeg ikke er det. Jeg har bare et annet syn på div. Når en "synsing" som ikke er sånn blir gjentatt, så jo. Hva er vanskelig å skjønne med det? Syns du "uopplyst" er et kompliment eller hva? 🙂

Når jeg en og annen gang går inn på rampelys-tråder som kommer opp i 'sist besvarte'-listen, så er det akkurat det der som er inntrykket mitt:

Majoriteten har dannet seg den, ene og alene, fulle korrekte meningen om 'hva det no enn måtte gjelde' vedrørende bloggere, kjente og alle deres små og store handlinger, situasjoner, håndtering av smått og stort, osv, osv, osv. Å ta innover seg andre synsvinkler går simpelthen ikke an. 

Opplyst må vel den være som kan se ting fra flere vinkler, i bredde og dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, terteskjell skrev:

Kan du være så snill og legge frem de innleggene hvor det foregår mobbing? Eller trakkasering?  

Er så greit at dere som mener det skjer legger frem de bevisene..  

Det er mye å ta av latterliggjøring,  trakassering Her er et eksempel

46024F05-0FE3-4246-9CF9-5E9DF43BB84D.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mass skrev:

Når jeg en og annen gang går inn på rampelys-tråder som kommer opp i 'sist besvarte'-listen, så er det akkurat det der som er inntrykket mitt:

Majoriteten har dannet seg den, ene og alene, fulle korrekte meningen om 'hva det no enn måtte gjelde' vedrørende bloggere, kjente og alle deres små og store handlinger, situasjoner, håndtering av smått og stort, osv, osv, osv. Å ta innover seg andre synsvinkler går simpelthen ikke an. 

Opplyst må vel den være som kan se ting fra flere vinkler, i bredde og dybde.


Det er altså igjen ikke min opplevelse.

Hvordan en blir møtt med en annen synsvinkel ser for meg aller mest å handle om hvordan en legger sin mening fram. Jeg har flere ganger uttalt meg imot majoriteten, og vært med på å nyansere dialog, mener jeg selv da - uten å ha opplevd noe annet enn masse plussklikk. At mange har samme mening betyr ikke at en har lukka ørene for andre synsvinkler, det er en feilslutning. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, erikhansen skrev:

Prøver på det og kommenterer på FB i avisene. 

Men ennå til gode å møte på noen som tar selvkritikk. Uansett hva de sprer av galle, skjuler de seg bak ytringsfriheten. 

Da har du ikke vært innom tråden om eks-bloggeren ABDavidsen. Der er det saklig debatt, underbyggede argumenter, brukere som tar selvkritikk, og brukere som innrømmer uvitenhet. 

Hva som har skjedd i andre tråder har jeg lite kunnskap om, men dersom du har sett innlegg du mener er etisk uakseptable, da foreslår jeg at du rapporterer og skriver saklige motinnlegg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Mass skrev:

Når jeg en og annen gang går inn på rampelys-tråder som kommer opp i 'sist besvarte'-listen, så er det akkurat det der som er inntrykket mitt:

Majoriteten har dannet seg den, ene og alene, fulle korrekte meningen om 'hva det no enn måtte gjelde' vedrørende bloggere, kjente og alle deres små og store handlinger, situasjoner, håndtering av smått og stort, osv, osv, osv. Å ta innover seg andre synsvinkler går simpelthen ikke an. 

Opplyst må vel den være som kan se ting fra flere vinkler, i bredde og dybde.

Nei. De er overbevist selv. Eller "overbevist "

Det er ikke det minste rom for meninger og syn som går på tvers av flertallets. Overhodet ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rapportert. Men i ulikhet med de fleste som føler behov for å proklamere hva og hvem de har "rapportert!", så lar jeg være. Men det er nok å ta av.

Endret av Cavatina
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Nei. De er overbevist selv. Eller "overbevist "

Det er ikke det minste rom for meninger og syn som går på tvers av flertallets. Overhodet ikke. 

Selvsagt er det rom for andres synspunkter! Jeg liker at det kommer frem flere syn på en sak som blir debattert, men jeg orker ikke ta innlegg seriøst dersom brukeren bare går til angrep eller mener seg sitte på fasit. Hvis man går inn i en debatt kun for å påpeke at «alle andre er dumme som ikke mener det samme som meg», så har man låst mulighetene for videre diskusjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Pust skrev:

Selvsagt er det rom for andres synspunkter! Jeg liker at det kommer frem flere syn på en sak som blir debattert, men jeg orker ikke ta innlegg seriøst dersom brukeren bare går til angrep eller mener seg sitte på fasit. Hvis man går inn i en debatt kun for å påpeke at «alle andre er dumme som ikke mener det samme som meg», så har man låst mulighetene for videre diskusjon. 

Vel. Det kommer kanskje an på hvilken tråd en er i. Så langt har jeg sett kun ensidighet. Har bare deltatt i to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Eveliina skrev:


Det er altså igjen ikke min opplevelse.

Hvordan en blir møtt med en annen synsvinkel ser for meg aller mest å handle om hvordan en legger sin mening fram. Jeg har flere ganger uttalt meg imot majoriteten, og vært med på å nyansere dialog, mener jeg selv da - uten å ha opplevd noe annet enn masse plussklikk. At mange har samme mening betyr ikke at en har lukka ørene for andre synsvinkler, det er en feilslutning. 

 

Det er jeg enig i - det bør fremlegges på en god måte. Det er bra! Jeg har ikke lest alle tråder eller alle innlegg, så har ikke fått med meg alt. Bare det som er der når jeg kommer inn og noen sider frem og tilbake. 

Jeg tror det ligger veldig til en del menneskers natur å gå imot majoriteten for å enten balansere, nøytralisere, bevisstgjøre, god utvikling, reflektere, provokasjon (fremprovosere ny tenkemåte) -  for å unngå overvekt på det negative og det positive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erikhansen skrev:

Kjenner jeg blir flau over enkelte «voksne» som mener mulighetrn til å ytre seg er det samme som ytringsfrihet. 

Skam dere! 

Er ikke "muligheten til å ytre" seg nøyaktig det samme som ytringsfrihet? Eller mener TS at man skal ha mulighet til å ytre seg, men at det bør ligge begrensinger for utstrekningen?

Kan man ha meninger, men legge bånd på seg for å unngå å utrykke disse meningene? Man kan ha meningsfrihet, men ikke ytringsfrihet?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lana01 skrev:

Det er mye å ta av latterliggjøring,  trakassering Her er et eksempel

46024F05-0FE3-4246-9CF9-5E9DF43BB84D.png

Dette er da hverken latterliggjøring eller trakassering.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...