Gå til innhold

Date noen i 30 årene som ikke eier egen bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dama ikke eier så forventer jeg en feit bank konto ved 35år. Ellers hadde jeg blitt veldig skeptisk ja..

Anonymkode: 05c0b...33a

Hvor feit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor alle raser mot TS eller mener at dette er sånn egentlig så ufornuftig at man må forklare det med biologi. Noen av oss er opptatt av å finne fornuftige menn som har økonomien i behold. Det handler ingenting om å ha menn med mye penger, hvertfall ikke for min del, men jeg synes det et sykt utiltrekkende med menn som ikke har et bevisst forhold til penger, og det er upraktisk om han aldri kan være med på ferier osv på sikt fordi han kaster bort penger.

Å leie istedenfor å kjøpe er jo litt som å bare brenne penger i bakgården, og siden han har en god jobb  (antar ts mener at han trolig tjener bortimot 1 mill i året med mindre de bor et ganske billig sted siden hun forventer at han kunne eid noe) så vitner det om enten dårlig evne til å holde på pengene eller lav intelligens, og ingen av delene er særlig tiltrekkende. Om man skal flytte igjen en stund senere får man jo bare selge, man sparer likevel penger på å ikke leie. Jeg vil anta mange menn synes det er ålreit med fornuftige damer også? Jeg ville jo undersøkt hvorfor denne fyren leide leilighet, men det er jo ikke galskap å bli litt skeptisk pga det.

Det er fordi kvinner blir kåte av menn med mye penger.

Anonymkode: cfb94...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

vel, jeg kommer ikke til å flytte fra min leilighet og inn i en leieleilighet. Så da er det han inn hos meg og at han sparer penger på å bo her. I tillegg tenker jeg at han må ha prioritert noe helt annet enn meg. Tenker med en gang psykisk sykdom? naver? forbruksgjeld? etc. 

Høres sikkert dømmende ut, men hva er galt med han? 

TS

Anonymkode: 37ecd...b46

Har du gravd skikkelig i økonomien hans allerede, eller? Hva vet du om han sitter med flere hundre tusen i egenkapital i banken? Kanskje han ikke gidder å kjøpe noe før han treffer en å kjøpe sammen med. Det koster tross alt en del å kjøpe og selge i avgifter og meglergebyrer.

Hvis han har en "god jobb" som du sier, så kan det vel hende han har spart i mange år.

Anonymkode: 38e97...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du er kvinne at du er redd for dette. Dere vil ha menn med mye penger, det er biologisk. Dere vil parre dere med en som har mye ressurser. Man ser aldri tråder som dette hvor kjønnene er snudd om.

Anonymkode: cfb94...cf8

Mye mulig det. Hva er «verst» menns utseendefiksering og jakten på «ungt kjøtt» eller kvinners jakt på menn med ressurser?

Jeg syntes ikke det er for mye å forvente at en mann er på samme nivå som meg. Jeg krever ikke noe mer av han enn jeg krever av meg selv. 

Ts 

Anonymkode: 37ecd...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thyra said:

Hvor feit? 

Iom mange greier å kjøpe når fylte 25ish så har de vært med på oppgang og tjent 1mill++. Så forventer jo at den personen har spart over en mill. Arbeidslivet mitt startet da jeg var 15. 

Anonymkode: 05c0b...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 30-årene. Jeg eier ikke. Har aldri eid. Jeg hater tanken på å binde meg til noe sånt.

Hva om jeg plutselig en dag skulle finne ut at jeg vil si opp leieavtalen og stikke til et annet land? Hva om jeg vil dra på en flere månedslang jordomseiling, eller backpacke rundt i den tredje verden? Hva om jeg plutselig finner meg en jobb på andre siden av planeten? Ja, det har faktisk skjedd før. Har bodd årevis utenfor Norge.

For meg er det viktig å ikke gro røtter dype nok til at de kan røskes opp når jeg blir rastløs.

Men jeg er også 100% gjeldsfri. Har aldri tatt opp et lån i hele mitt liv. Ikke engang et kredittkort. Mener selv jeg er ganske flink med penger.

 

Er dette virkelig så rart? Selv ser jeg på det å skulle bli sammen med noen som eier egen bolig som veldig skummelt! Foretrekker definitivt at hun leier.

Endret av Stonegiant
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

La meg gjette.

  • Du fikk titusenvis av kroner i konfirmasjon?
  • Du er typen som fikk førerkort i 18 års gave?
  • Livet har gått på skinner?

 

Hvordan hadde livet ditt vært hvis du hadde blitt mishandlet som barn, hvis du ble forsømt under oppveksten, hvis du gikk på en skole hvor lærerne var udugelige. Hvordan hadde livet ditt sett ut? Kanskje du hadde klart å ta en utdannelse, holde en fast jobb? Hva mer krever du egentlig, at man skal danse på line? 

Du har nok felles verdier med noen, men ikke med mennesker med et snev av empati eller innlevelse.  Du virker som en kald fisk. Lykke til med datingen. 

 

Anonymkode: 6923c...810

Men dersom man har vært heldig i livet og dermed er "well-off" så ønsker man seg jo ingen sosialklient..?

Tror ikke TS krever så mye, men at folk med psykiske problemer etter mishandling, ressurssvake personer, personer som ikke stiller opp på arbeidsplassen ikke er interessante for henne bør vel ikke komme som et sjokk.

Dog er jeg enig i at leie/eie ikke trenger å bety noe - det kan jo være han har titalls millioner investert i andre aktiva eller at han er mellom to steder. Men dersom han har penger er det naturlig å eie - det har "alltid" lønt seg dersom man ikke er avhengig av å kunne flytte på kort tid/varsel.

Endret av SM30
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stonegiant skrev:

Jeg er i 30-årene. Jeg eier ikke. Har aldri eid. Jeg hater tanken på å binde meg til noe sånt.

Hva om jeg plutselig en dag skulle finne ut at jeg vil si opp leieavtalen og stikke til et annet land? Hva om jeg vil dra på en flere månedslang jordomseiling, eller backpacke rundt i den tredje verden? Hva om jeg plutselig finner meg en jobb på andre siden av planeten? Ja, det har faktisk skjedd før. Har bodd årevis utenfor Norge.

For meg er det viktig å ikke gro røtter dype nok til at de kan røskes opp når jeg blir rastløs.

Men jeg er også 100% gjeldsfri. Har aldri tatt opp et lån i hele mitt liv. Ikke engang et kredittkort. Mener selv jeg er ganske flink med penger.

 

Er dette virkelig så rart? Selv ser jeg på det å skulle bli sammen med noen som eier egen bolig som veldig skummelt! Foretrekker definitivt at hun leier.

Det er neppe hverken å leie eller eie som avgjør om man kan reise bort for lengre tid. Boliger kan leies ut, eller selges hvis man skal dra for godt. 

Det er jobb og jobbmuligheter som avgjør hvordan man kan disponere tiden sin. 

Anonymkode: c142d...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er neppe hverken å leie eller eie som avgjør om man kan reise bort for lengre tid. Boliger kan leies ut, eller selges hvis man skal dra for godt. 

Det er jobb og jobbmuligheter som avgjør hvordan man kan disponere tiden sin. 

Anonymkode: c142d...0b7

Da må kontrakter skrives. Det er veldig strenge regler på sånt. Hva om du vil stikke på kort varsel, uten å vite når du kommer tilbake? Det tar tid å finne noen som kan leie. og du kan ikke bare kaste dem ut i det samme du kommer tilbake.

Det er evig mye mer stress enn om du leier. Det er hele poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stonegiant skrev:

Da må kontrakter skrives. Det er veldig strenge regler på sånt. Hva om du vil stikke på kort varsel, uten å vite når du kommer tilbake? Det tar tid å finne noen som kan leie. og du kan ikke bare kaste dem ut i det samme du kommer tilbake.

Det er evig mye mer stress enn om du leier. Det er hele poenget.

Ja, litt må man gidde å gjøre. Nei, du kan ikke kaste dem ut, men du kan kontraktsfeste utleieperiode. Eller leie selv når man kommer tilbake. Det er jo stort sett jobb som er et større hinder, de fleste kan ikke ta fri når de vil. Da må man i så fall søke permisjon hvis mulig. Og sier man opp, så er det jo stort sett tre måneders oppsigelsestid, så det er ikke sånn at de fleste bare kan dra på rappen til utlandet. 

Og man må heller ikke kjøpe stor enebolig eller rekkehus, men man kan kjøpe seg en liten, lettstelt leilighet om man kan. Poenget mitt er at det som regel ikke er lurt å leie dersom man har mulighet til å kjøpe. 

 

Anonymkode: c142d...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Ville du gjort det? Jeg ble med en gang skeptisk da det viste seg at han er 35 og ikke eier. Han har god jobb. Jeg tenker med en gang at vi har for forskjellige verdier når han ikke har prioritert dette. Er redd for å bli dratt ned økonomisk og at han skal leve på meg.... Jeg har jobbet beinhardt for det jeg har og alltid prioritert fornuftig, ser ikke for meg at vi har felles verdier...

Anonymkode: 37ecd...b46

Du har vel spurt han eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

vel, jeg kommer ikke til å flytte fra min leilighet og inn i en leieleilighet. Så da er det han inn hos meg og at han sparer penger på å bo her. I tillegg tenker jeg at han må ha prioritert noe helt annet enn meg. Tenker med en gang psykisk sykdom? naver? forbruksgjeld? etc. 

Høres sikkert dømmende ut, men hva er galt med han? 

TS

Anonymkode: 37ecd...b46

Selv har jeg prioritert å gå på nav for 11.000 i måneden og å være psykisk syk. Det er veldig viktig for meg at disse to kommer før alt annet. Tenker å ta opp forbrukslån med tiden også. Godt å ha litt å sysle med. Føler jeg prioriterer godt!😉

Forresten, ja, det både høres ut som og det er utrolig dømmende av deg. Trenger ikke tvile på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Ville du gjort det? Jeg ble med en gang skeptisk da det viste seg at han er 35 og ikke eier. Han har god jobb. Jeg tenker med en gang at vi har for forskjellige verdier når han ikke har prioritert dette. Er redd for å bli dratt ned økonomisk og at han skal leve på meg.... Jeg har jobbet beinhardt for det jeg har og alltid prioritert fornuftig, ser ikke for meg at vi har felles verdier...

Anonymkode: 37ecd...b46

Hva er verdi? Hvor mange penger man har brukt på hus og bil, eller hvor mange penger man har brukt på å leve et liv som gir mening for en selv? Greit nok, det er dumt å kjøre seg ned i rennesteinen, men å leie bolig er ikke synonymt med rennestein. 

Jeg har eid bolig en god stund, og det var egentlig fordi det var "forventet" av meg å være "fornuftig". Inni meg var drømmen egentlig å skaffe en seilbåt, ta en overvintring isfast ved Grønland, kun med en hund som selskap, krysse atlanteren, utforske de karibiske øyene, dra gjennom Panamakanalen og videre ut til øystatene i Stillehavet. Tjene litt på strøjobber underveis, skrive bok/blogg om opplevelsene. Ha god tid til å tenke og fundere, men samtidig møte masse mennesker. Så kunne fast stilling og egen bolig komme etterhvert. Det hadde hatt en langt større verdi for meg enn noen år ekstra med en kontorjobb, i en leilighet, bare for å kunne si at den var min egen (eller bankens, rettere sagt) Men jeg bukket under for det sosiale presset, dessverre.

Hvorfor daten din ikke har kjøpt aner jeg ikke. Du kjenner ham tydeligvis ikke særlig godt i og med at du heller ikke vet noe om dette. Hva om han faktisk har gått på nav? Er det verdens undergang? Han har en god jobb nå, sier du. Kanskje han ikke har lyst på en liten leilighet, men heller ønsker å spare seg opp en stor egenkapital så han kan få seg et stort hus? Kanskje han rett og slett liker friheten ved å leie? Kanskje han har en aksjeportefølje eller formue av et eller annet slag så han det ikke betyr noe å ha noen lusne millioner i form av bolig? Mulig han er odelsgutt og forventer å overta familiegården om en stund? Eller har han brukt pengene på å bygge barnehjem i Afrika? Det kan være en million grunner, også gode, for at han leier. Han prioriterer akkurat like fornuftig som deg, så fremt han er lykkeligere nå enn om han hadde prioritert annerledes. 

Flytter han til deg, så deler dere utgiftene. Fin deal. Flytter du til ham, leier du ut din leilighet. Fin deal (eller forresten, da hadde det vel bare kommet psykisk syke navere, som du fryktet i et annet innlegg her. For det er jo bare de som leier, vel)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hildur70
På 13.3.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

vel, jeg kommer ikke til å flytte fra min leilighet og inn i en leieleilighet. Så da er det han inn hos meg og at han sparer penger på å bo her. I tillegg tenker jeg at han må ha prioritert noe helt annet enn meg. Tenker med en gang psykisk sykdom? naver? forbruksgjeld? etc. 

Høres sikkert dømmende ut, men hva er galt med han? 

TS

Anonymkode: 37ecd...b46

Jeg er 48 og eier ikke egen bolig. Hadde ikke råd etter jeg ble skilt. Så har leid etter det. Har flyttet inn hos kjæresten som eier egen bolig. Jeg betaler da leie siden jeg ikke har noe ønske om å kjøpe meg inn. Vet de lønner seg å eie, men for meg passer det å leie. Har ordnet med kontrakt sånn at boligen er hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer vel ikke til å endre mening, du viser jo nesten forakt for han i tråden her.. Ikke date han. Jeg skal ikke gi noe tyn for dette. Jeg vil også helst date en mann med ting på stell. Er sammen en med rotete økonomi, og for meg som har stålkontroll på økonomien er det stressende å tenke på at det kanskje ender med at jeg må forsørge han fordi han har så dårlig styring - jeg tjener ikke nok til det, og er veldig opptatt av å spare.

 

Anonymkode: d44b4...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

vel, jeg kommer ikke til å flytte fra min leilighet og inn i en leieleilighet. Så da er det han inn hos meg og at han sparer penger på å bo her. I tillegg tenker jeg at han må ha prioritert noe helt annet enn meg. Tenker med en gang psykisk sykdom? naver? forbruksgjeld? etc. 

Høres sikkert dømmende ut, men hva er galt med han? 

TS

Anonymkode: 37ecd...b46

Dere har nettopp begynt å date, og du planlegger å flytte sammen? Det var jo litt spesielt......Det som er vanlig når man kommer så langt, er at man blir enig om hvordan utgiftene skal fordeles. Enten kjøper han seg inn hos deg eller dere kjøper noe nytt sammen. Det han leier, er ikke automatisk ensbetydende med at han vil "snylte" på deg så snart han får sjansen. Har du i det hele tatt spurt ham om hvorfor han leier/foretrekker å leie?

Endret av Roci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Og man må heller ikke kjøpe stor enebolig eller rekkehus, men man kan kjøpe seg en liten, lettstelt leilighet om man kan. Poenget mitt er at det som regel ikke er lurt å leie dersom man har mulighet til å kjøpe. 

 

Anonymkode: c142d...0b7

Det lønner seg økonomisk, det er jeg klar over. Jeg har bare andre prioriteter i livet. Vet det høres helt klin kokkos ut i dagens norge å ha den tankegangen. Litt derfor jeg har valgt å bo i utlandet.

Endret av Stonegiant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være noe galt med han bare fordi han ikke eier egen bolig? Jeg synes dette var utrolig rart å lese.

Jeg kunne godt ha datet noen som ikke eier, men jeg er ikke opptatt av å eie. Det er nok sikkert lurt hvis man har tenkt å etablere seg et sted, men nå er ikke nødvendigvis alike ting så viktig for alle.

Anonymkode: c56f6...bcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 23.05, Mia1781 skrev:

Jeg har datet en fattiglus. Jeg betalte alt.. Helt patetisk, når jeg ser tilbake på det. Men tok lærdom av det. Penger har faktisk mye å si når den ene ikke har det! 

TS sier jo fyren har god jobb, og god jobb betyr penger...Bare fordi noe ikke vil ha eget hus og eie betyr ikke man er uten penger. 

Anonymkode: 120b0...ed2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2019 at 11:05 PM, Mia1781 said:

Jeg har datet en fattiglus. Jeg betalte alt.. Helt patetisk, når jeg ser tilbake på det. Men tok lærdom av det. Penger har faktisk mye å si når den ene ikke har det! 

Og du skal være passe brødhue for å tro at å ikke eie egen bolig = fattiglus.

Jeg tjener greit men får ikke (nok) lån alene til å kjøpe det jeg vil ha i storbyen. Venter derfor til jeg har en partner å kjøpe sammen med. Har full BSU som ligger og venter. Ikke alle har foreldre som gir dem penger, stiller opp som kausjonister og kan være medlåntakere.

Anonymkode: daab7...3a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...