Gå til innhold

Date noen i 30 årene som ikke eier egen bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du gjort det? Jeg ble med en gang skeptisk da det viste seg at han er 35 og ikke eier. Han har god jobb. Jeg tenker med en gang at vi har for forskjellige verdier når han ikke har prioritert dette. Er redd for å bli dratt ned økonomisk og at han skal leve på meg.... Jeg har jobbet beinhardt for det jeg har og alltid prioritert fornuftig, ser ikke for meg at vi har felles verdier...

Anonymkode: 37ecd...b46

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

vel, jeg kommer ikke til å flytte fra min leilighet og inn i en leieleilighet. Så da er det han inn hos meg og at han sparer penger på å bo her. I tillegg tenker jeg at han må ha prioritert noe helt annet enn meg. Tenker med en gang psykisk sykdom? naver? forbruksgjeld? etc. 

Høres sikkert dømmende ut, men hva er galt med han? 

TS

Anonymkode: 37ecd...b46

Psykisk sykdom rett og slett :klaske:

Det høres ikke dømmende ut, det ER dømmende!

Årsakene til at han ikke eier egen bolig kan være mange, det må vel være en smal sak ( for et normalt menneske) å bli kjent med denne karen og finne ut hva slags prioriteringer, økonomisk sans/usans han har ?  Det er jo ikke sånn at fordi du eier egen bolig (som kan være belånt over pipa og kun betjenes ved å betale renter) så er man automatisk  en feiende flott og økonomisk fornutig person :ler:.

Om en dame eier/ leier spiller ingen rolle fra eller til for min del - alternativet er  så uromantisk og kynisk at det slår eventuelt bena under alt jeg tror på og mener om kjærlighet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du Isabel, revisoren fra fjorårets ''Gift ved første blikk''?

Anonymkode: 2674e...9b5

:ler: det tenkte jeg også!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

vel, jeg kommer ikke til å flytte fra min leilighet og inn i en leieleilighet. Så da er det han inn hos meg og at han sparer penger på å bo her. I tillegg tenker jeg at han må ha prioritert noe helt annet enn meg. Tenker med en gang psykisk sykdom? naver? forbruksgjeld? etc. 

Høres sikkert dømmende ut, men hva er galt med han? 

TS

Anonymkode: 37ecd...b46

Selv om han skulle flytte inn til deg, lever han jo ikke på deg. Dere deler på utgifter, du firsørger han ikke. Så blir dere enige om hvordan dere fordeler utgifter. Om han kjøper seg inn, betaler leie, betaler mer av andre ting, om dere firdeler utgifter etter inntekt, om dere deler alle utgifter i to osv. Det er uansett billigere å bo med noen enn å bo alene. Om du eier leiligheten alene, har du en stor fordel ved eventuelt samlivsbrudd, du trenger ikke å kjøpe han ut. Da har han gått i samboerfella, han har ikke "levd på deg". 

At han "sparer penger på å bo hos deg", er ikke så rart, du sparer også penger på å la han flytte inn. Og om du eier alene, betyr pengene han "sparer" på å ikke ha lån, at han går glipp av gevinsten med prisstiging av bolig, og er dårligere stil senere. 

Eller kanskje han har spart opp en stor egenkapital og bare venter på den rette å kjøpe sammen med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det sier MYE om verdier, prioriteringer etc. Når man har en god jobb, men ikke har prioritert å kjøpe noe. Det er røde flagg for min del. 

Ts

Anonymkode: 37ecd...b46

Hvis det er et rødt flagg så hold deg unna da?

Anonymkode: e7889...6ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
9 timer siden, Legokloss skrev:

Dette er en helt vill idé, men hva med å spørre ham om hvorfor han har tatt det valget? I stedet for å ta det på KG?

Han kan ha eid med eksen, solgt seg ut og leier i påvente av  å finne en bolig han vil investere i. Han kan ha investert pengene sine på andre måter (aksjer, fond, hytte, bolig i utlandet e.l.) uten at han forteller det på første date. Han kan ha tatt dyr utdanning (f eks i utlandet), og valgt å betale ned mest mulig av studielånet først. Han kan ha forsøkt kjøpe, men tapt budrunder. Eller tidligere ha bodd med eks i eksens eide leilighet og derfor aldri kjøpt. Han kan spare til å overta familieeiendommen. Det er haugevis av muligheter.

Oppsummert: Du vet aldri hva en annen har gjort/opplevd i livet sitt, så lurer du: Spør den det gjelder. 

I tillegg til det du nevner her: Mange har ikke spesiell tilknytning til ett sted, og ønsker ikke å binde seg til en by/sted ved å kjøpe leilighet der, eller kan kanskje ikke bestemme seg for hvor. Som leier er man fri til å bryte opp uten styr. Har kjent flere ressurssterke av denne typen. Muligens er disse også redd for å binde seg til én dame, men det er en annen historie ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du gjort det? Jeg ble med en gang skeptisk da det viste seg at han er 35 og ikke eier. Han har god jobb. Jeg tenker med en gang at vi har for forskjellige verdier når han ikke har prioritert dette. Er redd for å bli dratt ned økonomisk og at han skal leve på meg.... Jeg har jobbet beinhardt for det jeg har og alltid prioritert fornuftig, ser ikke for meg at vi har felles verdier...

Anonymkode: 37ecd...b46

Patetisk tankegang du har. Norske kvinner er utrolig avstøtende gjennomsnittlig.

Håper mannen slipper unna deg.

Anonymkode: 15c17...6aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

vel, jeg kommer ikke til å flytte fra min leilighet og inn i en leieleilighet. Så da er det han inn hos meg og at han sparer penger på å bo her. I tillegg tenker jeg at han må ha prioritert noe helt annet enn meg. Tenker med en gang psykisk sykdom? naver? forbruksgjeld? etc. 

Høres sikkert dømmende ut, men hva er galt med han? 

TS

Anonymkode: 37ecd...b46

Er vel du som har psykiske problemer? Hva er prosessen i hodet ditt når du går fra at han har bra jobb til å bli snyltende naver?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hør her,

om det blir sånn at du og han kjøper bolig sammen en gang, og du har mer egenkapital enn han, så kan du eie feks 80% av boligen og han det resterende. Det er ikke sikkert at han bryr seg en gang, om han aldri har kjøpt noe eget.

 

Anonymkode: 7084f...adb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne på 32 som eier egen bolig, for meg ville det faktisk vært mer attraktivt å date en som leier. 
Jeg trives veldig godt i min bolig, og har ingen ønsker om å flytte herfra. 
Om begge eier bolig så vil jo det være mye mer styr og prakk for å kunne flytte sammen, med tanke på at en bolig må selges eller leies ut da. 
En som leier er også muligens mer klar for å kunne flytte på seg for kjærligheten, mens en som eier er mer "spikret fast" der h*n bor. 
Jeg var mye mer villig til å flytte på grunn av kjærlighet eller jobb mens jeg leide bolig. Nå som jeg eier skal det mye mer til før jeg er villig til det. 

Anonymkode: f05c5...306

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, TS! 

For meg er eneste akseptable grunnen til at en på 35 leier er at et forhold har tatt slutt der de eide felles bolig. Nå er den solgt, og han leier midlertidig i påvente av å kjøpe seg noe eget.

Jeg bor på et forholdsvis lite sted, så mulig det er annerledes i storbyer der et lite hus koster 6-7 millioner. Men for meg blir mannen mindre attraktiv hvis han leier i en alder av 35, da kaster han penger ut av vinduet månedlig når han heller kunne eid selv og betalt ned på sitt eget hus/leilighet. Her koster en ok leilighet ikke mer enn 1,5 mill, og har du ikke økonomi til å betjene et så lite lån, så er du uaktuell for meg. Særlig når leieprisene her ligger på 10 000 og oppover, da sier det noe om personens økonomi som ikke er bra. 

Anonymkode: 38cdd...d2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det sier MYE om verdier, prioriteringer etc. Når man har en god jobb, men ikke har prioritert å kjøpe noe. Det er røde flagg for min del. 

Ts

Anonymkode: 37ecd...b46

Du vet jo ikke hvorfor han ikke har kjøpt (enda). Hvordan er han med penger ellers? Sparer han? Bruker han alt han tjener (eller mer enn han tjener) på "tull"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt, TS! 

For meg er eneste akseptable grunnen til at en på 35 leier er at et forhold har tatt slutt der de eide felles bolig. Nå er den solgt, og han leier midlertidig i påvente av å kjøpe seg noe eget.

Jeg bor på et forholdsvis lite sted, så mulig det er annerledes i storbyer der et lite hus koster 6-7 millioner. Men for meg blir mannen mindre attraktiv hvis han leier i en alder av 35, da kaster han penger ut av vinduet månedlig når han heller kunne eid selv og betalt ned på sitt eget hus/leilighet. Her koster en ok leilighet ikke mer enn 1,5 mill, og har du ikke økonomi til å betjene et så lite lån, så er du uaktuell for meg. Særlig når leieprisene her ligger på 10 000 og oppover, da sier det noe om personens økonomi som ikke er bra. 

Anonymkode: 38cdd...d2e

Kanskje han leier mens han venter på å overta familieeiendommen? Kanskje han er usikker på hvor lenge han kommer til å bli boende i området? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du gjort det? Jeg ble med en gang skeptisk da det viste seg at han er 35 og ikke eier. Han har god jobb. Jeg tenker med en gang at vi har for forskjellige verdier når han ikke har prioritert dette. Er redd for å bli dratt ned økonomisk og at han skal leve på meg.... Jeg har jobbet beinhardt for det jeg har og alltid prioritert fornuftig, ser ikke for meg at vi har felles verdier...

Anonymkode: 37ecd...b46

Det er fordi du er kvinne at du er redd for dette. Dere vil ha menn med mye penger, det er biologisk. Dere vil parre dere med en som har mye ressurser. Man ser aldri tråder som dette hvor kjønnene er snudd om.

Anonymkode: cfb94...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Jeg har en økonomi der jeg kan prioritere ferier, sparing til pensjon etc. Hvorfor skulle jeg ikke ønske en partner som ikke drar meg ned, som er på samme sted i livet? 

«Ærlig, trofast» etc. Er da det minste man kan forvente! Har vi virkelig sunket så dypt at man må presisere at man ønsker en partner som ikke er utro? 

Jeg kjenner også flere nyutdannede som leier, men dette er ikke situasjonen her. 

Ts

Anonymkode: 37ecd...b46

At han ikke eier bolig betyr da ikke at han kommer til å dra deg ned?!? Du skriver jo selv at han har en god jobb, og muligens har han en del penger på konto. 

19 timer siden, Mia1781 skrev:

Jeg har datet en fattiglus. Jeg betalte alt.. Helt patetisk, når jeg ser tilbake på det. Men tok lærdom av det. Penger har faktisk mye å si når den ene ikke har det! 

Ingenting tyder på at daten til ts er en fattiglus. At han ikke eier bolig betyr da ikke at ts må betale alt. Han har en god jobb, og burde være fullt i stand til å betale for seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ville du gjort det? Jeg ble med en gang skeptisk da det viste seg at han er 35 og ikke eier. Han har god jobb. Jeg tenker med en gang at vi har for forskjellige verdier når han ikke har prioritert dette. Er redd for å bli dratt ned økonomisk og at han skal leve på meg.... Jeg har jobbet beinhardt for det jeg har og alltid prioritert fornuftig, ser ikke for meg at vi har felles verdier...

Anonymkode: 37ecd...b46

La meg gjette.

  • Du fikk titusenvis av kroner i konfirmasjon?
  • Du er typen som fikk førerkort i 18 års gave?
  • Livet har gått på skinner?

 

Hvordan hadde livet ditt vært hvis du hadde blitt mishandlet som barn, hvis du ble forsømt under oppveksten, hvis du gikk på en skole hvor lærerne var udugelige. Hvordan hadde livet ditt sett ut? Kanskje du hadde klart å ta en utdannelse, holde en fast jobb? Hva mer krever du egentlig, at man skal danse på line? 

Du har nok felles verdier med noen, men ikke med mennesker med et snev av empati eller innlevelse.  Du virker som en kald fisk. Lykke til med datingen. 

 

Anonymkode: 6923c...810

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du er kvinne at du er redd for dette. Dere vil ha menn med mye penger, det er biologisk. Dere vil parre dere med en som har mye ressurser. Man ser aldri tråder som dette hvor kjønnene er snudd om.

Anonymkode: cfb94...cf8

Jeg skjønner ikke hvorfor alle raser mot TS eller mener at dette er sånn egentlig så ufornuftig at man må forklare det med biologi. Noen av oss er opptatt av å finne fornuftige menn som har økonomien i behold. Det handler ingenting om å ha menn med mye penger, hvertfall ikke for min del, men jeg synes det et sykt utiltrekkende med menn som ikke har et bevisst forhold til penger, og det er upraktisk om han aldri kan være med på ferier osv på sikt fordi han kaster bort penger.

Å leie istedenfor å kjøpe er jo litt som å bare brenne penger i bakgården, og siden han har en god jobb  (antar ts mener at han trolig tjener bortimot 1 mill i året med mindre de bor et ganske billig sted siden hun forventer at han kunne eid noe) så vitner det om enten dårlig evne til å holde på pengene eller lav intelligens, og ingen av delene er særlig tiltrekkende. Om man skal flytte igjen en stund senere får man jo bare selge, man sparer likevel penger på å ikke leie. Jeg vil anta mange menn synes det er ålreit med fornuftige damer også? Jeg ville jo undersøkt hvorfor denne fyren leide leilighet, men det er jo ikke galskap å bli litt skeptisk pga det.

Endret av Snowbrigade
Oppklarte at hele innlegget mitt er forutsatt en veldig høy inntekt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dama ikke eier så forventer jeg en feit bank konto ved 35år. Ellers hadde jeg blitt veldig skeptisk ja..

Anonymkode: 05c0b...33a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor alle raser mot TS eller mener at dette er sånn egentlig så ufornuftig at man må forklare det med biologi. Noen av oss er opptatt av å finne fornuftige menn som har økonomien i behold. Det handler ingenting om å ha menn med mye penger, hvertfall ikke for min del, men jeg synes det et sykt utiltrekkende med menn som ikke har et bevisst forhold til penger, og det er upraktisk om han aldri kan være med på ferier osv på sikt fordi han kaster bort penger. Å leie istedenfor å kjøpe er jo litt som å bare brenne penger i bakgården, så det vitner om enten lav kjøpeevne eller lav intelligens, og ingen av delene er særlig tiltrekkende. Om man skal flytte en stund senere får man jo bare selge, man sparer likevel penger på å ikke leie. Jeg vil anta mange menn synes det er ålreit med fornuftige damer også? Jeg ville jo undersøkt hvorfor denne fyren leide leilighet, men det er jo ikke galskap å bli litt skeptisk pga det.

Det kommer jo litt an på hvor snart man skal flytte. Det er jo en del utgifter både i forbindelse med å kjøpe og å selge. Man kjøper ikke bolig for å bo der i noen måneder. Om man må selge raskt, eller bor i et område hvor det er vanskelig å få solgt, risikerer man å måtte selge med tap, eller å ikke få solgt i det hele tatt. Det er ikke alle steder boligmarkedet er som i Oslo.

Vi vet ingenting om hvordan daten til ts er med penger ellers. Kun at han har en bra jobb og ikke eier bolig. Det er ingenting som tilsier at han ikke vil få råd til å bli med på ferie. 

Bedre med en mann som leier, og som ellers er fornuftig med penger og sparer hver måned enn en mann som eier en bolig som er belånt til over pipa og samtidig har store forbrukslån. Som prioriterer gøy foran regninger og risikerer at huset går på tvangsauksjon når som helst... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...