Gå til innhold

Sparer du til pensjon selv ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig ser jeg ingen poeng i å begynne å spare i IPS/andre pensjonsfond før jeg er 45+. Per nå er det absolutt ikke lønnsomt for min del slik jeg ser det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 25. Sparer gjennom fond og bolig.

I løpet av et år sparer jeg 45 000 i fond, nedbetaler boligen med 90 000, og sparer 55 000 i BSU+BSU2.  

Anonymkode: 579b5...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31, sparer 800 kr i mnd. Begynte for 3 år siden.

Anonymkode: e2e83...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sparer rundt 500-800, har dere regnet på hva det utgjør i mnd når dere går av? Det høres så lite ut... 

Anonymkode: c2d59...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 28, sparer 400 kr i mnd i fond. Har gjort det i 3 år.

Anonymkode: f6663...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sparer rundt 500-800, har dere regnet på hva det utgjør i mnd når dere går av? Det høres så lite ut... 

Anonymkode: c2d59...9ad

Starter du å spare 800kr i mnd som 18-åring, og får 7-8% årlig på de pengene, så vil det bli helt ufattelige summer når du er i pensjonsalder. 

Litt er bedre enn ingenting:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sparer rundt 500-800, har dere regnet på hva det utgjør i mnd når dere går av? Det høres så lite ut... 

Anonymkode: c2d59...9ad

 Har ikke regnet ut, men sparer i fond så det blir forhåpentligvis mer pga pga sparemetode, også håper jeg å kunne spare mere når vi er over det verste med små barn i hus, dvs vi slipper å betale barnehage/SFO. I tillegg til at vi gjennom å kjøpe sekundærbolig til utleie satser på å ha den nedbetalt lenge før vi går av pensjon og evt selger når vi måtte ha bruk for pengene.

Anonymkode: ae458...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ikke av lønnsutbetalingene, nei. Har vurdert det som viktigere å få ned huslånet og rentene der. Når huslånet er nedbetalt blir det en smal sak å sette av ganske mange tusenlapper i måneden til sparing.

Men får en del aksjer via jobben (som en slags bonus). Dette er jo penger jeg knapt ser eller tenker på, men siden jeg har jobbet i samme firma en del år er verdien nå oppe i over 800 000. Det er jo en form for pensjonssparing, det og.

Anonymkode: bee03...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nuttery skrev:

Personlig ser jeg ingen poeng i å begynne å spare i IPS/andre pensjonsfond før jeg er 45+. Per nå er det absolutt ikke lønnsomt for min del slik jeg ser det.

 

Jo tidligere du starter, jo mer lønnsom er skatteutsettelsen...

Anonymkode: 8fac9...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne 30 år. Spart mellom 500 og 800 til pensjon de siste 6 årene. I tillegg sparer jeg i BSU og nedbetaler boliglån.

Er heldig og også ha god pensjonsvilkår igjennom jobb, selv om dette ikke er nok. Sammenlignet med samboer som bare har 2% igjennom arbeidsgiver, må han spare en del mer enn meg for å havne på samme nivå.

 

Anonymkode: e0b35...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sparer rundt 500-800, har dere regnet på hva det utgjør i mnd når dere går av? Det høres så lite ut... 

Anonymkode: c2d59...9ad

 

Ja. Her ser du estimert med 7% avkastning fra 24 år til pensjonsalder på 67 år. Renters renter-effekt slår veldig inn. Derfor lurt å heller starte tidlig med en mindre sum, 200-300 kr er langt bedre enn igjenting. Begynner du som 50 åring må du sette av betydelig større summer. Og de fleste føler vel "alltid" at det er noe å bruker penger på. Så de som sier at nei, nå prioriterer jeg nedbetaling av huslån, nå prioriterer jeg ditt og datt... tenker det er bedre å bare komme igang med en liten sum.

 

Et annet tips: logg inn der arbeidsgiver sparer til pensjon til deg og sjekk hvor stor aksjeandel det er på pensjonssparingen din. Det er store summer å tjene på å endre fra f.eks 50/50 aksjer og renter til 100% aksjer. 

Anonymkode: e0b35...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vedlegget som skulle med over:

image.thumb.png.b3dff7af7c94a2b575f971c23b000861.png

Anonymkode: e0b35...779

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sparer ved å betale ned boligen vår. Den gir oss en skattefri inntekt på 17 000 i mnd. Når lånet er nedbetalt. Det er vår pensjonssparing. 

Til sammen betaler vi ned 13000 ekstra i mnd. 

Anonymkode: 1fce9...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sparer ved å betale ned boligen vår. Den gir oss en skattefri inntekt på 17 000 i mnd. Når lånet er nedbetalt. Det er vår pensjonssparing. 

Til sammen betaler vi ned 13000 ekstra i mnd. 

Anonymkode: 1fce9...9f6

Hvordan får du en skattefri inntekt på 17.000 pr mnd ved å nedbetale lån?

Hvis du har tenkt å bli boende i huset du hvor du bor i dag som pensjonist, så har du jo ikke noe mer å rutte med uten å belåne boligen igjen da :)

 

Anonymkode: e0b35...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo tidligere du starter, jo mer lønnsom er skatteutsettelsen...

Anonymkode: 8fac9...4cf

Antageligvis er 1000 kr i dag verdt betydelig mindre om 40 år. Inflasjonen spiser nok opp den skatteutsettelsen ganske fort.

Med andre ord vil jeg si det er dumt å sette vekk penger som jeg per i dag heller kan bruke på andre ting, som gangner meg mer. De pengene jeg sparer til pensjon i dag (og som f.eks fører til treigere nedbetaling av gjeld med høy rente) er nok ikke verdt så mye da jeg blir pensjonist. 

Så jeg velger heller å betale ned gjeld og bruke penger til ting som gangner meg nå :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja. Her ser du estimert med 7% avkastning fra 24 år til pensjonsalder på 67 år.

Oljefondet kalkulerer med en avkastning på 3% etter inflasjon, og de slipper å betale skatt på avkastning og evt. formueskatt. 7% er veldig optimistisk.

Anonymkode: 6ab01...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du en skattefri inntekt på 17.000 pr mnd ved å nedbetale lån?

Hvis du har tenkt å bli boende i huset du hvor du bor i dag som pensjonist, så har du jo ikke noe mer å rutte med uten å belåne boligen igjen da :)

 

Anonymkode: e0b35...779

Ser jeg uttalte meg litt uklart. Vi har to utleiedeler i huset vårt. Når vi har nedbetalt lånet tjener vi 17 000 kr. I mnd. På å bo her. 

Anonymkode: 1fce9...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god pensjonsavtale gjennom jobb. Har også spart noe privat, IPS nå og noe annet tidligere. Er 45 år og gjeldfri om fire mnd, så tenker spare mer da og ellers være gjeldfri når pensjonisttilværelsen starter, ha et godt vedlikeholdt hus og en god buffer. 

Anonymkode: 3a121...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt bolig enda, så sparer til det.

Ser heller for meg å nedbetale ekstra på boliglånet, også spare litt de siste årene før jeg pensjoneres. Planen er å ha nedbetalt bolig når jeg er 50-55, så da har jeg jo minst 10 år å spare der.

Når jeg blir pensjonist er mamma enten død eller ca 100 år, så jeg antar jeg da at sitter igjen med arv. Umulig å vite hvor mye det blir, men jeg merker foreløpig ingen stor motivasjon for å legge vekk penger til pensjon. 

Anonymkode: ff2fa...c5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...