Gå til innhold

Sparer du til pensjon selv ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isåfall, hvor gammel er du? 

Hvor sparer du ? 

Hvor mye sparer du ? 

 

Jeg er kvinne, 31 og har plutselig fått øynene opp for pensjons-sparing. 

Anonymkode: c770f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det ikke noen engasjerte svar her? Viktig tema ! «Gullpensjonens» tidsalder er faktisk over....! 

Anonymkode: c770f...c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke IPS, men sparer selvfølgelig både til neste år, året etter der og til pensjon. 

Fokuserer på å opparbeide meg inntekter fra andre steder enn arbeidsplassen, slik at jeg tjener penger når jeg sover, og ikke er på jobb. 

Og jo mer man sparer, jo mer tjener man, i teorien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar !

Noen som sparer hos Storebrand ? 

Anonymkode: c770f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 32 og sparer 500kr selv hver måned. 
Hvorfor det ikke er engasjerte svar? Hva med å gi folk litt mer enn 20 minutter å svare på, spesielt når du stiller spørsmål midt i arbeidstiden, hvor mange jobber istedet for å sitte på kg?

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 år, spart til pensjon noen år nå. Sparer 700 kr i mnd. Fokuserer på nedbetaling av gjeld fremfor å spare mer direkte mot pensjon. Sparer i tillegg i fond + sparekonto for mer kortsiktig sparing enn pensjon. 

Anonymkode: 2a391...855

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, _popcorn_ skrev:

er 32 og sparer 500kr selv hver måned. 
Hvorfor det ikke er engasjerte svar? Hva med å gi folk litt mer enn 20 minutter å svare på, spesielt når du stiller spørsmål midt i arbeidstiden, hvor mange jobber istedet for å sitte på kg?

 

Fordi veldig mange andre tråder var aktive ...! 

Anonymkode: c770f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, King in the North skrev:

Jeg bruker ikke IPS, men sparer selvfølgelig både til neste år, året etter der og til pensjon. 

Fokuserer på å opparbeide meg inntekter fra andre steder enn arbeidsplassen, slik at jeg tjener penger når jeg sover, og ikke er på jobb. 

Og jo mer man sparer, jo mer tjener man, i teorien. 

Hvordan tjener du penger når du sover ? :) 

Anonymkode: c770f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tjener du penger når du sover ? :) 

Anonymkode: c770f...c42

Jeg tjener penger året rundt ved å investere i utleieboliger, og utbytteaksjer. Da har jeg inntekter selv om jeg mister jobben, eller eventuelt vil pensjonere meg tidlig!

Så hver krone jeg tjener og sparer, idag, vil på sikt være verdt mye mer enn én krone. Så lenge verden fungerer på noenlunde samme måte i fremtiden, som den har gjort tidligere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun de pengene som blir satt av gjennom jobben. Redd for at det ikke kommer til å være noe pensjon fra staten i fremtiden. Har tenkt å begynne og sette av penger. Alle burde nok det. Litt redd for å sette dem i fond eller aksjer, men vil ikke ha den på bankkonto heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 50 og sparer til pensjon i fond, bruker Nordnet, og sparer 5000 kr pr mnd

Anonymkode: 654e8...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 10000 kr per mnd på en aksjekonto (Jeg betaler skatt fortløpende). Jeg vet jeg er privilegert som har muligheten til å spare såpass mye, men jeg har ingen illusjoner om at pensjonsutbetalingen blir bedre innen jeg blir gammel.

Jeg kjøper store selskaper, trygge utbytteaksjer og indexer. Jeg har ikke kapasitet til å analysere aksjer og tenker at over 25 år så vil dette forhåpentligvis gi rundt 5% avkastning (annuelt, etter inflasjon).

Endret av Mann1979
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, somler skrev:

Kun de pengene som blir satt av gjennom jobben. Redd for at det ikke kommer til å være noe pensjon fra staten i fremtiden. Har tenkt å begynne og sette av penger. Alle burde nok det. Litt redd for å sette dem i fond eller aksjer, men vil ikke ha den på bankkonto heller.

Ja huff. Har du prøvd NAVs pensjons-kalkulator ? 

Anonymkode: c770f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 50 og sparer til pensjon i fond, bruker Nordnet, og sparer 5000 kr pr mnd

Anonymkode: 654e8...1fc

Hei hvordan fungerer Nordnet ? 

Kort fortalt 😅

Anonymkode: c770f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har et fond jeg fikk via jobben før jeg ble ufør, men jeg sparer heller til en buffer konto. Tror alt går adundas innen 50 år allikevel, og da er det ikke sikkert jeg lever engang.

Anonymkode: 7f424...c71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke utenom KLP enda nei. Er 23 år og førsteprioritet nå er å spare til bolig. Skal spare til pensjon når jeg har kjøpt leilighet. 

Anonymkode: 657e2...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, King in the North skrev:

 

Anonymkode: c770f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei hvordan fungerer Nordnet ? 

Kort fortalt 😅

Anonymkode: c770f...c42

Veldig enkelt og greit. Du oppretter konto, les deg opp på de forskjellige kontotypene, og du kan ha mer enn en, så kan du kjøpe aksjer, fond, indeks, du kan lage spareavtale om du ønsker det, og du har Shareville som er et nettsamfunn med andre Nordnet-kunder der man kan følge andre, utveksle erfaringer etc

 

Anonymkode: 654e8...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 37 år og sparer 500kr i mnd. Ikke lenge siden jeg har begynt dessverre. Men så har vi prioritert å nedbetale hus og har akkurat kjøpt leilighet til utleie i tillegg til at jeg kommer til å arve en god del så jeg er ikke bekymret 😊

Anonymkode: ae458...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...