Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor hun stresser sånn med kostholdet 🤷🏻‍♀️ Om hun fulgte med på kurset hun gikk på før slankeoperasjon, fekk hun vite hvilke kosthold hun skulle spise etterpå. men som hun sa på kurset så viste hun dette allerede så hun trenge ikke kurset 🙄

For å oppnå et best mulig resultat, skal maten din være fettfattig men næringsrik gjennom resten av livet. Det er nødvendig for å oppnå maksimal vektreduksjon.

Lavkarbo tullet hennes er ikke noe for en slankeoperert  person.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lill :) skrev (52 minutter siden):

Takk for oppklaringen😊Dette er åpenbart kompliserte saker. Mange mekanismer ute å går her. Derfor ytterst viktig å være forsiktig med å gi råd? 🤷🏼‍♀️

Ja, det er ikke så enkelt. Tenker at for noen er det å ha strenge regler og en liste med ja-mat/nei-mat en befrielse, som frigjør mye tid og viljestyrke. For andre er det forstyrrende og blir nettopp en kilde til skyld og skam, hvis de stadig tråkker utenfor og spiser det de har bestemt er fyfy å spise. Og noen kjenner sikkert på begge deler - en frihet når de har vært "flinke" en stund og føler ting går av seg selv, og så nederlaget når de "faller av". Huff, ikke enkelt. Og absolutt grunn til å være forsiktig med hva man formidler rundt mat og kropp og sånt. Også viktig som leser å være obs på hallelujastemning og "dette er Løsningen, dere!", er det fordi det er noe revolusjonerende som virkelig kan hjelpe folk eller er det fordi man vil selge noe?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at hun nå kan legge vekk kostholdsfokuset og prioritere barnet. Jeg tror det vil gjøre henne godt, hun er bare menneskelig og ingen mennesker klarer alt hele tiden. Noen måneder med full fokus på henne borte fra keto kostholdet kan være bra for henne og synet på mat også. Jeg tror HD har lagt for mye av sitt forstyrrede spisemønster på den unnskyldningen som kaller seg sukkeravhengighet. Karbohydrater er ikke bare sukker og raske karbohydrater. Trøstespising av godteri, junk food, skyld og skam er faktisk ikke så uvanlig, selv hos normalvektige. Det trenger ikke å være en sykdom, og jeg tviler på at litt havregryn, gulrøtter, poteter (karbohydrater i råvare form) vil være til stor skade. Få heller inn litt ren råvare mat, fokus på å introdusere i stede for å kutte. Håper hun en dag tar kontakt med ROS og slipper dette start/ stopp/ kutt/ binge styret når det kommer til kosthold. Jeg unner ingen et dårlig forhold til mat. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at jeg synes det er gøy å se trening igjen. Samtidig som jeg igjen vil rose henne for å vise at man kan få til egentid selv med småbarn/ baby. 🙌🏻 Mer av dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg tenker er at You get what you attract. Altså når alt du utstråler er negativitet, ustabilitet, sure miner og utakknemlighet, ja, da blir det ikke mye positivt som finner veien inn. Ikke en eneste ting er bra nok der, alt fra baby, morsrollen, amming, mat, trening og livet. Det syntes og klages, påpekes at råd er uønsket, er frekk og ufin, det gråtes og skyldes på for høye forventninger til seg selv. Må være fryktelig slitsomt å holde på sånn. Litt som alle disse som bare poster uflatterende bilder av seg selv, for å vise den ekte siden. Hvis dette er hennes ekte hverdag, jåper jeg hjelpen er rett rundt hjørnet. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner henne når det gjelder kosthold. Det å ha et anstrengt forhold til mat er veldig utfordrende, og nesten umulig å få hjelp med. Jeg har prøvd. Dietter er ofte et forsøk på å "fikse" problemene på. Det hjelper sjelden, men man blir rimelig desperat etter årevis med problemer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (39 minutter siden):

Jeg skjønner henne når det gjelder kosthold. Det å ha et anstrengt forhold til mat er veldig utfordrende, og nesten umulig å få hjelp med. Jeg har prøvd. Dietter er ofte et forsøk på å "fikse" problemene på. Det hjelper sjelden, men man blir rimelig desperat etter årevis med problemer. 

Helt klart at man blir desperat. Mat er vanskelig, og veldig mange har et forstyrret spisemønster. Overspisingslidelse antas å være den hyppigste spiseforstyrrelsen, men ironisk nok den med færrest behandlingsmuligheter og mest skam. Det som er skummelt er når man begynner med reklame for et restriktivt kosthold og blir sponset av helseguruer som FUS. HD er et forbilde for mange som har et sårbart forhold til mat og dermed blir det en del kritikk rundt kostholdet hennes her inne. Jeg håper hun roer ned og fokuserer på barnet, og tar hun kontakt med ROS hadde det sikkert ikke skadet. Det hadde for så vidt vært en fin organisasjon å fronte på SoMe i stede for å sende usikre følgere til FUS. 

Det gjør vondt å se hennes stories ang at hun sliter med kostholdet, det er en kamp jeg ikke unner noen og jeg håper hun kommer seg ut av det vonde mønsteret uten å måtte leve så restriktivt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (2 minutter siden):

Helt klart at man blir desperat. Mat er vanskelig, og veldig mange har et forstyrret spisemønster. Overspisingslidelse antas å være den hyppigste spiseforstyrrelsen, men ironisk nok den med færrest behandlingsmuligheter og mest skam. Det som er skummelt er når man begynner med reklame for et restriktivt kosthold og blir sponset av helseguruer som FUS. HD er et forbilde for mange som har et sårbart forhold til mat og dermed blir det en del kritikk rundt kostholdet hennes her inne. Jeg håper hun roer ned og fokuserer på barnet, og tar hun kontakt med ROS hadde det sikkert ikke skadet. Det hadde for så vidt vært en fin organisasjon å fronte på SoMe i stede for å sende usikre følgere til FUS. 

Det gjør vondt å se hennes stories ang at hun sliter med kostholdet, det er en kamp jeg ikke unner noen og jeg håper hun kommer seg ut av det vonde mønsteret uten å måtte leve så restriktivt.

Det er jeg enig i, det er veldig uheldig med reklame som rettes mot andre som sliter. Men hun føler vel hun har funnet sin løsning på problemet, og da er det kanskje naturlig å tenke at dette er det rette for andre også. Likevel veldig uheldig. 

Selv om jeg kanskje tenker det ikke er løsningen, ettersom det virker som det krever mye av henne og at hun ikke helt klarer å holde seg til FUS heller. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i, det er veldig uheldig med reklame som rettes mot andre som sliter. Men hun føler vel hun har funnet sin løsning på problemet, og da er det kanskje naturlig å tenke at dette er det rette for andre også. Likevel veldig uheldig. 

Selv om jeg kanskje tenker det ikke er løsningen, ettersom det virker som det krever mye av henne og at hun ikke helt klarer å holde seg til FUS heller. 

Det som er mest uheldig, er at det er penger involvert. Både i forhold til FUS å hennes egne opplegg. Som hun selv ikke mestrer, men fortsatt prøver å selge til andre i samme situasjon. Så da kamufleres det i for store krav til seg selv. Men husk å kjøp produktene/programmet/oppskrifter da! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (2 minutter siden):

Det er lett å tenke at andre vil ha nytte av dette, men nå har hun fått kritikk for dette samarbeidet lenge og den eneste forandringen er at merkingen har blir mest skjult og «sukkeravhengig» merkelappen snakker hun ikke like mye om. Allikevel linker hun til hele opplegget som er for dette. Det har gått så lang tid at hun er fullt klar over hva hun gjør nå.

Når hun selv sier hun overspiser dritt når hun har vanskelige følelser så sier det det meste, og derfor håper jeg det aller beste for henne og at hun etter hvert kommer i kontakt med riktig sted og slipper dette styret. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (3 minutter siden):

Det som er mest uheldig, er at det er penger involvert. Både i forhold til FUS å hennes egne opplegg. Som hun selv ikke mestrer, men fortsatt prøver å selge til andre i samme situasjon. Så da kamufleres det i for store krav til seg selv. Men husk å kjøp produktene/programmet/oppskrifter da! 

Det som også er problematisk er at hun selv er slankeoperert og da naturlig nok har lettere for å ikke overspise. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (Akkurat nå):

Det er lett å tenke at andre vil ha nytte av dette, men nå har hun fått kritikk for dette samarbeidet lenge og den eneste forandringen er at merkingen har blir mest skjult og «sukkeravhengig» merkelappen snakker hun ikke like mye om. Allikevel linker hun til hele opplegget som er for dette. Det har gått så lang tid at hun er fullt klar over hva hun gjør nå.

Når hun selv sier hun overspiser dritt når hun har vanskelige følelser så sier det det meste, og derfor håper jeg det aller beste for henne og at hun etter hvert kommer i kontakt med riktig sted og slipper dette styret. 

Veldig enig!

panzerpølsa skrev (2 minutter siden):

Ja, det blir en litt vel kynisk utnytting av sårbare mennesker for min smak. Selv om hun såklart er i en særlig sårbar situasjon selv og, så jeg skjønner hun kanskje ikke klarer å se det klart selv om hun får det fortalt. Kan se for meg det er tøft å klare og sile ut konstruktiv kritikk og gode råd blant mye uberettiget kritikk, så det er sikkert lettest å avfeie alt uten å reflektere rundt noe av det, vil jeg tro.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nikea skrev (2 timer siden):

Nettop 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun i det hele tatt vurderer å slutte å pumpe og amme til fordel for Keto....Det er på det sterkeste anbefalt å gi morsmelk minst 12 måneder. Igjen nevner hun dette, det som er best for meg og barnet. Nei det handler ikke om hva som er best for deg, men det som er best for barnet. Som hun sier det en midlertidig. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda16 skrev (25 minutter siden):

At hun i det hele tatt vurderer å slutte å pumpe og amme til fordel for Keto....Det er på det sterkeste anbefalt å gi morsmelk minst 12 måneder. Igjen nevner hun dette, det som er best for meg og barnet. Nei det handler ikke om hva som er best for deg, men det som er best for barnet. Som hun sier det en midlertidig. 

I det store bildet er det en kort periode av livet, men når man står i det så føles det som en evighet.

Jeg synes ikke at det er innafor å dømme noen for å velge å amme/ikke amme, slutte tidlig/slutte seint, osv. Det er utrolig mange grunner til at folk gir bryst, gir morsmelk på flaske eller erstatning. Hvem er vi til å bedømme hva som er greit og ikke? Det må være opp til personen selv. Barnets beste først, JA, men det er heller ikke bra for baby om mor ikke har det bra. F.eks kvinner som har opplevd overgrep kan slite med ammingen, skal de tvinge seg igjennom fordi morsmelk har noen fordeler over erstatning? Jeg skal ikke forsvare keto eller promotering av slikt kosthold, men det er forståelig at hun har lyst til å komme i gang igjen med et kosthold som hun mener at gjør godt. Det er jo kjempevanlig å streve med kropp og jaget etter å komme tilbake i form etter svangerskap og fødsel. Det er ikke alle som raser ned i vekt av å amme.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Miranda16 skrev (1 time siden):

Men når mor helt tydelig er spiseforstyrret, så blir jo spørsmålet mer komplisert. Ja det er anbefalt med morsmelk, men ungen hadde klart seg fint med erstatning også. Men flott valg av Helene, håper hun kommer på en litt bedre plass med seg selv.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun har hatt noen fine innlegg det siste døgnet. Veldig fint at hun konkluderte med å amme i stedet for å fokusere på eget kosthold, selv om jeg forstår at hun sliter. Men det er jo en liten periode av livet, det er ikke sikkert det er mange månedene igjen av ammingen. Jeg tror jeg hadde angret mer på at jeg prioriterte mitt eget kosthold enn barnet mitt sitt kosthold, sånn i ettertid. Jeg er helt for at folk skal gjøre akkurat som de vil altså, jeg hadde det ikke godt psykisk av å amme (hadde D-MER), men jeg trumpet igjennom ammingen selv om jeg helt sikkert skulle slutta for min egen psyke. 

I tillegg skriver hun litt om urealistiske forventninger til seg selv etter fødsel, og at hun kan ha satt litt press på andre mødre på grunn av presset hun føler selv, og det er også veldig fint :)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (På 14.9.2021 den 19.09):

Og det er så klart enklere å bare la ting skure og gå, enn det er å søke profesjonell hjelp og virkelig jobbe hardt for å bedre sin psykiske helse og sin spiseforstyrrelse. Når man har stått fast i en selvdestruktiv loop i årevis, så er det kanskje på tide å ta seg selv og sin helse alvorlig? Denne desperasjonen gjør ikke noe annet enn å strø salt i såret, og man skulle trodd at det ville være tankevekkende å sette et barn til verdenen, men når til og med det ikke gir en realitetssjekk, så er nok behovet for hjelp enda større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trøst said:

Og det er så klart enklere å bare la ting skure og gå, enn det er å søke profesjonell hjelp og virkelig jobbe hardt for å bedre sin psykiske helse og sin spiseforstyrrelse. Når man har stått fast i en selvdestruktiv loop i årevis, så er det kanskje på tide å ta seg selv og sin helse alvorlig? Denne desperasjonen gjør ikke noe annet enn å strø salt i såret, og man skulle trodd at det ville være tankevekkende å sette et barn til verdenen, men når til og med det ikke gir en realitetssjekk, så er nok behovet for hjelp enda større. 

Hva slags profesjonell hjelp er det hun skal søke mener du, som gir så mye bedre effekt enn den hjelpen hun så langt i livet har fått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...