Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

1 time siden, Infinity skrev:

He he. Litt morsom å lese innlegget ditt. ‘ Enormt vektfokus sier du ? 

Kanskje noen brukere her på KG skal legge vekk sitt enorme vektfokus ?

Nå har kritikken på at hun ikke klarer å holde seg til en matplan...nå blitt til kritikk for at hun klarer det .?   😁😁

Gå ut å nyt det sier du. Det ser da ut Som at hun gjør det.  

Alle her er ikke vektfokuserte, det er stor forskjell i fokus i denne tråden. Nå synes jeg det blir spennende å se om Helene kommer seg tilbake til FUS opplegget etter denne sukkersprekken, jeg håper det. Dette har jo vært utfordringen med de andre livsstilsendringene hennes (bla fjorårets Flexikost som hun ikke klarte å  gå tilbake til). Folk har jo vært kritiske til det restriktive kostholdet og nå som det har gått litt tid blir det mer representativt å se om det fungerer i lengden. Nå tenker jeg ikke så på Helene sin personlige fremgang, men mer på produktet hun prøver å selge (sponset program). Jeg har hele veien vært skeptisk til sukkeravhengighet som en egen greie (alle er affektert av de avhengighetsskapende egenskapene til sukker, det er ikke bare noen få) og spørsmålet blir nå om dette egentlig er som mange andre dietter; for restriktivt til å holde i lengden. Jeg tror fortsatt at psykisk behandling er det som må være hovedfokus når det gjelder langvarig overvekt sammen med et kosthold den individuelle personen trives med. Jeg håper selvfølgelig for Helene sin del at dette går bra uansett hva hun velger fremover, men jeg er skeptisk til produktet hun sponser. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Jaymie skrev:

Alle her er ikke vektfokuserte, det er stor forskjell i fokus i denne tråden. Nå synes jeg det blir spennende å se om Helene kommer seg tilbake til FUS opplegget etter denne sukkersprekken, jeg håper det. Dette har jo vært utfordringen med de andre livsstilsendringene hennes (bla fjorårets Flexikost som hun ikke klarte å  gå tilbake til). Folk har jo vært kritiske til det restriktive kostholdet og nå som det har gått litt tid blir det mer representativt å se om det fungerer i lengden. Nå tenker jeg ikke så på Helene sin personlige fremgang, men mer på produktet hun prøver å selge (sponset program). Jeg har hele veien vært skeptisk til sukkeravhengighet som en egen greie (alle er affektert av de avhengighetsskapende egenskapene til sukker, det er ikke bare noen få) og spørsmålet blir nå om dette egentlig er som mange andre dietter; for restriktivt til å holde i lengden. Jeg tror fortsatt at psykisk behandling er det som må være hovedfokus når det gjelder langvarig overvekt sammen med et kosthold den individuelle personen trives med. Jeg håper selvfølgelig for Helene sin del at dette går bra uansett hva hun velger fremover, men jeg er skeptisk til produktet hun sponser. 

Å ha sprekker kan jo også bekrefte det hun allerede vet; at fus-kosten funker for henne. Er selv på FUS, og har hatt et par sprekker. Det er mer normalt enn det motsatte. Da blir jeg pløsete, slapp og deppa. Etter en liten uke med FUS-mat igjen er jeg tilbake i den gode utviklingen. Det er det som gjør at det funker på lang sikt også- at man får bedret livskvaliteten. Det jeg opplever når jeg har sprukket, er at jeg ikke blir fornøyd med litt- jeg må ha mer og mer og hodet bare tenker på mat hele dagen. Når jeg har gått på FUS noen dager, blir jeg fysisk sulten, men suget og tankene forsvinner. Jeg har hatt spiseforstyrrelser og jobbet med det psykiske i mange år. Så jeg er «frisk». Men denne kosten ble liksom det lille ekstra som gjorde meg helt frisk. Normal. Tenker ikke på mat, har jevnt blodsukker og energi og dermed har vekten stabilisert seg på normalen. Før har jeg enten spist minimalt og rast ned i vekt og klort meg fast et år eller to før jeg ikke klarer mer og raser opp igjen. Det til tross for masse kunnskap om mat osv. Jeg skjønner at du ikke tror på dette, men jeg tror på det gjennom egen erfaring. Jeg startet med å kutte sukker for et år siden og opplevde store endringer psykisk og fysisk. Jeg ble nysgjerrig og begynte å søke svar på hva som hadde skjedd. F eks betennelser som forsvant, dotter i ørene som poppet, energien kom og humøret steg. Kjøpte helserevolusjonen, boken om antiinflamatorisk kost. Så ble jeg obs på FUS, men mente det var for ekstremt. 
Etter litt bearbeidelse og prøving og feiling så fant jeg ut at jeg måtte prøve. Skeptisk som faen, for jeg er en som virkelig har en type «folkeopplysningen»-oppfatning av ting. Men etter tre dager var jeg kvitt allergi, kroppen endret seg og etter et par uker opplevde jeg progresjon på trening jeg ikke har sett for meg før. Tror ikke dette er for alle, men jeg kjenner meg igjen i det Helene beskriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cerruti skrev:

Jeg tror det er lurt å ikke blande sammen alle ytringer i denne tråden til å bli en felles front. Slik er det nemlig ikke. 

...og jeg skrev noen, ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tutten skrev:

Å ha sprekker kan jo også bekrefte det hun allerede vet; at fus-kosten funker for henne. Er selv på FUS, og har hatt et par sprekker. Det er mer normalt enn det motsatte. Da blir jeg pløsete, slapp og deppa. Etter en liten uke med FUS-mat igjen er jeg tilbake i den gode utviklingen. Det er det som gjør at det funker på lang sikt også- at man får bedret livskvaliteten. Det jeg opplever når jeg har sprukket, er at jeg ikke blir fornøyd med litt- jeg må ha mer og mer og hodet bare tenker på mat hele dagen. Når jeg har gått på FUS noen dager, blir jeg fysisk sulten, men suget og tankene forsvinner. Jeg har hatt spiseforstyrrelser og jobbet med det psykiske i mange år. Så jeg er «frisk». Men denne kosten ble liksom det lille ekstra som gjorde meg helt frisk. Normal. Tenker ikke på mat, har jevnt blodsukker og energi og dermed har vekten stabilisert seg på normalen. Før har jeg enten spist minimalt og rast ned i vekt og klort meg fast et år eller to før jeg ikke klarer mer og raser opp igjen. Det til tross for masse kunnskap om mat osv. Jeg skjønner at du ikke tror på dette, men jeg tror på det gjennom egen erfaring. Jeg startet med å kutte sukker for et år siden og opplevde store endringer psykisk og fysisk. Jeg ble nysgjerrig og begynte å søke svar på hva som hadde skjedd. F eks betennelser som forsvant, dotter i ørene som poppet, energien kom og humøret steg. Kjøpte helserevolusjonen, boken om antiinflamatorisk kost. Så ble jeg obs på FUS, men mente det var for ekstremt. 
Etter litt bearbeidelse og prøving og feiling så fant jeg ut at jeg måtte prøve. Skeptisk som faen, for jeg er en som virkelig har en type «folkeopplysningen»-oppfatning av ting. Men etter tre dager var jeg kvitt allergi, kroppen endret seg og etter et par uker opplevde jeg progresjon på trening jeg ikke har sett for meg før. Tror ikke dette er for alle, men jeg kjenner meg igjen i det Helene beskriver. 

Jeg tviler ikke på at forskjellig kost fungerer for forskjellige mennesker. Vegansk, høyprotein, middelhavskost, keto osv har alle tilhengere som finner sin kost mest helsefremmende for dem. Jeg sa også at jeg håper Helene klarer å holde seg til dette hvis hun opplever at det fungerer eller om hun finner noe annet så lenge hun slipper å tilbake til det problematiske matforholdet. Det jeg ikke tror på er konseptet. Jeg er skeptisk til bastante påstander om helse hvor den faktiske forskningen er svak. Dermed er jeg også skeptisk til sponsing av slike produkter/ tjenester. Supert at FUS fungerer for deg, det tviler jeg ikke på. Å kutte ned på sukkerinntaket hadde nok mange hatt godt av som bor i den vestlige verden. Håper jeg uttrykte meg bedre nå, og at du forstår hva jeg mener. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva hun snakker om i storien? Noen som kjøper følgere og likes virker det som. 

Ser ut som mannen ikke leser og formidler alt her inne, hun skjønner visst ikke at hun må merke Bara-antrekk med reklame. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Cappuccino skrev:

Noen som vet hva hun snakker om i storien? Noen som kjøper følgere og likes virker det som. 

Ser ut som mannen ikke leser og formidler alt her inne, hun skjønner visst ikke at hun må merke Bara-antrekk med reklame. 

Ikke 100% sikker, men det er vel enten den saken som akkurat var (med han Morten) eller Martine halvs på det glossybox innlegget 🤷🏼‍♀️. Siden sist klageinnlegg har noe av reklamen blitt bedre igjen, men ofte glemmes slike «samarbeid». 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det helt klart en del unødvendig kritikk både til Helene og andre influensere, men det hjelper ikke å sette seg slik i en offerrolle som hun gjør nå. Hun har selv pirket på at andre influensere ikke takler konstruktiv kritikk og selv vært hårsår på helt innafor kritikk. Jeg er alt for å vise de kjipe dagene, men dette blir litt for dumt. Vi må alle ta ansvar for det vi skriver og hvordan vi tolker ting, treffer noe et sårt punkt må man enten gå videre eller se om det er en grunn til det. 

Jeg tenker det er ekstra tungt nå som hun har delt at hun har hatt en sukkersprekk, og jeg vet ikke hvor sunt det er å dele en stor livsstilsendring i «real time» i offentligheten. Kanskje det hadde vært bedre å være litt mer privat om de såreste tingene en periode (kropp, mat, vekt osv). 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jaymie skrev:

🤷🏼‍♀️Siden sist klageinnlegg har noe av reklamen blitt bedre igjen, men ofte glemmes slike «samarbeid». 

Merkelig at man glemmer en viktig samarbeidspartner 😄

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vittig, for i en story tidligere svarte hun en følger som tydelig hadde skrevet noe om at hun fikk dårlig selvtillit av det Helene la ut (vi fikk jo selvsagt ikke se hva denne personen hadde skrevet). Svaret fra Helene var noe sånt som at det kunne ikke hun noe for, at vedkommende måtte jobbe med seg selv. Kanskje lurt å følge eget råd. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Cappuccino skrev:

Det er litt vittig, for i en story tidligere svarte hun en følger som tydelig hadde skrevet noe om at hun fikk dårlig selvtillit av det Helene la ut (vi fikk jo selvsagt ikke se hva denne personen hadde skrevet). Svaret fra Helene var noe sånt som at det kunne ikke hun noe for, at vedkommende måtte jobbe med seg selv. Kanskje lurt å følge eget råd. 

Ja, dette er jeg enig i. Her er det bedre å skjerme seg selv, jobbe med seg selv privat og prøve å styrke egen selvtillit istedenfor å klage på story. Her bør hun absolutt følge eget råd. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, alix skrev:

Merkelig at hun påstår at sukker ikke er noe savn når hun nettopp har sprukket på sukker..

Hun skal vell sammenligne det med rusmisbrukere som sprekker. En heroinbruker vil jo gjerne slutte, med rusen er så god at man ikke klarer la være....

Selvfølgelig er dette en diett de aller fleste vil sprekke på. Hvorfor ikke heller lære seg å leve med sukker, det vil si, kunne spise det i blant uten at livet går i dass? Jeg blir veldig overrasket om Helene fortsatt lever denne livsstilen om ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lirah skrev:

Hun skal vell sammenligne det med rusmisbrukere som sprekker. En heroinbruker vil jo gjerne slutte, med rusen er så god at man ikke klarer la være....

Selvfølgelig er dette en diett de aller fleste vil sprekke på. Hvorfor ikke heller lære seg å leve med sukker, det vil si, kunne spise det i blant uten at livet går i dass? Jeg blir veldig overrasket om Helene fortsatt lever denne livsstilen om ett år. 

Her er vel essensen av det konseptet jeg er uenig i; at rusmisbruk og sukkeravhengighet likestilles.
Det er veldig lite og svak forskning som tilsier dette og noe forskning som er uenig. Jeg tror nok at veldig mange «sukkeravhengige» egentlig bare er vanlige mennesker med vanskelige matmønstre de sliter med å bryte (mener ikke å bagatellisere fordi et vanskelig spisemønster er ekstremt vanskelig å forandre). Sukker har helt klart avhengighetsskapende egenskaper, men det gjelder for alle og du kan finne lignende reaksjoner i blandingen salt+fett. For noen hjelper restriktive dietter når det kommer til å lage nye vaner, men for de fleste er det balanse og helhet (trening, psykisk helse, mat, søvn osv) som fungerer i det lange løp. Vi får bare følge med og se hvordan det går.  Jeg blir også veldig overrasket om hun driver med dette ett år frem i tid, men unner henne alt godt og jeg håper hun snart slipper unna det usunne forholdet ang mat, kropp og vekt (sikter til de siste Instagram postene hennes). 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Jaymie skrev:

Her er vel essensen av det konseptet jeg er uenig i; at rusmisbruk og sukkeravhengighet likestilles.
Det er veldig lite og svak forskning som tilsier dette og noe forskning som er uenig. Jeg tror nok at veldig mange «sukkeravhengige» egentlig bare er vanlige mennesker med vanskelige matmønstre de sliter med å bryte (mener ikke å bagatellisere fordi et vanskelig spisemønster er ekstremt vanskelig å forandre). Sukker har helt klart avhengighetsskapende egenskaper, men det gjelder for alle og du kan finne lignende reaksjoner i blandingen salt+fett. For noen hjelper restriktive dietter når det kommer til å lage nye vaner, men for de fleste er det balanse og helhet (trening, psykisk helse, mat, søvn osv) som fungerer i det lange løp. Vi får bare følge med og se hvordan det går.  Jeg blir også veldig overrasket om hun driver med dette ett år frem i tid, men unner henne alt godt og jeg håper hun snart slipper unna det usunne forholdet ang mat, kropp og vekt (sikter til de siste Instagram postene hennes). 

Jeg er helt enig. Sukkeravhengighet og rusmisbruk/alkoholisme er ikke det samme og jeg blir flau over sammenligningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lirah skrev:

Jeg er helt enig. Sukkeravhengighet og rusmisbruk/alkoholisme er ikke det samme og jeg blir flau over sammenligningen. 

Jeg prøver alltid å være åpen mot nye idéer og etter jeg ble klar over dette programmet har jeg studert forskningsartikler, kursholders utdanning og utdanningen til hennes mentor. Jeg finner ingen sterke bevis for at enkelte har en predisponert sukkeravhengighet. Selvfølgelig finnes det masse forskning om sukker og hjernen, noe er ting vi vet som feks hvilke reseptorer som kobles opp osv, men resten er svake indikasjoner for og imot når det gjelder «cause and effect». Det interessante er at jeg finner heller ikke noe særlig forskning som skiller ut sukkeravhengige mennesker som en egen gruppe, de fleste studier går på sukkeravhengighet generelt og ofte i forhold til overvekt (her er det forskning for og imot). Jeg prøver å holde meg til meta analyser for høy kvalitet, men her også er det litt av begge deler, men veldig svake antagelser uten at psykiske faktorer og oppvekstmiljø er tatt ordentlige hensyn til. Kanskje vet vi mer om noen år, men jeg synes lite om å promotere et program som har så bastante meninger om noe som har så lite rot i forskningen i dag samt å reklamere for at daglig leder (bente) har bakgrunn i «avhengighetsmedisin» når denne bakgrunnen er et lite kurs hos et selskap jeg aldri hadde hørt om hvor leder (bitten) heller ikke har mer medisinsk bakgrunn enn sykepleie. Jeg forventer at noen som vifter med bakgrunn i «avhengighetsmedisin» i det minste er lege med fordypning i avhengighet eller lignende, og for meg er dette villedende markedsføring siden de fleste ikke gidder å ta bakgrunnssjekken. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fett nok

Grunnen til at sukkeravhengighet har blitt en greie er jo fordi folk bruker sukkerholdige matvarer på samme måte som rusmisbrukere bruker rus. For å døyve «noe» enten vonde følelser, minner, traumer, angst, depresjoner eller liknende. 

Men som flere også er inne på, dette gjelder like mye potetgull som godteri. 

For genuine rusmisbrukere vil også dette forsterkes av rusmidlene i seg selv, abstinensene og skadene de gjør på kroppen (i tillegg til alle de økonomiske og sosiale effektene av rusmisbruk). DET FINNES INGEN SLIK EFFEKT AV SUKKER. Ingen dør av sukkerabstinebs. Derfor er sammenligningen litt tullete, men for all del hvis det hjelper deg: 

Det koker jo ned til noe veldig enkelt. Overspising handler om at man bruker mat til å håndtere vanskelige følelser. Det er usunt, og det vil på sikt gjøre at du får det enda verre med deg selv. Når mestringsformen din er dritt, vil man få et bedre liv om man klarer å gjøre den bedre og sunnere. Også om det er smågodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fett nok skrev:

Grunnen til at sukkeravhengighet har blitt en greie er jo fordi folk bruker sukkerholdige matvarer på samme måte som rusmisbrukere bruker rus. For å døyve «noe» enten vonde følelser, minner, traumer, angst, depresjoner eller liknende. 

Men som flere også er inne på, dette gjelder like mye potetgull som godteri. 

For genuine rusmisbrukere vil også dette forsterkes av rusmidlene i seg selv, abstinensene og skadene de gjør på kroppen (i tillegg til alle de økonomiske og sosiale effektene av rusmisbruk). DET FINNES INGEN SLIK EFFEKT AV SUKKER. Ingen dør av sukkerabstinebs. Derfor er sammenligningen litt tullete, men for all del hvis det hjelper deg: 

Det koker jo ned til noe veldig enkelt. Overspising handler om at man bruker mat til å håndtere vanskelige følelser. Det er usunt, og det vil på sikt gjøre at du får det enda verre med deg selv. Når mestringsformen din er dritt, vil man få et bedre liv om man klarer å gjøre den bedre og sunnere. Også om det er smågodt.

Dette er jeg enig i, og som jeg sa til en annen bruker så tror jeg de fleste har godt av å kutte ned på sukker. Jeg er også for at folk må få følge det de synes fungerer, men det blir noe annet å reklamere for det. For å dra en på kanten sammenligning så er det greit for meg at folk bruker Oslo skin lab produktene, men det blir fortsatt feil å markedsføre det som om det har stor rot i forskning. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Jaymie skrev:

Dette er jeg enig i, og som jeg sa til en annen bruker så tror jeg de fleste har godt av å kutte ned på sukker. Jeg er også for at folk må få følge det de synes fungerer, men det blir noe annet å reklamere for det. For å dra en på kanten sammenligning så er det greit for meg at folk bruker Oslo skin lab produktene, men det blir fortsatt feil å markedsføre det som om det har stor rot i forskning. 

Du skriver at du forstår og så bare gjentar du det samme. «Å kutte ned på sukker» er åpenbart bra, ikke spark opp åpne dører. Ingen er uenig med deg. Det du hele tiden viser at du ikke forstår, er at sukkeravhengige ikke kan kutte ned på sukker, de må kutte det ut. På lik linje med andre avhengigheter. De klarer ikke begrense inntaket. Ikke av mangel på viljestyrke eller kunnskap, men på grunn av avhengighet. Dette er det mange som opplever og kjenner seg igjen i, og noen har forsket på det og funnet løsninger. Hvilken mat trigger avhengigheten og hvilken mat gjør avhengigheten håndterbar? Du, som ikke er sukkeravhengig, kan endre bruken av sukker og karbohydrater. Jeg som avhengig må ha en diett som ikke trigger avhengigheten slik at jeg overspiser skadelige mengder ikke-mat. Hvis du skal svare på denne kommentaren håper jeg du reflekterer litt over det som blir skrevet, i stedenfor å gjenta deg selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde nylig noen IG stories innlegg nå som gjør at jeg lurer på om hun glemmer at hennes 25700 følgere ikke er hennes nærmeste venner. Jeg får vondt av henne utfra det hun deler og håper virkelig hun har noen andre enn instagram å snakke med. ( jeg tenker på sukkersprekken, samboeren som hun lurer på om skal gå fra henne, hvor tungt hun synes ting er nå, ...)

Det hun deler burde vel heller vært på tomannshånd med noen som kunne hjelpe henne med tankene sine og ikke tusenvis av mennesker som egentlig bruker det til underholdning - for å sette det på spissen. Jeg krysser fingre for at hun skjermer seg litt mer enn dette fremover og finner noen som gir noe bedre og mer nyttig i retur enn likes og hjerter.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...