Gå til innhold

Hvorfor forskjellsbehandler NAV unge uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man er ung ufør om man har blitt ufør før man har blitt tjueseks. Men selve tillegget er visst bare beregnet for et smalt nåløye som oppfyller alvorlighetskravet.

Å bli ufør er i seg selv alvorlig men her er det ulike definisjoner og grader. 

Har dere fått denne ekstra uttellingen? 

D6C50F00-495B-45AD-AE5C-FCDC108D3BF1.jpeg

Anonymkode: 342c3...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg klamret meg fast til arbeidslivet i seks dager for lenge. 

Anonymkode: 340ba...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette bildet fra?

Jeg har vært inne i flere saker der bruker har fått innvilget ung ufør uten å ha noen av disse diagnosene som nevnes som eksempler (derfor "f.eks." før opplistingen av diagnoser).

Kravet er at man skal ha nedsatt arbeidsevne som følge av skade eller lyte som oppsto før man fylte 26 (og dermed ikke har hatt store muligheter til å tjene seg opp inntekt selv).

Så jeg er veldig interessert i å vite hvor du har dette fra, og hvordan du mener det påvirker unges muligheter til å få ung ufør-tillegget?

Anonymkode: 3b8b2...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette bildet fra?

Jeg har vært inne i flere saker der bruker har fått innvilget ung ufør uten å ha noen av disse diagnosene som nevnes som eksempler (derfor "f.eks." før opplistingen av diagnoser).

Kravet er at man skal ha nedsatt arbeidsevne som følge av skade eller lyte som oppsto før man fylte 26 (og dermed ikke har hatt store muligheter til å tjene seg opp inntekt selv).

Så jeg er veldig interessert i å vite hvor du har dette fra, og hvordan du mener det påvirker unges muligheter til å få ung ufør-tillegget?

Anonymkode: 3b8b2...6d6

Dette er advokat som er spesialist i trygderett som har gått ut med dette. 

Jeg har fått innvilget gradert uføre pga plager som er godt dokumentert men hvor de argumenterer med at alvorlighetskravet ikke er oppfyllt. Har satt advokat på saken med håp  om å få tillegget men det er vanskelig. 

Anonymkode: 342c3...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nav.no/546054/mottakere-av-uføretrygd-etter-kjønn-og-alder.pr.31.12.2009-2018.antall

https://www.nav.no/546072/mottakere-av-uføretrygd-med-beregnet-ytelse-som-ung-ufør-etter-kjønn-og-alder.foreløpige-tall

Ser en på folk fra 20-24 år gammelo har 6 070 uføretrygd med ung ufør og   6 222 uføretrygd. Dvs for de som får uføretrygd i ung alder får de aller fleste ung ufør 97.5%

Så at dette praktiseres så veldig strengt vet jeg ikke, de er nok litt mer strenge når du søker i mye høyere alder

Regjeringen har et forslag ute på høring for tiden hvor de ønsker å endre dagens system (hvor så mange får) ved å endre det til at kun sykdommer en fikk i veldig tidlig alder skal telle med, slik at om du f.eks blir lam som 20 åring skal du ikke lenger få ung ufør dersom regjeringen velger å gå for dette lovforslaget (tipper at høringsinstansene vil mene at dette er en meget dårlig ide, men at de vil innføre det likevel, men det er nå min spekulasjon

https://www.regjeringen.no/contentassets/0e4d0aa0e2f24fcd98862878e474e04c/horingsnotat-220119.pdf

sitat til TS:

" Ifølge klageinstansen har Trygderetten omgjort så mange saker på dette området, til brukers gunst, at NAV konstaterer at Trygderetten har et annet syn på hvordan dette skal praktiseres enn NAV har." I rapporten omtaler Arbeids- og velferdsetatens informanter reglene om høyere minsteytelse for unge uføre som krevende, og at dette særlig gjelder vurderingene som må gjøres knyttet til diagnoser og alvorlighetsgrader. De aller fleste som får innvilget uføretrygd med uføretidspunkt før fylte 26 år, får dermed etter hvert innvilget høyere minsteytelse som ung ufør. Den høye omgjøringsprosenten i Trygderetten tyder på at det foreligger uklarhet om hvordan bestemmelsen skal forstås. Departementet ser på denne bakgrunn behov for å presisere bestemmelsen for å sikre en praksis som er i tråd med Stortingets intensjoner. 5.3 Departementets vurdering og forslag I dag får nesten alle som får fastsatt uføretidspunktet til før fylte 26 år innvilget høyere minsteytelse som ung ufør. Det er to mulige tilnærminger til hvorfor så stor andel får innvilget et tillegg som ble innført for å gjelde en begrenset gruppe av personer som blir ufør i ung alder.

 

Lykke til

Anonymkode: eb3e4...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er advokat som er spesialist i trygderett som har gått ut med dette. 

Jeg har fått innvilget gradert uføre pga plager som er godt dokumentert men hvor de argumenterer med at alvorlighetskravet ikke er oppfyllt. Har satt advokat på saken med håp  om å få tillegget men det er vanskelig. 

Anonymkode: 342c3...c03

Ja, han har jeg hørt er til å stole på.

Hvordan ble avslag på ung ufør-tillegg begrunnet i din sak?

Anonymkode: 3b8b2...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er advokat som er spesialist i trygderett som har gått ut med dette. 

Jeg har fått innvilget gradert uføre pga plager som er godt dokumentert men hvor de argumenterer med at alvorlighetskravet ikke er oppfyllt. Har satt advokat på saken med håp  om å få tillegget men det er vanskelig. 

Anonymkode: 342c3...c03

Har du egen opptjening? 

Anonymkode: 1b6ac...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han har jeg hørt er til å stole på.

Hvordan ble avslag på ung ufør-tillegg begrunnet i din sak?

Anonymkode: 3b8b2...6d6

Bare at det ikke var «alvorlig» nok slik sykdom/skade forelå. De henviser til lista si om lammelser, massiv angst og hallusinasjoner, samt alvorlig grad av ADHD.

jeg har en skade/sykdom som ikke står på lista, samt psykiske helseplager i tillegg. Om man slår dette sammen så er det også ganske alvorlig, men kanskje ikke ille nok for Nav?

Anonymkode: 342c3...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du egen opptjening? 

Anonymkode: 1b6ac...ced

Jeg har ikke vært i fast jobb mer enn tjue prosent. Ellers har jeg bare levd av diverse strøjobber. 

Det er rart dersom det stemmer at man kan få tillegget dersom man også har vært i femti prosent jobb før og etter mann ble ufør

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært i fast jobb mer enn tjue prosent. Ellers har jeg bare levd av diverse strøjobber. 

Det er rart dersom det stemmer at man kan få tillegget dersom man også har vært i femti prosent jobb før og etter mann ble ufør

Anonymkode: 342c3...c03

Har du minstesats ufør nå eller egen beregning? 

Anonymkode: 1b6ac...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du minstesats ufør nå eller egen beregning? 

Anonymkode: 1b6ac...ced

Jeg får ikke ufør før i april. Får minste innsats

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg klamret meg fast til arbeidslivet i seks dager for lenge. 

Anonymkode: 340ba...15b

Du kan jobbe fullt opp til 36 år og fortsatt ha rett på ung ufør. Men du må ha blitt syk før du ble 26. 

Hvis du ikke har jobbet mer enn 50% etter fylte 26 år er det ingen grense for ung ufør, så lenge du fortsatt ble syk før fylte 26. 

Anonymkode: 58a91...384

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er ung ufør om man har blitt ufør før man har blitt tjueseks. Men selve tillegget er visst bare beregnet for et smalt nåløye som oppfyller alvorlighetskravet.

Å bli ufør er i seg selv alvorlig men her er det ulike definisjoner og grader. 

Har dere fått denne ekstra uttellingen? 

D6C50F00-495B-45AD-AE5C-FCDC108D3BF1.jpeg

Anonymkode: 342c3...c03

En klassisk tråd der ts og folk flest med all tydelighet viser at de ikke forstår systemet. 

Å skylde på Nav og at Nav forskjellbehandler er å rette baker for smed. Politikerne bestemmer lover og regler. Nav jobber etter de politisk bestemte lovene og reglene. 

Nav sitter nemlig ikke og lager lover og regler for trygdesystemet og hvem som får hva. 

Anonymkode: a91bd...8ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått avslag, har MS.var vist ikke alvorlig nok 🙄

Anonymkode: bbdd0...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En klassisk tråd der ts og folk flest med all tydelighet viser at de ikke forstår systemet. 

Å skylde på Nav og at Nav forskjellbehandler er å rette baker for smed. Politikerne bestemmer lover og regler. Nav jobber etter de politisk bestemte lovene og reglene. 

Nav sitter nemlig ikke og lager lover og regler for trygdesystemet og hvem som får hva. 

Anonymkode: a91bd...8ea

Sant nok, men det er vel det å vise skjønn som er avgjørende? Om politikerne lager reglene så må også nav kunne utøve dem rettferdig? 

Slik som det er nå virker det tilfeldig hvem som får tillegget

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått avslag, har MS.var vist ikke alvorlig nok 🙄

Anonymkode: bbdd0...915

Trist

i hvilken alder fikk du ms? 

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jobbe fullt opp til 36 år og fortsatt ha rett på ung ufør. Men du må ha blitt syk før du ble 26. 

Hvis du ikke har jobbet mer enn 50% etter fylte 26 år er det ingen grense for ung ufør, så lenge du fortsatt ble syk før fylte 26. 

Anonymkode: 58a91...384

Og hvordan mener du man skal kunne bevise at man hadde nedsatt arbeidsevne allerede før fylte 26 år når man jobbet (eller i det minste tilbragte tid på jobb) fram til etter det? Det er det de går etter. 

Anonymkode: 340ba...15b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan mener du man skal kunne bevise at man hadde nedsatt arbeidsevne allerede før fylte 26 år når man jobbet (eller i det minste tilbragte tid på jobb) fram til etter det? Det er det de går etter. 

Anonymkode: 340ba...15b

De vurderer også hvor invalidisert du har vært, og hvordan du har fungert i arbeidslivet?

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått avslag, har MS.var vist ikke alvorlig nok 🙄

Anonymkode: bbdd0...915

Ms er jo i svært stor varierende grad. Diagnose i seg selv gir ikke uføretrygd. Det er inntektsevne. Noen med ms får innvilget, andre er i 100% jobb. 

Anonymkode: 1b6ac...ced

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...