Gå til innhold

Plikt til å hjelpe ved ulykke, med barn med utfordringer på slep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjører en del fra bygda til byen (9 mil) med et barn på 10 i bilen med utfordringer som gjør at h*n fort kan bli overveldet, irrasjonell, fort redd, samt at hendelser spesielt av skummel karakter veldig vanskelig slipper taket senere.

Veien er vanskelig med mange smale partier, og veldig få strekninger som tillater forbikjøringer. Man må rett og slett bremse nesten helt opp på den beste strekningen man finner for å slippe forbi, uten å benytte avkjørsel (som er veldig få av).

Har mange ganger opplevd sinnsyke forbikjøringer her, der det at jeg kan veien godt har gjort at jeg er forsiktig flere plasser og sånn har klart meg bra, eller at jeg har kjørt med hjertet i halsen bak spesielt bobiler som vingler og ser seg rundt.

Naturlig nok ser jeg for meg det verste noen ganger, så spørsmålet mitt blir: Om noe skjer foran meg, la oss si en kollisjon. Jeg må stoppe på veien, det er smalt og ikke mye å hente på å kjøre ut mot grøft, det er uoversiktlig så jeg vil ikke forlate barnet i bilen på utsatt plass, også med tanke på at barnet på eget initiativ kan begynne å vimse rundt omkring. Jeg vil ikke ta barnet med bort til bilene som har krasjet fordi man kan se grusomme ting (som kan traumatisert barnet veldig) og jeg frykter at barnet av nyskjerrighet skal begynne å oppsøke bilene og titte inn imens jeg evt sjekker livstegn og bedriver førstehjelp. Barnet kan få sterkt utagerende panikk og utsette seg selv for fare om det skjer, tilsnakk har ingen hensikt i så tilfelle da det ikke er «kontakt» med omverden.

Hva gjør man? Man vil jo ikke utsette barnet sitt for noe, men man vil ikke la andre lide heller, og her er det en spesiell situasjon der barnet kan mange ting og kan gjøre veldig mye og er sterkt, men ikke forstår så veldig mye alltid, samt kan få panikk og gjøre veldig irrasjonelle ting. Greit om man hadde vært to voksne i bilen, men man er ikke alltid det...

Anonymkode: d136d...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror om du havner oppi dette vil du handle i ren impuls. Om barnet blir skremt tror jeg ikke du klarer å tenke om du må redde et liv. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nok et kriseteam klart etterpå, da kan barnet få hjelp med både det ene og det andre. Sett ungen i baksetet og bruk barnesikringen. Slik du beskriver denne ungen ville jeg vært redd den hoppet ut i fart...

Anonymkode: 49f62...d1e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese noveller, men «plikt til å hjelpe» innebærer jo å gjøre så godt man kan. Er det andre som tar ansvar, så kan man trekke seg tilbake.

Det kan da ikke være så vanskelig å vurdere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eget kjøtt og blod før alt annet. 

Ringer mer en gjerne nødnummeret for noen, og er veien oversiktelig og trygg nok til å sette bilen fra meg så låser jeg dørene og løper bort for å hjelpe deg kjapt (så lenge jeg ser eller hører mitt barn)

hvis de kriteriene jeg har ikke er oppfylt så beklager men da får noen heller bure meg inne. Barna er førsteprioritet ! 

Anonymkode: 6bafc...bf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tre barn under 8 år i bilen har jeg tenkt på det samme. Men jeg tror (og håper) at i en sånn situasjon så hadde ungene skjønt alvoret og gjort det jeg sa. "Bli i bilen og ikke se" . Så hadde jeg ringt 113, og gjort det jeg kunne. Men det viktigste med en ulykke er jo at man passer på seg selv. man setter sin egen bil slik at ingen kræsjer i den og får opp varseltrekant så fort det er mulig. 

Anonymkode: b87e7...f78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om et liv står i fare er det mer viktigere enn om at barnet ditt er redd.

Anonymkode: 3ac52...5c0

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at dere burde fritas for plikten til å hjelpe, hva forventer dere av andre om det er dere som skulle trenge hjelp? Hadde det vært greit at dere ble sittende hjelpeløse i en bil etter ulykke, og ingen kom og hjalp til men bare kjørte forbi? 

Anonymkode: 21b2b...21d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med tre barn under 8 år i bilen har jeg tenkt på det samme. Men jeg tror (og håper) at i en sånn situasjon så hadde ungene skjønt alvoret og gjort det jeg sa. "Bli i bilen og ikke se" . Så hadde jeg ringt 113, og gjort det jeg kunne. Men det viktigste med en ulykke er jo at man passer på seg selv. man setter sin egen bil slik at ingen kræsjer i den og får opp varseltrekant så fort det er mulig. 

Anonymkode: b87e7...f78

Takk for at du er en av dem som faktisk husker at den varseltrekanten kan være det som hindrer at det blir en enda større ulykke på stedet :dagens-rose:

Anonymkode: c9145...71f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pliktig å hjelpe dersom du er først til stedet etter en ulykke. Det er straffbart å la være. Skal et menneske potensielt dø for at barnet ditt kan bli skremt?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar barnet bli i bilen, og setter opp barseltrekant så ingen krasjer i deg? 

Barnet får da ikke traumer av å sitte i en bil mens du ringer ambulanse og redder liv. Sånn er liksom livet. Etterpå må du selvfølgelig prate med barnet ditt rolig og forklare hva som skjedde og hvorfor hn måtte bli i bilen. 

Anonymkode: 0d954...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du lar barnet bli i bilen, og setter opp barseltrekant så ingen krasjer i deg? 

Barnet får da ikke traumer av å sitte i en bil mens du ringer ambulanse og redder liv. Sånn er liksom livet. Etterpå må du selvfølgelig prate med barnet ditt rolig og forklare hva som skjedde og hvorfor hn måtte bli i bilen. 

Anonymkode: 0d954...c73

Skal naturligvis stå varseltrekant 😆

Anonymkode: 0d954...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Mitt eget kjøtt og blod før alt annet. 

Ringer mer en gjerne nødnummeret for noen, og er veien oversiktelig og trygg nok til å sette bilen fra meg så låser jeg dørene og løper bort for å hjelpe deg kjapt (så lenge jeg ser eller hører mitt barn)

hvis de kriteriene jeg har ikke er oppfylt så beklager men da får noen heller bure meg inne. Barna er førsteprioritet ! 

Anonymkode: 6bafc...bf3

Se for deg at det er barnet ditt som er involvert i ulykken og du ikke er tilstede. Barnet er skadet og alle kjører videre. 

Er det helt greit synes du? De tenker jo tross alt på eget kjøtt og blod.   

Anonymkode: 0d954...c73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Se for deg at det er barnet ditt som er involvert i ulykken og du ikke er tilstede. Barnet er skadet og alle kjører videre. 

Er det helt greit synes du? De tenker jo tross alt på eget kjøtt og blod.   

Anonymkode: 0d954...c73

Enkelte er bare opptatt av seg og sitt dessverre, som personen du refererte.

Det er liksom viktig for de og skåne egne barn fremfor og hjelpe andre. Men de er opptatt av at de og deres får hjelp hvis de skulle trenge det. Skammelig spør du meg. 

Anonymkode: 21b2b...21d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Dere som mener at dere burde fritas for plikten til å hjelpe, hva forventer dere av andre om det er dere som skulle trenge hjelp? Hadde det vært greit at dere ble sittende hjelpeløse i en bil etter ulykke, og ingen kom og hjalp til men bare kjørte forbi? 

Anonymkode: 21b2b...21d

Det er faktisk ufattelig mange som bare kjører forbi. De bryr seg ikke om andre enn seg selv. Det er til og med mange i dag som filmer folk som er alvorlig skadet fremfor å hjelpe dem. 

Anonymkode: b0f90...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har jeg aldri tenkt på. Med to barn i bilen vil jeg da fortsatt hjelpe til ved en ulykke. Barna får beskjed om å sitte rolig, lås ev bilen og hjelp til. 

Anonymkode: f2346...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva ser du for deg kan skje om barnet skulle vandre av gårde? Ambulanse og politi vil jo være på stedet, og om barnet har gått seg bort kan dere sammen lete etter det når den skadede reiser med ambulansen. I verstefall kan politiet tilkalle helikopter

 

Anonymkode: e0cef...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Kjører en del fra bygda til byen (9 mil) med et barn på 10 i bilen med utfordringer som gjør at h*n fort kan bli overveldet, irrasjonell, fort redd, samt at hendelser spesielt av skummel karakter veldig vanskelig slipper taket senere.

Veien er vanskelig med mange smale partier, og veldig få strekninger som tillater forbikjøringer. Man må rett og slett bremse nesten helt opp på den beste strekningen man finner for å slippe forbi, uten å benytte avkjørsel (som er veldig få av).

Har mange ganger opplevd sinnsyke forbikjøringer her, der det at jeg kan veien godt har gjort at jeg er forsiktig flere plasser og sånn har klart meg bra, eller at jeg har kjørt med hjertet i halsen bak spesielt bobiler som vingler og ser seg rundt.

Naturlig nok ser jeg for meg det verste noen ganger, så spørsmålet mitt blir: Om noe skjer foran meg, la oss si en kollisjon. Jeg må stoppe på veien, det er smalt og ikke mye å hente på å kjøre ut mot grøft, det er uoversiktlig så jeg vil ikke forlate barnet i bilen på utsatt plass, også med tanke på at barnet på eget initiativ kan begynne å vimse rundt omkring. Jeg vil ikke ta barnet med bort til bilene som har krasjet fordi man kan se grusomme ting (som kan traumatisert barnet veldig) og jeg frykter at barnet av nyskjerrighet skal begynne å oppsøke bilene og titte inn imens jeg evt sjekker livstegn og bedriver førstehjelp. Barnet kan få sterkt utagerende panikk og utsette seg selv for fare om det skjer, tilsnakk har ingen hensikt i så tilfelle da det ikke er «kontakt» med omverden.

Hva gjør man? Man vil jo ikke utsette barnet sitt for noe, men man vil ikke la andre lide heller, og her er det en spesiell situasjon der barnet kan mange ting og kan gjøre veldig mye og er sterkt, men ikke forstår så veldig mye alltid, samt kan få panikk og gjøre veldig irrasjonelle ting. Greit om man hadde vært to voksne i bilen, men man er ikke alltid det...

Anonymkode: d136d...307

Selvsagt er det bedre at noen forulykkede dør enn at barnet ditt på 10 år kan se noe du tenker kan sette spor

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har plikt til å hjelpe. 

Anonymkode: d6a63...388

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine blitt store nok til å selv hjelpe til ved ulykker men når de var små var det to ting å gjøre hvis vi kom over en ulykke. 

Sette på barnemusikk i bilen og låse dørene så de ikke kom ut, det kan man gjøre samtidig som man ringer nødnummer. 

Anonymkode: b81fa...b8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...