Gå til innhold

Medbrakt drikke til bryllupsfesten


Ferskeneple

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, O.G. skrev:

Derfor.

Bra noen er fornuftig.

Atte hææ?

Var svigermor den eneste gjesten som ikke bragte med gave?

Nemlig.

Var et par til som vi heller fant andre løsninger med ;)

Anonymkode: b4e68...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, O.G. skrev:

Derfor.

Bra noen er fornuftig.

Atte hææ?

Var svigermor den eneste gjesten som ikke bragte med gave?

Nemlig.

Derfor er ikke et begrunnet svar.

Hvorfor mener du det ikke kan skade? For du tror vel ikke jeg er så idiot at jeg gifter meg med noen som ikke skjønner at det fortsatt er en bryllupsfest, selv om det ikke er fri bar, eller med noen som tror det å bruke 30-40000 kr på alkohol på en bryllupsfest er en nødvendighet for at det skal være en bryllupsfest?

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er så lite løsningsorientert at du tenker du må kjøpe med deg en flaske vin til å ta med på flyet/toget fra Nordland til Oslo så deg om det. Her var det butikker som lå 100 meter fra lokalet, vinmonopol 10 min unna... 

Vi hadde ikke bridesmaid eller bridalshower... 

Er det slik at man ikke skal holde bryllup når man har kjøpt hus, har barn og generelt sett er i etableringsfasen, fordi man ikke har en million i året i inntekt? 

Priser meg lykkelig fordi vi har fått såpass god økonomisk teft at vi synes det er ufornuftig å bruke 100 000 + på en bryllupsfest som varer en dag.

Og nei, vi hadde aldri i verden droppet å invitere nære tanter som har vært en stor del i oppveksten fordi "etiquethen" tilsier at vi måtte ha et mindre bryllup. 

Anonymkode: b4e68...3f6

Nei, men man passer gjestelisten sånn at man har råd til å trakte dem hele kvelden. Og hvis det er sånn at man har bare råd til å mate og drikke 30stk, så inviterer man kun 30 stk. Å invitere folk langveis fra og be dem om å ta med alkoholen sin selv er dårlig folkeskikk. 

Og god økonomisk teft: Jeg vil kalle det å snylte på sine gjester.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var et par til som vi heller fant andre løsninger med ;)

Anonymkode: b4e68...3f6

??

 

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Derfor er ikke et begrunnet svar.

Hvorfor mener du det ikke kan skade? For du tror vel ikke jeg er så idiot at jeg gifter meg med noen som ikke skjønner at det fortsatt er en bryllupsgest, selv pm det ikke er fri bar, eller med noen som tror det å bruke 30-40000 kr på alkohol på en bryllupsfest er en nødvendighet for at det skal være en bryllupsfest?

For jeg tror denne damen vil angre seg på ekteskapet med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er ikke obligatorisk for noen uansett økonomi. Men det at man ikke har så mye penger at man kan spandere fri bar på alle gjestene er ikke en god hrunn til ikke å ha bryllupsfest etter vielsen. Det er heller en god grunn til ikke å invitere gjester som har problemer med det.

6 minutter siden, O.G. skrev:

Derfor.

Bra noen er fornuftig.

Atte hææ?

Var svigermor den eneste gjesten som ikke bragte med gave?

Nemlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 9.3.2019 den 16.25, O.G. skrev:

Festen blir jo da mye godt over når kakene er ryddet bort.

Nei trenger jo ikke det. Ma kan jo gjøre en dåp/konfirmasjon ut av det eller eventuelt gå på en annen fest.

Men hvorfor skal kaffegjestene ta med gave i 700-1500 kroners klassen og så ikke bli påspandert så mye som en øl en gang av brudeparet?

Jeg vet ikke om jeg skal ta deg alvorlig når du seriøst mener brudeparet skal trakte sine gjester hele tiden bryllupet er.

Men herregud da. Hvem er det som har sagt at man SKAL ta med gave i 700-1500 kroners klassen??! Det legger man jo til selv etter hva man føler for. Har man dårlig råd så gi 200kr da. Det er jo ingen regler for dette!

Og et bryllup er ingen byttehandel der gjestene skal føle at de får noe igjen for "bryderiet" ved å komme å feire brudeparet. Her FÅR MAN LOV å komme å feire. Dette er brudeparets dag! Ikke DIN dag som gjest. Det må da gå an å være med på noe uten å forvente å få noe i retur. At noen man er glad gifter seg må vel kunne bety at du spanderer litt på dem? Så spanderer nok de noe på deg i ditt bryllup også. Et bryllup er å være sammen med andre mennesker man trives med og kan snakke med og kose seg. Det handler ikke om kaffe'n og kakene og maten generellt. Hva gjør du forresten når kveldsmaten er unnagjort når du er på kveldsbesøk hos venner? Stikker du rett etterpå? Eller finner dere andre ting å samles om?

Hadde jeg hatt venner med din innstilling, ville jeg aldri bedt dem med hverken i bryllup eller andre festligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Nei, men man passer gjestelisten sånn at man har råd til å trakte dem hele kvelden. Og hvis det er sånn at man har bare råd til å mate og drikke 30stk, så inviterer man kun 30 stk. Å invitere folk langveis fra og be dem om å ta med alkoholen sin selv er dårlig folkeskikk. 

Og god økonomisk teft: Jeg vil kalle det å snylte på sine gjester.

??

 

For jeg tror denne damen vil angre seg på ekteskapet med deg. 

Man inviterer dem man ønsker å invitere, man utelater ikke noen fordi "vi ville ha råd til fri bar". Det er dårlig gjort, det.

Jeg er nokså sikker på at du tar feil. Hun er nemlig ikke så dum, skjønner du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i et bryllup der vi fikk en enhet pr. rett (3 retters), også fikk vi enten baileys eller konjakk til dessert. Ellers måtte gjestene kjøpe alkoholen selv. Festen var på et hotell, så det var vanlige alkoholpriser i baren. Så heller medbrakt enn en denne type løsning iallfall. 

Anonymkode: 1dbaf...e39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har mulighet til det, og det er lov å ha med egne drikkevarer ville jeg heller satset på en betalbar etter kaffe avec’en.

Dere kan hamstre rimelig øl og vin i Sverige, kjøpe en flaske vodka og rom og stash som sitron, lime, mynte, juicer, bær, isbiter og få en bekjent til å være bartender. Så selger dere drinker og drikke til selvkost. Det blir billig og enkelt for gjestene, og det virker mer profft samt at dere har litt kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 17.17, Husholdning1 skrev:

Bryllup er ikke obligatorisk for noen uansett økonomi. Men det at man ikke har så mye penger at man kan spandere fri bar på alle gjestene er ikke en god hrunn til ikke å ha bryllupsfest etter vielsen. Det er heller en god grunn til ikke å invitere gjester som har problemer med det.

 

Ikke sånn som jeg ser det.

 

På 10.3.2019 den 17.20, Husholdning1 skrev:

Man inviterer dem man ønsker å invitere, man utelater ikke noen fordi "vi ville ha råd til fri bar". Det er dårlig gjort, det.

Jeg er nokså sikker på at du tar feil. Hun er nemlig ikke så dum, skjønner du.

Ikke all ser det sånn nei.

Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold.

På 10.3.2019 den 17.19, HarryDotter skrev:

Men herregud da. Hvem er det som har sagt at man SKAL ta med gave i 700-1500 kroners klassen??! Det legger man jo til selv etter hva man føler for. Har man dårlig råd så gi 200kr da. Det er jo ingen regler for dette!

Og et bryllup er ingen byttehandel der gjestene skal føle at de får noe igjen for "bryderiet" ved å komme å feire brudeparet. Her FÅR MAN LOV å komme å feire. Dette er brudeparets dag! Ikke DIN dag som gjest. Det må da gå an å være med på noe uten å forvente å få noe i retur. At noen man er glad gifter seg må vel kunne bety at du spanderer litt på dem? Så spanderer nok de noe på deg i ditt bryllup også. Et bryllup er å være sammen med andre mennesker man trives med og kan snakke med og kose seg. Det handler ikke om kaffe'n og kakene og maten generellt. Hva gjør du forresten når kveldsmaten er unnagjort når du er på kveldsbesøk hos venner? Stikker du rett etterpå? Eller finner dere andre ting å samles om?

Hadde jeg hatt venner med din innstilling, ville jeg aldri bedt dem med hverken i bryllup eller andre festligheter.

Og denne holdningen får mane brudepar til å se på sine gjester som statister, ikke folk de har ansvar for å trakte etter kutyme og tradisjon. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kitcat skrev:

Hvis dere har mulighet til det, og det er lov å ha med egne drikkevarer ville jeg heller satset på en betalbar etter kaffe avec’en.

Dere kan hamstre rimelig øl og vin i Sverige, kjøpe en flaske vodka og rom og stash som sitron, lime, mynte, juicer, bær, isbiter og få en bekjent til å være bartender. Så selger dere drinker og drikke til selvkost. Det blir billig og enkelt for gjestene, og det virker mer profft samt at dere har litt kontroll.

Og hva med skjenkebevilgningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Ikke sånn som jeg ser det.

Snakker ikke om forhold, snakker om et sosialt fenomen kalt bryllup.

Ikke all ser det sånn nei.

Og denne holdningen får mane brudepar til å se på sine gjester som statister, ikke folk de har ansvar for å trakte etter kutyme og tradisjon. 

Du ser det da altså på feil måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Du ser det da altså på feil måte. 

Synes du ja, men det synes ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Synes du ja, men det synes ikke jeg. 

Hva du synes betyr ingen verdens ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, O.G. skrev:

Og hva med skjenkebevilgningen?

Antar det allerede er i orden siden de skal servere aperitif, vin til mat og kaffe avec..(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Men hva du synes betyr alt´?

Du kan si det slik, ja.

Neida, dette handler ikke om hva jeg eller du synes. Det handler om at en bryllupsfest fortsatt er en bryllupsfest, selv om det ikke er fri bar. For det er det jo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Kitcat skrev:

Antar det allerede er i orden siden de skal servere aperitif, vin til mat og kaffe avec..(?)

Det er lov å servere gratis alkohol. Når man tar betalt kreves det bevilling. Om jeg ikke et helt på viddene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kitcat skrev:

Antar det allerede er i orden siden de skal servere aperitif, vin til mat og kaffe avec..(?)

Skjønner. 

Kan også søke om ambulerende.

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Du kan si det slik, ja.

Neida, dette handler ikke om hva jeg eller du synes. Det handler om at en bryllupsfest fortsatt er en bryllupsfest, selv om det ikke er fri bar. For det er det jo.

Når man ber gjester ta med alkohol så har man ikke invitert til bryllup, men til vorspiel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det først som sist.

Det er ingenting dere som er forkjempere for å lempe utgiftene over på gjestene kan si eller gjøre for å få meg til å skifte mening. Gjør ellers hva dere vil med deres bryllup, husk bare på at vi har et digert delforum med testamente fra gjester om hvilke bryllup de mente var vellykkede eller ikke. Ingen vil si noe til brudeparet om hva de virkelig mener om bryllupet deres de kommer hit og klager. Husk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Skjønner. 

Kan også søke om ambulerende.

Når man ber gjester ta med alkohol så har man ikke invitert til bryllup, men til vorspiel.

Når man har invitert gjester til en bryllupsfest så har man invitert dem til en bryllupsfest, uavhengig av om det serveres gratis alkohol eller ikke.

Vorspiel har ingen verdens ting med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...