Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke helt eller? Ifølge Flo er eggløsning imorgen og jeg har ganske stabil syklus på ca 28 dager.

86273659-F606-4306-8A31-30FE4332FB7B.jpeg

Anonymkode: 314d4...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt eller? Ifølge Flo er eggløsning imorgen og jeg har ganske stabil syklus på ca 28 dager.

86273659-F606-4306-8A31-30FE4332FB7B.jpeg

Anonymkode: 314d4...a62

Negativ, men test igjen i morgentidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, J1994 skrev:

Negativ, men test igjen i morgentidlig :)

Fikk visst positiv på Clearblue ca 1 time etter 🙈

1B84F8F6-5848-4770-B56C-03ADF98F7090.jpeg

Anonymkode: 314d4...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gulmentos skrev:

Hva tenker dere? EL i dag, i morgen? 

Dagens test er positiv, så tror nok ikke EL skjer i dag. Det skjer først 12-24 etter at testen har blitt negativ igjen. Så fortsett og test for å finne ut når den blir negativ igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Amatariel skrev:

Dagens test er positiv, så tror nok ikke EL skjer i dag. Det skjer først 12-24 etter at testen har blitt negativ igjen. Så fortsett og test for å finne ut når den blir negativ igjen :)

Tenkte å prøve å få til å teste to ganger til i dag bare for å se. Det er jo litt spennende å følge med på endringene 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, gulmentos skrev:

Tenkte å prøve å få til å teste to ganger til i dag bare for å se. Det er jo litt spennende å følge med på endringene 😅 

Kjenner meg igjen i det! :lol: Jeg har av og til så kort LH-topp at jeg har opplevd negativ test på morgen, positiv på ettermiddag og så negativ på kvelden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amatariel skrev:

Kjenner meg igjen i det! :lol: Jeg har av og til så kort LH-topp at jeg har opplevd negativ test på morgen, positiv på ettermiddag og så negativ på kvelden igjen.

Vet du hva som er positivt/negativt med å ha lang/kort LH-topp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gulmentos skrev:

Vet du hva som er positivt/negativt med å ha lang/kort LH-topp? 

Nei jeg har aldri hørt at det ene eller det andre skal ha noe å si spesielt negativt eller positivt. Det eneste er at når man først FÅR LH-topp og positiv test, så vil man jo gjerne over i dpo-land raskest mulig. Er litt irriterende å ha positiv test i 3 dager da liksom... (noen opplever det). Men egget som slipper er likeså et helt normalt egg uansett om LH-topp er kort eller lang. Har lest litt om dette, men er ingen ekspert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Amatariel skrev:

Nei jeg har aldri hørt at det ene eller det andre skal ha noe å si spesielt negativt eller positivt. Det eneste er at når man først FÅR LH-topp og positiv test, så vil man jo gjerne over i dpo-land raskest mulig. Er litt irriterende å ha positiv test i 3 dager da liksom... (noen opplever det). Men egget som slipper er likeså et helt normalt egg uansett om LH-topp er kort eller lang. Har lest litt om dette, men er ingen ekspert da.

Skjønner :) Har du opplevd at LH-topp kan variere fra mnd til mnd? Feks en mnd med topp i 3 dager, og en annen mnd med topp i bare 1 dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, gulmentos skrev:

Skjønner :) Har du opplevd at LH-topp kan variere fra mnd til mnd? Feks en mnd med topp i 3 dager, og en annen mnd med topp i bare 1 dag? 

Ja har hørt om flere med ustabile sykluser som opplever dette (vært på prøverforum i mange år 😳) Selv er det ikke alltid jeg hadde så korte LH-topper. Innimellom fikk jeg positiv test både morgen og ettermiddag. Derfor må jeg likevel arbeide hardt for å finne EL hver syklus nå som før - selv etter prøving på nr.4 :roll: Så "å bli kjent med kroppen sin" er et relativt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gulmentos skrev:

Skjønner :) Har du opplevd at LH-topp kan variere fra mnd til mnd? Feks en mnd med topp i 3 dager, og en annen mnd med topp i bare 1 dag? 

Jeg har fast syklus, men LH toppen varier mye. Noen ganger er den så kort at jeg bare så vidt får en posetiv test, andre ganger kan den vare i 3-4 dager 🙈 men eggeløsningen skjer på ca samme dag uansett. 🤷‍♀️

Anonymkode: f53a9...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som den allerede er på vei ned? Har konsentrasjonen på urinen noe å si, på samme måte som ved graviditetstest? 

 

20200618_130420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, gulmentos skrev:

Kan se ut som den allerede er på vei ned? Har konsentrasjonen på urinen noe å si, på samme måte som ved graviditetstest? 

Ser ut som den er på vei ned ja :) Selv om kontrollstreken var svak den også da, så egentlig er strekene veldig like her...

Urinkonsentrasjonen har noe å si ja. Klipp fra Babyverden:

"Har du nettopp drukket mye væske, kan du få et falskt negativt svar fordi urinen er utvannet. Du bør teste på omtrent samme tidspunkt hver dag, og bør ikke ha drukket noe to timer i forkant av testingen. Helst skal du ikke ha tisset på minst fire timer før du tar testen.

Det beste tidspunktet for testing er mellom klokken 11 og 15, fordi stigningen av LH vanligvis skjer om morgenen, men ikke er mulig å oppdage i urinen før flere timer senere."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Amatariel skrev:

Dagens test er positiv, så tror nok ikke EL skjer i dag. Det skjer først 12-24 etter at testen har blitt negativ igjen. Så fortsett og test for å finne ut når den blir negativ igjen :)

Jeg har også lest motsatt (og jeg har lest myyyye på nettet om dette de siste mnd 🙈), at det ikke spiller noen rolle når de blir negative, det er den første positive som er utslagsgivende for når EL er. Man kan ha positiv LH-test selv etter EL har funnet sted 🤔

Det finnes sikkert mye forskjellig informasjon, men ville bare skrive det jeg har funnet ut så folk ser det er ulike meninger om emnet :) 
 

Noe av det sikreste er kanskje å tempe i tillegg, fordi temperaturen hos de aller aller aller fleste stiger etter EL :) 

Endret av PepsiFlax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE må da være en positiv EL-test!?? 

104545194_576545253278309_2660249279869724893_n.jpg.cb0241ccc7b1be363d4305fa0ac55da0.jpg

Jeg tror aldri jeg har fått en så sterk teststrek før, nesten litt sterkere enn kontrollstreken vel!? 

Sånn ble testerekken etter dagens som ligger nederst:

104861022_279849653211573_4685167361528280055_n.jpg.5f1428efa142c2c410af5a86bcd9e0f5.jpg

Men OS-testene imponerer ikke. Håper virkelig det er de som er dårlige... for dagens som ligger nederst her kan slettes ikke regnes som positiv ut fra bruksanvisningen. Og den er tatt på akkurat samme urin som BP-testen.

TENK om jeg får EL i morgen!? Det blir hele 10 dager før EL kom i forrige syklus. Tør nesten ikke håpe og tro det. Men åååh det hadde vært så flott!

104413000_262528568302970_3148511287368064829_n.jpg.eee8af27c46c0c0ea3de4ea691b9c0de.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, PepsiFlax skrev:

Jeg har også lest motsatt (og jeg har lest myyyye på nettet om dette de siste mnd 🙈), at det ikke spiller noen rolle når de blir negative, det er den første positive som er utslagsgivende for når EL er. Man kan ha positiv LH-test selv etter EL har funnet sted 🤔

Det finnes sikkert mye forskjellig informasjon, men ville bare skrive det jeg har funnet ut så folk ser det er ulike meninger om emnet :) 
 

Noe av det sikreste er kanskje å tempe i tillegg, fordi temperaturen hos de aller aller aller fleste stiger etter EL :) 

Syns det høres veldig merkelig ut. Jeg har vært på prøverforum siden 2009 og aldri hørt noen si det motsatte, tvert i mot. Har vært viden kjent at så lenge LH-nivået er på topp så har ikke egget sluppet. Derfor viktig å fortsette å teste også etter positiv test (dersom man er såpass interessert at man vil vite når EL skjer) Men klart, det er jo et stort slingringsmonn. Har sett spriker på alt fra 12-72 timer, men fleste havner nok innenfor 12-24 timer. 

Temping er iallefall gull verdt! Jeg har tidligere tempet tilsammen i over 2 år, og på den måten kartlagt når EL var. EL-tester er fine til å advare, mens temping bekrefter. Hvis jeg ikke har blitt gravid innen utgangen av denne sommeren så tenkte jeg å kaste meg på temping igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Amatariel skrev:

Syns det høres veldig merkelig ut. Jeg har vært på prøverforum siden 2009 og aldri hørt noen si det motsatte, tvert i mot. Har vært viden kjent at så lenge LH-nivået er på topp så har ikke egget sluppet. Derfor viktig å fortsette å teste også etter positiv test (dersom man er såpass interessert at man vil vite når EL skjer) Men klart, det er jo et stort slingringsmonn. Har sett spriker på alt fra 12-72 timer, men fleste havner nok innenfor 12-24 timer. 

Temping er iallefall gull verdt! Jeg har tidligere tempet tilsammen i over 2 år, og på den måten kartlagt når EL var. EL-tester er fine til å advare, mens temping bekrefter. Hvis jeg ikke har blitt gravid innen utgangen av denne sommeren så tenkte jeg å kaste meg på temping igjen.

Lurt med temping! :)

Jeg påstår ikke at jeg har rett, men har lest begge deler på nettet. Legger ved bilde jeg fant nå i farta:

 

18965164-33EC-4246-BC41-C2D119524C3D.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Amatariel skrev:

Syns det høres veldig merkelig ut. Jeg har vært på prøverforum siden 2009 og aldri hørt noen si det motsatte, tvert i mot. Har vært viden kjent at så lenge LH-nivået er på topp så har ikke egget sluppet. Derfor viktig å fortsette å teste også etter positiv test (dersom man er såpass interessert at man vil vite når EL skjer) Men klart, det er jo et stort slingringsmonn. Har sett spriker på alt fra 12-72 timer, men fleste havner nok innenfor 12-24 timer. 

Temping er iallefall gull verdt! Jeg har tidligere tempet tilsammen i over 2 år, og på den måten kartlagt når EL var. EL-tester er fine til å advare, mens temping bekrefter. Hvis jeg ikke har blitt gravid innen utgangen av denne sommeren så tenkte jeg å kaste meg på temping igjen.

Har ivf forsøk ved et Olavs. Når de har innsett i naturlig syklus (bruker egen eggløsning) så bryr de seg ikke om at testene blir negative eller ei. De teller fra første positive test :) det er jo viktig siden det ikke er noe medisinstøtte for embryo, derfor må kroppen fungere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...