Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Stortrommadet skrev:

Positiv.

Husker du eller noen andre om det er 24 eller 48 timer etter at el er? 

Anonymkode: 2df51...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker du eller noen andre om det er 24 eller 48 timer etter at el er? 

Mener det er 24-36 timer faktisk, men det skal jeg ikke si sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Stortrommadet skrev:

Mener det er 24-36 timer faktisk, men det skal jeg ikke si sikkert!

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikker regner man med at en positiv el test er? Er det like sikkert som en positiv graviditetstest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel positiv så det holder? 

Hvor stort "vindu" har jeg? Når er siste sjans for å hoppe i høyet? 

IMG_20190618_095140.jpg

Anonymkode: 4d4cd...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sikker regner man med at en positiv el test er? Er det like sikkert som en positiv graviditetstest?

En positiv EL-test forteller at kroppen har en viss mengde LH og det indikerer at kroppen gjør seg klar til å slippe et egg. Men det garanterer ikke at det faktisk skjer. 

Mange gravide får positiv EL-test, men EL-test kan ikke brukes til å fastslå en graviditet. 

Anonymkode: 119b5...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne er vel positiv så det holder? 

Hvor stort "vindu" har jeg? Når er siste sjans for å hoppe i høyet? 

IMG_20190618_095140.jpg

Anonymkode: 4d4cd...50d

På Fertilitetsavdelingen Sør fikk jeg beskjed av en spesialist å ha sex dagen man får positiv eggløsningstest og dagen etter, og det skulle holde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ny på dette med EL- tester.

Fikk negativ test kl. 16.30 i går. Testet fordi jeg kjente stikkende smerter høyre side. 22.30 testet jeg igjen og den var klart positiv. I dag tidlig igjen var den negativ. Betyr det at EL var i natt en gang? 

Anonymkode: 34969...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

håper det er greit jeg stiller noen spørsmål her. Dette med eggløsning, kan man ikke for eksempel ha sex 10 dager på rad rundt eggløsningsdagen, slik at man vet man er innafor, eller er det slik at man bør ha «minst mulig» sex rundt eggløsning fordi sædkvaliteten blir dårligere dersom mannen får såpass mange utlysninger tett på hverandre? Hvis ja, hvor mye dårligere blir den? Vet liksom ikke hvor mange timer/dager det går, uten sex, før mannen har oppnådd god sædkvalitet igjen. Er det noen som har litt peiling rundt dette som kan svare? Min syklus har vært litt varierende 28-31 etter jeg sluttet på p-pillene. Jeg har Flo og følger med på eggløsning. Har hele tiden tenkt at dersom man har sex på alle de blå dagene(eggløsning markert i Flo applikasjonen) så har man jo truffet eggløsning i hvert fall. Tenker jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 9.11, trachea skrev:

Hei,

håper det er greit jeg stiller noen spørsmål her. Dette med eggløsning, kan man ikke for eksempel ha sex 10 dager på rad rundt eggløsningsdagen, slik at man vet man er innafor, eller er det slik at man bør ha «minst mulig» sex rundt eggløsning fordi sædkvaliteten blir dårligere dersom mannen får såpass mange utlysninger tett på hverandre? Hvis ja, hvor mye dårligere blir den? Vet liksom ikke hvor mange timer/dager det går, uten sex, før mannen har oppnådd god sædkvalitet igjen. Er det noen som har litt peiling rundt dette som kan svare? Min syklus har vært litt varierende 28-31 etter jeg sluttet på p-pillene. Jeg har Flo og følger med på eggløsning. Har hele tiden tenkt at dersom man har sex på alle de blå dagene(eggløsning markert i Flo applikasjonen) så har man jo truffet eggløsning i hvert fall. Tenker jeg helt feil?

Er vel anbefalt å ha sex annenhver dag. Da får man (antagelig) grei sædmengde og det vil alltid være noen levende celler klar til egget 🙂 (sædceller lever i aller fleste tilfeller 3-5dager). Er anbefalt å ha sex 1-2 dager etter EL også 🙂 (egget lever i ca 24 timer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål relatert til MA:

Jeg har tatt graviditetstest 3 uker etter MA, og den er helt negativ. Samtidig har jeg litt ELsymptomer, og får utslag med svak strek på ELtest. Jeg har testet i veldig mange sykluser over et par år, og jeg fikk bare fargeutslag når EL enten nærmet seg eller var forbi.

Men er det noen som har erfaring med ELtest etter MA? Kan hcg gi utslag på ELtest uten at graviditetstesten gjør det? (Lurer altså på om det er bittesmå rester av hcg som graviditetstest ikke fanger opp eller om det er faktisk ELrelatert).

Anonymkode: 99400...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Ny her. 

Ifølge syklusen min skulle jeg hatt EL 22.juni, har testet daglig med EL tester, men når jeg testet ikveld er streken begynt å bli svakere. Hva kommer dette av? Kan EL ha vært uten at testene har vist dette? Føler meg delvis og oppblåst og har menslignende murringer.. 

Anonymkode: 84ea6...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel positiv? Første gang jeg får det 😊 det har gått 15 timer fra jeg testet negativt til jeg fikk denne (har ikke tatt flere tester i det mellomrommet). Hadde samleie i går kveld. Vi har fått beskjed om annenhver dag av gynekolog (går på letrozol). Holder det da å ha samleie igjen imorgen? 

20190625_074435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Tussi2018 skrev:

Denne er vel positiv? Første gang jeg får det 😊 det har gått 15 timer fra jeg testet negativt til jeg fikk denne (har ikke tatt flere tester i det mellomrommet). Hadde samleie i går kveld. Vi har fått beskjed om annenhver dag av gynekolog (går på letrozol). Holder det da å ha samleie igjen imorgen? 

20190625_074435.jpg

Den var veldig positiv ja 😃

Fant dette på nett:

Det kan være en ide å ta eggløsnings testen på kvelden og morningen hos dem som får kjapp LH stigning, for å finne eggløsningen. Når den slår ut, så kan eggløsningen akkurat være eller ha vært, eller den vil komme i løpet av to døgn ca. (Naturen har ikke gjort dette lett for oss.)

Så vil tro der går fint med sex i morgen altså ☺️ Så gøy med positiv test! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne? Hatt det slik i 4 dager..9

41FF773C-6037-489D-9E7C-C270E90F72AD.jpeg

Anonymkode: 8a00d...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som det kan bli, teststreken skal være like sterk eller sterkere før den er positiv 😊

Anonymkode: ee49c...294

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, puffy123 skrev:

Den var veldig positiv ja 😃

Fant dette på nett:

Det kan være en ide å ta eggløsnings testen på kvelden og morningen hos dem som får kjapp LH stigning, for å finne eggløsningen. Når den slår ut, så kan eggløsningen akkurat være eller ha vært, eller den vil komme i løpet av to døgn ca. (Naturen har ikke gjort dette lett for oss.)

Så vil tro der går fint med sex i morgen altså ☺️ Så gøy med positiv test! 

Tusen takk 😊 Leste det samme i sted da jeg googlet litt faktisk 😅 tenker at hvis vi har sex idag og imorgen så blir det jo tre dager på rad og det er kanskje ikke så bra med tanken på sædkvaliteten? 😅

Jeg tok en test nå og den var negativ. Men eggløsning varer vel like lenge selv om? 😬

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tussi2018 skrev:

Tusen takk 😊 Leste det samme i sted da jeg googlet litt faktisk 😅 tenker at hvis vi har sex idag og imorgen så blir det jo tre dager på rad og det er kanskje ikke så bra med tanken på sædkvaliteten? 😅

Jeg tok en test nå og den var negativ. Men eggløsning varer vel like lenge selv om? 😬

Man «skal» ikke teste mer i samme syklus ved positiv EL test ;)  

Høres ut som at dere har truffet EL iallfall! Lykke til! (er ingen fasitsvar på det der med sex... er iallfall ikke feil å ha sex hver dag ved EL om mannen har normal sædkvalitet)  🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snurrepurre skrev:

Man «skal» ikke teste mer i samme syklus ved positiv EL test ;)  

Høres ut som at dere har truffet EL iallfall! Lykke til! (er ingen fasitsvar på det der med sex... er iallfall ikke feil å ha sex hver dag ved EL om mannen har normal sædkvalitet)  🙂 

Takk for svar 😊 vet ikke helt hva som defineres som "normal" sædkvalitet. Har visst ingen av de raskeste svømmerne husker jeg at gyn sa. Vet ikke helt hvordan vi skal forholde oss til det nå da 😂 

Tenker enten sex i kveld og imorgen (men da er det tre dager på rad med i går kveld), eller imorgen og torsdag. Evt fortsette med annenhver dag ut uken 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og hatt slik i et par tre dager, men med litt stigende farge.

Og nå kjenner iallefall jeg ELsymptomer helt åpenbart - så det er enten på gang eller rundt hjørnet. 

Jeg tar de aldri korrekt (klarer/gidder ikke vente 4 timer uten å tisse) - så jeg har alltid sett mest på selve stigning og hvilken dag som var sterkest.

Anonymkode: 99400...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...