Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Har testet etter eggløsning i ca 6 mnd nå. Denne syklusen nærmer testene seg positive allerede nå, CD 10. Vet de ikke er positive enda, men etter min erfaring er de positive ganske snart når de har denne styrken på teststreken, ila noen dager tipper jeg. Har også blinkende smilefjes på clearblue siden i går morges. 

Spørsmålet mitt er om det er tidlig å få positiv el-test på CD 10 eller 11? Kan det gjøre sjansene for å bli gravid lavere? Legger ved bilde 😊 begge er fra idag. 

95359222-19CB-4934-B157-78F894B81081.jpeg

Anonymkode: 90c11...a3e

Cd 10 KAN være litt tidlig å få graviditet ut av el fordi slimhinnen ofte ikke er tykk nok til da, gynekologen min sa det var best med eggløsninger fra cd 12 og utover, MEN jeg har hørt flere i disse forumene bli gravid på cd 10, så det skal gå. :) og dessuten er ikke testen din helt positiv, anbefaler å fortsette med den digitale, kanskje du får el cd 12 (eller senere) og da er du uansett innenfor normalen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laura80 skrev (13 minutter siden):

Cd 10 KAN være litt tidlig å få graviditet ut av el fordi slimhinnen ofte ikke er tykk nok til da, gynekologen min sa det var best med eggløsninger fra cd 12 og utover, MEN jeg har hørt flere i disse forumene bli gravid på cd 10, så det skal gå. :) og dessuten er ikke testen din helt positiv, anbefaler å fortsette med den digitale, kanskje du får el cd 12 (eller senere) og da er du uansett innenfor normalen :) 

Ja, var nemlig det jeg tenkte 😬 men det ser ikke ut som at den blir positiv idag, så da havner jeg vel innafor normalen uansett! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg gikk av p-piller i fjor høst, og har endelig (tror jeg) begynt å få en regelmessig syklus. Har tatt litt tid å finne ut av dette med eggløsningstester. Er det slik at det er bedre å teste på kveld enn morgen? Eller gjelder det bare noen få spesifikke tester? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke-7 skrev (2 minutter siden):

Hei! Jeg gikk av p-piller i fjor høst, og har endelig (tror jeg) begynt å få en regelmessig syklus. Har tatt litt tid å finne ut av dette med eggløsningstester. Er det slik at det er bedre å teste på kveld enn morgen? Eller gjelder det bare noen få spesifikke tester? 

Selv tester jeg morgen og får positiv test før el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke-7 skrev (14 timer siden):

LH som man tester etter går i syklus og har høyest nivå på ettermiddagen. Derfor er det mange som liker å teste på ettermiddagen, for å være mer "sikret" et positivt svar. Men det betyr jo ikke at man ikke kan få positiv på morgenen i tillegg. Mange har LH-toppen en god del timer. Men jeg har opplevd å få negativ test på morgen, positiv på kvelden og negativ på kvelden igjen, altså veldig kort LH-topp. Eneste man må passe på når man testet på ettermiddag er at det bør gå minst 2-3 timer siden forrige dobesøk og helst ikke drikke så mye frem mot testing etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet i går kveld og i dag morges for å sjekke ut, begge positive. Vil testene kun slå ut som positive på LH-topp? Vil det si at kroppen jobber litt lenger for å få til en eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solsikke-7 skrev (13 minutter siden):

Jeg testet i går kveld og i dag morges for å sjekke ut, begge positive. Vil testene kun slå ut som positive på LH-topp? Vil det si at kroppen jobber litt lenger for å få til en eggløsning?

Veldig vanlig at LH er på en topp i flere timer slik at man får positiv test flere tidspunkter. På en måte kan man si at kroppen jobber litt lenger for å få til EL, men ikke på noe unormal måte. Kvinner har individuell lengde på toppen, men det er veldig vanlig å ha positiv test et helt døgn. Og noen opplever også det på døgn 2 og 3 også. Og så er det igjen forskjeller innenfor hvor lang tid det tar for at egget faktisk slipper, etter at man har fått negativ EL-test igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (8 minutter siden):

Veldig vanlig at LH er på en topp i flere timer slik at man får positiv test flere tidspunkter. På en måte kan man si at kroppen jobber litt lenger for å få til EL, men ikke på noe unormal måte. Kvinner har individuell lengde på toppen, men det er veldig vanlig å ha positiv test et helt døgn. Og noen opplever også det på døgn 2 og 3 også. Og så er det igjen forskjeller innenfor hvor lang tid det tar for at egget faktisk slipper, etter at man har fått negativ EL-test igjen.

Takk for svar, Amatariel! Det var egentlig litt godt å høre. Har for første gang i mitt liv opplevd uregelmessige sykluser og ikke klart å fange opp eggløsning før siste syklus forrige måned, etter p-pilleslutt. Så er sjeleglad for at det nå ser ut som det stabiliserer seg! Da krysser jeg fingrene og håper det går denne syklusen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke-7 skrev (3 minutter siden):

Takk for svar, Amatariel! Det var egentlig litt godt å høre. Har for første gang i mitt liv opplevd uregelmessige sykluser og ikke klart å fange opp eggløsning før siste syklus forrige måned, etter p-pilleslutt. Så er sjeleglad for at det nå ser ut som det stabiliserer seg! Da krysser jeg fingrene og håper det går denne syklusen☺️

Ja jeg kjenner det til. Jeg har vært borti alt fra positiv EL-test kun èn ettermiddag, og andre sykluser med positiv EL-test i tre hele dager. Det stabiliserer seg helt sikkert etterhvert - kan ta litt tid etter p-piller. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde digital i dag før første gang😅 alltid fått sterkest tester cd 17, er i dag cd 10😳 når tror dere egget slipper?🙈

bare å sette igang?🙈 

6FB839CE-0036-4655-A394-ED8348172A46.jpeg

27A855D5-C117-4698-AE80-865602618829.png

Anonymkode: c66ca...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvde digital i dag før første gang😅 alltid fått sterkest tester cd 17, er i dag cd 10😳 når tror dere egget slipper?🙈

bare å sette igang?🙈 

Anonymkode: c66ca...843

Kan variere veldig. Derfor det kan være greit å teste videre, frem til EL-testen blir negativ igjen. Det mest vanlige er at egget slipper 24 timer etter at testen blir negativ igjen. Men det kan variere mellom 12-72 timer.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er denne posetiv?☺️

Anonymkode: 12354...629

Ja, teststreken er sterkere enn kontrollstreken og da er testen positiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (16 minutter siden):

Kan variere veldig. Derfor det kan være greit å teste videre, frem til EL-testen blir negativ igjen. Det mest vanlige er at egget slipper 24 timer etter at testen blir negativ igjen. Men det kan variere mellom 12-72 timer.

Ja, teststreken er sterkere enn kontrollstreken og da er testen positiv.

Takk for svar☺️. Meg du svarte nederst at testen var positiv. Jeg trodde det var viktig å ha sex dagen testen blir positiv og dagen etter. Men hvis jeg skjønner svaret ditt riktig så er det viktig å ha sex 2 dager etter positiv test pga det er vanlig at egget slippes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar☺️. Meg du svarte nederst at testen var positiv. Jeg trodde det var viktig å ha sex dagen testen blir positiv og dagen etter. Men hvis jeg skjønner svaret ditt riktig så er det viktig å ha sex 2 dager etter positiv test pga det er vanlig at egget slippes da?

Man har i all hovedsak fem fertile dager. Tre dager før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Sædcellene liker best å ligge å vente på egget - altså ha sex før EL. 

En EL-test varsler at egget vil slippe snart (alt mellom 1-4 dager), så derfor er en positiv EL-test en perfekt indikator på at det er tid for sengekos. Har du sex to dager etter positiv test så kan det hende du misser det, dersom du har kort LH-topp og raskt eggslipp. Så er bare å komme seg i kosen nå ja :sengekos:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse negative? Jeg synes teststreken er svak.. CD 16 i dag, har testet negativt morgen og kveld siden CD 10. Dette er foreløpig den sterkeste streken.

20230223_203158.thumb.jpg.6c7ff7c6d65189b36115c0fc649bfcf6.jpg

Anonymkode: b87b7...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er disse negative? Jeg synes teststreken er svak.. CD 16 i dag, har testet negativt morgen og kveld siden CD 10. Dette er foreløpig den sterkeste streken.

Jeg tør ikke si hverken det ene eller andre 😬 Min LH-topp må ha vært kort, jeg hadde tydelig negative frem til jeg fikk lik test som deg og dagen etter var teststreken mye svakere igjen. Jeg tolket det som at jeg testet positivt den dagen jeg hadde en slik test. Så min anbefaling er å fortsette å teste flere ganger daglig frem til du ser at testene blir tydelig negative igjen, er du heldig får du en test som lyser positiv :) Jeg hadde sterkest test på kvelden.

Anonymkode: 434c2...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tør ikke si hverken det ene eller andre 😬 Min LH-topp må ha vært kort, jeg hadde tydelig negative frem til jeg fikk lik test som deg og dagen etter var teststreken mye svakere igjen. Jeg tolket det som at jeg testet positivt den dagen jeg hadde en slik test. Så min anbefaling er å fortsette å teste flere ganger daglig frem til du ser at testene blir tydelig negative igjen, er du heldig får du en test som lyser positiv :) Jeg hadde sterkest test på kvelden.

Anonymkode: 434c2...077

Tusen takk :) Da fortsetter jeg å teste, så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De er positive, tenker el er i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tror dere eggløsning skjer ut fra disse testene? Er usikker på om den fortsatt er positiv på morgenen idag?

7DB90D85-9E05-4982-85E9-3F23AEEEA9ED.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...