Gå til innhold

Begynner å bli bekymret for barnet mitt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BearMama
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor den reaksjonen? 

Anonymkode: c5a50...c54

Det er spørsmål. Å starte med å nevne diagnoser for å så si at henne unge sikkert er frisk som om barn med spesielle behov er syke er ikke ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, BearMama skrev:

Det er spørsmål. Å starte med å nevne diagnoser for å så si at henne unge sikkert er frisk som om barn med spesielle behov er syke er ikke ok.

Men det er jo en sykdom. Det er da ikke noe galt å si. 

Anonymkode: 63b7e...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo en sykdom. Det er da ikke noe galt å si. 

Anonymkode: 63b7e...81a

Jeg skjønner du prøver å provosere eller så er du latterlig lite intelligent og kunnskapsløs og jeg synes synd i deg.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun lest hovedinnlegget og ikke noen svar. 

Jeg er enig i at dette er bekymringsfullt, men jeg syns du skal ha en god dialog med helsesøster og vær åpen om dine bekymringer. Så tar dere det derfra. Går barnet i barnehagen? Der er også en arena å ta opp slike ting på. 

Men når det er sagt så trenger det ikke være "noe galt" selv om hun er senere på noen områder. Det motoriske og språklige henger av en eller annen grunn veldig sammen. De fleste lærer jo å gå med mindre det er noe alvorlig galt, så det vil nok løsne seg (kanskje ganske fort!). Husk at de sier at barna skal gå innen denne tiden, men det finnes jo likevel variasjoner blant mennesker! I utgangspunktet tenker jeg at språklig sett så er kommunikasjonen med andre er viktigst her. Kommuniserer hun med dere uten ord? Blikkontakt, peker hun, viser hun hva hun vil, har hun "samtaler" med dere, og ikke minst hvordan er språkforståelsen? Prøver hun å si ord, har hun lyder, babler hun, snakker hun "tullespråk"? Altså prøver hun å snakke med dere uten at det faktisk er ord? 

Dere får nok god hjelp og veiledning videre med blant annet helsesøser. Det jeg kan bidra med her på forumet er å si: Det går bra. Det ordner seg som regel med tiden selv om barnet ikke følger "normalen" i utgangspunktet. Det er mange bekymringer og spørsmål underveis, men det går fint til slutt! Jeg har selv barn som har hatt alvorlige språkvansker (blant annet), men som i dag er et veltilpasset sosialt skolebarn som bare må jobbe litt ekstra med sine utfordringer. 

Anonymkode: adf9f...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo en sykdom. Det er da ikke noe galt å si. 

Anonymkode: 63b7e...81a

Nei, det er ingen sykdom.

Anonymkode: 751e3...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, kjære ts, ikke ta alle sorgene på forskudd! Det kommer til å ordne seg og om behovet melder seg, vil dere få kjempe god hjelp ❤️ 

Niesen min sa omtrent ikke et ord før hun var 2 år. Det var tydelig at hun forsto alt, men hun snakket ikke. Lagde kun lyder ala babylyder. Så dro de på ferie til spania i to uker, kom hjem og jenta snakket og snakket og snakket! Hun holdt ikke kjeft 😂 da snakket hun relativt rent også. Hun holder enda ikke kjeft, og er nå 4,5 år. Pratingen går i ett fra hun står opp til hun legger seg. Gjerne i søvne også 😂 Barn er forskjellig ❤️  

Anonymkode: 918f5...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.3.2019 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Asperger er ingen sykdom!!! Skjerp deg.

Anonymkode: 751e3...822

Hvor leste du at det var en sykdom?? Det er klassifisert som en psykisk forstyrrelse.

synes det er rart at utfra hele innlegget mitt, som var ment støttende og hyggelig, klarte du å dra ut en setning fullstendig ut av kontekst. 

 

Anonymkode: ec34f...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2019 den 21.49, BearMama skrev:

Det er spørsmål. Å starte med å nevne diagnoser for å så si at henne unge sikkert er frisk som om barn med spesielle behov er syke er ikke ok.

Leste du innlegget mitt i hele tatt? Eller var du bare ute etter å finne feil?

Anonymkode: ec34f...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du innlegget mitt i hele tatt? Eller var du bare ute etter å finne feil?

Anonymkode: ec34f...87d

Jeg leste innlegget ja...så du hva du skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i PPT og blir ikke bekymret for det du skriver. Synes det er spesielt at helsesøster gir en tidsfrist for språket og at hun da skal utredes - kun 18 mnd gammel. Frem til de er to år er det mest språkforståelsen det fokuseres på- og det skriver du jo at hun har. Vi får omtrent aldri barn yngre enn to år henvist til oss. Og 2 år er også veldig tidlig - da er det gjerne endel atferd i tillegg. 

Fortsett som du gjør- les, syng og snakk med barnet ditt :) Prøv å ikke stress, selvom jeg skjønner det er vanskelig. Vi mammaer har en tendens til å overtenke og tenke det verste. Plutselig løsner språket og du kan smile av at du var så bekymret tidligere :) Og dersom det ikke løsner trenger det heller ikke bety noe alvorlige greier. Noen unger trenger bare litt ekstra starthjelp :) Du skriver at hun ikke går i barnehage, jeg tipper mye løsner når hun starter der. Mange unger lærer å gå når de starter i barnehagen. Når de ser at andre barn går rundt og hvor mye fortere de kommer til lekene osv. Da vil de også - og vipps er motivasjonen for å lære å gå der ;) 

Anonymkode: 61837...793

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i PPT og blir ikke bekymret for det du skriver. Synes det er spesielt at helsesøster gir en tidsfrist for språket og at hun da skal utredes - kun 18 mnd gammel. Frem til de er to år er det mest språkforståelsen det fokuseres på- og det skriver du jo at hun har. Vi får omtrent aldri barn yngre enn to år henvist til oss. Og 2 år er også veldig tidlig - da er det gjerne endel atferd i tillegg. 

Fortsett som du gjør- les, syng og snakk med barnet ditt :) Prøv å ikke stress, selvom jeg skjønner det er vanskelig. Vi mammaer har en tendens til å overtenke og tenke det verste. Plutselig løsner språket og du kan smile av at du var så bekymret tidligere :) Og dersom det ikke løsner trenger det heller ikke bety noe alvorlige greier. Noen unger trenger bare litt ekstra starthjelp :) Du skriver at hun ikke går i barnehage, jeg tipper mye løsner når hun starter der. Mange unger lærer å gå når de starter i barnehagen. Når de ser at andre barn går rundt og hvor mye fortere de kommer til lekene osv. Da vil de også - og vipps er motivasjonen for å lære å gå der ;) 

Anonymkode: 61837...793

Takk for fint innlegg. :)

Hun har språk forståelse.

I kveld leste vi bok om Gogo (barnebok figur) og på siste side så skulle Gogo bade. Så sa jeg "nå skal gogo bade, har du lyst å bade?" 

Og da reiste hun seg opp med en gang, tok meg i hånda og masjerte inn på badet og stod der og banket på dusj kapinettet 😅. Hun skulle bade ja! :)

Innkjøring i bhg er ferdig nå, så på mandag begynner hun for fullt.

Anonymkode: 40ab6...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner så godt at du er bekymret, og du viser at du er en god mor som tar bekymringene dine på alvor. Bare husk at alle barn er like forskjellige som oss voksne. 

Jeg blir ikke bekymret over det jeg leser siden du skriver at hun engasjerer seg, har blikkontakt, ler mye, virker som hun forstår hva dere sier, peker og er interessert. Samtidig ville jeg fått en utredning fordi det ville ha gitt meg fred ifht bekymringene. 

Mine 3 barn:

1. Barn - gikk ved 14 mnd alder, men var stille som en mus. Smilte og lo, og virket som h*n forsto alt som ble sagt. Da barnet begynte å snakke (rundt 20 mnd) snakket barnet med fulle setninger! Etter det har ikke barnet sluttet å snakke. H*n snakker til og med i søvne. 

2. Barn - gikk ved 10 mnd alder, bablet i vei fra 7-8 mnd, godt ordforråd ved 10-12 mnd. Snakket ikke med skikkelige setninger før 3 års alder. Var veldig opptatt av det motoriske (krøp når h*n var 4.5 mnd!) Barnehage var bekymret pga språk. Snakker som en foss i dag.

3. Barn - gikk ved 13 mnd alder. Enstavelsesord 9-10 mnd, setninger 16-18 mnd. Utrolig bra ordforråd ved 2 års alder. Skikkelig smarting ifht ord og setninger fortsatt, og liker best når h*n får sitte i ro og prate/lese en bok. Ikke like sterk motorisk som de to andre, men det er fordi h*n har helt andre interesseområder. 

Ser du hvor forskjellige de er? Og helt «normale» 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...