Gå til innhold

Begynner å bli bekymret for barnet mitt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er 17 mnd.. og jeg kjenner jeg begynner å bli svært bekymret. 

Hun går ikke selv, men hun går hvis vi holder henne i 1 hånd.  

Og hun prater ikke. Hun er 17 mnd og har ingen ord, ikke engang mamma og pappa. Vi leser, synger, snakker masse med henne. Det har vi gjort fra hun var veldig liten. 

Helsesøster sier at hun skal utredes hvis hun ikke sier noe innen 1 mnd. 

Noen med erfaring? 

Hilsen bekymret mor

Anonymkode: 40ab6...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes litt sent ut ja.. Mine tre barn sprang rundt i den alderen, de pratet også litt. Det gikk i mamma pappa, bil, sol, lys, ja, nei, bæ, mø, smokk, aua, pus, hei, hade.. 

Anonymkode: 62f2c...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min er 17 mnd.. og jeg kjenner jeg begynner å bli svært bekymret. 

Hun går ikke selv, men hun går hvis vi holder henne i 1 hånd.  

Og hun prater ikke. Hun er 17 mnd og har ingen ord, ikke engang mamma og pappa. Vi leser, synger, snakker masse med henne. Det har vi gjort fra hun var veldig liten. 

Helsesøster sier at hun skal utredes hvis hun ikke sier noe innen 1 mnd. 

Noen med erfaring? 

Hilsen bekymret mor

Anonymkode: 40ab6...0e5

Hva sier helsesøster?

Anonymkode: 9d130...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår første ventet 18 mnd med å gå. Deretter har han løpt uten stans. Han snakket ikke stort (av forståelige ord) før han nærmet seg tre, innen han var tre år var han blant de aller beste i barnehagen språklig sett. Dette går nok fint. Barn er forskjellige og utvikler seg forskjellig.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Gåingen generelt er jeg ikke veldig bekymret for. Det går jo fremmover uke for uke... og helsesøster har ikke vært bekymret 1 sekund for det. Jeg tror hun går selv om 1-2 mnd. 

Men pratingen, den er jeg derimot bekymret for. 

Og disse to tingene kombinert!! Det gjør meg bekymret 

Anonymkode: 40ab6...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mann1979 skrev:

Vår første ventet 18 mnd med å gå. Deretter har han løpt uten stans. Han snakket ikke stort (av forståelige ord) før han nærmet seg tre, innen han var tre år var han blant de aller beste i barnehagen språklig sett. Dette går nok fint. Barn er forskjellige og utvikler seg forskjellig.

Takk ❤️

Anonymkode: 40ab6...0e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Senk skuldrene og pust dypt. 

Ikke ta sorgene på forskudd. Barn utvikler seg i sitt eget tempo og det er ingenting som tilsier at det er noe i veien med datteren din -enda. Vår eldste gikk ikke før han var 19 måneder og jeg tror ikke han sa stort på den alderen heller. 

Anonymkode: f9ee0...3f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig sikker på at ei jente jeg kjenner feilte noe, hun gikk ikke, var ikke interessert i noe, snakket ikke, smilte ikke. Husker ikke hvor gammel hun var når det løsnet. Men kanskje rundt 18-24 mnd. Hun er i dag helt normal, 10 år.

Anonymkode: 3dff0...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lagt noe merke til om hørselen hennes kan være dårlig? Snur hun seg etter kjente, men lave lyder? Sjekk om hun snur seg om du viser navnet hennes bak henne, uten at hun ser deg?

Mitt barn var et såkalt ørebarn da han var baby. Den ene ørebetennelsen etter den andre. Dette kan føre til at det blir stående væske i mellomøret. Skjer dette på begge sider, får man sterkt nedsatt hørsel.

Jeg merket en dag at barnet hørte veldig dårlig, for han hørte ikke at faren hans stakk nøkkelen i låsen og låste seg inn hjemme da han kom hjem fra jobb. Normalt pleide barnet å reagere med glede på dette og snu seg mot gangen fordi han visste pappaen kom. Så plutselig merket han ingenting. Han var da mellom ett år og halvannet år.

Jeg tok med barnet til legen, og vi fikk konstatert enda en ørebetennelse. Hadde ikke merket noe på barnet av feber etc. Han var vel så vant til dem, stakkar :(

Vi fikk kurert det, væsken ble drenert fra ørene, og språket eksploderte i utvikling på rekordtid, når han begynte å høre godt igjen.

 

Anonymkode: 92496...c1b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var veldig sikker på at ei jente jeg kjenner feilte noe, hun gikk ikke, var ikke interessert i noe, snakket ikke, smilte ikke. Husker ikke hvor gammel hun var når det løsnet. Men kanskje rundt 18-24 mnd. Hun er i dag helt normal, 10 år.

Anonymkode: 3dff0...757

Hun snakket da rent fra dag 1, når hun først begynte å snakke.

Anonymkode: 3dff0...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg skjønner at det er tungt, men jeg er enig i at du ikke skal ta sorgene på forskudd. En venninne av meg har en sønn på ca. to og et halv som heller ikke snakker veldig mye, og han var sent ute, men det går fremover! Virker som om det stort sett går i ord som mamma, pappa, tante, bil, fort osv. Ønsker dere lykke til ❤️

Anonymkode: 7e630...13f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere lagt noe merke til om hørselen hennes kan være dårlig? Snur hun seg etter kjente, men lave lyder? Sjekk om hun snur seg om du viser navnet hennes bak henne, uten at hun ser deg?

Mitt barn var et såkalt ørebarn da han var baby. Den ene ørebetennelsen etter den andre. Dette kan føre til at det blir stående væske i mellomøret. Skjer dette på begge sider, får man sterkt nedsatt hørsel.

Jeg merket en dag at barnet hørte veldig dårlig, for han hørte ikke at faren hans stakk nøkkelen i låsen og låste seg inn hjemme da han kom hjem fra jobb. Normalt pleide barnet å reagere med glede på dette og snu seg mot gangen fordi han visste pappaen kom. Så plutselig merket han ingenting. Han var da mellom ett år og halvannet år.

Jeg tok med barnet til legen, og vi fikk konstatert enda en ørebetennelse. Hadde ikke merket noe på barnet av feber etc. Han var vel så vant til dem, stakkar :(

Vi fikk kurert det, væsken ble drenert fra ørene, og språket eksploderte i utvikling på rekordtid, når han begynte å høre godt igjen.

 

Anonymkode: 92496...c1b

Hun hører helt fint, snur seg etter alle lyder. 

Hun har aldri hatt en ørebetennelse i sitt liv

Anonymkode: 40ab6...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min snakket ikke spesielt før han var nesten 3 år gammel. Veldig stille/rolig gutt generelt frem til den alderen - vi var mer enn bare litt bekymret for språket.

Gikk sent også, men husker ikke nøyaktig hvor gammel han var.

I dag er han en sprek og rask 6-åring som gleder seg til å begynne på skolen til høsten. Snakker som en foss, om enn ikke helt rent og riktig, men det kommer seg med eksponering.

Så det trenger ikke nødvendigvis være noe galt med barnet ditt.

Anonymkode: b7075...da0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forstå deg TS. Jeg kan VIRKELIG. Sjal jeg fortelle.deg hva bekymring er? Vår.jente pratet ikke før 3.år! Tenk på det. I tilleg var det andre ting som litr sosial samspill osv osv.. vi tenkte autisme i mange måneder... til og med de i barnehagen var litt bekymret... 

Veeeel... idag er jenta 4.5 og helt notmal. Prater fint, leket fint med andre, sosial, altså helt lik sine jevnaldrende... 

Du må ikke spørre meg hvorfor hun var så sein ute, det et det ingen som veit. Hun bare var slik...

Anonymkode: f13e3...e65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var så bekymret for jenta mi. Sen med å gå. Snakket ikke laget ikke mye lyder.  Nå 7 år etter så løper hun rundt som en galing og snakker som en foss nesten døgnet rundt.( Nå ønsket jeg av å til at hun er mere stille, he he) noen unger tar sin tid.  Og du vet ikke hva som skjer om noen uker. Prøv å pust med Magen. Og bare forsett som du gjør nå.

Anonymkode: fc0cc...efa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var tidlig med å gå, men snakket veldig seint. Helsesøster kalte ham en samler; han lærte seg ord uten å repetere de. Da han var 18 mnd gikk han fra å kun si mamma, pappa og bil til å snakke i små leddsetninger på en uke. Plutselig løsnet det, og siden da har han utviklet seg helt normalt. Han leste tidlig, og ligger i øverste prøveklasse på nasjonale prøver. 

Anonymkode: 826c9...657

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nina1975

Min lillesøster snakket ikke før hun ble 3 år, men da snakket hun til gjengjeld perfekt. Alle barn er forskjellige, men alltid greit at ting blir sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min eldste var tidlig med å gå, men snakket veldig seint. Helsesøster kalte ham en samler; han lærte seg ord uten å repetere de. Da han var 18 mnd gikk han fra å kun si mamma, pappa og bil til å snakke i små leddsetninger på en uke. Plutselig løsnet det, og siden da har han utviklet seg helt normalt. Han leste tidlig, og ligger i øverste prøveklasse på nasjonale prøver. 

Anonymkode: 826c9...657

Akkurat slik var min sønn også. Gikk fra å si fem-seks ord til å snakke i setninger på et par uker når han bikka 18 mnd. Ble utredet for hørselsproblemer i samme periode uten at de fant noe som helst. Han tok sine første skritt når han var 1 år og tre dager, men det var tydeligvis skummelt, så han ventet mange mange måneder før han slapp seg igjen, og da gikk han stødig fra første skritt.

Anonymkode: c008d...57f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min er 17 mnd.. og jeg kjenner jeg begynner å bli svært bekymret. 

Hun går ikke selv, men hun går hvis vi holder henne i 1 hånd.  

Og hun prater ikke. Hun er 17 mnd og har ingen ord, ikke engang mamma og pappa. Vi leser, synger, snakker masse med henne. Det har vi gjort fra hun var veldig liten. 

Helsesøster sier at hun skal utredes hvis hun ikke sier noe innen 1 mnd. 

Noen med erfaring? 

Hilsen bekymret mor

Anonymkode: 40ab6...0e5

Har hun spissede interesseområder?

Har hun god blikkontakt?

Peker hun?

Reagerer hun på navnet sitt og forstår hva dere sier til henne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, BearMama skrev:

Har hun spissede interesseområder?

Har hun god blikkontakt?

Peker hun?

Reagerer hun på navnet sitt og forstår hva dere sier til henne?

 

Spissede interesseområder?

Hun har god blikkontakt,  er veldig sosial, morsom og kjærlig 

Hun peker veldig mye

Hun forstår mye. Jeg sier, "kan du hente sauen, kan du hente tøffelen din, skaø vi lese bok", så krabber hun fort mot sau, tøffel eller bok. 

 

Anonymkode: 40ab6...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...