Gå til innhold

Begynner å bli bekymret for barnet mitt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men babler hun da? Mamama dadada osv?

Anonymkode: ba93f...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men babler hun da? Mamama dadada osv?

Anonymkode: ba93f...7ee

Ikke spesielt

Anonymkode: 40ab6...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spesielt

Anonymkode: 40ab6...0e5

Da er det nok dette helsesøster er bekymret for. At det ikke kommer noe lyd i det hele, og ikke at det ikke er ord.

Anonymkode: ba93f...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok dette helsesøster er bekymret for. At det ikke kommer noe lyd i det hele, og ikke at det ikke er ord.

Anonymkode: ba93f...7ee

Det kommer lyd, hele tiden!.  Men ikke babling ... ikke sånn dadada... men alt mulig av andre lyder 

HS sa at ved de burde kunne prate litt ved 18 mnd alder

Anonymkode: 40ab6...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spissede interesseområder?

Hun har god blikkontakt,  er veldig sosial, morsom og kjærlig 

Hun peker veldig mye

Hun forstår mye. Jeg sier, "kan du hente sauen, kan du hente tøffelen din, skaø vi lese bok", så krabber hun fort mot sau, tøffel eller bok. 

 

Anonymkode: 40ab6...0e5

Jeg tenkte litt på autisme. Barn med autsime har ofte spissede interesseområder som snurre på ting, kjenne på teksturer etc. Ofte er det treg motorisk og med språk. Bare lufter det uten at det selvfølgelig er tilfelle med datteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spissede interesseområder?

Hun har god blikkontakt,  er veldig sosial, morsom og kjærlig 

Hun peker veldig mye

Hun forstår mye. Jeg sier, "kan du hente sauen, kan du hente tøffelen din, skaø vi lese bok", så krabber hun fort mot sau, tøffel eller bok. 

 

Anonymkode: 40ab6...0e5

Da ville jeg senket skuldrene om jeg var deg. Høres ut som en herlig jente som trives godt. Når hun er sosial, forstår og har interesse av det dere sier, er nok den sene praten bare hennes måte å gjøre det på. Hun lytter og lagrer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
1 minutt siden, Hactar skrev:

Da ville jeg senket skuldrene om jeg var deg. Høres ut som en herlig jente som trives godt. Når hun er sosial, forstår og har interesse av det dere sier, er nok den sene praten bare hennes måte å gjøre det på. Hun lytter og lagrer.

Min sønn har autisme og hadde både god blikk kontakt, var sosial og utadvendt og var trygg, glad og lo masse.

Han forsto også hva vi sa, men språket uteble.

Han viste ikke særlig interesse for samspill med andre barn, men han observerte dem og likte å være rundt andre barn. Og så var det dette med at han viste interesse for å spinne på type hjul på lekebiler, kulerammer, fascinert av sandkorn, steiner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn var også litt treg i språket. Hun sa "mamma" første gang sa hun var 6 mnd og sa ikke stort før rundt 18 mnd. Hun forstod svært mye da. Men plutselig var hun en av de barna i barnehagen med mest utviklet ordforråd. Vær tålmodig, fortsett å prate, synge, lese regler. Er dere ute på tur kan du peke og si "ser du den sorte katten?" "der er et gult hus" osv. Beskriv ting. 

Min jente var også treg med å gå, men det kom raskt etter ca 15 mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, BearMama skrev:

Min sønn har autisme og hadde både god blikk kontakt, var sosial og utadvendt og var trygg, glad og lo masse.

Han forsto også hva vi sa, men språket uteble.

Han viste ikke særlig interesse for samspill med andre barn, men han observerte dem og likte å være rundt andre barn. Og så var det dette med at han viste interesse for å spinne på type hjul på lekebiler, kulerammer, fascinert av sandkorn, steiner etc.

Jeg vet ikke om noen sære interessert. Unntatt kasting! 

Kaster mat, kaster leker osv

Anonymkode: 40ab6...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om noen sære interessert. Unntatt kasting! 

Kaster mat, kaster leker osv

Anonymkode: 40ab6...0e5

Hahaha😂

Det tror jeg alle barn liker 😜

Jeg bare nevne det så du har bakhodet. Godt mulig hun bare er treg motorisk. De aller seneste pleier vel å begynne å gå rundt 18 mnd og noen både 19 og 20 mnd.

Vet også om barn som ikke sier et ord for å så snakke flytende i en alder av 3. 

Går hun i barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, BearMama skrev:

Hahaha😂

Det tror jeg alle barn liker 😜

Jeg bare nevne det så du har bakhodet. Godt mulig hun bare er treg motorisk. De aller seneste pleier vel å begynne å gå rundt 18 mnd og noen både 19 og 20 mnd.

Vet også om barn som ikke sier et ord for å så snakke flytende i en alder av 3. 

Går hun i barnehage?

Nei, hun skal begynne denne uken :)

Anonymkode: 40ab6...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun skal begynne denne uken :)

Anonymkode: 40ab6...0e5

Ville ikke bekymret meg før hun hadde gått en stund i barnehagen. Det er utrolig mye som skje når de starter i barnehagen. Å være sammen med andre barn pleier å løsne mye både mht motorikk og språk. I tillegg vil barnehagen følge med om de ser grunn til bekymring mht utviklingen og skulle det skje så vil hun bli observert av PPT slik at hun får den oppfølgingen hun måtte trenge 😊

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BearMama skrev:

Ville ikke bekymret meg før hun hadde gått en stund i barnehagen. Det er utrolig mye som skje når de starter i barnehagen. Å være sammen med andre barn pleier å løsne mye både mht motorikk og språk. I tillegg vil barnehagen følge med om de ser grunn til bekymring mht utviklingen og skulle det skje så vil hun bli observert av PPT slik at hun får den oppfølgingen hun måtte trenge 😊

Ok tusen takk. 

Blir spennende fremmover. Jeg håper at ting snart løsner :)

Anonymkode: 40ab6...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok tusen takk. 

Blir spennende fremmover. Jeg håper at ting snart løsner :)

Anonymkode: 40ab6...0e5

Mest sannsynlig. Hun er veldig ung enda 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå jeg skjønner bekymringen godt! Jeg har vært der du er, og min datter har t.o.m vært utredet for autisme, grundig undersøket. Det var ikke noe galt annet enn en utviklingsforsinkelse. Hun er i dag en lynende intelligent 6 åring med godt utviklet språk. 😊

Anonymkode: 72820...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BearMama skrev:

Min sønn har autisme og hadde både god blikk kontakt, var sosial og utadvendt og var trygg, glad og lo masse.

Han forsto også hva vi sa, men språket uteble.

Han viste ikke særlig interesse for samspill med andre barn, men han observerte dem og likte å være rundt andre barn. Og så var det dette med at han viste interesse for å spinne på type hjul på lekebiler, kulerammer, fascinert av sandkorn, steiner etc.

Visste ikke at sønnen din har autisme. Jeg er en av de som har laget tråder om at min sønn er under utredning for autisme. Kjennes litt trygt at vi er flere her på forumet i samme båt, selv om jeg ikke vet sikkert om min sønn har det ennå. Men mye peker i den retningen. Det står stor respekt av at du er åpen om dette, selv om du jo er anonym her på forumet. 

Anonymkode: 8d2a7...4f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spissede interesseområder?

Hun har god blikkontakt,  er veldig sosial, morsom og kjærlig 

Hun peker veldig mye

Hun forstår mye. Jeg sier, "kan du hente sauen, kan du hente tøffelen din, skaø vi lese bok", så krabber hun fort mot sau, tøffel eller bok. 

 

Anonymkode: 40ab6...0e5

Ville ikke bekymret meg da ts... går helt fint skal du se 😀

Anonymkode: f13e3...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at sønnen din har autisme. Jeg er en av de som har laget tråder om at min sønn er under utredning for autisme. Kjennes litt trygt at vi er flere her på forumet i samme båt, selv om jeg ikke vet sikkert om min sønn har det ennå. Men mye peker i den retningen. Det står stor respekt av at du er åpen om dette, selv om du jo er anonym her på forumet. 

Anonymkode: 8d2a7...4f9

Jeg har blogget litt om det også om du vil lese litt mer om vår vei mot diagnose 😊

Jeg har innsett at det er veldig mange av oss der ute. Mange som er i villrede i prosessen, rettigheter og hva en gjør når ungen har fått diagnose. Spesielt når det kommer til oppdragelse og hverdagssituasjoner. 

Så om jeg kan fortelle litt om oss, opplyse, gi råd og veiledning så føler jeg nesten at det er min plikt fordi jeg vet at det kan være fryktelig sårt, forvirrende og tøft å mistenke og få vite at barnet har barneautsime.

Jeg er også veldig åpen om dette til alle vi møter. Jeg synes det er viktig at det opplyses om hva autisme egentlig er da det er mye fordommer og stigmaer om autsime.

»Å? Han ser jo helt normal ut» 

Ja, han er en helt normal gutt. Han ser bare verden gjennom litt andre øyne. Om vi hjelper andre barn og voksne til å se verden med litt nye øyne så vil du bli forbløffet over at våre to verdener fungere godt sammen og at verden min sønn ser kan tilfører mye nytt, spennende og lærerikt.

❤️

Du som mistenker eller har barn med autsime

Å være autisme mamma

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare understreke igjen, ettersom autisme er dratt frem en del ganger- at mangel på språk/sent ute motorisk KAN ha svært  mange ulike årsaker. Alt fra dårlig syn, dårlig hørsel, utviklingsforstyrrelse (ofte forbigående) og ADD. Som sagt, min datter gikk hele veien mtp utredning av autisme. Hun ble henvist fra BUP som mistenkte dette. Det var ikke autisme overhodet. Men en utviklingsforsinkelse innen visuell orientering samt noen ADD relaterte vansker. Dette har dog rettet seg allerede, hun viser ingen tegn til dette nå.

Anonymkode: 72820...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter var 17 mnd da hun begynte å gå. Hun var også språksen og fjor, før 3 års dagen, fikk hun dren i begge ører, og språket har skyti fart som bare det. Hun hadde ikke hatt særlig ørebetennelse o.l., men pga utvikling sjekket vi det, og hun hadde væske i begge ørene. Gå til legen og be om henvisning til ørelege, så får dere enten bekreftet eller utelukket dette. 

Anonymkode: 087dd...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...