Gå til innhold

Leaving neverland (Michael Jackson)

NordicViking

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
3 timer siden, MizBiz skrev:

jeg forstår endel av mekanismene, som overgrepsoffer selv, men, det er forskjell på folk. NOEN vil alltid ha lettere for å stå frem enn andre som kanskje vil bruke flere tiår på å si hva som har skjedd. 

men, for å sammenligne med f.eks. jimmy saville, så er det overraskende *få* ofre . jimmy saville, til sammenligning, forgrep seg på over 70 ofre som sto frem. det er ganske så massiv forskjell! ville en pedofil klart å styre seg over så mange tiår til "bare" 4 ofre?

vi får se, kan hende står flere tidligere involverte frem og bekrefter det ene eller det andre, hvem vet.

Jeg synes ikke dette er noe argument. Det finnes fedre og mødre som kun har et eneste offer og det er deres eget barn. Så det spørs vel hva som er tilgjengelig og hva slags overgriper en er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Miranda16 said:

Hva sikter du det til?

Lenken jeg og andre har lagt ut, samt videoen. Som viser dokumentasjon, fra Wade Robson og hans mor selv, som går mot det de selv sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tabris skrev:

Lenken jeg og andre har lagt ut, samt videoen. Som viser dokumentasjon, fra Wade Robson og hans mor selv, som går mot det de selv sier.

Nå har en av disse blant annet sagt at MJ truet med at de begge ville havne i fengsel hvis han sladret, bestikkelser, misbruke tillit... Hvis du har sett "Leaving Neverland" så kommer alt dette frem. Etter min mening har jeg ikke mye tiltro til random videoer folk legger ut. Du kan lese om hvordan han smørte dem her; https://www.independent.ie/entertainment/movies/master-manipulator-michael-jackson-groomed-the-world-accusers-claim-37868457.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Becka said:

For de som er interessert i å se litt om hvordan forholdet startet og hva som skjedde rundt wade før han endret mening ang MJ i 2012. Her har de altså satt sammen hva wade har skrevet i sin blogg i disse årene. Ting henger IKKE på greip. Slutten av dokumentaren får jeg helt vondt i sjela. Dette er bare trist. 

Noen har skrevet i tråden at det er lett å lage en dokumentar som gir et skjevt eller direkte feilaktig bilde av faktiske forhold (eller blank løgn). Det er helt riktig. Men det samme kan naturligvis sies om denne videoen. Det er ikke så godt å si hvem som er "master of desception" i denne sammenhengen...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tabris said:

Det er jeg enig i. Hvis dette er reelt, så har jeg ingen problem med å skjønne at Wade Robson ikke klarte å si ifra hverken når han var 11 eller når han var 22. Det er for meg ikke et problem. Men det er så mange andre ting som ikke stemmer med deres historie, med ting som faktisk er dokumentert, at jeg ikke klarer å tro på dem.

Er det dokumentert, eller er det noe du har lest på internett (alternativt en video eller ti du har sett på internett)?

Jeg holder muligheten åpen for at forholdet mellom MJ og guttene på Neverland var aseksuelt. Men hvor sannsynlig er det egentlig?

Uansett, jeg hører på musikken og gleder meg over den. Noen av tekstene er litt mer foruroligende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette ikke helt er det samme, men er vel på en måte i samme gate. 

Jeg har vokst opp med å bli utsatt for omsorgssvikt, fysisk og psykisk vold. Jeg er nå 31 år gammel og det er fortsatt en del av meg som ikke helt har klart å forstå alvorlighetsgraden av det jeg har blitt utsatt for. Jeg var ganske stor da jeg begynte å forstå at det var noe feil med min oppvekst, fordi jeg har vokst opp sånn og ikke visst bedre. Jeg har forsvart foreldrene mine og deres handlinger i mange år også, fordi jeg ikke har visst bedre. 

Slik det er nå, så er det fortsatt en del av meg som tenker at jeg overreagerer. At jeg bare er dramatisk i forhold til det som har skjedd, at mange har opplevd verre og at mine vansker ikke er i nærheten av hvor ille det KUNNE vært.

Er man i tillegg redd for hva konsekvensene kan bli når man sier ifra (barn som har blitt truet med at en kommer i fengsel hvis en sier noe osv) så er det ennå mer vanskelig å stå frem. 

Så det at gutta ikke har kommet frem med full historie før mange år etter MJs død er så absolutt ikke noe bevis på at de juger. Tenk så vanskelig det må være når en tidligere har jugd i retten for å forsvare sin overgriper. 

jeg har ikke sett dokumentaren, men lest denne tråden aktivt. Bare det at MJ hadde små GUTTER på overnattinger i samme seng som seg selv, gir meg en guffen følelse. Det er så absolutt ikke normalt. Å leke med barn, være venner med barn osv, okay... men å skulle være alene med de, ta de og familiene med på turer mens familien sover separat fra guttungen... altså... varsellampene mine blinker! 

Jeg har selv en sønn og kunne ALDRI ALDRI tillatt min sønn å overnatte hos en slik person

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Tabris said:

Det er jo like sannsynlig at disse to vet om disse psykologiske mekanismene og dermed bruker dem bevisst i sin strategi for å forklare hvorfor de har forsvart MJ til langt inn i voksen alder. Så at de ikke sier i fra før nå er på ingen måte et bevis i seg selv.

Det kan vi ikke se bort fra, spesielt ikke når det er mye penger inne i bildet. Men det at de som "står fram" går etter penger, og i noen grad kanskje ikke virker 100% sympatiske, betyr ikke nødvendigvis at de lyver om overgrep. Det kan vi ikke vite.

At disse personene og deres foreldre ikke var av den typen du vil stole på i en rettssal, kan ha gjort guttene mer sårbare. Overgripere går ikke etter døtrene og sønnene til politimesteren eller ordføreren, liksom. De er litt smartere enn det, vanligvis.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Miranda16 said:

Nå har en av disse blant annet sagt at MJ truet med at de begge ville havne i fengsel hvis han sladret, bestikkelser, misbruke tillit... Hvis du har sett "Leaving Neverland" så kommer alt dette frem. Etter min mening har jeg ikke mye tiltro til random videoer folk legger ut. Du kan lese om hvordan han smørte dem her; https://www.independent.ie/entertainment/movies/master-manipulator-michael-jackson-groomed-the-world-accusers-claim-37868457.html

12 minutter siden, T-Rex said:

Noen har skrevet i tråden at det er lett å lage en dokumentar som gir et skjevt eller direkte feilaktig bilde av faktiske forhold (eller blank løgn). Det er helt riktig. Men det samme kan naturligvis sies om denne videoen. Det er ikke så godt å si hvem som er "master of desception" i denne sammenhengen...

9 minutter siden, T-Rex said:

Er det dokumentert, eller er det noe du har lest på internett (alternativt en video eller ti du har sett på internett)?

Jeg holder muligheten åpen for at forholdet mellom MJ og guttene på Neverland var aseksuelt. Men hvor sannsynlig er det egentlig?

Uansett, jeg hører på musikken og gleder meg over den. Noen av tekstene er litt mer foruroligende.

Videoen er et sammendrag av det som kommer frem i lenken som ble lagt ut. Som baserer seg på dokumenterte påstander, blant annet Wades egne blogginlegg og morens egne uttalelser, både i rettsaken og i dokumentaren.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tabris said:

Det er ikke en random video, det er et sammendrag av det som kommer frem i lenken som ble lagt ut. Som baserer seg på dokumenterte påstander, blant annet Wades egne blogginlegg og morens egne uttalelser, både i rettsaken og i dokumentaren.

Har du fulgt bloggen til Wade, så du kan si at det faktisk stemmer at han har skrevet dette i bloggen sin? Er du sikker på at det ikke er noen som forfalsker dette? "Fake news" og andre forfalskninger er så lette å lage i disse internettider at jeg er generelt skeptisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex said:

Har du fulgt bloggen til Wade, så du kan si at det faktisk stemmer at han har skrevet dette i bloggen sin? Er du sikker på at det ikke er noen som forfalsker dette? "Fake news" og andre forfalskninger er så lette å lage i disse internettider at jeg er generelt skeptisk.

Er du like kritisk til påstandene i denne dokumentaren?

Edit: Det stemmer forøvrig med det Wade sier selv i dokumentaren. At han slet med presset i jobben før han, i følge ham selv, forsto at han hadde blitt seksuelt misbrukt. 

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Videoen er et sammendrag av det som kommer frem i lenken som ble lagt ut. Som baserer seg på dokumenterte påstander, blant annet Wades egne blogginlegg og morens egne uttalelser, både i rettsaken og i dokumentaren.

Videoen dokumenterer eller legger ikke frem noen bevis for at historien til  Wade og Jimmy ikke er sann. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Tabris said:

Er du like kritisk til påstandene i denne dokumentaren?

Jeg har ikke sett dokumentaren. Jeg baserer mine antagelser på det jeg har sett og opplevd i løpet av mine drøyt 50 år på kloden. Det tror jeg faktisk er det beste man kan gjøre, for det er så stor grunn for alle parter til å lyve i denne saken at vi strengt tatt ikke kan stole på det som fremkommer i media. Vi snakker om mye berømmelse, mye makt og mye penger, og da blir det fort "deep and muddy waters".

Får vi noe sikkert svar på hva som skjedde, noen gang? Jeg tviler.

Edit: Jeg har også i løpet av min livstid møtt folk som er så uvanlige at jeg vet at det ikke-statistisk-korrekte kan være det som stemmer. Det er derfor jeg holder muligheten åpen for at MJ faktisk ikke var en overgriper. Selv om det for meg er sånn ca 20%.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Miranda16 said:

Videoen dokumenterer eller legger ikke frem noen bevis for at historien til  Wade og Jimmy ikke er sann. 

Dokumentasjonen finner du i lenken. Videoen er bare et sammendrag av den.

Forøvrig handler det ikke om å dokumentere hvorvidt historien er sann eller ikke, i den forstand om MJ har seksuelt misbrukt dem eller ikke. Det kan verken bevises eller motbevises. Det handler om å sette et kritisk søkelys på mange av påstandene som kommer frem i dokumentaren og gi et mer nyansert bilde.

Endret av Tabris
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tabris skrev:

Dokumentasjonen finner du i lenken. Videoen er bare et sammendrag av den.

Forøvrig handler det ikke om å dokumentere hvorvidt historien er sann eller ikke, i den forstand om MJ har seksuelt misbrukt dem eller ikke. Det kan verken bevises eller motbevises. Det handler om å sette et kritisk søkelys på mange av påstandene som kommer frem i dokumentaren og gi et mer nyansert bilde.

Den videoen tar for seg at han lyver for egen vinning uten å se på at løgnene at psykologiske årsaker basert på seksuelt misbruk. Vi får være enig om å være uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hele dokumentaren på nettet (ikke den versjonen som norsk TV kortet ned). Jeg tror på disse mennene. Ingen kan lyve så overbevisende (unntatt psykopater som vel er 1% av befolkningen).

Historien da han ene viste frem ringene Michael kjøpte til ham i bytte mot seksuelle tjenester var VOND å lytte til..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, Tabris said:

Dette er en av de tingene som påstås, men den reelle dokumentasjonen tegner et annet bilde.

- Wade Robson og hans mor møtte MJ for første gang etter han vant en dansekonkurranse. Etter det møtet tok MJ ikke mer kontakt.
- Robsons mor sendte et takkekort til hotellet der han bodde, og MJ inviterte dem begge opp til rommet for en time og to. Etter det tok MJ ikke mer kontakt.
- Når de flyttet til USA, så tok MJ så lite kontakt at moren skjønte hun måtte jobbe med Wades karriere uten ham.
- Wade spurte om å bli med MJs Dangerous-turne - MJ sa nei.
- MJ ringte ikke i løpet a Dangerous-turneen som han hadde lovet, noe som gjorde Wades mor så sint at hun skjelte ham ut på telefon og forbød ham å ta kontakt med dem på seks måneder.

Det var altså Wades mor som initierte kontakt flere ganger på rad i begynnelsen, ikke MJ. Og etterhvert ble hun sint på ham nettopp fordi han tok så LITE kontakt. Dette kommer frem både i dokumentaren selv og i intervju med moren under rettsaken.  

Dette er altså en litt annen fremstilling enn "bevisst grooming".

Grooming betyr å bygge et forhold i den hensikten å ha sex med barn, det betyr ikke nødvendigvis å ta kontakt med noen til stadighet. MJ druknet i mennesker som ville ha kontakt med han, så han hadde ikke behov for å ta kontakt med dem hele tiden. Jeg kjenner ikke til historien i detalj, men han at han gjorde mange ting som bygget et forhold til familien er det vel ikke noen tvil om. 

"Grooming is about making a child think that sex with the offender is normal or that they have no choice. Offenders do this by building a relationship and emotional connection with the child.

This relationship can take different forms.

- They could try to convince the young person that they are in a loving relationship as boyfriend or girlfriend.

- They might become a mentor to the young person, making them think they are someone who can help them or teach them things.

- Sometimes they will become a dominant figure in a young person’s life, perhaps by having a relationship with their parent or caregiver.

- They may also build a relationship with the child’s family, making them think that they are someone who can be trusted with the child.

One of the most sinister aspects of grooming is the way in which it so closely mimics genuinely positive relationships. This can leave its victims very unsure of who to trust, sometimes assuming that they can trust no one, even people who seem to be nice and to care. 
https://www.thinkuknow.co.uk/parents/articles/what-is-sexual-grooming/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han hadde et forhold til familien (som de bygget like mye som ham). Men det er kun grooming hvis det faktisk endte med seksuelt overgrep. Mange skriver grooming som om det er et faktum at det var hva MJ gjorde, når vi ikke har noen beviser for at seksuelt overgrep faktisk skjedde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
8 minutter siden, Tabris skrev:

Ja, han hadde et forhold til familien (som de bygget like mye som ham). Men det er kun grooming hvis det faktisk endte med seksuelt overgrep. Mange skriver grooming som om det er et faktum at det var hva MJ gjorde, når vi ikke har noen beviser for at seksuelt overgrep faktisk skjedde.

Det burde finnes et ord for alle disse foreldrene som har hengt seg etter Mj og andre kjendiser også. Foreldrene til Jordyn gjorde jo akkurat det samme kun med økonomiske baktanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sol70 skrev:

Først viser de mange klipp av Wade der han sier at ingenting skjedde, noe som vi vet veldig godt at overgrepsofre gjør, de holder tett. Og jeg syns det virker som han lyver da!

Det at han ikke skjønte at det var feil før 2012 er forklart i Oprah-intervjuet som er postet for et par sider siden, og jeg har skrevet det også. De skjønte ikke at det var overgrep, og de skjønte ikke at det var feil, det er noe av det som gjør det så vanskelig å stå fram. Men han skjønte at han måtte holde tett om det for MJ hadde terpet fra begynnelsen på at både han og Wade ville komme i fengsel for resten av livet om det ble kjent. At noe er ulovlig i samfunnets øyne betyr ikke at man opplever at det er feil for en selv.

Du bare skjønner ikke hvordan det er å bli manipulert.

Jeg er 10 minutter inn i den 30 min lange dokumentaren du postet, og så langt er det bare tull de har.

Ok, du følger tydeligvis ikke med på videoen, for hadde du gjort Det, så ser du at det er ikke at han kom frem med det senere som er poenget å terpe på her. Men at han ikke forklare det samme. Han sier flere ting. Først at han ikke skjønte før i 2012 at det som hadde skjedd med han var galt. For tidligere å si ( rundt rettsaken i 05 var det vel ang anklagene fra Garvin) at visst noe slikt hadde skjedd hadde det vært fryktelig galt. Visst han har fortrengt at noe i det hele tatt skjedde med ham, så er det 1 Ting, men det er ikke det han sier. Han sier han ikke har skjønt at det som faktisk skjedde var overgrep. Og ja, jeg vet godt hvor skummelt manipulasjon kan være.. Men det er for meg noe som overhode ikke henger på greip. 

Om du også hadde sett videre, så fikk ikke Wade helt det som han ville i karrieren sin heller.. gidder ikke gjenta alt det når du ikke gidder se det. 

Slutten hvor flere av ha  kjente venner, bl.a Corey forteller " I know the difference beetween a pedofile and sombody who it's not, because I've been molested.  Michael Jackson is NOT that guy. " 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...