Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Gjest Mette.ask
Minipilla skrev (21 minutter siden):

Å nei så hendig du…når argumentene mangler og det blir ubehagelig - da stikker man. Så barnslig.  

God morgen til deg solstråle. Er det virkelig nødvendig at jeg skal svare på ALLE kommentarene her inne? Er det virkelig nødvendig at vi skal fortsette denne diskusjonen i det "uendelige"?

Jeg har sagt(skrevet) gjentatte ganger hva jeg mener, tenker og ja...føler, så hvorfor skal jeg ha behov for å sitte her å gjenta meg selv til vi alle skriker av kjedsomhet?

Det er flott at dere ønsker å ta en slik viktig debatt og at dere ikke føler dere ferdig med å diskutere. Men det kan dere vel fint klare å fortsette med uten meg?

Noen her inne har skrevet gode, utfyllende og flotte kommentarer og jeg har svart på veldig mange av de. Men jeg har verken tid eller interesse til å sitte her dag ut og dag inn for å svare alle.

Det er innlysende at flere her ikke vil se seg ferdig med å diskutere før jeg legger fra meg min egen beslutning, senker hodet og bare dilter etter de andre og deres valg. Med å si det, er ikke å ta på meg selv en offerrollen, men en sannhet jeg vil tro de aller fleste av oss kan se. 

Jeg mangler ikke argumenter og det ble ikke plutselig ubehagelig. 

Uavhengig av hvor lenge jeg fortsetter å svare, hvor mange jeg svarer og hva jeg svarer, så vil det alltid dukke opp noen med en slik kommentar som du kom med, når jeg slutter å svare. For meg blir det veldig "hersketeknikk" og egentlig litt barnslig (ja, jeg slang den tilbake). 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orly skrev (5 timer siden):

Kan uvaksinert  helsepersonell bli flyttet til andre steder og i andre stillinger? 
 

Kjenner noen som jobber i barnehage og de dikk beskjed om flytting, om de ikke tok vaksinen, burde vært sånn i helsesektoren også.

Ja det kan de.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mette.ask jeg spurte deg tidligere i tråden også, hva tenker du ang long covid? Der du kanskje ikke orker vanlige ting i mange månder, kanskje år? Og om det samme skjer med mannen din?

 

Også vil jeg skyte inn at jeg kjenner en som ikke får lov å ta vaksinen ennå av medisinske grunner, hun er veldig glad alle de som tar den, selvom de aller fleste er litt skeptiske. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vestavind skrev (1 time siden):

Mobbe ..ja...  her inne. Er enig i at uenighet er ikke mobbing..men føler MA blir mobbet her inne.  Hengt på korset  på en måte.,... ufine nedlatende kommentarer. 

Du føler ? Nei hun blir ikke mobbet, men det må være lov å stille spørsmål , hun velger selv å gå ut offentlig både i blogg og avis , da må man tåle å få kritiske spørsmål , helt uten å kalle det mobbing 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
Diamant20 skrev (3 minutter siden):

@Mette.ask jeg spurte deg tidligere i tråden også, hva tenker du ang long covid? Der du kanskje ikke orker vanlige ting i mange månder, kanskje år? Og om det samme skjer med mannen din?

 

Også vil jeg skyte inn at jeg kjenner en som ikke får lov å ta vaksinen ennå av medisinske grunner, hun er veldig glad alle de som tar den, selvom de aller fleste er litt skeptiske. 

Jeg synes det er DRIT skummelt.

Det er fremdeles begrenset kunnskap om langvarige symptomer, eller senfølger (long covid) for de som har hatt korona. Så det er som jeg har nevnt tidligere en følelse av å stå med to "onder" en må velge mellom. 

Senfølger av vaksinen og senfølger av sykdommen er begge skummelt å tenke på, og jeg tenker spesielt på de rundt meg og på om jeg vil miste muligheten til å ta vare på de jeg elsker på samme måte som jeg gjør i dag.

Om du har lest kommentarene mine så vil du se at jeg har skrevet at nær og høyt elsket familiemedlemmer har fått senfølger av sykdommen. Dette er senfølger vi ikke vet hvor lenge vil vare, om det vil bli bedre eller om det vil vare resten av livet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette.ask skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er DRIT skummelt.

Det er fremdeles begrenset kunnskap om langvarige symptomer, eller senfølger (long covid) for de som har hatt korona. Så det er som jeg har nevnt tidligere en følelse av å stå med to "onder" en må velge mellom. 

Senfølger av vaksinen og senfølger av sykdommen er begge skummelt å tenke på, og jeg tenker spesielt på de rundt meg og på om jeg vil miste muligheten til å ta vare på de jeg elsker på samme måte som jeg gjør i dag.

Om du har lest kommentarene mine så vil du se at jeg har skrevet at nær og høyt elsket familiemedlemmer har fått senfølger av sykdommen. Dette er senfølger vi ikke vet hvor lenge vil vare, om det vil bli bedre eller om det vil vare resten av livet.

 

Hvordan tar du da sjansen på å være uvaksinert, ikke minst i Bergen som har hatt mange store smitteutbrudd, har et stort et på gang nå? En tur på butikken, eller at sønnen din kommer hjem kan jo gjøre at hele husstanden er smittet.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
Orly skrev (5 timer siden):

Kan uvaksinert  helsepersonell bli flyttet til andre steder og i andre stillinger? 
 

Kjenner noen som jobber i barnehage og de dikk beskjed om flytting, om de ikke tok vaksinen, burde vært sånn i helsesektoren også.

Kopierer mitt eget svar ifra en tidligere kommentar her i tråden:

Arbeidsgiver på de forskjellige arbeidsplassene må vurdere om det er forsvarlig at arbeidstaker ikke tar vaksinen. Det vurderes utifra hvilken jobb det er, arbeidsoppgaver, hvilken pasienter/brukere/beboere det er og sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten. -vil det være nok med at arbeidstaker bruker de smittevern tiltakene som er tilgjengelig, eller bør arbeidstaker bli omplassert? Kanskje er det ikke noe alternativ enn å måtte si opp vedkommende, om det er en pasientgruppe som er veldig sårbar som lungeavd osv. 

I min jobb kan jeg fortsette å jobbe på lik linje som vaksinerte og bruke akkurat de samme tiltakene som munnbind, hygiene, sprit og avstand. Hos oss skal det heller ikke være synlig forskjell på vaksinerte og ikke vaksinerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
Diamant20 skrev (5 minutter siden):

Hvordan tar du da sjansen på å være uvaksinert, ikke minst i Bergen som har hatt mange store smitteutbrudd, har et stort et på gang nå? En tur på butikken, eller at sønnen din kommer hjem kan jo gjøre at hele husstanden er smittet.

Ja, som sagt er det drit skummelt og noe jeg tenker på nesten hver eneste dag. Derfor er jeg også ekstra nøye på smittevern tiltak. Jeg er og selvfølgelig redd for å ha tatt et feil valg og risikere å smitte andre eller at vi her hjemme blir alvorlig syke av korona. Så jeg sitter ikke med en skråsikker følelse på at mitt valg var det eneste rette. 

Jeg brukte LANG tid på å ta beslutning med å vente til vaksinen er godkjent og til bivirkninger, effekt og langtidsbivirkninger er mer kjent. Det var absolutt ikke en lett og rask avgjørelse for meg.

For noen har valget rundt vaksine vært lett og de har ikke følt seg presset, redd eller usikker på sitt eget valg. Men for andre har dette vært ekstremt vanskelig, uavhengig av hvilket valg de til slutt falt på.

Jeg har tatt mitt valg og står for det valget, men jeg er like redd for korona som jeg vil tro de aller fleste av oss er.

Alt er ikke så svart/hvitt som det på meg virker som det er mange som tror. Det ligger så mange forskjellige grånyanser mellom den svarte og den hvite, noe som gjør dette til et veldig vanskelig tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LysOgVarme
esmeralda1 skrev (På 12.8.2021 den 23.08):

Har hun virkelig sagt dette ?? Nå vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte..Jeg blir så oppgitt over den dama 

Umami skrev (På 12.8.2021 den 23.16):

Ingen har vært 100% trygge på vaksinen, men vi har faen i meg vært med på en dugnad!!! Ja folk blir fremdeles smittet, men langt færre legges inn på sykehus! Shame on you Mette, som «oppfordrer» folk til å ikke ta vaksine! Ikke direkte, men indirekte! Shame om you!!!!

 

Langt færre blir smittet? Vi hadde nettop den høyeste smitten på over et år. Utrolig når så mange er vaksinert. Snart påbud med munnbind igjen. 

Synes ikke det er shame on Mette fordi hun ikke vill ta vaksinen. Hun bryter ikke loven. Folk blir dessuten smittet selv etter å ha tatt vaksinen. Kan heller ikke se Mette oppfordrer til å la være å ta vaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask

Men nå MÅ jeg stå opp og prioritere mann og barn. Skulle egentlig brukt denne tiden til å gjøre ferdig et blogginnlegg hvor jeg intervjuer min mann, men det har jeg ikke fått gjort 🙈

Jeg sier meg ferdig (tror jeg) med å svare på vaksine relaterte spørsmål her inne. Nyt dagen dere ❤️ her i Bergen er det iallefall sol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mette.ask Nå skal jeg spørre deg et par spørsmål. Du skal ikke tenke på det men svare med det første som faller deg inn. Hvis de hadde vært et krav om at H måtte vært fullvaksinert for å få komme inn i landet vårt hadde han da tatt vaksinen, eller føler du at det ble feil det også? Dette er jo hypotetisk,

Og hva hvis foreldrene eller søsken av H skulle bli alvorlig syke, og han må fort ned dit men han ikke er vaksinert, og noe skulle skje med de som gjør at de dør( ikke at vi ønsker det) og H ikke kommer seg så fort ned fordi dere ikke har tatt vaksinen, har du/dere dannet dere noen tanker om det.

Og det siste jeg lurer på, i starten av pandemien så var du veldig hissig på dette fordi din datter "mulig", du visste ikke sikkert hvis ikke jeg tar feil om hun var i risikogruppe eller ikke, hvordan tenker du rundt dette å omgås henne når du da ikke er vaksinert. Min søster er i risikogruppn og alle rundt henne valgte å være vaksinerte da dette ble anbefalt fra alle ekspertene og de var faglærte og ikke syntes eller følts utdannet.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette.ask skrev (1 time siden):

Kopierer mitt eget svar ifra en tidligere kommentar her i tråden:

Arbeidsgiver på de forskjellige arbeidsplassene må vurdere om det er forsvarlig at arbeidstaker ikke tar vaksinen. Det vurderes utifra hvilken jobb det er, arbeidsoppgaver, hvilken pasienter/brukere/beboere det er og sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten. -vil det være nok med at arbeidstaker bruker de smittevern tiltakene som er tilgjengelig, eller bør arbeidstaker bli omplassert? Kanskje er det ikke noe alternativ enn å måtte si opp vedkommende, om det er en pasientgruppe som er veldig sårbar som lungeavd osv. 

I min jobb kan jeg fortsette å jobbe på lik linje som vaksinerte og bruke akkurat de samme tiltakene som munnbind, hygiene, sprit og avstand. Hos oss skal det heller ikke være synlig forskjell på vaksinerte og ikke vaksinerte. 

Men det er en forskjell på deg og dine kollegaer, hvis det ikke er slik at alle dine uvaksinerte kollegaer har stilt opp i Bergens Tidende og sagt at de ikke har vaksinert seg, det har du. Jeg vet ikke hva slags pasienter du jobber med, men om de ikke er demente eller er totalt avskåret fra internett og medier har de en mulighet til å finne bloggen din, denne tråden eller innlegget ditt i avisen. Det har de pårørende også. 

Så det er greit nok som du sier at arbeidsplassen gjør vurderinger, men jeg syntes det er trist for pasienter og pårørende at de må bare godta andres valg på denne måten og potensielt leve med utrygghet og uro fordi de er redde for en potensiell smittekilde de ikke kan velge bort.

Endret av KikiEco
skrivefeil
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
tasjansen skrev (22 minutter siden):

@Mette.ask Nå skal jeg spørre deg et par spørsmål. Du skal ikke tenke på det men svare med det første som faller deg inn. Hvis de hadde vært et krav om at H måtte vært fullvaksinert for å få komme inn i landet vårt hadde han da tatt vaksinen, eller føler du at det ble feil det også? Dette er jo hypotetisk,

Og hva hvis foreldrene eller søsken av H skulle bli alvorlig syke, og han må fort ned dit men han ikke er vaksinert, og noe skulle skje med de som gjør at de dør( ikke at vi ønsker det) og H ikke kommer seg så fort ned fordi dere ikke har tatt vaksinen, har du/dere dannet dere noen tanker om det.

Og det siste jeg lurer på, i starten av pandemien så var du veldig hissig på dette fordi din datter "mulig", du visste ikke sikkert hvis ikke jeg tar feil om hun var i risikogruppe eller ikke, hvordan tenker du rundt dette å omgås henne når du da ikke er vaksinert. Min søster er i risikogruppn og alle rundt henne valgte å være vaksinerte da dette ble anbefalt fra alle ekspertene og de var faglærte og ikke syntes eller følts utdannet.

Alle spørsmålene dine bortsett fra ett gikk på min mann og hans avgjørelse rundt vaksinen. 

Min mann har tatt sin egen avgjørelse uavhengig av min avgjørelse. Han hadde også tatt avgjørelsen før jeg tok min! 

Hvorfor skal jeg føle at det er feil om min mann tar vaksinen eller ikke tar vaksinen, det er jo ikke opp til meg å avgjøre. 

Siste spørsmål ønsker jeg ikke å svare på da dette går på andre mennesker enn meg. Men jeg er like redd for alle mine, som jeg var i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (37 minutter siden):

Informasjonen (fakta opplysningene) jeg har kommet med er en forklaring på hvorfor jeg tok det valget jeg tok. Noe som har blitt etterspurt og som jeg valgte til slutt å legge ut i et blogginnlegg. 

Men hva tenker du om at du strengt tatt presenterer faktaene på en misvisende måte? Og kanskje tar beslutning på feil grunnlag?

Og ikke minst at dette kan påvirke andre til å ta et valg om å ikke ta vaksinen? Ikke ene og alene fordi de selv ikke vil men fordi informasjonen de fant på nettet (som er misvisende) overbeviste de om å ikke gjøre det?

 

Mette.ask skrev (37 minutter siden):

Vaksinen er enda kun betinget godkjent og selv om det har blitt satt mange doser og vi har fått kartlagt mye siden vaksineringen startet, så er ikke "alt" av bivirkninger, langtidsbivirkninger og effekt blitt kartlagt.

Men når vet vi "alt"? Du setter jo en uoppnåelig milepæl her. Vi vil aldri vite "alt".

 

Mette.ask skrev (37 minutter siden):

Når vaksinen er godkjent vil jeg gå inn å se på alle bivirkninger som er rappotert inn, jeg vil se mer på effekten, hvor ofte, hvor mye og hvor lenge vaksinen ser ut til å virke. Og så vil jeg ta min egen vurdering utifra den informasjonen jeg får på det tidspunktet.

Men fagmiljøet anbefaler altså at alle som kan, tar vaksinen nå. Nå. Ikke om 2 år. Ikke om 6 måneder. Men nå.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mette.ask skrev (1 time siden):

Ja, som sagt er det drit skummelt og noe jeg tenker på nesten hver eneste dag. Derfor er jeg også ekstra nøye på smittevern tiltak. Jeg er og selvfølgelig redd for å ha tatt et feil valg og risikere å smitte andre eller at vi her hjemme blir alvorlig syke av korona. Så jeg sitter ikke med en skråsikker følelse på at mitt valg var det eneste rette. 

Jeg brukte LANG tid på å ta beslutning med å vente til vaksinen er godkjent og til bivirkninger, effekt og langtidsbivirkninger er mer kjent. Det var absolutt ikke en lett og rask avgjørelse for meg.

For noen har valget rundt vaksine vært lett og de har ikke følt seg presset, redd eller usikker på sitt eget valg. Men for andre har dette vært ekstremt vanskelig, uavhengig av hvilket valg de til slutt falt på.

Jeg har tatt mitt valg og står for det valget, men jeg er like redd for korona som jeg vil tro de aller fleste av oss er.

Alt er ikke så svart/hvitt som det på meg virker som det er mange som tror. Det ligger så mange forskjellige grånyanser mellom den svarte og den hvite, noe som gjør dette til et veldig vanskelig tema. 

Nästan varje dag, faktisk. Då tar man detta på största allvar… Eller?

Så nu var man inte skråsäker på valet ändå? Det är ju inte helt det intrycket som har varit gett tidligere. Skal man va pionjär och stå i första linjen tror jag det hadde känns lite lättare om man var helt säker. Eller säker nog till att iaf inte behöver söka bekräftelse på sitt ”något” impopulära val man själv har valt att vara frontperson för. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos å se at H tar så godt vare på Mette og tar ansvar for hus og barn når hun er syk (ref snap). Etter å ha vært alene i mange år må det være kjempedeilig å få litt avlastning i sånne situasjoner 🙂 jeg syns han virker som en veldig snill og omsorgsfull mann. 

Det har jo vært en lang reise for de å få han til Norge, så må være deilig å være samlet alle sammen og endelig høste litt frukter etter alt arbeidet de har lagt ned i forholdet. 

For å snakke om noe annet enn corona 😅

Endret av Amaryllish
Skriveleif
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ble innlegget fremmet av BT igjen. Det MA ikke forstår,  er at ingen hadde brydd seg om hun ikke hadde fortalt dette offentlig i flere kanaler. Når hun da som helsepersonell står frem med sine følelser som gjør at hun ikke tar vaksinen, så gyldiggjør dette valget til de som er litt engstelige og derfor ikke tar vaksinen. 
 

Alle medisiner har bivirkninger! Tenker man like mye over hvilke bivirkninger andre medisiner har?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

allie skrev (4 minutter siden):

Og der ble innlegget fremmet av BT igjen. Det MA ikke forstår,  er at ingen hadde brydd seg om hun ikke hadde fortalt dette offentlig i flere kanaler. Når hun da som helsepersonell står frem med sine følelser som gjør at hun ikke tar vaksinen, så gyldiggjør dette valget til de som er litt engstelige og derfor ikke tar vaksinen. 
 

Alle medisiner har bivirkninger! Tenker man like mye over hvilke bivirkninger andre medisiner har?

Med overskriften (på BT sin Facebook side): «Skjellsordene hagler mot hjelpepleier Mette Ask fra Bergen». Ikke så mye støtte i kommentarfeltet (foreløpig). Samtidig meldes det om 121 nye smittetilfeller og at nå skal vi alle se på oss selv som nærkontakter (Ref legevaktssjef Dagrunn Waag Linchausen) fordi smittesporingsteamet ikke rekker over alle nærkontakter.

Hvis man ikke ønsker «skjellsord», hvorfor fronte noe såpass kontroversielt som motvilje til å ta vaksinen? Soleklart at det kommer reaksjoner på det.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...